Terve hyvä Audi-kansa. Nyt kysyttäisiin mielipiteitä ja faktoja dieselillä aloittelevalle, jolla ei ole koskaan ollu Audia ees. Ahdetulla bensa-autolla on meno maittanut tähän asti.
Olen täällä ja muilla sivuistoilla etsinyt tietoa mutta aattelin tehdä pienen yhteenvedon etsintöjeni tuloksista, voitte sitten kommentoida menikö sinnepäinkään. Lisäksi on vielä liuta kysymyksiä, joihin en ole vastausta löytänyt.
Tilanne on se, että olen hakemassa "edullista ja toimivaa" menopeliä, auton uitto Saksasta ei ole myöskään poissuljettua. En ole aivan hirveä autofriikki, eikä mulla on olosuhteita alkaa autojen kanssa iltoja näpräämään, joten sekin vaikuttaa hakemaani pirssiin. Näistä katselukulmista olen ymmärtänyt, että 1.9TDI 130 hv versio olisi aika varma, vuosimalli vois olla -03 tai -04. Onko näissä vuosimalleissa eroa, joka kannattaa ottaa huomioon? Lisäksi konemallilla ollee väliä, mikä se sais olla ja mikä taas ehdottomasti ei näillä vuosimalleilla? Millasia käytännön kulutuksia näillä vehkeillä ajellaan? Mainoksista lueskellu että yhd. kulutus ois jopa alle kuuden, pitääkö paikkansa? Jotkut kehu ettei yli seitsemään litraan pääse mitenkään, legendaa vai totta...
Lisäksi olen ymmärtänyt, että 6-vaihteinen manuaali ollee toimintavarmin, vaikkei kai 5-vaihtaisessakaan suuria vikoja ole?! Vaikuttaako tuo vaihteiden lukumäärä päästöluokkaan, EURO-3 ja EURO-4? Olen myynti-ilmoituksia lukenut ja autoja tuntuu löytyvn molempiin päästöluokkiin, pitääkö se ylipäätään paikkaansa? Mistä ero tulee? Partikkelifiltteriä noissa ei ole vissiin ollut vielä ollenkaan, mut sellaisen saanee asennettua jälkikäteen, siis jos sellaiselle joskus tulee tarve.
Toimiessaan automaatitkin ovat varmasti kivoja, mutta ovat vissiin hieman herkkiä pelejä? Jos kuitenkin tulee automaattia etittyä (nykyinen on automaatti), ni kumpi on varmempi, Multitronic vai tiptronic?
Mitenkäs noitten vuosien A6:ssa on valopuoli, meneekä halogeenit täydestä vai kannattasko sijoittaa suoraan xenoneihin?
Millaista huoltoväliä käytännössä näillä autoilla on? Ilmeisesti ajotietokone laskee huoltojen tarpeet, mutta missä kilometriluvuissa noin suurinpirtein pyöritään? Pitääkö normaalisti öljyä lisätä huoltojen välillä miten paljon? Entä huoltojen hinnat, joka toinen ollee kalliimpi? Millasia hintoja, suurinpiirtein? Onko näissä vuosimalleissa jakohihnan vaihtoväli jo 120 000km vai miten? Sen vaihtanee tonnilla, meneekö allekin?
Toki tiedän ettei näillä vuosiajomäärillä diesel mitenkään järjettömän halvaksi tule, kun ottaa huomioon dieselveron, öhöm käyttövoimaveron n. 560 ekee. Eikä autoa koskaan kannatakaan hommata viimeisillä lanteillä, kaikkea voi kuitenkin aina sattua, mutta totta kai jos pystyy edes teoriassa hankkimaan hieman vähemmän vikaherkän pirssin niin mikäs siinä!
Tässä tuli jo aika liuta kysymyksiä, kiitos jos näihin jaksatte ottaa kantaa. Tuleva pirssi ollee jotain näitten kysymysten ja omien mieltymysten väliltä. Mutta tarkoitus on pitää järki mukana tässä mahdollisimman pitkään :) Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Olen täällä ja muilla sivuistoilla etsinyt tietoa mutta aattelin tehdä pienen yhteenvedon etsintöjeni tuloksista, voitte sitten kommentoida menikö sinnepäinkään. Lisäksi on vielä liuta kysymyksiä, joihin en ole vastausta löytänyt.
Tilanne on se, että olen hakemassa "edullista ja toimivaa" menopeliä, auton uitto Saksasta ei ole myöskään poissuljettua. En ole aivan hirveä autofriikki, eikä mulla on olosuhteita alkaa autojen kanssa iltoja näpräämään, joten sekin vaikuttaa hakemaani pirssiin. Näistä katselukulmista olen ymmärtänyt, että 1.9TDI 130 hv versio olisi aika varma, vuosimalli vois olla -03 tai -04. Onko näissä vuosimalleissa eroa, joka kannattaa ottaa huomioon? Lisäksi konemallilla ollee väliä, mikä se sais olla ja mikä taas ehdottomasti ei näillä vuosimalleilla? Millasia käytännön kulutuksia näillä vehkeillä ajellaan? Mainoksista lueskellu että yhd. kulutus ois jopa alle kuuden, pitääkö paikkansa? Jotkut kehu ettei yli seitsemään litraan pääse mitenkään, legendaa vai totta...
Lisäksi olen ymmärtänyt, että 6-vaihteinen manuaali ollee toimintavarmin, vaikkei kai 5-vaihtaisessakaan suuria vikoja ole?! Vaikuttaako tuo vaihteiden lukumäärä päästöluokkaan, EURO-3 ja EURO-4? Olen myynti-ilmoituksia lukenut ja autoja tuntuu löytyvn molempiin päästöluokkiin, pitääkö se ylipäätään paikkaansa? Mistä ero tulee? Partikkelifiltteriä noissa ei ole vissiin ollut vielä ollenkaan, mut sellaisen saanee asennettua jälkikäteen, siis jos sellaiselle joskus tulee tarve.
Toimiessaan automaatitkin ovat varmasti kivoja, mutta ovat vissiin hieman herkkiä pelejä? Jos kuitenkin tulee automaattia etittyä (nykyinen on automaatti), ni kumpi on varmempi, Multitronic vai tiptronic?
Mitenkäs noitten vuosien A6:ssa on valopuoli, meneekä halogeenit täydestä vai kannattasko sijoittaa suoraan xenoneihin?
Millaista huoltoväliä käytännössä näillä autoilla on? Ilmeisesti ajotietokone laskee huoltojen tarpeet, mutta missä kilometriluvuissa noin suurinpirtein pyöritään? Pitääkö normaalisti öljyä lisätä huoltojen välillä miten paljon? Entä huoltojen hinnat, joka toinen ollee kalliimpi? Millasia hintoja, suurinpiirtein? Onko näissä vuosimalleissa jakohihnan vaihtoväli jo 120 000km vai miten? Sen vaihtanee tonnilla, meneekö allekin?
Toki tiedän ettei näillä vuosiajomäärillä diesel mitenkään järjettömän halvaksi tule, kun ottaa huomioon dieselveron, öhöm käyttövoimaveron n. 560 ekee. Eikä autoa koskaan kannatakaan hommata viimeisillä lanteillä, kaikkea voi kuitenkin aina sattua, mutta totta kai jos pystyy edes teoriassa hankkimaan hieman vähemmän vikaherkän pirssin niin mikäs siinä!
Tässä tuli jo aika liuta kysymyksiä, kiitos jos näihin jaksatte ottaa kantaa. Tuleva pirssi ollee jotain näitten kysymysten ja omien mieltymysten väliltä. Mutta tarkoitus on pitää järki mukana tässä mahdollisimman pitkään :) Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Comment