Alkaa päälaki olla aikalailla raavittu verille tämän takia niin kysytäämpä nyt vielä että saisiko täältä apuja/ideoita mistä vikaa etsisi.
Potilaana ei ole Audi, mutta konsernivehje kuitenkin. 2014 vai 2015 vuosimallin T5 Transporter surullisenkuuluisalla CFCA-koodisella BiTdi:llä. Näissähän on ilmeisesti tyyppivikana että EGR-jäähdyttimen sisukset murenee ja kulkeutuvat öljynkierron mukana sylinterin seinämiin jonka jälkeen öljynkulutusjuhlat alkaa. Kyseinen yksilö alkoi viime talvena n. 200 tkm ajettuna kuluttaa öljyä ~5 ltr/10tkm. Pistin jo silloin merkille että sininen savutus oli suurta esim. liikennevaloista lähdettäessä varsinkin jos Start&Stop ei sammuttanut konetta punaisten valojen ajaksi. Ajoin myös silloin tällöin tämän perässä pitempiäkin matkoja ja silloin en huomannut että olis erityisemmin kärynnyt öljy takana ajavalle.
Ajelin lopputalven ja kevään vaihtomoottorin ostoa mutustellen ja senttejä laskeskellen. Kesän alussa kuitenkin alkoi auto menemään limp-modeen silloin tällöin ja vikakoodina jotain ahtimesta. En nyt muista tarkasti että mitä se herjasi ja kuvankin olen vitutuspäissäni poistanut puhelimesta. Ajattelin silloin että jos Merkurius olisi oikeassa asemassa Saturnuksen ja kaikkien muiden tähtikappaleiden kanssa niin se ahdinhan se siellä sitä öljyä työntäisi läpi joten tilasin Professional Motor:lta kunnostetun ahdinpaketin. Kun kerran DPF oli irti niin ajateltiin että käyköön nyt samalla pesussa kerran on saanut useamman litran öljyä sisäänsä. Melko tukkeessa olikin koska ilmoittivat että olivat joutuneet pesemään kahteen kertaan.
Olin kuullut yhdestä BiTdi-tapauksesta jossa öljynsyönnin syy oli ollutkin kuluneet venttiilinohjurit jotka olivat syöneen sitten venttiilivarrenkumit joka oirehtii yleensä juuri niin että savuttaminen on sankkaa juuri hetken paikallaan käymisen jälkeen. No, ahtimet irti ja peilin kanssa kurkkimaan pakokanavia joista paistoi iloisen kirkkaat ja öljyiset venttiilinvarret joten hattu pois ja koneistamolle. Ohjurit olivat tästäkin aivan loppu. Sylinterinseinämissä ei onneksi ollut omaan eikä muidenkaan silmään mitään normaalia kulumista kummempia jälkiä. Kanteen tuli uudet ohjurit ja venttiilit. Samaan konkurssiin vaihtui tietysti paikkojen ollessa auki jakohihna rullineen ja kiristimineen, vesipumppu ja vuotanut kampi-akselin stefa. Kansi paikalleen, loput romut ympärille ja sormet ristissä kääntämään avainta. Vaan eipä lähde käyntiin. Pyörittää mutta ei vaan lähde, vähän yrittää mutta kun ei syty niin ei syty. Kuulostaa että pyörittäisi pikkusen liian joutuvasti verrattuna entiseen. Hikikarpalo otsassa tarkistamaan jakoa että on varmasti oikein vaikka Elsan ohjeiden mukaan on tehty. Jako oli kohillaan ja kai se olisi jotain vikakoodia antanut nokkien anturilta jos ei olisi ollut. Pari päivää jaon pyörittelyä ja pään raapimista jonka jälkeen sitten ei auttanut muuta kuin ottaa venttiilikoppa auki ja tehdä puristuspainetesti. 3:sta pytystä puuttuu puristukset niin ei se oikein jaksa sillä yhdellä ainoalla puritukset omaavalla sylinterillä syttyä. Ai miten ihanaa tajuta että niin oishan ne nostimetkin tietysti voinu uusia silloin ensimmäisellä koneistamoreissulla kun kerran ovat siinä hollilla... Hattu taas irti ja taas koneistamolle josta tulikin sitten viesti että 4 nostajaa umpijumissa joten venttiilit olivat jääneet kantamaan. Uudet nostajat ja keinut kanteen ja uusi yritys.
Nythän se sitten lähti jo käyntiin. Hymyn tapainenkin taisi asentajan suupielessä vilahtaa. Loput roippeet nippuun ja koe-ajolle vaan tuntuupa jotenkin laiskalta. Ehkä vähän sellasen W123 vaparidiesel mersumaisen laiskalta. VCDS:llä arvoja katsomaan ja toteamaan että ahtopaineita on vaivattomat 0.7 baria jossain hukassa. Pyynti 2 bar, toteutunut 1.3 barin paikkeilla. Autossa siis Erikoismoottorin softa niin sillä hieman normaalia isommat pyynnit. Ahtovuotoja ei PITÄISI olla, painetestiä ei ole tehty mutta luulisi sieltä jo noilla paineilla vihellys kuuluvan mikäli joku ahtoletku vuotaisi. Vikakoodeja ei ole. EGR:n olivat tänään tulpanneet että josko sen venttiili olisi fuskannut mutta ei silläkään vaikutusta.
Joten jos jollain olisi antaa vinkkiä mitä tässä seuraavaksi kokeilisi niin olisin erittäin kiitollinen. On vähän vastustanut...
Edit: Kävin taas hieman ajelemassa ja otin logia niiltä kanavilta joiden ajattelin jollain tavalla liittyvän aiheeseen. Vikakoodinkin antoi tällä kertaa alhaisesta ahtopaineesta. Yritin myös sopeuttaa ahtimen mutta testin jälkeen VCDS ilmoitti että "Finished correctly. End of systmen test: system not OK"
Potilaana ei ole Audi, mutta konsernivehje kuitenkin. 2014 vai 2015 vuosimallin T5 Transporter surullisenkuuluisalla CFCA-koodisella BiTdi:llä. Näissähän on ilmeisesti tyyppivikana että EGR-jäähdyttimen sisukset murenee ja kulkeutuvat öljynkierron mukana sylinterin seinämiin jonka jälkeen öljynkulutusjuhlat alkaa. Kyseinen yksilö alkoi viime talvena n. 200 tkm ajettuna kuluttaa öljyä ~5 ltr/10tkm. Pistin jo silloin merkille että sininen savutus oli suurta esim. liikennevaloista lähdettäessä varsinkin jos Start&Stop ei sammuttanut konetta punaisten valojen ajaksi. Ajoin myös silloin tällöin tämän perässä pitempiäkin matkoja ja silloin en huomannut että olis erityisemmin kärynnyt öljy takana ajavalle.
Ajelin lopputalven ja kevään vaihtomoottorin ostoa mutustellen ja senttejä laskeskellen. Kesän alussa kuitenkin alkoi auto menemään limp-modeen silloin tällöin ja vikakoodina jotain ahtimesta. En nyt muista tarkasti että mitä se herjasi ja kuvankin olen vitutuspäissäni poistanut puhelimesta. Ajattelin silloin että jos Merkurius olisi oikeassa asemassa Saturnuksen ja kaikkien muiden tähtikappaleiden kanssa niin se ahdinhan se siellä sitä öljyä työntäisi läpi joten tilasin Professional Motor:lta kunnostetun ahdinpaketin. Kun kerran DPF oli irti niin ajateltiin että käyköön nyt samalla pesussa kerran on saanut useamman litran öljyä sisäänsä. Melko tukkeessa olikin koska ilmoittivat että olivat joutuneet pesemään kahteen kertaan.
Olin kuullut yhdestä BiTdi-tapauksesta jossa öljynsyönnin syy oli ollutkin kuluneet venttiilinohjurit jotka olivat syöneen sitten venttiilivarrenkumit joka oirehtii yleensä juuri niin että savuttaminen on sankkaa juuri hetken paikallaan käymisen jälkeen. No, ahtimet irti ja peilin kanssa kurkkimaan pakokanavia joista paistoi iloisen kirkkaat ja öljyiset venttiilinvarret joten hattu pois ja koneistamolle. Ohjurit olivat tästäkin aivan loppu. Sylinterinseinämissä ei onneksi ollut omaan eikä muidenkaan silmään mitään normaalia kulumista kummempia jälkiä. Kanteen tuli uudet ohjurit ja venttiilit. Samaan konkurssiin vaihtui tietysti paikkojen ollessa auki jakohihna rullineen ja kiristimineen, vesipumppu ja vuotanut kampi-akselin stefa. Kansi paikalleen, loput romut ympärille ja sormet ristissä kääntämään avainta. Vaan eipä lähde käyntiin. Pyörittää mutta ei vaan lähde, vähän yrittää mutta kun ei syty niin ei syty. Kuulostaa että pyörittäisi pikkusen liian joutuvasti verrattuna entiseen. Hikikarpalo otsassa tarkistamaan jakoa että on varmasti oikein vaikka Elsan ohjeiden mukaan on tehty. Jako oli kohillaan ja kai se olisi jotain vikakoodia antanut nokkien anturilta jos ei olisi ollut. Pari päivää jaon pyörittelyä ja pään raapimista jonka jälkeen sitten ei auttanut muuta kuin ottaa venttiilikoppa auki ja tehdä puristuspainetesti. 3:sta pytystä puuttuu puristukset niin ei se oikein jaksa sillä yhdellä ainoalla puritukset omaavalla sylinterillä syttyä. Ai miten ihanaa tajuta että niin oishan ne nostimetkin tietysti voinu uusia silloin ensimmäisellä koneistamoreissulla kun kerran ovat siinä hollilla... Hattu taas irti ja taas koneistamolle josta tulikin sitten viesti että 4 nostajaa umpijumissa joten venttiilit olivat jääneet kantamaan. Uudet nostajat ja keinut kanteen ja uusi yritys.
Nythän se sitten lähti jo käyntiin. Hymyn tapainenkin taisi asentajan suupielessä vilahtaa. Loput roippeet nippuun ja koe-ajolle vaan tuntuupa jotenkin laiskalta. Ehkä vähän sellasen W123 vaparidiesel mersumaisen laiskalta. VCDS:llä arvoja katsomaan ja toteamaan että ahtopaineita on vaivattomat 0.7 baria jossain hukassa. Pyynti 2 bar, toteutunut 1.3 barin paikkeilla. Autossa siis Erikoismoottorin softa niin sillä hieman normaalia isommat pyynnit. Ahtovuotoja ei PITÄISI olla, painetestiä ei ole tehty mutta luulisi sieltä jo noilla paineilla vihellys kuuluvan mikäli joku ahtoletku vuotaisi. Vikakoodeja ei ole. EGR:n olivat tänään tulpanneet että josko sen venttiili olisi fuskannut mutta ei silläkään vaikutusta.
Joten jos jollain olisi antaa vinkkiä mitä tässä seuraavaksi kokeilisi niin olisin erittäin kiitollinen. On vähän vastustanut...
Edit: Kävin taas hieman ajelemassa ja otin logia niiltä kanavilta joiden ajattelin jollain tavalla liittyvän aiheeseen. Vikakoodinkin antoi tällä kertaa alhaisesta ahtopaineesta. Yritin myös sopeuttaa ahtimen mutta testin jälkeen VCDS ilmoitti että "Finished correctly. End of systmen test: system not OK"
Comment