Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Paineanturi -G71

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Paineanturi -G71

    Profiilin Audi A4 1.9tdi AFN 96 382000km. Tehot alkoivat hävitä isoilla vaihteilla
    3000r/min jälkeen.
    Vikakoodit luetutettu marmoritiskillä: Imuputken paineanturi -G71 Oikosulku plussaan.
    Tämä anturi on ECU:n sisällä ja marmoritiskiltä tarjotaan uutta ECU:ta.
    En edes uskaltanut kysyä hintaa.
    Voiko ko anturin jotenkin vaihtaa ECU:n sisälle tai käyttää uudemmassa mallissa imuputkessa olevaa anturia tilalla.
    Mistä löytyisi järkevän hintainen apu tautiin.

  • #2
    Se on siihen juotettu, eli voi vaihtaa.
    Ei kannata lähtee sitä uutta ecua osteleen.
    Merkkiliikkeestä ei kylläkään vissiin saa varaosana tuota juotettavaa mallia.

    En muista oliko täällä vai ffp:llä kun joku oli löytänyt kaupan, josta noita juotettavia sai (ja saattoi olla vielä 10V/20v bensaturbokoneisiin).

    Comment


      #3
      Joskus tämä vikakoodi johtuu siitä, että ahdot ovat olleet aivan liian korkealla.
      Eli, saako vikakoodia nollattua, ja mitä testeri näyttää ahtopaineen arvoiksi?

      Comment


      • #4
        Niin, kannattaa yrittää selvittää onko tuohon jokin muu syy kuin map-anturin vika.
        Siivet voi jumia tai N75:ssä voi olla kanssa vikaa.

        Edit: Unohdinpa, että vikakoodi oli nimenomaan tuosta mapista...

        Comment


        • #5
          Matti: Jyväskylässä kun majailet niin kannattaa kysyä Herr Karalaa, hän on noiden ECUjen kanssa pelaillut paljon.
          http://www.turbotec.com/
          voi olla sitten ruuhkaa.

          Comment


          • #6
            G71

            Sorry, jäi vähän vajaaksi toi alku. Siis olivat avanneet ECU:n ja siinä oli
            ollut paineputkesta tullutta oljyä/vettä ko anturissa.
            Selvittelin aluksi itse tuota tehottomuutta ja vaihdoin MAF:n, koska vaikutti
            siltä että MAF:n liitäntä irti/kiinni ei tuonut muutosta. Tehot hieman paranivat tuon vaihdon myötä, mutta yläkierrostehot hukassa. Irroittelin imusarjan ja pesin sen karmean karsta pois. Vaihtelin kaikki rispaantuneet alipaineletkut uusiin. Turbon siipien säätökara liikkuu, siis ahtimen ohjaus todennäköisesti toimii. En omista ahtopainemittaria, mutta luotan aika pitkälle tuohon marmoritiskin tekemään diagnoosiin.
            Kiitoksia kaikille tähän saakka apua antaneille.
            Tuon ohjauslaitteen koodi 028 906 021 JC.

            Comment


              #7
              uusi ecu on kuitenkin sen verran messevän hintainen että yrittäisin ensin vanhaa korjauttaa.

              Comment


              • #8
                Ja kannattaa varmaan soittaa tolle Karalalle, ellei täältä tulee mitään tietoa mistä tuollaisen ecun sisäisen anturin sais.

                Comment


                • #9
                  Olin yhteydessä Herr Karalaan, palvelu ystävällistä mutta varaosalaatikko anturin G71 kohdalta tyhjä. Uusia antureita ei olla tilaamassa.
                  Juottaisivat kyllä anturin, kun saisin sen jostakin.
                  Kaytetyt ECU boxitkin tuntuvat olevan hukassa.
                  Harkitaan vakavasti vaihtoa LADA 1200 S:n

                  Comment


                  • #10
                    Romiksella noi boksit näyttää olevan reilu 200e.
                    Kallista sekin kun ajattelee minkä hintainen osa oikeasti kyseessä, vaikka säästöä uuten verrattuna tuliskin pitkälti yli 1000e.

                    Edit: Ja mistä sitä tietää, sinne vois sopia muukin map. Ebaysta alle satasella, pitäis vaan tietää minkä näköinen siellä nyt on.
                    Viimeksi muokannut A6tonen; 21.4.2008, 18:04.

                    Comment


                    • #11
                      Noita boxeja näyttäisi olevan kyllä hajottamoilla.
                      Mista tiedän, että mikä Passatin vastaava kävisi tuohon.(AFN 81kw)
                      Muistaakseni uudemmissa paineanturi on suoraan imuputkessa ja liittimellä kiinni ECU:ssa. Missä vuosimallissa vaihtuu.

                      Comment


                      • #12
                        Luulisi käyvän ihan mikä vaan TDI:n boksi missä anturi on boksissa, ja senhän tunnistaa siitä että sinne boksin sisään menee alipaineletku.

                        Comment


                        • #13
                          Ehkäpä testerillä kannattaisi katsoa arvot ajolenkillä eikä pelkkä vikakoodien luku merkkiliikkeen pihassa. Paikallaan tehdystä mittauksesta ei kyllä oikein saa juuri minkäänlaista käsitystä auton todellisesta toiminnasta.
                          Eli tässä tapauksessa lähinnä ahtopaineiden käyttäytyminen: pyydetty ja toteutunut erilaisissa kuormitustilanteissa.

                          Ei käy mikä tahansa boksi. Pitää olla AFN/AVG koneen boksi ja osanumero 028 -alkuinen. 038 -alkuinen on jo päällepäinkin ihan erinäköinen ja erilaisella liittimellä. Vaihdos taisi tapahtua vuoden 2000 tienoilla.
                          Viimeksi muokannut Sami P.; 23.4.2008, 22:25.

                          Comment


                          • #14
                            Epäselvästi ilmaisin. Tarkoitin, että käynee anturi mistä vain TDI:n boksista.

                            Comment


                            • #15
                              Lueskelin noita muitakin Audi/WV palstoja ja päättelin noista, että anturin
                              max paine olisi 2,5 bar(absoluuttista). Samoja antureita on 0,5 bar portain 4bar saakka. Korjatkaa jotka tiedätte varmemmin, kun toi Lontoon murre ei ole vahvimpia.
                              Sopivan ECU:n tulisi olla tuota 028 sarjaa. Etsintä edelleen kesken haetaan akselilla Saksa- Suomi.AVK:lla ei mielestäni ollut sopivaa.
                              http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/140335.phtml
                              Viimeksi muokannut masa58; 24.4.2008, 22:41.

                              Comment


                              • #16
                                Joo, kyllä siellä on vakiona 2,5bar map-anturi.
                                Moni on laittanut 3bar anturin (siis jos on ulkoinen), sillä saa helposti ahtopaineita nostettua.

                                Mutta ei ehkä niin suositeltavaa vakioturbon kanssa.

                                Comment


                                  #17
                                  Eikö sitä juotettavaa anturia voisi korvata tuolla ulkoisella, jos kerran kolvihommiksi menee joka tapauksessa? Sama signaalihan siitä tulee, on vaan johto välissä. Saatavuus olisi ainakin helpompi, eikä tarvitsisi vaihtaa ECUa..

                                  Cuulerilta tulevan putken joutuisi tietty vaihtamaan toisen malliseen ja tulppaamaan tuon ECUlle menevän pillin.

                                  Mulla tuossa '97 puolella käyttöönotetussa on jo ECUn ulkopuolinen MAP.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Meinasin aikaisemmin ehdotella samaa, mutta kun en tiedä onko se sitten juurikin noin simppeli homma.
                                    Ehkä se onkin...

                                    Comment


                                      #19
                                      Näin automaatiomiehenä (vaikka papereita elektroniikkapuolelta haetaankin) en näe mitään estettä em. toimenpiteelle.

                                      Uusi anturi maksaa muistaakseni luokkaa 50?, joten ei se vielä suunnaton vahinko ole, jos osoittautuu toimimattomaksi tempuksi. Ei ainakaan kun vertaa vaihtoehdon hintaan. Varsinkin 3 bar-mallin luulisi saavan kaupaksikin kohtuu helposti, jos tarvis vaatii.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Samaa mietin itsekkin tuolla topiikin alkupuolella, päättelin kuitenkin
                                        anturin singnaalin olevan mahdollisesti erilainen.Kts likistä edellä.
                                        Menisi silloin boxin ohjelma uusiksi ja Karala ei ole tunnetusti ilmainen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Siinä kerrottiin, että ursseissa G71 sijaitsee ECUn sisällä, ihan niinkuin AFN:ssäkin.

                                          Tekniikasta sen verran, että ovat pietzo-resistiivisiä. Ilmeisesti resistiivisyys on paineeseen kääntäen verrannollinen, kun referenssi jännite on 5V ja tyhjäkäynnillä 1,5V.

                                          Missään kohtaa ei mainita, etteikö kävisi tuo toinen tilalle. Ei ainakaan linkin sivulla. Siitä eteenpäin en katsonut.
                                          Kysy marmoritiskiltä, toimivatko nuo samalla periaattella? Saa nähdä osaavatko vastata.

                                          Comment


                                            #22
                                            Luin vähän tarkemmin.

                                            Tuossa väittävät, ettei anturia voi vaihtaa, mikä ei taida ihan pitää paikkaansa. Täten en purematta niele väitettä, etteikö ulkoinen paineanturi toimisi, kunhan se vaan on pietzo-resistiivinen, eli signaali on kuten yllä mainittu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pitäis vaan nähdä kuva tuosta AFN boksista, että millainen map-anturi se on.
                                              En pikaisella googlauksella löytänyt, mutta tuosta urssissa käytettävästä anturista löytyy kyllä kaikkea datalehtiä myöden.

                                              Esim. http://www.datasheetarchive.com/pdf/3291.pdf

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin kyseisen AFN-boksin MAP-anturin Bosch-koodi pitäisi tietää, varmaan lukee ko. anturin päällä, kun koodi on tiedossa eiköhän datatiedot löydy jostain. Varmaan löytyy sopiva anturi joko ulkoinen tai sisäinen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Bosch: 0 281 002 177
                                                  VAG: 038 906 051

                                                  Itselle ei osunut eteen datalehteä tms.

                                                  Tämä siis ulkoiselle anturille.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tästä paikasta esim. löytyi AFN:n mukaan juuri ko. Bosch-anturi
                                                    http://shop.auto-bendig.de/catalog/p...ucts_id=159151
                                                    Eli ulkoista anturia tarjoavat.
                                                    Tästä löytyy riittävästi tietoja kyseiseen anturiin.
                                                    http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/map.html

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sillä oletuksella, että AFN:n ECUn sisäinen anturi toimii kuten urssin, haiskahtaisi siltä, että tuo ulkoistettu anturi pelaa sen ECUn sisäisen paikalla.

                                                      Toisaalta, miksi ne olisvat vaihtaneet tuon anturin toimintaperiaatetta? Anturin ulkoistaminen ei oikeastaan ole vaatinut muita muutoksia ECUun, kuin MAPin johtojen lisäämisen johtonippuun. Onpahan huoltoystävällisempi.

                                                      Ei muuta kun uuden anturin ja imuputken hakuun. Itse ottaisin ehkä tuon 3bar-mallin, mikäli istuu putkeen suoraan. Muistelisin ffp:n puolella lueskelleeni, että 3bar-anturi menisi kevyillä muutoksilla (tiiviste tms) tuon vakion paikalle. Nostaa ahtoja 0,2 bar. Ei lie vielä vaarallista?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ja sitten tämä tekniikka on ihmeellistä,viime viikolla töihin mennessä tuossa ohitustien liittymästä kiihdyttäessä kone veti jopa lähelle 4000r/min ja sitten vasta alkoi hyytyä. Tänään kun kävin tuola etelän suunnalla polkaisin sitten nilkan suoraksi tuossa motarilla ja kas kummaa 3:lla "kiekasi" 3000:sta kuin ennen ja kesti aivan punaiselle.
                                                        Jos tuo MAP olisi "tuhoutunut" niin tuo veto ei kyllä noin olisi mennyt. Vikadiagnoosissa on kyllä selvästi paineanturin olevan oikosulussa.
                                                        Olisiko siellä vain ollut kosteutta ja sen tähden ECU:lle lähtevät arvot pielessä.
                                                        Odotellaan seuraavaa oikkua. Ps ne Lada 1200S:n kaupat on toistaiseksi peruttu.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hehe, oikein.

                                                          Onhan se ihan elvän oloinen homma, että jos paineanturissa on öljyä ja vettä tms ylimääräistä moskaa, ei se mittaa oikein. Josko tuo puhdistus olisi sitten elvyttänyt sen.

                                                          Hyvä niin jos on.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Passatissa oli hiljan samanlainen vika päällä, valitteli ahtoputken paineanturia. No se vaihdettiin uuteen mutta edelleen sama vika päällä. Sen jälkeen pieni digitaalipainemittari kiinni ja mittaamaan todellisia ahtoja ja kas kummaa, ahdot nousi pitkästi yli 1 bar:n. Sitten vaihtoon ahtopaineen säätöventtilli (N75) ja ongelmat loppui siihen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X