Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI 66KW tehon lisäys - lastutus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 TDI 66KW tehon lisäys - lastutus?

    Hei kaikki moottorin virittäjät ja muut asiasta tietävät! Kertokaas onko 1.9 TDI karvahattuversioon (AHU, 66KW) mahdollista saada lastuttamalla lisää tehoa ja kuinka se tehdään?

    #2
    Kyllähän siihen lastuttamalla saa lisää tehoa. Voit viedä ajokin johonkin virityspajaan ja homma hoidetaan siellä, tämä on se yksinkertaisin kaava.

    Lisätehoa saat toki muillakin tavoin, lastullahan pyritään muuttamaan moottorin käytöstä parempaan suuntaan, hintaa kertyy jokunen satanen (noin suuntaa-antavasti). Halvin tie lisätehoon on tehdä ns. Evry-mod, hakemalla löytyy paljon tietoa. Evryllä yksinkertaistettuna huijataan moottorinohjausta, syöttö lisääntyy ja meno paranee. Kustannukset muutaman euron luokkaa.

    Lisäksi löytyy ns. tehobokseja, joista ainakin osa on siististi koteloituja Evry-modeja, osa vähän pidemmälle vietyjä mutta mitään lastuja nuo eivät kuitenkaan ole. Hintaa lienee muutamasta kympistä jonnekin pariin sataan.

    Lastun hinnalla voikin jo miettiä, vaihtaisiko isompaa ahdinta, suuttimia jne. AHUkin liikahtaa jo eri tavalla, jos vaihtaa tehokkaamman version suuttimet tai vielä isommat. Mutta piakkoin tarvitseekin jo isomman turbon...

    Vaihtoehtoja siis löytyy.

    Comment


    • #3
      Ostin perjantaina tehoboksin 1.9Tdi 81kW (AHF) malliin täältä. www.finnautomobile.net
      Hintaa tuli 139 euroa. Kyseinen boksi sopii autoosi.
      Asennus oli varsin yksinkertainen: Jakapumpun liitin irti ja boksista lähtevät piuhat väliin.
      Aikaa meni 2 minuuttia (johtuen hieman tiukasta liittimestä)
      Tämän jälkeen boksi säädetään. Auto käyntiin ja aletaan ruuvata säätöruuvia boksista niin kauan kunnes moottori alkaa yskiä. Siitä hieman takaisinpäin ja se on siinä.

      Tulos: Huomattavasti parempi suorituskyky. Moottori vastaa herkemmin kaasuun. Ohituskiihtyvyys parani selkeästi; myös moottoritie nopeuksilla. 0-100 km/h parannusta n.2 sekuntia. Vaikea testata, kun sutii niin perkeleesti ensimetreillä. Mikä parasta, näillä näkymin kulutus ei ole lisääntynyt. Täytyy ajaa seuraava tankillinen rauhallisesti ja katsoa miten käy. Parhaimmassa tapauksessa kulutus jopa laskee aavistuksen.

      Comment


        #4
        Tämän jälkeen boksi säädetään. Auto käyntiin ja aletaan ruuvata säätöruuvia boksista niin kauan kunnes moottori alkaa yskiä. Siitä hieman takaisinpäin ja se on siinä.
        Siis Evry jossa potikka välissä. Ei vaikutusta karttaan, lisää syöttöä kautta linjan. Ei herneitä, mutta järjettömän kallis verrattuna Lego-palikka -asennukseen verrattavissa olevaan Evryyn.

        Kulutus laskee, maantiellä. Pelataan väännöllä, kulkee herkemmin ja vähemmällä polkemisella. Kaupungissa kulutus herkästi nousee, ei malta olla käyttämättä sitä uutta reserviä...
        Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 17.3.2008, 22:58. Perustelu: "tehoboksi" myyty

        Comment

        Working...
        X