Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Avant dieseliä etsimässä (4B)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 Avant dieseliä etsimässä (4B)

    Terve hyvä Audi-kansa. Nyt kysyttäisiin mielipiteitä ja faktoja dieselillä aloittelevalle, jolla ei ole koskaan ollu Audia ees. Ahdetulla bensa-autolla on meno maittanut tähän asti.

    Olen täällä ja muilla sivuistoilla etsinyt tietoa mutta aattelin tehdä pienen yhteenvedon etsintöjeni tuloksista, voitte sitten kommentoida menikö sinnepäinkään. Lisäksi on vielä liuta kysymyksiä, joihin en ole vastausta löytänyt.

    Tilanne on se, että olen hakemassa "edullista ja toimivaa" menopeliä, auton uitto Saksasta ei ole myöskään poissuljettua. En ole aivan hirveä autofriikki, eikä mulla on olosuhteita alkaa autojen kanssa iltoja näpräämään, joten sekin vaikuttaa hakemaani pirssiin. Näistä katselukulmista olen ymmärtänyt, että 1.9TDI 130 hv versio olisi aika varma, vuosimalli vois olla -03 tai -04. Onko näissä vuosimalleissa eroa, joka kannattaa ottaa huomioon? Lisäksi konemallilla ollee väliä, mikä se sais olla ja mikä taas ehdottomasti ei näillä vuosimalleilla? Millasia käytännön kulutuksia näillä vehkeillä ajellaan? Mainoksista lueskellu että yhd. kulutus ois jopa alle kuuden, pitääkö paikkansa? Jotkut kehu ettei yli seitsemään litraan pääse mitenkään, legendaa vai totta...

    Lisäksi olen ymmärtänyt, että 6-vaihteinen manuaali ollee toimintavarmin, vaikkei kai 5-vaihtaisessakaan suuria vikoja ole?! Vaikuttaako tuo vaihteiden lukumäärä päästöluokkaan, EURO-3 ja EURO-4? Olen myynti-ilmoituksia lukenut ja autoja tuntuu löytyvn molempiin päästöluokkiin, pitääkö se ylipäätään paikkaansa? Mistä ero tulee? Partikkelifiltteriä noissa ei ole vissiin ollut vielä ollenkaan, mut sellaisen saanee asennettua jälkikäteen, siis jos sellaiselle joskus tulee tarve.

    Toimiessaan automaatitkin ovat varmasti kivoja, mutta ovat vissiin hieman herkkiä pelejä? Jos kuitenkin tulee automaattia etittyä (nykyinen on automaatti), ni kumpi on varmempi, Multitronic vai tiptronic?

    Mitenkäs noitten vuosien A6:ssa on valopuoli, meneekä halogeenit täydestä vai kannattasko sijoittaa suoraan xenoneihin?

    Millaista huoltoväliä käytännössä näillä autoilla on? Ilmeisesti ajotietokone laskee huoltojen tarpeet, mutta missä kilometriluvuissa noin suurinpirtein pyöritään? Pitääkö normaalisti öljyä lisätä huoltojen välillä miten paljon? Entä huoltojen hinnat, joka toinen ollee kalliimpi? Millasia hintoja, suurinpiirtein? Onko näissä vuosimalleissa jakohihnan vaihtoväli jo 120 000km vai miten? Sen vaihtanee tonnilla, meneekö allekin?

    Toki tiedän ettei näillä vuosiajomäärillä diesel mitenkään järjettömän halvaksi tule, kun ottaa huomioon dieselveron, öhöm käyttövoimaveron n. 560 ekee. Eikä autoa koskaan kannatakaan hommata viimeisillä lanteillä, kaikkea voi kuitenkin aina sattua, mutta totta kai jos pystyy edes teoriassa hankkimaan hieman vähemmän vikaherkän pirssin niin mikäs siinä!

    Tässä tuli jo aika liuta kysymyksiä, kiitos jos näihin jaksatte ottaa kantaa. Tuleva pirssi ollee jotain näitten kysymysten ja omien mieltymysten väliltä. Mutta tarkoitus on pitää järki mukana tässä mahdollisimman pitkään :) Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

  • #2
    1.9 TDI 130 hv/ 6V -02 on itsellä, ajanut 143 tkm > 196 tkm. Moottori pelaa jne, hehkut ja MAF vaidettu varmuuden vuoksi. Suurin probleemi itsellä kytkin. Kaksoismassa ravisti pienillä kierroksilla (2-massavauhtipyörän jouset loppu, ilmeisesti ajettu paljon pienillä kierroksilla), nyt paikallaan jäykkä itse tehty kytkin, aiheuttaa jurinaa pienillä kierroksilla eli vaihtuu kohta 2.0 TDI:n 2-massakytkimeen.

    Keskikulutus ollut kesällä n. 5.6L ja talvella 6.4L (Eberi/kylmäkäynnistykset/renkaiden vierinvastus), aika vähän kaupunkiajoa.

    Orggis-xenonit on ja ihan ok, vaihdoin ostaessani heti uudet polttimot ja nyt alkaa jo hiipua eli syksyllä uudet.

    Comment


    • #3
      Paljokohan on audien hintaero saksassa ja täällä ruotsista, täältä nyt ois ainaki helpompi hakea. Ja kun mittareissa on diiseli on yli puoli kruunua kalliimpi kuin pensa niin vois päästä hyviin kauppoihin.. Tässä yks esimerkki, ruotsissa myyty ja yksi aikaisempi omistaja.http://www.blocket.se/vi/15601431.htm?ca=11_s

      Comment


      • #4
        Oma haettu Ruotsista 2006 alussa. Hinnoissa ei juurikaan eroa Saksaan ja ruotsalaiset paremmin varusteltuja.

        Comment


          #5
          Kiitos vastauksista! Ruotsista en ole tosiaan hirveästi autoja katellut, saksa kun taipuu kymmenen kertaa paremmin. Hintaeroista en osaa sanoa, Saksasta saanee 15 000 ekeen kyllä tuollaisen auton, varsinkin jos ei tartte olla välttämättä xenoneja. 17 000 ekeen on valikoima jo aika paljon suurempi. Aivan hirveän varusteltuja noi ei kyllä tunnu olevan, esim. webastoa/eberiä ei ole melkein missään.

          Olipa hankintapaikka mikä tahansa, noihin muihin arvuutteluihini kaipaisin vielä lisätietoja. Esim. huoltovälit. Tai mihin te suosittelisitte katsomaan tällaista autoja hommatessa, mitä kannattaa ottaa huomioon erityisesti?! Saako tuollaiseen muuten toimivan lohkolämmittimen, kun noita webastoja ei ole niin hirveästi tarjolla?

          Comment


          • #6
            Saa siihen letkulämmittimen, mutta itse asensin Eberin, eikä sähkölämmitintä ole tarvinnut käyttää.

            Se kytkin ainakin kannattaa tunnustella, ajaa alle 2000 rpm isolla vaihteella ja tunnustella tuntuuko värinöitä. Itse huollan (öljyt ym.) 10tkm:n välein varmuuden vuoksi. Jakohihna vaihtuu 90 tkm:n välein. Muuten aika pomminvarmaa tdi-tekniikkaa, etuakseliston nivelet nyt on jonkinmoinen riski, mutta face-liftissä on jo parannetut nivelet, itsellä mittarissa 196 tkm ja vielä alkuperäiset kaikki varret, tosin rasvanipoilla varustettuna.

            Comment


            • #7
              Nyt en puhu tekniikasta. Koeajan muutaman auton (eri kilometrit) täällä suomessa ennen menoa saksaan vertailupohjaksi.

              Oman viiden saksasta haetun auton kokemuksella esittäisin, että mitä Etelämpää hakee, sitä paremmat mahdollisuudet on löytää helmi. Siellähän on myös nuo Eberit ja Quattrot kun menee tarpeeksi Etelään. Tulomatkan varrelta saa poimittua pikkurahalla vanteet, Eberit jne. Hyvä ostaa suoraan ensimmäiseltä omistajalta; saa selvyyden ajotyylistä, huolloista ja yleensäkin Auditietämyksestä.
              ot:
              -Friikkejä löytyy ja vahvoja mielipiteitä:"Ingolstadin ja Neckarsulmin laadulla on ero kuin yöllä ja päivällä. Jokainen päätelköön itse...
              -Jos vaimo kertoo, että kutonen on ollut kuin perheenjäsen ja ostettu 60-vuotislahjaksi erikoistilauksena, niin ehkäpä tässä on jotain... :)

              Meikäläisen must kohde on Audi-purkaamo Ingolstadissa, joskus ajoin sattumalta ohi ja absit rouskutti. Kaikkea löytyy 2000-lukuisiin:
              1A-Autoteile BÜCHL Öffnungszeiten: Mo.- Fr. : 08.00 - 12.00 Uhr und 13.00 - 17.00 Uhr
              Steinheilstr. 18
              85053 Ingolstadt

              Comment


                #8
                Samaa ajattelin, pari autoa ensin koeajoon Suomessa kun Audeista niin vähän kokemuksia. Itse olen kanssa kaksi autoa Saksasta ostanut, toisen merkkisiä vain.

                Kiitoksia vinkistä! Büchlin nettisivuilta löyty kaikkea kivaa, Standheizungkin löytyi mutta tällä hetkellä vain bensaan. Tuota sivustoa vois seurata itekin, vaikken kyllä vielä tiedäkään mitä sieltä kannattas katella, tuota webastoa kyllä tietty. Mites noita ilmanlämmittimiä on noissa, onko näissä vuosimalleissa se jo kaikissa vai miten, sellaisiakin tuolla ois tarjolla, sopiikohan ne kaikkiin 4B-autoihin mallista ja menovedestä riippumatta?

                Parametriohjausta ei tunnu hirveästi olevan tarjolla, taikka sitten niitä ei ole vain listattu varustelistalle. Onko se Audissa tarpeellinen lisävaruste? Onko jotain varusteita, joita ilman ei Audilla tule mukavasti toimeen? Parkkitutka, xenon ja webasto olisivat kivoja, muttei kai pakollisia, katotaan nyt millaisen yksilön löytää...

                Onko jakohihnan vaihtoväli 90 000km? Saksan autoja katellessa tulee helposti mieleen 120 000 vaihtoväli. Tämä asia pitää varmistaa, sadan tuhannen kilometrin huitteilla olevaan menopeliä tässä kuitenkin katellaan.

                Ostin edellisen auton liikkeestä ja sain koko EU:n laajuisen vuoden takuun mukaan, vaikka käytetylle autolle sekään ei korvaa kuin osan mahdollisista kuluista. Tämä tulee nytkin mieleen ensimmäiseksi, mutta toki riippuu paljon millaisen yksilön löytää. Lentokin tuli jo varattua eli kyllä kesällä lähdetään pirssiä hakemaan.

                Comment


                • #9
                  Hihna 90tkm, ja vielä termostaatti ja lämpöanturi on 90%:ssa sökönä noissa jos mittarissa >100tkm

                  Comment


                  • #10
                    EU:n laajuinen takuu ei defaulttina pelaa suomessa, maahantuojilla ei ole tietääkseni intressiä uitettuun autoon; työtä ilman rahaa. Lepolilla ei ainakaan pelaa, kannattaa selvittää merkin maahantuojan palveluasenne, mieluummin etukäteen.

                    Comment


                    • #11
                      Mitenkähän Saksassa on nokkahihnan vaihtoväli? Kyseessä 2.5 tdi 120kw ja vm.2003 moottorin tyyppi B.. alkava siis.

                      Kun monessa ilmoituksessa siellä vaihto on suoritettu esim. 131tkm tai jotain vastaavaa, mutta reilusti yli esimerkiksi 120tkm.

                      Onko kenelläkään Saksasta uitettua, josta huoltokirjasta ko. asia selviää tai muuten tietoa?

                      Comment


                      • #12
                        Saksassa noudatetaan 120tkm vaihtoväliä.

                        Comment


                        • #13
                          Meilta saattaisi loytya sopiva 1.9 TDI...

                          Meilla on vaimon kaytossa Avant 1.9 TDI 130 hv/Multitronic. Olemme vahan funtsineet sen vaihtamista pienempaan korimalliin. Se on rekisteroity 1/2005 (varmaan viimeisimpia vanhaa korimallia olevia). Silla on ajettu vain 60tkm. Voin lahettaa kuvia tarvittaessa, laita email tanne joukokus at yahoo.com , jos kiinnostaa.
                          Auto on ollut meillla uudesta asti ja saannollisesti huollettu. Auto on toiminut moitteettomasti.

                          Comment

                          Working...
                          X