Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

T4 ABL 1.9td mykkänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    T4 ABL 1.9td mykkänä

    Tänään töistä lähtiessä laitoin käyntiin ja menin raappaamaan lasit, jonka aikana konen alkoi kakomaan ja kuoli pois.

    Kokeilin startata uudestaan, mutta koneesta kuului vain epämääräistä rahinaa, tuntui kuin, että koko kone ei olisi pyörinyt mukana.

    Pari viikkoa sitten alkoi oireilemaan huonoa tyhjäkäyntiä kylmänä, lämmettyään koneessa ei kummempia ongelmia.

    Mikäs voisi olla syynä? n. 400t. ajettu ABL 1.9td, jakohinasta en ole ihan varma mutta oletettavasti vaihdettu n. 340t. kohdalla viimeksi.
    Nestepintaa pallosta en huomannut katsoa kun avasin konepellin, tarkistan huomenna.

    Ruiskupumppu? tai sen ajoitus?

    #2
    Mahdollisesti jako sekaisin, 1.9 moottoreissa on monelta korjaamolta jäänyt vaihtamatta kampiakselin hihnapyörän keskipultti hihnan vaihdon yhteydessä.

    Comment


    • #3
      Jos oli hihna löysällä niin siellä voi olla hampaaton kohta. Uutta kun laittaa niin nokan rakotulkkiajoitus elintärkeä venttiileille ja sitä kautta koneelle. Venttilli ei itsestään katkea, jos ajoitus ollut aina kohdallaan.

      Comment


        #4
        Mikä on todennäköisyys, että venttiilit on menny, jos jako on sekaisin tai hihnasta puuttuu hampaita?

        Eli selviääkö tuosta vaihtamalla hihnan, vai meneekö kansioikaistavaksi?

        Comment


          #5
          Jos jako menny sekasin, niin isohko riski että venttiilejä solmussa.
          Näissä 1.9d koneissa ei ole venttiilin ja männän välissä kovinkaan isoa rakoa vaikka jako olisi kohdalla. Pari hammasta pielessä ja ottaa jo kiinni.

          Vaihda hihna, Kuulet kyllä jos venttiilit kilkattaa.

          Mulla taannoin pääsi tuosta 1Z koneesta tuo alaratas liikkumaan. Oli jäänyt pultti vaihtamatta edellisellä omistajalla. Oli sitten hiljalleen syönyt rattaan kiilauksen ja siten pääs ratas elämään. Varmaan parin hampaan verran alhaalla pääsi elämään, mutta venttiilit selvis suht vähällä. Hieman kova käyntiääni, muttei mitään kilkatusta tms kuulu. Eli ei kannata aukasta.

          Comment


          • #6
            Jos haluaa edetä mahdollisimman varovasti ja vian syy jaon hyppääminen ehdottaisin seuraavankaltaista proseduuria (tämä on pähkäilyä, en ole avannut kyseistä konetta, omaan vain 5-syl. oikeaa kokemusta eli korjatkaa);

            - ensin hehkut pois että kone pyörii herkästi avaimella kampiakselin pultista
            - jos pyörii vapaasti, niin pienet mahdollisuudet olemassa, että ei olisi ottanut männät venttiileihin. Ei saa ahdistaa juurikaan, vaan pyörittävä herkästi min. 2 kierrosta:

            1)Jos ottaa kiinni:
            - merkit laitettava kohdalleen vauhtipyörällä, nokkaa pyöriteltävä käsin samalla että menee nätisti kohdalleen, sitten nokan ajoitus kuntoon -> pyöriikö nyt herkästi (jos ei, niin kansi pois)

            2)Jos pyörii herkästi:
            - tarkista ajoitukset kohdilleen alakerta+nokka. Jos vielä pyörii herkästi
            -> uusi hihna, miel. uusi orkkis vesipumppu, rulla, stefoja, moniurahihna ym. paikalleen ja tarkistaa esim. kampiakselin hammashihnapyörän kunto, värinän vaimentimen kunto, kiila, moniurahihnan kiristin...
            - ja sitten nokan ajoituksen tarkistus, vieläkö pyörii herkästi, jos herkkä, niin voi ajoittaa syöttöpumpun ja hehkut paikalleen jne ->käyntiin. Jos ihan hienoista sivuääntä niin voi olla esim. hieman kiero venttiili, joka korjaantuu itsestään. Jos vähänkään epäilyttävää ääntä niin seis. Harkittava aukaisua sitten.

            Täällä kävi Transportterin 2.4AAB:n kanssa niin, että edellisellä omistajalla hihnan vaihdossa nokka jäänyt myöhälle ja männät menneet lähellä pakoventtiilejä. Ei kuullut äänessä, mutta kulku oli vaisua. Säädin kohdalleen ja vaihdoin hihnat, kulku parani normaaliksi, mutta myöhemmin useamman tuhannen km jälkeen tipahti venttililautanen tasaisessa ajossa.

            Kansi säpäleinä, mäntä ja lohko halki. Nyt on kohta kone nipussa osista kasattuna. Mitä tästä opin: kannattaa _aina_ uusia venttiilit, jos nokan/jaon suhteen on ollut ongelmia tai kun männät on leimattu venttiilinkuvilla. Muuten ei voi olla varma koneestaan jatkossa. Itse koneet on kyllä hyviä ja kestäviä, siksi kai pitääkin olla hihnavetoinen jakopää, että jälkimarkkinoinnille riittää leipää?!

            Comment


              #7
              Tyhmä kysymys varmaan, mutta millanen operaatio olisi muuttaa hihnavetoinen ketjulle?
              Mitä varsinaisia ongelmia vois tulla jos ei lasketa mahdollisten osien saantia/valmistusta.

              Voi olla tyhmä ajatus, mutta ehkä joku haluaisi skipata muutaman remminvaihdon.

              Comment


              • #8
                Tämä puhdasta ot:

                Petri, tuota kysymystä on varmaan aika moni VAG-omistaja mielessään pyöräyttänyt! On hankala juttu: miten saada tiivis ketjukoppa kanteen, kannentiivisteeseen jatko ketjukopalle, ketjupyörien/ketjun jaot kohdalleen, vesipumppu ketjupyörällä(tietyt mallit), vuotaa sitten jäähynessut ö-tilaan, ketjukoppa alakertaan, massapyörä uusiksi, kpyörät oltava kiiloilla, hydr.kiristin + ohjarit... mitähän vielä? Rattaat voisi olla jopa helpompikin, kuten uudessa portterin 2.5 R5-koneessa kuulee olevan.

                Täällä hihnat muuttuu mahdollisesti sinisiksi (jos kokoa löytyy) seuraavassa vaihdossa (vaikka ei ole mitään raceTDI:tä ja työajokin muistuttaa enemmän autosuunnistusta): katellaan kestoa sitten, luvattu 300% :)

                http://www.gates.com/brochure.cfm?br...cation_id=5061

                Varmaan jollain jo kokemusta?

                Comment


                  #9
                  No niin vähän on katseltu ja vielä se tönöttää firman parkkiksella...

                  Nesteet oli tallella ja öljykin tutun tummaa, niillä on ajettu n. 4K km.

                  Firman huoltohemmot kävi vilkasemassa sitä, eka veikkaus, ennen koneen käyttöä oli jäätynyt naftasuodin.
                  Starttaus kaapeleleiden avulla jälkeen, kokeilivat hinausta, kumpikaan ei tuotanut mitään eloa koneessa, outo rahinaa se kyllä piti.

                  Pelkällä startimoottorilla auto liilkkui ja arvelivat pojat että kampiakseli on poikki.

                  Ongelmana itselle on, että ei ole paikkaa missä pääsisi edes kunnolla katsomaan ja vian etsintä tuntuu sinäsä turhalta, joten on järkevämpi suoraan hankkia siihen uusi pata.

                  Mitkä koneet saa tuohon suoraan bolt on?? Nykyinen on/oli ABL.

                  Mites vaihteisto, onko 4 ja 5 pyttyisten vaihteistoissa eroa merkittävästi?

                  Ketään Hyvinkään ympäristössä, jolta liikenisi apua?

                  Comment

                  Working...
                  X