Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Ei AEL:n suuttinkärjet maksa kuin abaut 50e kipale, ite työ ei kummonen ole. Toki vaatii penkin jotta saa vaihdettua, joten kotona ei ihan kaikilta onnistu :)
Tilattiin just 30 AEL:n suutinta hyllyyn, tai pitäs niiden olla tullu jo.
Tähän AELiin homma on tehty alkuvuodesta Turkkulaisessa maineikkaassa paikassa, Boschia on kuitin mukaan laitettu. Itse olisin laittanut isompaa tilalle.
Kerro tarkemmin AEL:n suuttimista ja mitä kokoja siihen saa +, onhan samat kuin AFN:ssä? (konehan on teknisesti pytyllä lyhennetty AFN, apulaitteiden sijoittelu eri)
Suuttimissa halpikset oli halpiksia, kokemukseni vanhemmista max 150bar.
On täälläkin vanhoja esikammiotd suuttimia ruuvipenkissä/lasilevyllä omassa tallissa vaiheltu, säätö huollossa sitten jopa 5e/kpl :)
Samalla tuella AEL/AFN jne on. AFN:n suutinta en muista. Saahan sinne isojakin suuttimia, mutta pitäs kattoa luettelosta mitä kaikkiea saa sovitettua.
Nykyisiä boschin suutinkärkiä tuttu dieselsäätäjä hieman "haukkui". Enemmän säätämistä jotta saa kohdalle. Parempiakin nykyään löytyy.
Sinänsä toimivia nuokin on koska ne saa kuitenkin säädettyä, mutta hieman vissiin on jossain annettu köyttä kun hajontaa on alkanu esiintyä.
Liekkö valmistusmailla vaikutusta vaikka pitäis olla laaduntarkkailu kohillaan.
Tamperelainen dieselkorjaamo (boschin valtuuttama) vaihtoi omaan AAT:heni kärjet. Pieni riski on olemassa että joutuu ostamaan neulannousuanturillisen suuttimen uuden koska sen avautumispainetta ei voi säätää. Jos sille saa uudella kärjellä järkevän avautumispaineen, loput säädetään samaan paineeseen. 90-prosenttisesti kuulemma kuitenkin onnistuu. kärki maksoi n.100?/kpl silloin. kulutus tippui melkein litran sataselle. kaksi suutinta kusi selvästi, joten vikaakin oli. tämä remontti siis säästi itsensä takaisin.
AFN ja AEL suuttimista otetaan ainakin hyvin samanlaisia tuottoja, joten ne lienevät samat (kärjet siis). AEL:stä saanee siis noin 140 kW pihalle suuttimia vaihtamatta. AFN:stä kuulemma noin 110 kW.
Portteristä (150 hp) löytyy isompi kärkiä.
Kyllä sen kolmos suuttimen pystyy säätää ihan kuin muutkin.
Toki sitten on saatavana isompiakin kärkiä joilla neloskoneista saa sen 190kw pihalle..
Mulla on kärkiä vielä jälellä AEL koneeseen ja hinta on alle puolet tuosta 100e:stä.
Huhut kertoo, että boschin suuttimissa on hieman laatuhajonta nykään. Tiedossa on jopa semmonen, että vanhoista suuttimista piti ottaa neulat uusiin kärkiin jotta sai säädettyä paineet.
Mutta kyllä ne hyvin silti ruiskii.
AEL koneen suutin on ASLA 150P502
Höpöhöpö juttua.
AAT:ssä on varmana öljysuihkut jolla mäntiä jäähdytetään. Eikä sitä tavaraa niin paljon sinne suihkuteta kuitenkaa enempää, periaatteessa pisarakoko muuttuu vain. Männät sulaa vaan jos lämpöä tulee liikaa kauan, enkä kyllä keksi mitään tilannetta missä niin vois käydä. Testipenkki jossa imuilma on kuumaa ehkä ja kuormitus 110%.
Kyllä sinne voi laittaa isommat suuttimet. Eikä kulmakaan mihinkään muutu tarvittaessa. Samalla kulmalla löytyy kyllä isompiakin suuttimia.
Muistelisin, että bensa-turboissa on joskus sulatettu mäntiä liian laihoilla seoksilla.
En veisi omaani pajalle, joka väittää mäntien sulavan tuossa käsitelyssä.
Comment