Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pressure converter 'LDR' ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pressure converter 'LDR' ?

    Tuli tuollaiset vastaan kun etsiskelin N75:sta 2.5tdi akn koneeseen etkasta.

    059 906 627, Pressure converter AGR
    059 906 627 A, Pressure converter LDR
    1J0 906 283 A, Solenoid change-over valve (lienee N75?)

    Mikä on tuon LDR:än tehtävä?

  • #2
    Kuvan mukaan tuosta LDR:sta menee letku ahtimelle joten olisiko ladedrückregler tms. eli N75.

    Tuo viimeinen näyttäisi käyttävän imuilmaläppää.

    Comment


    • #3
      Minkälaisia lukemia vag-comin pitäisi tuolle N75:sella antaa.
      Kokeilin logata duty cycleä ja se näyttää tältä: Logi (Tuossa on kevyt kiihdytys ykkösellä ja siitä kakkonen täyskaasulla jonka lopussa puutuu ja vaihto kolmoselle) Saattaa olla että on logattu ihan vääriä asioita ja väärin, opetellaan opetellaan ;)

      Oireenahan on se että 4000rpm asti kierrätettäessä heittää jonkin näköiseen vikatilaan hetkeksi eikä ole minkään näköistä hönkää. Maf on hiljan vaihdettu.


      Edit: otsikko piti muuttaa mutta ei vissiin onnistu jälkikäteen...

      Comment


      • #4
        Pasuuna (AHU) teki justiinsa samaa. Vika oli viallisessa ahtopaineensäätimessä (N75 kutsuttu). Jos sulla on vaakkomi käytössä, niin hae sellainen kanava, josta näet ahtopaineen. Nimittäin jos ja kun tuo ahtopaineensäädin on rikki, niin voi käydä niin (ja omassa keississä kävi), että ahtopaineet nousevat liian korkealle ja ECU menee "limp home" moodiin. Tietysti jos löydät jostain painemittarin ja 6 mm:n T-liittimen ja pätkän letkua, niin pääset mittamaan ahtopainetta ja vertaamaan sitä vaakkomin ilmoittamaan ahtopaineeseen.
        Nyt on vielä huomioitava se, että vaakkomi näyttää absoluuttista painetta, eli vaakkomin näyttämä paine, kun moottori ei käy, on noin 1000 mbar (100 kPa=1bar=1000mbar).

        EDIT:
        Olisi pitänyt heti katsoa tuo sun logi. Nimittäin ahtopaineet näyttää katoavan tyystin kun kierrokset on käynyt yli 4000 rpm (rivi 22) ja ahtopaineet on nousseet yli pyydetyn, sen jälkeen ahtopainetta ei ole tullut ollenkaan. Ahtopaine on käynyt maksimissaan noin 1.5 bar:ssa, kun pyyntö on ollut noin 1.1 bar.

        Comment


          #5
          Reilusti näkyy olevan ahtoja.
          Kuten mainittu, N75 voi olla viallinen tai sitten ahtimen VNT-siivet jumittavat.

          Comment


          • #6
            Niinno, onko tuossa koneessa VNT vai normaali hukkaportillinen puhallin? No se ja sama, VNT:n toiminta on helppo todentaa: Kaveri poljeskelemaan kaasua ja itse katsomaan liikkuuko VNT:n säätölevy. Tietysti myös voi ottaa alipainekellolta tulevan tangon irti (ja muistaa katsoa missä säädöissä se on ennen irroitusta) ja kokeilee käsin takkuaako VNT:n siipien säätö.

            Comment


            • #7
              Ahtimen olettaisin olevan kunnossa, vaihdettu edellisen omistajan toimesta 5tkm sitten. Täytyy tuota N75:sta tutkiskella huomenissa kun saan auton takaisin huollosta.

              Vikakoodiksi antoi "00575 - intake manifold pressure - control limit surpassed"

              Kuuluuko tuon N75:sen "duty cyclen" heitellä noin kovasti? Edellistä logia katselin niin tuo arvo pysyi 45-87,6% välillä (siinä vedossa ei puutunut missään kohdassa ja ahdot vastasivat pyydettyä), tuossa linkkaamassani logissa oli kuitenkin pienin arvo 10,6%...
              Viimeksi muokannut Dieselman; 20.2.2008, 15:58.

              Comment


              • #8
                Tuo ahtopainesäätimen (N75) vika on siinä mielessä pirullinen, että se juurikin aiheuttaa tuon mainitsemasi vikailmoituksen ja siitä helposti voisi päätellä että MAP on rikki ja siten voi helposti johtaa väärille jäljille. Sen vuoksi olisi hyvä päästä mittaamaan ihan mittarilla todellinen ahtopaine, jolloin MAP:n vika voidaan poissulkea.
                Tietysti tuo ahtopainesäätimen duty cyclen huojunta noinkin paljon antaa kyllä viitteitä siitä että vika piilee ahtopainesäätimessä.

                Comment


                • #9
                  1Z:n oireileva N75 toimi silleen, että päästi ahdot korkealle ja tiputti sitten ecun haluamalla tavalla alas. Eli täyskaasulla pumppasi selvästi.

                  Kulkua oli riittävästi kun oli ahtoa. Uudella N75:lla tuntuu puhti olevan hukassa aikasempaa, mutta toimii nyt kuitenkin kuten pitää.

                  Kerää ilmeisesti öljyä letkuihin josta aiheutuu takkuilua.

                  Comment


                  • #10
                    Kerää ilmeisesti öljyä letkuihin josta aiheutuu takkuilua.
                    Eli minun tapauksessani saattaisi olla hyvinkin todennäköinen syy, huohotin ollut tukossa ilmeisesti jo pidempäänkin niin saattaa olla letkut tukossa oilista.

                    Comment


                    • #11
                      Letkuissa oleva öljy oli tosiaan tämän vian syy, seuraus tukossa olleesta huohottimesta. Kaksi päivää huohottimen vaihdon jälkeen katosi ongelmat pikkuhiljaa täysin.

                      Comment

                      Working...