Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vaikka alkaakin jo kyrsimään mokoma aihe koska tästä on ns. tieteellisyys kaukana ja useimmat näkyy pistävän "omantuntonsa" mukaan noita tuloksia.
    No, nyt käytin täällä käytössä olevaa metodia, eli tuossa aamulla ajelin päälle 200 kilsaa ja alkoi tietsikka näyttää 7/100, sitten nollataan kk. näyttö ihan vauhdissa tienpäällä ettei vaan mene liikaa kulutusta.
    Siinähän se aikansa hakee maaston ym. mukaan 5 - 7/100, myötäleessä pienempää ja sitärataa.
    Ja maantiekulutus on nyt "virallisesti" 6,3/100, siihen se vakiintui parinsadan kilsan aikana, eikä enää reagoinut vaikka muutaman reippaahkon ohituksenkin teki, eikä kilometrin myötälekkään pienentänyt.
    Siitäpä sitten saa päätellä onko pirssi kunnossa, niin maasto oli keskisuomesta rannikolle, eli "myötämäkeä" periaatteessa ja normi 4 hengen kuorma.
    Se sekakulutus oli siis 8/100, että se siitä.

    Pahalainen, täällähän on nopeus tärkeintä. navi näytti yleensä 108, tietsikka oli 97 mieltä kn. korkein vauhti oli alle 150 ja matalin ?
    Viimeksi muokannut Pende; 8.5.2014, 19:14. Perustelu: Vauhdin hurmasta

    Comment


      Minkälaiset kumit ja vanteet Pendellä on?

      Comment


      • No joo, vielähän se unohtui, kun olen pyrkinyt olemaan näkymätön ja erottumaton niin stanuissa mennään, 225/50 17 ja nämä oli ne samat Nokian kitkat kuin edelläkin, mutta nyt sitten vaihdan Nokian kesäkumit alle, samoilla mitoilla...

        Comment


          Varkaus-Hki-Varkaus; Mennessä 2 henkilöä+tavarat, tullessa itekseen+tavarat. Tietsikka 6,1. Laskettu 6,57l/100km. Ja A6 sedan BMK+momentinmuunnin ja 245/35/19 loppuun kuluneet nexenit. Katsotaan miten muuttuu kunhan saan uudet gummit vanteille.

          Comment


          • Laskettu keskikulutus, eli todellinen, on noin karvan alle 8l/100km. Ajotietokone näyttää litraa vähemmän. Tämä ei mitään taloudellista ajoa, 40% työmatkaa josta 50/50 suhteessa kaupunkia/80kmh aluetta, 60% moottoritietä 135kmh mittarinopeutta. Rengastus 225/50/17.
            Viimeksi muokannut TN69; 12.5.2014, 14:59. Perustelu: Rengastus korjattu

            Comment


            • Rengastus 225/55/17.
              Ihan vain mielenkiinnosta, pitääkö paikkansa tuo?
              Ainakin omassani on tyyppihyväksyntä 225/50/17 ja vaihtoehdoissa jos laittaa 225/55 niin vanne pienenee16 tuumaan, eli ei muuten pidä mittarit paikkaansa...

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
                Ihan vain mielenkiinnosta, pitääkö paikkansa tuo?
                Ainakin omassani on tyyppihyväksyntä 225/50/17 ja vaihtoehdoissa jos laittaa 225/55 niin vanne pienenee16 tuumaan, eli ei muuten pidä mittarit paikkaansa...
                Oikeassa olet, kyseessä 225/50/17 rengastus. Mietin tuota itsekin mut en jaksanut silloin mennä sateeseen katsomaan.

                Comment


                  Tapahtui joku ihme parantuminen. Tammisaari-Vantaa 6.8l keskinopeudella 78kmh. Ja seuraavana päivänä Vantaa-Varkaus 6.5l keskInopeudella 97kmh. Ajotietokone muutaman desin positiivinen tällä hetkellä tosin. Tämän lisäkäksi puhkesi rengas, jotta ei liian hyvin olisi mennyt.

                  Comment


                  • Lämpimämpi keli ja kuivat tiet.

                    Comment


                    • Lämpimämpi keli ja kuivat tiet
                      No, tekisi mieli sanoa ja sanonkin ettei vaikuta käytännössä yhtään mitään. Se alkaa näkymään jos antaa kenkää ja ohittelee runsaasti.
                      Se voisi ehkä himpun vaikuttaa että on helvetillinen myötätuuli koko matkan...

                      Mutta kuitenkin kaikitenkin sanoisin että muut kulut kuin polttoaine panee päätä raapimaan jos ei halua maksaa kunnon autoilusta, nautinnollisia kilometrejä vaan sinnekin...

                      Comment


                        Kyllä vaikuttaa, kuten vasta tai myötätuulikin. Vesikelissä herkästi puoli litraa lisää, vastatuuli toinen lisää.

                        Comment


                          Lienee tässä vaiheessa aika muistuttaa, että tämä on aikuisten foorumi, joten odotan sen mukaista keskustelua, ilman kiertoilmauksia ja turhaa piikittelyä. Jos ei ole asiaa sanottavana, voi olla hiljaa.
                          Ja näinhän se keskustelu jatkuu. :)

                          Comment


                          • Olikos sulla jotain asiaakin? Jospa me keskustellaan ja sinä teet remonttia ja kauppaa....

                            Comment


                              Ja hyvä lomaa Pendelle, kun et osaa olla puhumatta, jos ei asiaa ole. Jos et huomannut, on nimimerkkini alla sana "moderaattori" joka mahdollistaa keskustelun moderoinnin.

                              Comment


                                Kyllä vaikuttaa, kuten vasta tai myötätuulikin. Vesikelissä herkästi puoli litraa lisää, vastatuuli toinen lisää.
                                Näiden se on, sadekelillä menee polttoainetta selvästi enemmän. Omalla autolla helposti 0,5l lisää.

                                Sadekelin lisä tulee kaiketi seuraavista:
                                1. Renkaan vierintävastus kasvaa märällä tiellä
                                2. Ilmanvastus kasvaa, koska pisaroita ilmassa
                                3. Ilman kosteus suurempi -> moottorin huonompi täytös

                                Onko jotain muita tekijöitä vielä, jotka nostavat sadekelin kulutusta? Kellään näkemystä siitä mikä em. syistä olisi kaikkein merkittävin kulutuksen lisääjä sadekelillä?
                                Viimeksi muokannut Ilkka L; 19.5.2014, 14:27.

                                Comment


                                  Varmaankin tuo vieräntävastuksen kasvu.

                                  Comment


                                  • Mitenkäs kun sateella ilma on viileämpi, jolloin kone saa enemmän happea -> parempi teho. Voisiko tuo kumota sateen haittoja?

                                    Comment


                                      Pitäisin noita kosteus- ja muutaman asteen lämpötilaeroja merkityksettöminä. Suurin yksittäinen tekijä lienee renkaiden vierinvastuksen kasvu.

                                      Nämä on toki tieteellisesti todentamatonta, tukan juuresta kaivettua dataa, jota saa vapaasti todistaa vääräksi. Jos argumentit on yhtä hyvin perusteltu kuin omani, tyydyn toteamaan eriävien olevan väärässä. =)

                                      Comment


                                        Joo eipä muutama aste merkitse mitään. -5 ja +20 välillä eroa on jo. Ainakin kesälaatuisella löpöllä jäykkyytensä kylmällä takia kylmällä kelillä.

                                        Sateella hyvin usien myös tuulee kovempaa, joten sekin lisää kulutusta, tuuli sitten sivusta tai suoraan edestä.

                                        Comment


                                          Itse arvelen seuraavaa. Nämäkin on vain mutuja ja eivät perustu mihinkään tutkimuksiin.

                                          1. Renkaan vierintävastus kasvaa märällä tiellä, vaikutus 60%
                                          2. Ilmanvastus kasvaa, koska pisaroita ilmassa, vaikutus 30% (jos sataa voimakkaasti)
                                          3. Ilman kosteus suurempi -> moottorin huonompi täytös 10%.

                                          Kolmoskohtaan lisäkommenttina. Perustuu siihen, että kosteassa ilmassa on vähemmän happea (kosteus syö hapelta tilaa ilmassa). Luulen tällä olevan kuitenkin suurempi vaikutus huipputehoon, kuin taloudellisuuteen. Joskin kone/turbo kait joutuu työskentelemään hieman kovemmin, jotta sama ajoon tarvittava teho saadaan aikaiseksi kostealla sadekelillä, kuin saman lämpöisellä kuivalla ilmalla -> lisää kulutusta.

                                          Comment


                                          • Tämä menee jo huvittavaksi, ja ainoastaan ajatusten heittelyksi, ei siis faktan hiventä :)

                                            1. Renkaan vierintävastus kasvaa märällä tiellä, vaikutus 60%

                                            Jos oletetaan tien olevan vain märkä, ei siis kerrostunutta vettä, niin eikö silloin tie ole yleensä liukkaampi kuin kuiva tie, eli kitkakerroin pienempi? Jos kitkakerroin pienempi niin myös vierintävastus pienempi?

                                            Comment


                                              Jos oletetaan tien olevan vain märkä, ei siis kerrostunutta vettä, niin eikö silloin tie ole yleensä liukkaampi kuin kuiva tie, eli kitkakerroin pienempi?
                                              No tässä nyt oletettiin, että tiellä on vettä jota rengas joutuu syrjäyttämään ja sitä kautta vierintävastus kasvaa.

                                              Comment


                                              • Ei piä sitä kitkaa tähän nyt sotkee. Tietysti mitä liukkaammat öljyt sitä pienempi kulutus.

                                                Comment


                                                  Nyt aletaan lipsua jo aika kauas. Pitäydytäänhän taas ihan näissä reaalimaailman asioissa.

                                                  Comment


                                                    Nyt on ensimmäinen tankillinen ajettu, jolla pääpaino maantieajossa. Eukko käväs reissussa (Laihia - Vantaa & Tuusula), yhteensä karvan vajaa 800km. Sisältää toki jonkin verran taajama-ajoa ja kirpputoreilla pysähtelyjä yms, mutta uskoakseni moottoritielläkään ei ainakaan yli 120km/h ole päästelty. Lisäki sitten muutaman päivän arkiajot. Tietenkään ei aivan tarkkaan pistoolilla saa samaa määrää laitettua tankkiin, mutta tänään tankkauksen yhteydesä sain tankillisen keskikulutukseksi 6,8l/100km.

                                                    Kalustona siis Audi A6 Avant 3.0TDIq (BMK),Tiptronic, ei DPF:ää, EGR tulpattu, ilmeisesti optimoiautoasi.fi lastu (258/520), renkaina ATP:n "ei niin kevyet" 19" vanteet, renkaina Marangoni M-Power 245/35/19. Ilmastointia käytetty koko ajan, kun oli viikonloppuna melko lämpimät kelit,

                                                    Ei nyt aivan kauheasti mielestäni, vaikkei nyt edelleenkään lähellekkään jonkun muun ilmoittamia kulutuksia päästä. Eiköhän koko tankillisen kun maantietä päästää, niin alle 6,5 on lukemat kun oikein pihistelee... Toki eipä tämä nyt sitä varten ole hommattu, eikä varmaan suunniteltukkaan. Mutta ei varmaan suurtakaan vikaa ole autossa kun kerran noinkin vähällä menee... Tosin suutinten korjausarvot pikkasen koholla parissa pytyssä.

                                                    Comment


                                                      Vähällä on mennnyt. Oma on kerran mennyt alle seiskan(6.9l) tankillisella, silloin talvirajoitukset ja 17" talvirenkaat. 95% tuosta oli maantieajoa. Normaalisti tankilliset pyörii 7.2-8l välillä. Riippuu onko maantie vai pk-seutu painotteista ajoa. Tosin nyt lomalla tehty euroopan reissun kulutus oli 7.7l, joka on mielestäni vähän, vauhtia oli välillä vähän reilumminkin.

                                                      Comment


                                                        Kompaan Villeä. Omassa vastaavat lukemat ja olen ollut havaitsevinani, ettei nopeuden nosto juuri vaikuta kulutukseen.

                                                        Comment


                                                        • 7-8l menee matkassa ja kaupunkipyöritys nostaa sen 9l
                                                          Viehän tuo. Silti edellistä 1.9tdi B7 ei tule ikävä :D

                                                          Comment


                                                            Ruuhkaa jo on niin pääsee vähemmällä, vakkari päällä niin tuntuu maistuvan, vaikka ajaisi miten hitaasti. Vakkari päällä 80km/h ~6.5l/100km. 100km/h ~6.8l/100km. 120km/h ~7,5l/100km. Jonossa kun ajelee niin voi ottaa parhaillaan litran pois noista lukemista. 17"->19" rengastus nostaa n 0.5-0.7l kulutusta.

                                                            Omassa dpf poistettu ja Fin-dieselin softa. EGR tallella. Ohjekiran mukaan pitäisi maantiellä mennä 5.8l ja seka ajossa 7.6l. Maantie mahdollinen, jos köröttelee kahdeksaakymppiä vakio rengastuksella. Viimeisen 20tkm laskettu keskikulutus minulla ollut 7.75l/100km, joten aika hyvin ennuste osuu kohdalleen.

                                                            Lisättäköön vielä sen verran että termari pitäs vaihtaa. Lämmöt ei nouse yli 83c ja saa ajaa kesäkelissäkin 10km motaria, ennen kun lämmöt tapissa. Voipi hieman nostaa kulutusta tuo.
                                                            Viimeksi muokannut VilleP; 15.7.2014, 22:02.

                                                            Comment


                                                              Tätä ennen ei ainuttakaan tankillista ole alle 8l keskikulutuksiin päässyt varmaan harvoin alle 9l... Kuitenkin suurin osa ajoa on työmatkaa, jossa 2km taajama-ajoa + 10km 80/100 rajoitteista 3-tietä, 5km moottoritietä ja vielä reipas kilsa taajamaa. Iltapäivällä sitten toisin päin. Kyllä se niin näkyy olevan, että pitkään pitää päästä suoraa tietä päästää, ennen kuin alkaa lukemat tippumaan. Ja eihän sitä sielläkään malta aina ihan ihmisiks olla, vaan ohittaa pitää silloin tällöin kun hitaammat on tien tukkona, kun nyt kerran pääsee ohi. :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X