Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI 81kW kulkuongelmia AFN AVG

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.9 TDI 81kW kulkuongelmia AFN AVG

    Mikähän vaivaa kaverin Passattia -00 AVG (=AFN + longlife) kun tehot on vähissä. Tähän mennessä havaittua:
    - MAF uusittu
    - ahtopaineet ok
    - ajoitukset ok
    - ei vikakoodeja

    Tuo on koko ajan tehoton, aivan kun olisi vikatilassa mutta ecun mielestä se ei ole. Ahtopaineet ja ilmamäärät mittausten perusteella kunnossa, tosin paineita ei ole mitattu mekaanisella mittarilla kun tuossa ei taida olla valmista liitäntää missään.

    Onko jotakin muita arvoja joita voisi logata ajaessa ? Lähinnä ruiskutusmääriä jotka vaikuttaisivat tehoihin. Kellään sopivaa ruiskutuspumppua myydä / lainata vianhakuun ?
    Viimeksi muokannut TDIq; 17.6.2008, 12:55.

  • #2
    Putki ihan tukossa?

    Comment


      #3
      Unohtui mainita, katti/putket ei ole tukossa, molemmista rööreistä hönkii (4Motion)

      Comment


        #4
        Olikos tuossa MAP-anturi paineputkessa vai ECUssa? Toimiva jostain kokeiluun tai suoraan uusi tilalle? Tai sitten vain asennatte sen erillisen ahtomittarin sinne ainakin siksi aikaa, että saa paineet tarkistettua.

        Comment


        • #5
          Jaa-a... Lähinnä tulee mieleen sitten enää joku alipaineletkuvuoto ja EGR.

          Esim. tuosssa Golfissa pääsi EGR:n "ohjausvipu" irtoamaan paikaltaan ja kulku oli ihan kuin vikatilassa. Se ei kyllä lähtenyt enää sitten käymäänkään kun sen sammutti.
          Ainakin AFN:ssä tuo EGR:n ohjaus on erilainen kuin Golfin AHF:ssä, mutta onhan noita AFN/AHU EGR-venoja jumittunut paskan takia johonkin asentoon.
          Jos se nyt olis jatkuvasti pikkasen auki?

          Comment


            #6
            Mites tuo MAP oikein oireilee? Passatti tuntuu melko nuhaselta Golffiin verrattuna nykyään, vaikka silläkin kerkee ihan ok paikasta a paikkaan B.

            Paineet kyllä raportoidaan ok, mutta alkaako se valehtelemaan vikaantuessaan?

            En nyt sata varma ole, mutta muistelisin molemmissa kulkineissa tuon MAP:n olevan putkessa.

            Tietysti jos tuo AFN on puhditon niin onko siellä kuinka hirveesti huohotusta? Rakettihan se ei voi olla 4motionilla.

            Missä kunnossa on imusarja, eli onko EGR tulpattu ja imusarja putsattu?

            Comment


              #7
              mapin vikaantuminen ilmenee paineiden selkeällä virhetuloksella, jonka näkee helposti vag-comilla. Kun vertaa lukua perinteisen mittarin ilmoittamaan, niin asia on helppo tunnistaa. Usein mappi aiheuttaa vikakoodin, jossa valitetaan paine-erosta imusarjalla, yms.. muttei suoraa vikakoodia itse anturille.

              Imusarjan puhdistus nyt ainakin alkuun, jos vaikka helpottaisi hengitystä.

              Comment


              • #8
                Ihan ekana pala peltiä ja egr tukkoon. Mulla oli -99 afn:ssä samanlaista vikaa, ei koko ajan mutta välillä vedot hävisi ihan kokonaan, luulin että maf temppuilee mutta ei. Laakkosen vanhempi asentaja sano että laitappa egr tukkoon. Sillä viat hävisi, eli egr jäi jotenkin vaan vuotamaan ja vedot samalla.

                Comment


                  #9
                  Eilen käytetttiin imusarja irti ja tyhjennettiin. Ei se nyt ihan mahdottomassa kunnossa ollut mutta karstainen kuitenkin. Ei ollut vikamuistiin ilmaantunut koodia paine-eroista. Nyt auto kuitenkin tuntuisi toimivan normaalisti, seurataan tilannetta.

                  EGR tulpataan seuraavalla ropauskerralla, pitää hommata uusi ahtimen öljyputki ja irroitella pakosarjaan katkennut EGR-putken pinnapultti samalla.

                  Onko ideoita/linkkejä miten tuohon ahtoputkeen/imusarjaan tehdään mittapiste ahtopaineelle, lähinnä sopivan nipan hankintapaikka kiinnostaisi ?

                  Petri: Kyllä tuolla muun liikenteen mukana pysyy vaikkei raketti olekaan. Ei huohottelekaan ylimääräisiä.

                  Comment


                    #10
                    Itse laitoin tuossa A4:ssa ahtoputkeen nipan, joka oli tehty 6mm paineilmaletkun pikaliittimestä (sattui ensimmäisenä vähän sinnepäin sopivana käteen). Eli liitin sorviin, pikaliitinpäästä "harja" pois, että sain pinnan suoraksi, ja siihen kierre. Vastaavan kokoinen kierre muoviseen ahtoputkeen aika lähelle auton omaa MAPia ja nippa kiinni tiivisteliiman kanssa. Kyllähän tuollaisia varmaan jostain valmiinakin saisi, mutta tuossa yksi vaihtoehto, kustannus ~0,50eur.

                    Comment


                      #11
                      Muistanko jostain lukeneeni, että EGR:n laippojen väliin olisi tehty 'korotuspala', johon oli porattu kierteet sopivalle lähtöliittimelle. Jotenkin tuntuisi fiksumalta tehdä pakopainemittaus em. tavalla..

                      Comment


                        #12
                        Itselläni laitettiin "operation EGR:ssä" laipat pako- ja imusarjoille. Pakosarjan laipassa on valmis lähtö (~20 cm metalliputkea) lämpö/painemittaria varten ja imusarjan laippaan laitettiin vastaavasti ~10 cm lähtö ahtopainemittarille. Nämähän voi tulpata, jos ei mittareita asenna kiinteästi. Jos se EGR on siellä vain katsastusta varten, niin laippoihin kannattaa saman tien askarrella nuo lähdöt. Varsinkin pakolämpöjä on hyvä tutkiskella, jos se pikkusormi tulee sarvipäälle annettua...

                        EDIT: siitä vanhasta ahtimen öljyputkesta tuli itse tehtyä, siinä on sopivia kulmiakin valmiina.

                        Comment


                        • #13
                          Olen tuossa kanssa ihmetellyt, että ihan kuin auto ei enimmäkseen kulkisi kuin 81kW.
                          Välillä sitten taas on lähtenyt kuten ehkä pitäisi.

                          Tänään laippasin EGR:n ja tulppasin alipaineletkunkin vielä, niin johan oli mun "kiihdtysmittauspisteessä" n. 10km/h enemmän vauhtia kuin koskaan ja joka rykäisyllä tuntui lähtevän samalla tavalla.

                          Jos ei tarttis autoa vuoden välein katsastuksessa käyttää, niin tekisin kärpäslätkän tuosta koko systeemistä.

                          Comment


                            #14
                            Jos ei tarttis autoa vuoden välein katsastuksessa käyttää, niin tekisin kärpäslätkän tuosta koko systeemistä.
                            Anna mennä vaan, äkkiähän tuon EGR:n sinne takaisin katsastukseen laittaa. Itse otin tietoisen riskin ja vein kotteron konttorille ilman EGR:ää, laipat paikoillaan ja ahtopainemittarin letkukin ei-niin-siististi esillä. Ei tullut sanomista, mutta tuo on tietty aina tapauskohtaista (koputtaa puuta).

                            Comment


                            • #15
                              Kai sen vois.
                              Jäi meinaan imusarjan pää laippaamatta kun ei ollut kuin yksi laippa, jonka sijoitin alas pakosarjaan. Siksi tulppasin alipaineletkunkin.
                              Eli jos EGR on juminut hippasen auki koko ajan, niin vieläkään ei ole kunnolla laitettu.

                              Lisäksi tippui 6mm kuusiokolohylsy pohjapanssarin päälle kiristysvaiheessa, sen olis saanut sieltä noukittua jos tuo helvetin EGR-hässäkkä ei olis ollu tiellä... Jaksanu sitä enää sitten irroittaa.

                              Kulku ei tuntunut taas niin pirteältä kuitenkaan aamulla kuin eilen, ehkä... Jos nyt sais laipattua ensin kunnolla ennen kuin alkaa ihmettelemään turbon siipiä.

                              Comment


                              • #16
                                Hyvä, milloinkas etenee projektiksi? :)

                                Comment


                                • #17
                                  Jaa turbon irroitus?
                                  Sitten kun siivet ei enää toimi kunnolla tai alkaa ottamaan todella päähän.

                                  Comment


                                    #18
                                    Muokkailin otsikkoa kun ei jorinat enää liity alkuperäiseen tapaukseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tänään tuo petkeles nyki ihan kuin vanha bensakone kaasarilla kun kakkosvaihteella antoi happea.
                                      Nykiminen tapahtui alle 2krpm ja oli melko terävää.

                                      Jumivat siivet tuskin nykimistä aiheuttaa?

                                      Onko Jani tämä teidän tapaus saatu jo kulkemaan?

                                      Comment


                                        #20
                                        Se on ihan siinä kunnossa kun tuossa viimeksi kirjoittelin, toimii toistaiseksi. Ei varmuutta missä vika oli.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllähän jumittavat siivet voi tuon nykimisen aiheuttaa. Vääntöpiikki ja samalla ahtopainepiikki taitaa tulla 2000rpm pinnassa. Siitä vikamoodia sitten

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tänään se oli jo luokkaa mahdoton, nykii niin helkkaristi ja tehot saattaa olla pidempiäkin hetkiä pois.

                                            Kolmosella kun tökkäs polkimen nopeasti pohjaan, niin meni hyvin.

                                            VNT-jumilta tuo kieltämättä alkaa tuntua.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tein eilen heti tuon lähettämäni viestin jälkeen myös imusarjan päähän paksusta tiivistemateriaalista laipan ja eipä ole nyppiny sen jälkeen.

                                              Olisko imusarjan alipaine sitten imeny EGR:ää auki jotenkin.

                                              Ei onneks tarvinny turboa lähtee irroittamaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei dieseleissä ole alipainetta imusarjassa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eikä sen puoleen missään muussakaan turbovehkeessä kun ahdin on pelissä. Akilla varmaan vaan mennyt termit sekaisin :) Ylipainetta varmaankin tarkoitti.

                                                  Itellä vuoti myös vanhassa AFN:ssä toinen EGR:n laippa kun oli ruuvit löystyneet.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    En tiedä mitä pöhköilin... Mutta paine sen varmaankin työnsi auki, siihenhän tulee ahtoputki ihan viereen.

                                                    Ei siis kuitenkaan kannata näemmä laipata pelkästään sieltä alhaalta pakosarjan päästä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eikös tuo nyt ole kumminkin aivan sama kummasta päästä sen putken tukkii?

                                                      Jos pelkällä ohjausletkun tukkimisella meinaa pärjätä niin kannattaa lattaa egr:lle menevään letkuun ahtopaine niin se pitää silloin venttiiliä kiinni.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Niin minäkin luulin, ehkä mulla on venttiilissä jotain vikaa.

                                                        Auto ei kuitenkaan oireillut ennen kun laippasin sen pakosarjan päästä ja tulppasin ohjausletkun.
                                                        Sitten alkoi pikku hiljaa ja paheni vaan.
                                                        Kun sitten laippasin myös imusarjan pään, niin oireet hävis.

                                                        Tosin jos laippaa pelkästään imusarjan pään, niin varmuudella ei mitään häikkää tule.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X