Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.6 TDI sammuu heti starttauksen jälkeen / EGR hätäpuhdistus tai tulppaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.6 TDI sammuu heti starttauksen jälkeen / EGR hätäpuhdistus tai tulppaus

    Potilas on vaimon 2011 A3. Hyvin starttaa, ja yleensä käynnistyy heti ykkösellä noin 1-2 sekunnin ajaksi, jolloin käynti kuulostaa normaalilta. Sitten sammuu. Tuon jälkeen vaatii jopa parikymmentä starttausta että saa pysymään käynnissä, ja käynti on epätasaista. Kuitenkin aina käynnistyy, ja sitten sammuu. Ei auta esilämmitys, joskaan ei nyt taida pahentaakkaan asiaa. Koitin lueskella pitkin internettiä, että vika olis todennäköisesti EGR-venttiilissä, ja sen vaihtaminen/irttoittaminen puhdistamista varten näyttää täysin mahdottomalle operaatiolle, etenkin näin talvioloissa. Enkä todellakaan vie tuollaista vanhaa vm 2011 autoa yli tonnin remonttiin.

    Saako tuota EGR:ää puhdistettua jollain konstilla irroittamatta? Jotain Valvolinen ainetta ilmeisesti ainakin on.

    Entä mitä haittoja tulee, jos nyt väliaikaisesti ratkaisen ongelman tulppaamalla tuon EGR-putken? Vikavaloa ainakin, mutta hajoaako jotain, tekeekö enää DPF polttoja jne?

    Jotain hätäapua nyt tarvii äkkiä, koska auton on pakko olla ajossa.
    Viimeksi muokannut op76; 20.12.2024, 23:49.

    #2
    Vikakoodien lukemisen avulla vikakohteen haravointiin.

    Comment


    • #3
      Niin no, näyttäis netin perusteella, että tuo on 90% todennäköisyydellä EGR, oli siellä sitten vikakoodeja eli ei.

      EDIT: Ja tietty lukisin vikakoodit, jos tuo mun läppäri lähtis käyntiin ?
      Viimeksi muokannut op76; 21.12.2024, 11:46.

      Comment


      • #4
        Läppäri lähti nyt tunnin latauksen jälkeen käyntiin. Ei vikakoodeja. Imuilman lämpötila 8-9 astetta plussalla, vaikka ulkona -5. Polttoaineen lämpötila 18...eli jotain outoa vissiin noissa? Outoa oli myös se, ettei hiukkasloukku ollutkaan polttanut edellisellä pidemmällä matkalla noin 50-80km sitten, vaikka silloin ajoin viimeiset 40km sport-asetuksella, ja kun otin pari kunnon kiihdydytystä loppumatkasta, niin tuli putken täydeltä savua (poltto oli tapahtunut viimeksi noin 800km sitten, ja SOOT mass oli nyt jotain 15g laskettu ja 18g mitattu tai sinne päin). Savu oli mun mielestä harmaata.

        Ja tuossa autossa on varmaan joku ohjelma sisässä, kun kiertää paikoillaan ainakin punarajalle asti. Ei vissiin pitäis?

        Comment


          #5
          Irroita EGR putki imusarjasta ja kokeile käyntiin, on ollut monesti niin et venttiili jää auki ja kone tukehtuu kun ei saa ilmaa.

          Comment


          • #6
            Joo, tuohon tulokseen itsekin tulin, kun nettiä selailin. Siksi yritinkin kysyä tuosta tulppaamisesta, että kuin haitallista se on hätäratkaisuna, ja estääkö esimerkiksi sitten tuon DPF polton? Ja eikai tuota uskalla käynnistää tulppaamatta putki irti?

            Comment


              #7
              Varmasti estää DPF polton. Miks ei uskaltas käyntiin? Tulee selville onko vika EGR:ssä
              .

              Comment


              • #8
                No lähinnä tulee mieleen, että se vetää siitä ilmaa kontrolloimattomasti.

                Mutta tänään auto käynnistyi taas ilman ongelmia. Eilen laitoin tankkiin Diesel 100 lisäaineen ja vaihdoin varulta hehkut, kun niistä ei ollut mitään tietoa, että milloin ne on vaihdettu (yhden hehkun vaihdoin reilu kuukausi sitten). Toivottavasti jompikumpi toimenpide auttoi nyt, eikä vika enää palaa. Toki olisi parempi aina löytää se vian aiheuttaja, niin ei jäis tällainen epävarmuus takaraivoon.
                Viimeksi muokannut op76; 22.12.2024, 12:24.

                Comment


                  #9
                  Diesel käy vaikka ilman imusarjaa. Kaasuläppä on dieselissä mun käsittääkseni vaan sammutusta/ DPF polttoja varten.

                  Comment


                  • #10
                    Joo, pitääpä kokeilla aamulla ilman tuota putkea (jos vaan sattuu olemaan sopivat työkalut). Eli ei ollut apua uusista tulpista eikä lisäaineesta, vaan sammui taas. Aamulla tein sille kyllä esilämmityksen, mutta nyt kokeilin ilman, kun pakkasta on vaan reilu 7 astetta.

                    Kertokaapa nyt mitä kaikkea tuosta saattaa tapahtua, jos tukkii tuon putken? Eli jos koittais tehdä pakoketun DPF polton nyt, niin tuolla pitäis periaatteessa sitten ajaa jopa kuukausi sen puolesta.

                    Comment


                    • #11
                      No sehän tärähti heti tulille putki irroitettuna, ja ilman esilämmitystä. Eli vahvasti viittais nyt sitten tuohon EGR jumiutumiseen, eikä tuota ole kyllä mitään toivoa saada tässä kuussa kuntoon. Vanhukset pitää kuitenkin saada hoidettua, joten joku hätäapu tähän pitää löytyä ? Jos ei tule mitään ehdotuksia, niin koitan sitten tehdä sen DPF:n polton pakotettuna, ja teen tuohon sokean laipan.

                      Comment


                        #12
                        Aja ouput testi egr:lle. Jos se jumii niin siitä jää kyllä vikakoodeja. Toisekseen auki tai kiinni jumivan EGR:n ei pitäisi kyllä auton käyntiä estää. Jumiva kaasuläppä kylläkin. EGR:n putken kun irroittaa, niin lähtee käyntiin vaikka kaasuläppä kiinni. Eli tee output testi sillekkin, sen puhdistus ei varamaan haittaa myöskään. EGR:n tulppaaminen aiheuttaa vikakoodin, joka taas estää poltot, myöskin pakotetut.

                        Comment


                        • #13
                          Joo, no pitää yrittää ehtiä tekemään. Perhanan flunssakin iski päälle ja lumisateet haittaa jatkuvasti harrastuksia, kun pitää olla ovi auki, että saa läppärille virtaa. Ja noita testejä varten pitäis vissiin saada tuo auto myös käyntiin? On kyllä niin helkkarin leppoinen joulu taas ? Mutta tuosta EGR:stä oli tosiaan montakin tapausta, että se tekee just tuon, että käynnistyy mutta sammuu sitten.

                          Koitettu ajaa nuo output testit, mutta hankala tuostakin on mitään sanoa, kun ei se ilmoita mitään vaikka antaa olla minuuttitolkulla "testaamassa". Eli mitään ei herjaa, mutta ei myöskään varmista, että olisivat ok. Miten nuo testit pitäis oikein suorittaa?
                          Viimeksi muokannut Killeri; 23.12.2024, 15:11. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                          Comment


                            #15
                            Kyllä se vaan estää käynnin, kun palamiseen tarvitaan happee. Ja kun egr on kokonaan auki niin se painaa pakokaasua imusarjaan niin ettei siellä enää ilma kulje. Kiinni jumittunut on sit asia erikseen.

                            Comment


                            • #16
                              Eipä saa tehtyä oikein mitään tuolla VCDS:llä (tai varmaan saa jos osaa). On tuo Meas.Blocks harmaana, johtuen jostain eri protokollasta, niin sen takia ei vissiin mitkään ohjeet tunnu nyt osuvan tälle autolle. Nyt alkaa oikeasti olla jo kusinen paikka. Huomenna ei ihmeitä ehdi, kun pitää lähteä joulun viettoon eri paikkakunnalle. Ylihuomenna tarvis olla jo kaks autoa käytössä. Varmaan pakko tehdä nyt niin, että ajaa kuumaksi auton ja tekee sen DPF:n pakkopolton, ja sitten raakasti vaan tulppaa sen EGR:n.

                              Comment


                                #17
                                Onko orkkis kaapeli ja softa? Ja softa tuorein versio? Tuon adaptaation voi tehdä "adaptations" kohdasta.

                                Comment


                                • #18
                                  No Torista halvalla ostettu, että eipä taida olla orkkis. Softa on kuitenkin monta versiota uudempi kuin noissa ohjeissa. Tuota adaptaatiotakin oon yrittäny monta kertaa, mutta siitä ei vissiin tule valmista, vaikka sen antais olla maailman tappiin. Ärsyttää kun se ei voi mitään ilmoittaa, että tekeekö se jotain, kun varmaan yli 15 minuuttia istuin autossa jarru ja kaasu pohjassa. Ei tässä valitettavasti aika enää riitä keksiä vaihtoehtoja.

                                  Ja tässä on siis tuosta UDS protokollasta, eli tätä ei lie originaali kaapeli ja uusin softakaan muuta miksikään:
                                  https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/17486/

                                  Comment


                                  • #19
                                    Ja taas alkoi vikominen. Nyt alkaa olla jo todella kusiset paikat, jos tähän ei jotain ratkaisua keksi. En haluais viedä tuota korjaamolle, ennenkuin tietää 100% varmuudella, että missä se vika on. Liian monesti tuo päätyy vaan siihen, että vaihdetaan osaa osan perään, eikä vikaa saada korjattua vaikka rahaa palaa. Ja jos se vika on tuo EGR, niin alkaa olla vähän turhan kallis remontti tällaiseen halppikseen, etenkin kun se ei vaikuta kuin kylmäkäynnistykseen kovalla pakkasella, ja etenkin kun tuota autoa ei ollut tarkoitus pitää kovin kauaa. Joku purkkaviritys olis nyt paljon mieluisampi vaihtoehto =) Ja kyllä, kerron sen sitten kyllä autoa myydessä. Ei ole tapana pimittää mitään, vaan olla ennemminkin vähän turhanki rehellinen.

                                    EDIT: Voisko joku viallinen lämpötila-anturi tehdä tallaista?

                                    EDIT2. Nuo kyllä näytti nyt oikein...ainakin jäähdytysnesteen-, ilman-, imuilman- ja polttoaineen lämpö. Ja auto lähti taas heti käyntiin, kun irroitti egr-putken. Vikakoodeissa oli nyt MAF-vika. Tuo tuli jouluna kesken ajon (vilkutti hehkun valoa), ja lähti pois seuraavassa käynnistyksessä. Eli ehkä tuo maf-alkaa olla tiensä päässä, mutta vaikuttaisko käynnistykseen, etenkään jos ei ole varsinaista vikaa päällä?
                                    Viimeksi muokannut op76; 5.1.2025, 13:34.

                                    Comment


                                      #20
                                      No ei se taida itse itseään korjata eikä oikotietä onneen ole. Mikä se MAF koodi oli? Jos ei totaalisen rikki ole, niin ei estä starttia

                                      Comment

                                      Working...
                                      X