Pakkasella alkoi tämä uusi oire: Ihan tasakaasulla kesken ajon yhtä äkkiä tippuu vedot, yleensä kepittämällä pienemmälle saa kierrokset ylös ja pystyy ajoa jatkamaan.
Esiintyy aika vaihtelevasti tyylii 2-5 kertaa per 100km. Joskus samaa myös kiihdyttäessä, kun ajaa esim. liikkenneympyrästä pois ja alkaa kiihdyttää.
Epäilin ensinnä polttoainesuodatinta ja vaihdoin sen: ei apua. Sitten pidin lämpimässä tallissa 3 päivää "sulamassa", ja alkuun tuntui että se olisi auttanut, mutta ongelma jatkui pian uudelleen. (Voiko jossain piillä vielä jäätä..?) Koitan nyt ajella kun lopulta on ekat nolla/pluskelit melkein kuukauteen ja seurata miten tätä esiintyy, onko lämpötilariippuvainen vaiko ei.
Olen miettinyt mihin tämä oire pahimmillaan voisi viitata?
1. Turbon ongelma? (missäs kierrosluvulla sen pitäisi näissä alkaa tuuppaamaan, vrt. yleensä tämä tulee jossain n.2000-2500 rpm)
2. Korkeapainepumppu tiensä (jolla mittaa 342 tkm) päässä?
3. Suuttimien vikaantuminen? - outoa kyllä koska tyhjäkäynti on täysin "puhdas" eikä savuta yhtää
4. MAF tai muu anturivika? - josko seokset menee ketulleen..
5. muu ohjelmallinen ongelma? - vikakoodit luettiin eikä sieltä löytynyt osviittaa. Yhden kerran oli tuo yhteispaine "low" ilmoitus mutta 600 kierroksella eli mahdollisesti kylmäkäynnistyksen yhteydessä(?)
Seuraava perushuolto on 1 tkm päästä, voin pyytää sieltä diagnoosia mutta veikkaan ettei siellä ole osaamista muuhun kuin vaihdetaan-puolet-autoa-ja-toivotaan-että-toimii ratkaisuun joten...
Kai tämä johonkin dynoon tms. pitäisi viedä että näkisi mitä tapahtuu kun on veto päällä ja vastaavat tilanne kuin tiellä(?)
Muutoinhan tuolla kopan alla on siistiä (pl. pöly...) kuin tehtaan jäljiltä - konetta ei ole koskaan avattu (ei ainakaan niinä peräti 7 vuotena kun on mulla jo ollut!?)

Ps. Koitin etsiä aiheesta aiempaa ketjua mutta ei osunut silmään... tai no oli pari, mutta oireissa vähän eroa.
Esiintyy aika vaihtelevasti tyylii 2-5 kertaa per 100km. Joskus samaa myös kiihdyttäessä, kun ajaa esim. liikkenneympyrästä pois ja alkaa kiihdyttää.
Epäilin ensinnä polttoainesuodatinta ja vaihdoin sen: ei apua. Sitten pidin lämpimässä tallissa 3 päivää "sulamassa", ja alkuun tuntui että se olisi auttanut, mutta ongelma jatkui pian uudelleen. (Voiko jossain piillä vielä jäätä..?) Koitan nyt ajella kun lopulta on ekat nolla/pluskelit melkein kuukauteen ja seurata miten tätä esiintyy, onko lämpötilariippuvainen vaiko ei.
Olen miettinyt mihin tämä oire pahimmillaan voisi viitata?
1. Turbon ongelma? (missäs kierrosluvulla sen pitäisi näissä alkaa tuuppaamaan, vrt. yleensä tämä tulee jossain n.2000-2500 rpm)
2. Korkeapainepumppu tiensä (jolla mittaa 342 tkm) päässä?
3. Suuttimien vikaantuminen? - outoa kyllä koska tyhjäkäynti on täysin "puhdas" eikä savuta yhtää
4. MAF tai muu anturivika? - josko seokset menee ketulleen..
5. muu ohjelmallinen ongelma? - vikakoodit luettiin eikä sieltä löytynyt osviittaa. Yhden kerran oli tuo yhteispaine "low" ilmoitus mutta 600 kierroksella eli mahdollisesti kylmäkäynnistyksen yhteydessä(?)
Seuraava perushuolto on 1 tkm päästä, voin pyytää sieltä diagnoosia mutta veikkaan ettei siellä ole osaamista muuhun kuin vaihdetaan-puolet-autoa-ja-toivotaan-että-toimii ratkaisuun joten...
Kai tämä johonkin dynoon tms. pitäisi viedä että näkisi mitä tapahtuu kun on veto päällä ja vastaavat tilanne kuin tiellä(?)
Muutoinhan tuolla kopan alla on siistiä (pl. pöly...) kuin tehtaan jäljiltä - konetta ei ole koskaan avattu (ei ainakaan niinä peräti 7 vuotena kun on mulla jo ollut!?)
Ps. Koitin etsiä aiheesta aiempaa ketjua mutta ei osunut silmään... tai no oli pari, mutta oireissa vähän eroa.
Comment