Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 2.0 tdi vm. 2013 moottori lämpenee hitaasti ja flekti jää päälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C7 2.0 tdi vm. 2013 moottori lämpenee hitaasti ja flekti jää päälle

    Otsikon mukaisesti lyhyenkin n. 20 minuutin kaupunkiajon jälkeen ulkolämpötilan ollessa nollan molemmin puolin jää lähes aina autoa pysäköitäessä moottorin jäähdytyspuhallin vielä pyörimään muutaman minuutin ajaksi. Mittariston mukaan moottorin lämmöt ovat kuitenkin nousseet vain alimman merkkivalon verran. Kaupunkiajossa regenerointihan tuon voisi silloin tällöin aiheuttaa, mutta kun kyse on melko lailla jatkuvasta ominaisuudesta, ajattelin varmistella josko täällä foorumin puolella olisi näkemystä aiheesta.

    Käytössä on VCDS, joten kevyttä tutkimistahan tässä pääsee tekemään esim. hiukkassuodattimen täyttöasteesta ja aiemmista regeneroinneista. Vai olisiko tässä mahdollisesti kyse ihan perinteisestä termostaatin toimimattomuudesta - ja kuinkahan moisen voisi varmistaa?

    #2
    Tarkista ensin hiukkassuodattimen täyttöaste ja ettei ole mitään vikakoodeja siihen liittyen. Voi olla että yrittää polttaa suodatinta siinä onnistumatta.

    Comment


      #3
      Tässä VCDS:llä kaivettuja tietoja, tiedot kerätty kun auto oli tyhjäkäynnillä n. 30 min kaupunkiajon jälkeen:

      jäähdytyskierto:
      IDE00192 Coolant temperature at radiator outlet: actual value 21.0 °C
      IDE00194 Coolant temperature at radiator output: specified value 90.0 °C

      toista kautta:
      Address 01: Engine (03L 906 018 LB)
      IDE00025 Coolant temperature 59 °C

      Voisiko jäähdyttimeltä moottorille menevä kierto (termostaatti) tuon perusteella olla kiinni, eli kierto on vain jäähdyttimessä?

      Varmuudeksi vielä hiukkassuodattimen dataa:
      IDE00427 Particle filter: difference pressure 25 hPa
      IDE00428 DPF: offset for differential pressure 2 hPa
      IDE00430-ENG188621 Particle filter: field regeneration request status-Bits 0-7 0
      IDE00431-ENG188621 Particle filter: field regeneration lock status-Bits 0-7 0
      IDE00432 Particle filter: time since last regeneration 41484 s
      IDE00433 Particle filter: oil ash volume 0.12 l
      IDE00434 Particle filter: soot mass calculated 11.84 g
      IDE00435 Particle filter: soot mass measured 18.74 g
      IDE00436 Particle filter: kilometers since last regeneration 285924 m

      Omaan silmääni tuo jäähdytysnesteen lämpötila-asia näyttäisi akuutilta. Miltä tuo näyttää asiaa tarkemmin tuntevien mielestä?

      Comment


      • #4
        Partikkelisuodatin on noiden mitta-arvojen mukaan tukkoinen ja pitäisi pestä. Kuluttaako auto öljyä? Jatkuva regenerointi aiheuttaa moottoriin vaurioita.

        Comment


          #5
          Kieltämättä öljyä on joutunut lisäilemään. Eli syynä ei olisi sittenkään jäähdytyskierto, vaan toistuvat yritykset polttaa hiukkaset.

          Auttaako tässä pakotettu regenerointi, vai onko edessä DPF-suodattimen vaihto? Pöntön eliminointia kokonaan en kuitenkaan ajatellut edistää.

          Comment


            #6
            Pakko regenerointia voi koittaa ja jos ei auta niin suodattimen pesu tai vaihto.

            Comment


              #7
              Mikä kertoo tuossa, että DPF on tukkoinen? Tuossa on regenerointi tapahtunut karkeasti 12 tuntia sitten viimeksi. Saako se polttoa koskaan valmiiksi, jos ajelee hidasta pätkäajoa kaupungissa eikä käy ollenkaan maantiellä?
              Meidän volkarista huomaa hyvin selkeästi, kun poltto on päällä. Käryää niin ikävälle ja pakokaasukin on ns paksumpaa. Välillä se poltto ei mitenkään pääse loppuun kun ajellaan jotain 2km pätkää viikolla.
              Volkkari on nyt EGR:n vaihdossa, hieman työläs vaihtaa tuohon neliveto-sharaniin ilmeisesti, ja korjaaja kysy pestäänkö DPF. Ei pesty vielä, kun ei ole ollut mitään selkeää oiretta, mutta pakostakin 220tkm ajettuna se alkaa kohta vaatia toimenpiteitä.

              Comment


              • #8
                Onko se tuo vastapaine 25 ja tuhkan määrä 0,12 L,
                Tuhka ei taija pakkopoltolla poistua, eikös sionä polteta nokea.
                Viimeisin onnistunut poltto 285 km sitte. Eli jos jatkuvasti tuon jälkeenkin flekti jää pyörimään niin ei saa seuraavaa polttoa loppuun.

                Nuo lämpötilat on loogisia. Moottorin lämpö 59 ja jäähdyttimen paluu 21. Ihan sukkana ei termari päästä nestettä läpi, mutta vähän on lämpö alakantissa. Pitäs tutkia toimiiko egr.
                Jos jatkuvasti regeneroi niin siitä pitäs riittää lämpöä myös lämpötilan nostoon.

                Comment


                  #9
                  Eikä kyllä 59c moottorin lämmöillä lähde edes poltto päälle.

                  Comment


                  • #10
                    Meillä aikanaan 1.6 tdissä, korjaantu ko. oireet, paine-ero anturin vaihdolla. Ei antanut vikaoodeja ja flekti jäi pyörimään, yritti polttaa tämäntästä. Oisko parikymppiä maksanu anturi, ei siis kallis kokeilu?

                    Comment


                      #11
                      EGR on tosiaan to-do listalla, kunhan kelit lämpenevät. Tuo paine-eroanturi oli uusi asia. Mistä anturista oli tuolloin kyse, jos vaikka tutkisi tämän asian ensin?

                      Comment


                      • #12
                        Esim. tuossa halvimmasta päästä oleva:
                        https://ppmarket.fi/auton-osat/audi/...oductId=198819

                        Comment


                          #13
                          Nuo maxgearit kannattaa jättää kauppaan.

                          https://aeromotors.fi/kataloog/artic...-006-082-bosch

                          Comment


                            #14
                            Kiitokset vinkeistä. Tuolla anturivaihdolla homma lähtee taas liikkeelle, kunhan toimitus tulee perille. Tuo vaihto taitaa olla sen verran kevyt homma, että hoituu pihassa päivälämpötiloilla.

                            You Tuben puolella ohjeistettiin tekemään alle poltto, tämän jälkeen vaihtamaan anturi ja lopuksi ajamaan sopeutus. Tässä kyseinen linkki: https://www.youtube.com/watch?v=UgM5zUha-wI

                            Comment


                              #15
                              Väliaikatietona tähän ketjuun tänään tehty DPF:n regenerointi, jolla arvot putosivat mukavasti. Kaupunkiajo ja pakkaskelit on näköjään huono yhdistelmä ajon aikana tapahtuvalle regeneroinnille. Lääkkeenä VCDS:llä ohjattu manuaalinen poltto.

                              IDE00433 Particle filter: oil ash volume 0.12 l → ennallaan
                              IDE00434 Particle filter: soot mass calculated 11.84 g → 2.85 g
                              IDE00435 Particle filter: soot mass measured 18.74 g → 3.60 g

                              Viikonlopun aikana sitten tuon paine-eroanturin vaihto, vaikka se ei vikakoodia annakaan. Perään arvojen resetointi & adaptaatio. VCDS:n valikkojen puolella ovat nimillä:
                              IDE00468-Resetting of learned values of difference pressure sensor
                              IDE01772: adaptation of diff.pressure sensor particulate

                              EGR:n vaihto odottaa vielä lämpimämpiä kelejä...

                              Edit: anturi vaihdettu ja resetointi + adaptaatio tehty.
                              Viimeksi muokannut MKa1; 11.3.2024, 22:04.

                              Comment


                              • #16
                                A6 C7 2013 2,0Ddi
                                Jäähdyttimen puhallin jää pyörimään lyhyen ajomatkan jälkeen viileässä kelissä kovalla teholla pitkäksi aikaa.
                                Mikä voisi olla vikana?
                                VCDS ei anna mitään vikakoodeja.

                                Comment


                                  #17
                                  DPF poltto jäänyt kesken olettaen että lyhyt ajomatka on kuitenkin niin pitkä että moottori on lämmennyt edes lähelle normilämpöä.

                                  Comment


                                    #18
                                    DPF:n regenerointeja on tehty varmuudeksi VCDS:n kautta. Nyt kun osia on vaihdettu (alla info) on pitkissä reippaammissa moottoritieajoissa näyttöön tullut keltainen merkkivalo DPF-suodattimesta. Ei siis hehkun merkkivalo, joka tulee manuaalipoltossa. Tämä lienee ns. oikea automaattipoltto?

                                    Palstan toisessa viestiketjussa infosin, että EGR tuli kesällä uusittua, mutta tähän ketjuun en sitä huomannut merkitä. EGR:n läppäakseli oli muuten täysin jumissa, joten isommin tuolla ei mitään ohjausta ollut.

                                    Samoin jäähdytysnesteen termostaattiasetelma on kesän lopulla uusittu ja tällä jälkimmäisellä toimenpiteellä alkoi viimein koneen lämmötkin nousta. Ei tosin mielestäni niin paljon, että pitäisi näillä keleillä lyhyen ajon jälkeen juurikaan jäädään sammuttamisen jälkeen puhaltelemaan. No, seuraavana sitten vuorossa puhaltimien yhteydessä olevan ohjausyksikön vaihto, mutta ulkona tehtävänä tuo jää odottamaan mukavampia kelejä. BTW: onko muuten tuo puhallinasetelma mahdollista irrottaa ilman keulan avaamista?

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä se dpf valo ajossa meinaa että automaattinen poltto ei onnsitu, ja auto haluaa että ajat pienemmällä vaihteella x aikaa kunnes valo häviää.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X