Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Just kävin Imatralla, kulutus näytti B7 ajotietokoneen mukaan 5.6/100, mutta Utin ABC:llä tankkaus paluumatkalla antoi todellisen lukeman 7.7/100. Keskinopeus oli noin 82kmh, renkaat 225/45/17 kitkat. Vakionopeus säädin oli noin 80% matkasta päällä lukittuna gps nopeuteen 86kmh, muutama ohitus.

    En oo vielä tankannu Vaasan päässä et koko matkan kulutusta ei vielä tiedä. Paluumatka tuli kyllä joutusammin...

    Ihan ok kulutus mun mielestä, ainut mikä ihmetyttää on tuo kun ajotietokone näyttää ihan mitä sattuu lukemia ja sekin on säädetty jo ylärajaan 115%.

    Comment


      #92
      Varkaus - vantaa. Tietokone näyttää 8.8l. Todellinen kasin pintaan. Kesärajoitukset ja keskinopeus 102kmh. Sanoisin että litra tai puolitoista liikaa. 80 kymppiä körötellessä pääsee seiskan pintaan.

      Comment


      • #93
        Hain itselleni uuden pelin Ruotsista, A4 Avant 3,0 TDI (ASB) tipillä. Mallivuosi 2008 ja mittarissa vajaa 190 tkm. Nyt talvilomareissulla pääsi nautiskelemaan melko maltillisesta kulutuksesta vanhaan 2,7 S4:n verrattuna. Menomatka Raisio-Vuokatti 6,5 l/100 ja paluu 6,1 l/100. Keskinopeus noin 82 km/h ja kitkarengastus 215/45 17. Täytyy sanoa että varsin tyytyväinen olen lukemiin tämän kokoisella koneella olevaan autoon! Nämä siis todellisia kulutuksia, ajotietokone oli aavistuksen optimistinen ja senkin kalibroin kohdalleen.

        Comment


          #94
          Rengas koko on niin pieni, että taitaa se tehdä heittoa kulutuslukemaan aika reilusti.

          Comment


            #95
            OT- puhumatta siitä että kantavuus riittäisi 3.0TDI möhköfanttiin- OT

            Comment


            • #96
              Saattaa vaikuttaa joo aavistuksen, en ole nyt kesärenkailla ajanut samanlaista kunnon siivua mutta vaikuttaa että samaan suuntaan kulutukset menee nytkin. Ja kantavuus riittää tietenkin .

              Comment


              • #97
                Noin äkkipäätä sanoisin että siinä 0,5 l on ainakin alakanttiin tuo kulutus vaikka lähdetään siitä että olisi paahdettu yhtä soittoa suuntaan ja toiseen, sitä kun saa tovin ajella kun lähtee ns. kylmällä autolla liikenteeseen, että pääsee alle 7 keskikulutuksen.
                Nuo "moporenkaat" saa tietysti jo matkaa mittariin jonkun verran lisää, ilmeisesti on "säästetty" kun on moiset alle pistetty, ns. lailliset pyörät kun eivät ole halvimmasta päästä...

                Comment


                • #98
                  5% on ero kehässä 215/45 ja 225/50 mikä taitaa olla oikea 17" koko B8 ja C6 koppaisiin

                  Comment


                    #99
                    Motaria vakkari päällä 120kmh ja ei alle ysin mene. Kantatie vakkarilla tasan satanen ja kulutus 7.6l. Ajotietokone säädetty kohdilleen, ei heittoa. Alla 235/35/19 kumit. Pitäs ilmeisesti pienemmällä mennä? Mistä lähteä hommaa tutkimaan? Jarrut ei laahaa.

                    Comment


                      Omaan tuuppasin tankkiin suuttimien puhdistusaineen. Tulokset antaa odottaa, kun on laakerinvaihto kesken.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                        Motaria vakkari päällä 120kmh ja ei alle ysin mene. Kantatie vakkarilla tasan satanen ja kulutus 7.6l. Ajotietokone säädetty kohdilleen, ei heittoa. Alla 235/35/19 kumit. Pitäs ilmeisesti pienemmällä mennä? Mistä lähteä hommaa tutkimaan? Jarrut ei laahaa.
                        Onko sulla kovinkin painavat vanteet ja ison vierinvastuksen renkaat?

                        Comment


                          Bbs ck ja nexen. Kohtuu kevyet kokoisekseen. Noin puoli litraa nousi kulutus 17" kitkojen jälkeen.

                          Comment


                          • 0 asteisena käyntiin ja tielle, 15km ja 8,0/100, 50km ja 7,5/100,
                            120km ja 7,0/100, 150km ja 6,9/100.
                            270km ja 6,7/100 ja keskinopeus 95km/h.
                            Tuolla lailla se kulutus menee jos on mennäkseen, äsken meni.
                            On turha alkaa "hienostelemaan" noiden lukemien kanssa tuolla
                            metodilla koska siinä ei vielä olla todellisuuden kanssa tekemisissä,
                            koska ABC tai Neste vasta kertoo mitä on mennyt VAIKKA se tietokone
                            näyttäisikin "oikein".

                            Tuossa myös kannattaa huomioida että ajoin "loppuunkuluneilla" ja
                            auton vaatimusten mukaisilla kitkoilla, eli hieman samaa rataa kuin
                            tuolla aiemmin "moporenkailla" ajanut joten kulutus jää hieman
                            alimittaiseksi.
                            Oikea kulutus tulisi litran mittojen mukaan ja jostain muusta astiasta
                            kuin tankista, ainakaan minä en saa enkä viitsi lirutella tankkia niin
                            täyteen kuin sinne voisi saada menemään koska yleensä jakamon mittari
                            ottaa nokkiinsa kun aletaan katkoa liioitellusti.

                            Comment


                            • Kylmänä käyntiin ja 75km:n jälkeen tietokoneessa seisoo 6,5l/100km. 8 tunnin kuluttua sama reitti takaisin, tietokoneessa 6,7l/100km. Mitattu kulutus 6,8l/100km. Keskinopeus mennessä 88kmh ja takaisin tullessa 91kmh, sisältää noin 10km mäkistä ja mutkaista pikkutietä joka on tapana ajaa "aktiivisesti". Alla ei mitään "moporenkaita", vaan 235/35/19 Kumho KU31:set, painavahkoilla Peelersseillä. Niin ja softaakin on "ropellettu" ;) Tankattu samalla asemalla ja samalla pistoolilla.

                              Huomaattehan nyt että osalla on A6:nen ja osalla A4:nen, minkä kulutuksia vertailette keskenään? Ja tätä myöten myös rengastus saattaa olla eriävä...

                              Comment


                                Varmaan ei myöskään moni huomioi sitä että esim. A4:ssä on eri vuosimallien kesken yli litran eroja kulutuksessa.

                                Comment


                                  Joo aika paljon moottorityypistä kiiinni. Itellä CAPA koneella 18" orkkis talvirenkailla pitkää matkaa 5.9l/100km

                                  Comment


                                  • Tankattu samalla asemalla ja samalla pistoolilla.
                                    Kuten jo sanoin, ainakaan A6 en usko koskaan saavani kahta kertaa samaan täyttöasteeseen, eli kuten sanoin, vasta kun ajetaan erillisellä kannulla se kulutustesti niin on vertailukelpoinen.
                                    Tosi paskanko väli näillä mittailuilla muuten on kuin jos reippaasti ylikuluttaa niin jotain on vialla. Täällä on hyvä myös akiteerata kuinka se "optimoitu" ei kuluta juuri lainkaan vaikka tehoa on kuin isossa kylässä, eli ei valmistaja osaa pistää konetta optimiin, ne kun pyrkii auttamaan löpön myynnissä öljy-yhtiöitä...
                                    No, tämä tästä tällä erää...

                                    Comment


                                      Dieselmanilla samanlainen paketti ku mulla siis. Oletko seurannut mitä menee kovemmassa vauhdissa?

                                      Comment


                                      • Noissa kulutuksissa ja optimoinneissa on syytä muistaa se, että tehtaan on saatava joka auto alittamaan testisyklin päästönormit. Dieselissähän tunnetusti esim. typenoksidipäästöt vs. kulutus on trade-off. Jos päästöjä nostetaan niin kulutus laskee. Omistajallehan tästä trade-offin muuttamisesta kulutuksen eduksi ei ole haittaa koska typen oksideja ei mitata katsastuksessa.
                                        Sama koskee tehoa ja vääntöä, tehdas haluaa pitää riittävät turvamarginaalit takuukustannuksien minimoimiseksi vaikka autolla vedettäisiin joka päivä 1000km jäähallin kokoista asuntovaunua vuoristossa.

                                        Comment


                                          Mulla B7 + BMK ja kova aski yhdistelmällä useamman tankkauksen keskikulutus 7,8 +/- desi pari. Alla 225/55/16 kokoiset saksankitkat. Ajot moottoritiellä, kesänopeusrajoitukset ei tuoneet sanottavaa muutosta asiaan. Otantaa siis on enemmän kuin parin tankkauksen verran, ei riittäne vielä tiukkaan tieteelliseen tutkimukseen, mutta kyllä tuosta suunnan saa.

                                          Minusta tuossa on litran verran liikaa, ainakin siihen, mitä odotin. Asiaa ei helpota, jos isommassa ja momentinmuuntimella varustetussa kulutus on sen litran vähemmän.

                                          Comment


                                            Oma kokemus saksankitkoista on, että ne ei välttämättä ole millään mittapuulla polttoainepihejä, mulla meni tuo AVF q koko lailla samalla kulutuksella kesäkelissä 16" saksankitkoilla mitä 18" kesäpyörillä. Eikös tuo 225/55-16 ole vähän ylikokoinen B7:aan? Vaikuttanee sekin osansa noihin lukemiin.

                                            Comment


                                              Pienin tankkaus on ollut 6.99l ja isoin 8.3l. Pienin tuli kitkarenkailla, kesälaadulla ja 95% maantieajolla(120km motaria, loput kantatietä). 7200km keskikulutus on 7.63l/100km, joka sinänsä on ok, koska valmistaja lupaa 7.6l keskikulutukseksi. Ongelmana on vaan se että tuo on tullut 90% maantieajosta, jolloin keskikulutuksen pitäisi olla matalempi.
                                              Viimeksi muokannut VilleP; 2.5.2014, 16:55.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                                Dieselmanilla samanlainen paketti ku mulla siis. Oletko seurannut mitä menee kovemmassa vauhdissa?
                                                En nyt juuri osaa lukuja antaa, mutta 110kmh:n (todellista) päälle kun nousee nopeus, niin kulutus tuntuu kasvavan melko reilusti.

                                                Laahaava takajarru lisäsi kulutusta n.0.5l/100km. Kattotelineet kun heitin katolle niin taas tuli sen 0.2-0.3l/100km nousua, siihen kun lisää maantiepyörän niin toiset saman verran.

                                                Comment


                                                  Pitänee heittää kitkat vielä alle, ja vertailla lukemia. Tuntuu vaan hieman pöhköltä ajaa dieselillä, joka vie ainetta lähes saman verran maantiellä ku tuo S2.

                                                  Comment


                                                  • Ongelmana on vaan se että tuo on tullut 90% maantieajosta, jolloin keskikulutuksen pitäisi olla matalempi.
                                                    Tämä on niin hiton mielenkiintoista että yritetään vielä. Kun laitoin tuo oman "matkakertomuksen" niin olisin kuvitellut että joku edes sen tajuaa.
                                                    Eli nämä rotiskot 3.0 litran koneella syövät ihan järjettömästi lähdettäessä liikenteeseen, eli alkuun mennään ensimmäiset kilsat kun kk. on jotai15 litrasta alaspäin alkaen ja niinku itsellänikin sitten kun on ajettu sitä maantietä näkymättömiin pääsee jopa alle 7 litran se kk.
                                                    Mitä enemmän on niitä lähtöjä sen korkeammaksi jää se kk. Kun en näe mitään hyötyä valehdella kulutuksia niin siellä 8/100 pyörii useamman vuoden kk.
                                                    Viime tankki, mitähän lienen ottanut päälle 60 litraa oli kk.8.2, eli se kertoo ettei ole ajettu yhtä soittoa eikä pitkää matkaa.

                                                    En siis jummarra tuon yo. ongelman "syvyyttä", mutta jos joku ongelma on, onhan se korjattava, ainakin sen kaasujalan keventäminen monesti auttaa, kun se "ajonautinto" tahtoo näkyä tankissa isommilla koneilla aina isommin, kuten myös rengas ja jarrurintamallakin...

                                                    Comment


                                                      Pienin tankkaus on ollut 6.99l ja isoin 8.3l. Pienin tuli kitkarenkailla, kesälaadulla ja 95% maantieajolla(120km motaria, loput kantatietä). 7200km keskikulutus on 7.63l/100km, joka sinänsä on ok, koska valmistaja lupaa 7.6l keskikulutukseksi. Ongelmana on vaan se että tuo on tullut 90% maantieajosta, jolloin keskikulutuksen pitäisi olla matalempi.
                                                      Ajele nyt tuleva suvi ja tarkkaile tilannetta. Minun autossa pitkäaikainen mitattu keskikulutus, josta valtaosa on kehäteiden sisällä ajoa on <7l/100km. Tämä tuolla vanhan tekniikan jakajapumppudieselillä (2.5 AKE). Oikean jalan asento kyllä vaikuttaa kulutukseen huomattavan paljon.

                                                      Olen myös tullut todettua, että moottoritiellä ei ole mitenkään taloudellinen ajella, jos todellinen nopeus 120-130km/h. Silloin vaikea päästä alle 7l/100km/h. 80km/h keskinopeudella maantiellä pääsee niukin naukin alle 6l/100km/h.

                                                      Luulisin tuon uudempaa tekniikkaa edustavan 3.0TDiq:n pääsevän samoihin lukemiin.

                                                      Minä en kyllä päässyt S2:lla lähelläkään tuon TDiq:n kulutuksia, edes maantiellä. Tosin ei tainnut sen softa olla optimoitu kulutusta silmällä pitäen.

                                                      Comment


                                                        Mamma on ajanut tuolla A6 2000 2,5 tdi (AKE )quattro avantilla manuaali , 4 vuotta ja 8 kuukautta .Kaikki tankkaukset laitettu tankkaus.com:iin ylös ja kaikki tankkaukset tankattu täyteen . On lyhyttä ja pitkää matkaa , kärryllä ja ilman. Koko ajan kulutus 7,23 litraa , kesällä menee keskimäärin noin 0,3 litraa enemmän ilmastointi ja isommat renkaat .

                                                        Comment


                                                          Tänään motarilla tuli seurattua kulutusta, allaolevat siis ajotietokoneen lukemia.

                                                          A6 4F sedan quattro tiptronic, BMK-kone 165 kW, renkaat vakiokokoa 225/50R17, GY Efficient Grip Performance, ajettu joku 5000 km.

                                                          Todellinen nopeus 128 km/h, tasaisella 6.3-6.5 l
                                                          Todellinen nopeus 110 km/h, tasaisella 5.9-6.0 l

                                                          3 henkeä, ulkoilma +9. Tankissa Nesteen City Pro dieseliä, tankattu pari viikkoa sitten, olisko jo ollut kesälaatua.

                                                          Taustana reissun jälkeen tankkaus, ajotietokoneen näyttämä kulutus 7.9 l, tankkauksesta laskettuna 8.35 l. Tähän vaikuttaa aamuisin webaston käyttö.

                                                          Comment


                                                          • 2010 A6 avant 240hp koneella ja tipillä, kehä kolmosen sisäpuolella pyöriessä ollut 8,7-9,8/100km tankkauksista laskettuna. Tieteiskone näyttää 9,4l/100km.
                                                            Pidempää pätkää ei oo tullut ajettua kun kerran ja sillonkin vähemmän rauhallisesti hki-hml-hki.

                                                            Comment


                                                              2006 BMK A6 Avant tippi; Ajo pääasiassa ~25km pätkissä ja toistaiseksi ei hirveän montaa aamua yli nollan ole ollut lämpötilakaan. Tuon päälle sitten pääasiassa 3km "kauppareissuja". Ihan tarkasti en ole mittaillut, mutta keskimäärin kulutukset on olleet siinä 8,5-9l. Työmatka alkaa 3km "taajama-ajolla" jonka jälkeen kantatietä (80/100) ja lopussa pätkä vielä motaria (100/120) ja sitten pikku pätkä taajamaa. Talvella rengastus oli perinteinen 225/50/17 ja kesärenkaat 245/35/19.

                                                              Hiukankaan kylmemmällä kelillä kierrokset pysyy korkeammalla (laatikon lämmitys?) vähintään 10km.

                                                              Pari pidempää vetoa tullut, mutta niitä en tankkaamalla ole päässyt sen kummemmin mittaamaan. Ajotieturi näytti ~6.0-6,5l lukemia (talvirajoitukset). Josko sitten viimeistään kesälomareissulla saisi jonkinlaisen todellisen lukeman myös maantieajolle.

                                                              Auto vielä sen verran uusi itselle, että kaasujalka aina välistä kohtuullisen raskas on, mutta eihän tää rehellisesti sanottuna mikään säästöpossukulkine ole. Tuntuu että entinen AFB koneinen A6 Avant etuvetona meni hiukan vähemmällä. Tosin nyt kun tuolla Käyttöauton 6+ huollossa käytin, tuli lappuun merkintä kuluneista takajarrupaloista ja en ole ihan varma josko edellinen omistaja nuo vaihtoi alkuvuodesta (ainakin etupalat on vaihdettu). Eli pitänee pikkaisen varmistaa ettei jarrut laahaile. En kuitenkaan hetkeäkään usko että tällä pääsisin seka-ajossa alle 8l kullutuslukemiin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X