Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.0 TDi vedot loppuu / katkoo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.0 TDi vedot loppuu / katkoo

    Pakkasella alkoi tämä uusi oire: Ihan tasakaasulla kesken ajon yhtä äkkiä tippuu vedot, yleensä kepittämällä pienemmälle saa kierrokset ylös ja pystyy ajoa jatkamaan.
    Esiintyy aika vaihtelevasti tyylii 2-5 kertaa per 100km. Joskus samaa myös kiihdyttäessä, kun ajaa esim. liikkenneympyrästä pois ja alkaa kiihdyttää.

    Epäilin ensinnä polttoainesuodatinta ja vaihdoin sen: ei apua. Sitten pidin lämpimässä tallissa 3 päivää "sulamassa", ja alkuun tuntui että se olisi auttanut, mutta ongelma jatkui pian uudelleen. (Voiko jossain piillä vielä jäätä..?) Koitan nyt ajella kun lopulta on ekat nolla/pluskelit melkein kuukauteen ja seurata miten tätä esiintyy, onko lämpötilariippuvainen vaiko ei.

    Olen miettinyt mihin tämä oire pahimmillaan voisi viitata?

    1. Turbon ongelma? (missäs kierrosluvulla sen pitäisi näissä alkaa tuuppaamaan, vrt. yleensä tämä tulee jossain n.2000-2500 rpm)
    2. Korkeapainepumppu tiensä (jolla mittaa 342 tkm) päässä?
    3. Suuttimien vikaantuminen? - outoa kyllä koska tyhjäkäynti on täysin "puhdas" eikä savuta yhtää
    4. MAF tai muu anturivika? - josko seokset menee ketulleen..
    5. muu ohjelmallinen ongelma? - vikakoodit luettiin eikä sieltä löytynyt osviittaa. Yhden kerran oli tuo yhteispaine "low" ilmoitus mutta 600 kierroksella eli mahdollisesti kylmäkäynnistyksen yhteydessä(?)

    Seuraava perushuolto on 1 tkm päästä, voin pyytää sieltä diagnoosia mutta veikkaan ettei siellä ole osaamista muuhun kuin vaihdetaan-puolet-autoa-ja-toivotaan-että-toimii ratkaisuun joten...
    Kai tämä johonkin dynoon tms. pitäisi viedä että näkisi mitä tapahtuu kun on veto päällä ja vastaavat tilanne kuin tiellä(?)

    Muutoinhan tuolla kopan alla on siistiä (pl. pöly...) kuin tehtaan jäljiltä - konetta ei ole koskaan avattu (ei ainakaan niinä peräti 7 vuotena kun on mulla jo ollut!?)
    Click image for larger version  Name:	IMG_20231207_211922_HDR~2.jpg Views:	0 Size:	182,8 Kt ID:	1964960

    Ps. Koitin etsiä aiheesta aiempaa ketjua mutta ei osunut silmään... tai no oli pari, mutta oireissa vähän eroa.

  • #2
    Kävin pienen ajolenkin ja siltä pari havaintoa:
    - taas sai "oireen" esiin saman liikenneympyrän poistumisessa, eli menosuunnassa käännytään "3. liittymästä" vasemmalle ja sen jälkeen hyvin loivaan ylämäkeen:

    6. Ihan dieselin siirtopumpun "hengettömyys" tai tankin pään joku imuputken tai sihdin ongelma voisi näin oireilla myös?

    Lämpötilan vaikutuksen voinee pääosin sulkea pois koska nyt oli +4...5C ulkoilma kun tuo tuli.

    Comment


    • #3
      Heittoina. Ahtimessa siivet jumissa, EGR vuotaa, onko KP-pumpussa hihnaa (hampaat mennyt -> hihna vaihtoon) ? Siirtopumpusta / paineista luulisi tulevan omat vikakoodit?

      Comment


        #4
        Korkeapainepumppu tuossa taitaa olla jakohihnalla, että se varmaan ei ole syynä. Lähdin pohtimaan miten itse kokeilisin saada tuommosesta oireesta kiinni tilanteessa jos vikakoodeja ei tule. Haasteen tuolle tekee ns oireen ulosajaminen. Eli jos haluaisi logitella polttoainepaineta ja ahtopaineita yms muita niin pitäisi saada se oire ulos tai sitten pitäs olla joku dataloggeri kiinni mikä sen saisi napattua.
        Millä tavalla oireen saa pois? Lähteekö itsestään ajamalla vai vasta kun käyttää virrat pois?

        Comment


        • #5
          Joulu tulla jollotti tähän väliin ja en tiedä oliko sitten autolta "joululahja" mutta ennen joulua oireet hävisivät - kuin itsestään - eivätkä ole ainakaan vielä (kop kop) tulleet takaisin...
          Olen kyllä pääni puhki miettinyt tälle selitystä:
          - josko se sittenkin oli kosteuden (eli jään) tekemiä oikkuja... tai toinen taustatekijä mitä en tuossa ehkä tarpeeksi osannut epäillä:
          - ABS-moduulissa oli toimintahäiriö (juttua "ABS/ESP vikaa" -ketjussa) joulukuun alkupuolella: tuostahan aiheutui varsinainen dominoefekti monille muillekin toimilaitteille,
          josko tuo nyt sitten vaan vaati taas tarpeeksi montaa "puhdasta" käyttökertaa että jotkut softa-adaptaatiot mukautuivat normaaliolosuhteisiin ja alkoivat toimia kuten pitäisi?
          Vaikea kyllä heti keksiä mikä tuo yhteys olisi, ellei sitten DFP:hen liittyvät asiat, siinä oli ABS:n vuoksi vika päällä silloin myös. Se kyllä nollautui ok.

          Seuraan tilannetta, täytyy katsoa josko niillä olisi (pian tulevassa) huollossa joku arvaus aiheesta.

          Comment


            #6
            No kosteutta väärässä paikassa vois olla ihan validi arvaus, mutta missä tarkalleen sitä on onkin sitten toinen juttu. Toisaalta siitä olettaisi tulevan vikakoodin, jos selvä vika tulee.
            Tuo vikakoodi polttoainepaineista saattaa olla myös ihan relevantti. Ei näissä semmosia tulisi olla vaikka ei osukkaan siihen milloin vika tulee esille.

            Comment


            • #7
              Tämä on kyllä outo vika, pysytteli tuon vuoden alun poissa, tekemättä "yhtään mitään"... Mutta nyt on palannut isommin viimeisen viikon aikana:
              Itse asiassa nyt tuntuu että eilisen jälkeen vika on päällä koko ajan: tyhjäkäynti on aika normia, mutta jo kaasun painallus saa herkästi "mokeltamaan". Eli joku siellä ei nyt syötä kakkua tarpeeksi tms.

              Nyt kun se on tässä tilassa, ei taida olla muuta kuin nilkuttaa auto korjaamolle ja pyytää tutkimaan saavatko mitään selville, erityisesti tuosta polttoainepuolesta. Oma mutu on siihen suuntaan?

              Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
              Eli jos haluaisi logitella polttoainepaineta ja ahtopaineita yms muita niin pitäisi saada se oire ulos tai sitten pitäs olla joku dataloggeri kiinni mikä sen saisi napattua.
              Millä tavalla oireen saa pois? Lähteekö itsestään ajamalla vai vasta kun käyttää virrat pois?
              Tuossa peruspajalla ne tuskin pystyy kovin sofistikoituneeseen diagnoosiin em. asioissa joten ajattelin että jos ei mitään "helppoa" löydy, niin vien sitten suosiolla (dieseleiden paikalliseen) erikoisliikkeeseen.
              Oire on yleensä häipynyt ajamalla, jos nykimisen lisäksi alkaa hehkuvalo vilkkua, niin tuo yleensä resetoituu uudelleen käynnistämällä, ja tuntuu että silloin - yleensä - oireetkin hävinneet (vaan eivät enää....)


              Comment


              • #8
                Eilisestä muuttui keli pikkupakkasesta plussalle ja vielä entistäkin märemmäksi -> kävin koekäyttämään A6:sta:
                Käyniin lähtee ok, tyhjäkäynti about normaali, kaasusta mokeltaa heti, saa jopa sammahtamaan paikoillaan kaasuttelemalla, limb modessa tuntuu olevan (max 2.500 rpm).

                Laitoin pyyntöä viedä korjaamolle maanantaina illalla. Joudun työreissuun lähtemään (ti-to) nyt muilla keinoin kuin omalla autolla... life is.
                Ei auta silti kitistä - olenhan tällä laittanut menemään peräti 7.5 vuotta ja 180 tkm ilman mitään ongelmaa koneessa. Avattu ei ole enempää kuin mitä hihnan vaihto @210 tkm vaati...

                Comment


                  #9
                  Tuo max 2500 rpm ainakin on ihan normaalia. Vapaalla polkiessa kun rajoitin on siinä kohtaa.
                  Mitä vikakoodeja tämä antaa? Niitä kun varmasti jää jos hehkuvalokin alkanut vilkkumaan, jolloin oikeasti käynyt limp modessa

                  Comment


                  • #10
                    Nykäseppä egrn johto sammuksissa irti ja kokkeile muuttuuko.

                    Comment


                    • #11
                      Tuo oli aika hyvä vinkki (kts. all) vaikken sitä ennättänyt tehdäkään, kun jo vein autoa korjaamolle.

                      Tänään on siellä vianhakua tehty ja nyt soitteli että ongelmakohta löytyi:
                      -> noin tunnin verran saivat koittaa vikaa päälle, tehdä vetoja ym.
                      -> sitten se taas vikaantui, ja vikakoodit olivat heidän näkemyksen mukaan "selkeät": EGR sähköistä vikaa, yliahtoa ja aliahtoa, common railista joitain..
                      -> Eli ehdotettu korjaus on EGR:n vaihto, tuo tekis (vesijäähdytetty) EGR reilun 500e ja töitä reilun 300e verran päälle.

                      Silloin kun tähän(kin) tehtiin EA189 "päästökorjaus", niin EGR:llehän povattiin tuon takia lyhempää elinikää. Taisi jopa Audi tulla vastaan hajoamisissa aina 250.000 tkm asti.
                      Tässä valitettavati rullattu jo 350 tkm joten artisti maksaa :-/
                      Viimeksi muokannut Killeri; 9.4.2024, 10:15. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                        #12
                        Volkkarilla eivät luvanneet egr:n suhteen mitään, ja se lahosi Sharanista joulun jälkeen 230tkm ajettuna. Sen temppuilu voi saada moottorin limb modeen, mutta meillä se vain sytytti vikavalon ja jätti koodin muistiin. Se myös tuli ja meni oman tahdon mukaan, eli pakkasilla se alko, lämpösellä kelillä pysy poissa.
                        Ajatuksena ollut avata se vanha ja tutustua onko jotain näkyvää vikaa, mutta se haisee niin pahalle ettei ole huvittanut tallissa sitä tehdä
                        ​​

                        Comment


                        • #13
                          Tämä oli nyt torstain (tai no, 9 - 14) pajalla.
                          Vaihdettu EGR itsessään oli tyyris, 584 euroa. Korjaamon kommentti hintavuuteen oli "kun siinä on kaikki". Mitä tuo "kaikki" sitten pitää sisällään, ei selvinnyt. Vrt. mitä puuttuu AutoDocin 300 euron EGR:stä sitten(?) Työ ei kuulemma ollut kummoinen, tuohan on hyvin esillä. Loppulasku 887 euroa, jossa oli sitten myös aiempi 1h vianhaku, muutama litra pakkasnestettä, ym.

                          Pariin päivään vasta n. 200km ajettu, ja toistaiseksi vika pysynyt poissa. Josko nyt kerrankin olisi diagnoosi osunut oikeaan ja tuo EGR:n vika tosiaan tässä sitten oli kiusaa tekemässä.
                          Täytyy ottaa kuva tuosta uudesta, sai sentään uutuuttaan kiiltävän osan konehuoneeseen tuohon rahaan.. :-o

                          Comment


                          • #14
                            Egrrissä eroja. Jospa laittoivat Valeon joka orkkisosa. Nissenseissä ainaki ongelmia. Työn olet saanut reilusti alakanttiin, yleensä 4-500.
                            Kaikki mahtaa tarkottaa, että lauhdutin oli samassa paketissa, noihin saa pelkkää venttiiliosaakin
                            Vaihtotyön lisäksi koodit pitää nollata ja uusi osa sopeuttaa. Jospa nämä kaikki hommat on kaikki.
                            Viimeksi muokannut HAlosseppä; 20.4.2024, 13:59.

                            Comment


                            • #15
                              Osan merkki ei helposti käynyt päältä päin ilmi, vaikka se tuossa näkyvällä paikalla letkujen lomassa köllöttääkin:
                              Nyt on pian 1kk menty ja vika on pysynyt poissa.. josko olisi siis osunut korjaus (EGR:n vaihto) oikeaan.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_20240420_123201.jpg
Views:	221
Size:	222,7 Kt
ID:	1970629

                              Comment


                              • #16
                                Ei ole vika palannut, takana jo yli 3kk ja tuhansia km.

                                Comment

                                Working...
                                X