Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Viimeksi muokannut A6tonen; 22.3.2008, 10:58.
Perustelu: Otsikkona ei silti tarvitse olla se "Sori". Ilmeisesti kyse dieselistä ja syöttöpumpun ajoituksesta...
Testeristä riippuen, on annettu skaala, millä alueella ajoituksen pitää olla. Edellyttäen jaon olevan hihnapyörillä kohdallaan. Ainakin Audin 1,9 Tdi:hin tein itse lukitustyökalun pumpulle.
Varmaan samaa kamaa lähes tulkoon tuon sarjan koneet. Viisaammat selventäkööt.
Näin Golffissa, joskaan en usko eroavan Audissa mitenkään:
Jos on 1Z niin kampuran merkki löytyy kytkinkopan luukusta katsomalla. Hahlo aukossa olevan kärjen kohtaan.
Nokka-akseli taas lukitaan vauhtipyörän päästä latalla vaakatasoon, jolloin nokka on asennossaan. Eli ennen kuin pumppuun kosketaan, katotaan että on jako kohalla.
Ennakko taas säädetään esim vag-comin avulla mekaanisesti pumppua kääntämällä. Löytyy siihen vissiin mekaaniset arvotkin millä perusasennon pitäis saada kellolla kohdilleen, mutta niitä minä en tiedä.
Me säädettiin 1Z käydessä. Toinen käänsi pumppua ja minä kattelin läppäriltä ja huutelin et "Siinä!". Kohallaan on vieläkin.
Sama ohje pätee varmaan kaikkiin poikittain oleviin jakajapumpullisiin 1.9tdi vehkeisiin? TD:tkin menee varmaan aika samojen mukaan, mutta pumppu säädetään kellolla.
Tuossa mun Golfissakin on säädettävä pumpun hihnapyörä.
Jakopään yläsuojamuovi vaan pois, hihnapyörästä kolme pulttia auki ja kääntelemään pumpun akselista haluamaansa suuntaan.
Comment