Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAZ korkea savutusarvo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAZ korkea savutusarvo

    Inssisetä antoi hylsyn korkean savutusarvon takia. Arvo oli hieman alle 4 kun kipuraja oli 3. Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Ruuvaanko itse syöttöruuvia pienemmälle ja koitan monottaa koneesta karstat vai vienkö johonkin pajalle säädettäväksi? Saavutanko siis jotain lisäarvoa viemällä auton korjaamolle vrt. oma mutu-säätö?

    Miten paljon tuo syöttöruuvin punominen vaikuttaa savutukseen/kulkuun/kulutukseen? Laiskahan tuo on jo nyt, niin ei viitsisi siitä paljon laiskempaa enää tehdä. Kulutus saisi silti tietenkin olla pienempi. Ilmeisesti sitä pitää kuitenkin säätää ihan pyllydynon avulla pienemmälle ja toivoa että hattaran muodostus olisi vähentynyt alle tuon maksimirajan?

    Ehdotuksia edullisesta pajasta pk-seudulla, jolta homma onnistuisi?

    #2
    Siinä on ilmansaannissa nyt jotain ongelmaa, ellet ole syöttöä aiemmin isommalle ruuvannut.

    Onko moottori vakio? Silloin ahtovuodon paikkoja ei ole monia, ainakin poikittaiskoneisessa on vain yksi letkunpätkä ahtimen ja imusarjan välissä.
    Voi myös olla mahdollista jonkin sortin hukkaporttiin liittyvä vika, jos ahdot ei nouse niin savu ei hälvene.
    Oletko koska vaihtanut ilmansuodattimen?

    Syöttöä ei kannata ainakaan vakiosta ruuvata pienemmälle, sitä on niin vähän että pitäisi kaikissa olosuhteissa mennä läpi jos vaan kone on muuten kunnossa.

    Toki voit koittaa käydä kengittämässä konetta, mutta epäilisin enemmän ilmansaantivikaa.

    Comment


    • #3
      En ole syöttöön koskaan koskenut eikä konetta muutenkaan ole kutiteltu. Tosin olen autolla ajanut vasta noin puoli vuotta ja 20tkm. Ilmansuodatin on vaihdettu noin 10tkm sitten, joten se lienee vielä ihan ok.

      Auto kyllä tuntuu aika laiskalta, joten joku ahtovika voisi olla mahdollinen. Muutoin auto on kuitenkin toiminut moitteettomasti. Pitää illalla tarkistaa tuo letku ihan ensimmäisenä. Onko tuon hukkaportin testaamiseen mitään kotikonstia?

      Comment


        #4
        Helpoin tapa lienee ostaa jostakin halpa ahtopainemittari, ja liittää se esim. imusarjan ja ruiskutuspumpun väliseen letkuun. AAZissa pitäisi kait vakiona ahtoa olla luokkaa 0.5-0.8bar.

        Hukkaporttin käyttötankoa voi kokeilla käsin liikutella, mikäli koneessa on garretin ahdin. Kkk-ahtimella varustettuun ei pääse oikein helposti tekemään mitään.

        Ilmanputsari pitäisi noilla kilometreilla olla ihan ok. Kunhan saat tuon ongelman selvitettyä, saattaa olla että joitakin kymmeniä kadonneita hevosia palaa käyttöön. :)

        Comment


          #5
          Lopuksi sitten ajoituksen säädätys pajalla 1.6TD:n arvoilla ja ahtokaraan dremelillä reilu hahlo niin auto muuttuu aivan toiseksi ilman mitään haittapuolia. Lisäksi EGR:ään umpitiiviste.
          Persdynolla noin 100hv oli noilla toimilla eikä maksanut paljon.

          Comment


          • #6
            Samalla kun punnerrat niiden letkujen ja putkien kanssa, niin käytä ilmanputsarin panosta irti ja varmista että se saa oikeesti kunnolla ilmaa.

            Valitettavan usein kotelon pohjalla on lehtiä, neulasia, linnunpesiä ja sen sellaista tukkeena.

            Comment


              #7
              Katsastussäätö tehdään siten, että säädetään syöttöruuvia ja/tai kaasuvivun rajoitinta pienemmälle, siten että kierrätettäessä ei juurikaan tule savua ja kierrosten tulee nousta yli 4400rpm.

              Korkea savutusarvo taitaa useimmiten johtua tukkoisesta ilmanputsarista,
              mutta voi johtua myös sopivasti kuluneesta pumpusta (syöttö lisääntyy).

              Comment


                #8
                Tai sitten nostetaan ahtoa sen verran, että savu hälvenee. :)

                Olen kuitenkin sitä mieltä, että täysin vakiosäädössä olevan auton tulee mennä savutestistä helposti läpi ilman mitään kikkailua.

                Comment


                • #9
                  Oljenkortena voi kysyä Volvo-mieheltä, miten vag-koneen saa savutestistä läpi :) Merkkarissa siellä olivat laittaneet STP:tä muutama purkki tankkiin ja 2. vaihteella kaasupohjassa jarrua vastaan 2km ennen konttoria. Kyseessä siis vanha R6.

                  Comment


                  • #10
                    Tuli ihmeteltyä vähän tuota konehuonetta. Tuo letku ahtimen ja imusarjan välissä näyttäisi olevan ihan ok. Myös ilmansuodatin + kotelo näytti olevan asianmukaisessa kunnossa.

                    Hukkaporttin käyttötankoa voi kokeilla käsin liikutella, mikäli koneessa on garretin ahdin. Kkk-ahtimella varustettuun ei pääse oikein helposti tekemään mitään.
                    Mistä syystä kkk-ahtimelle ei pysty tekemään mitään? Semmoinen tuossa näyttäisi olevan, mutta onhan siinäkin tangossa tuo mutteri ja pätkä jenkaa eikös? Miten tuon hukkaportin pitäisi toimia? Onko tuo hukkaportti auki vai kiinni kun auto on sammuksissa? Tyhjäkäynnillä tanko liikkui jousta vasten hieman, mutta kaasutellessa oli aina samassa lepotilassa kun auto sammuksissakin. Onko tuo käytös ihan ok?

                    Helpoin tapa lienee ostaa jostakin halpa ahtopainemittari, ja liittää se esim. imusarjan ja ruiskutuspumpun väliseen letkuun. AAZissa pitäisi kait vakiona ahtoa olla luokkaa 0.5-0.8bar.
                    Kävin ostaan halvan ahtopainemittarin, mutta sen asentaminen ja ihmetteleminen jää ensi viikonlopulle. Ei tuolla taivasalla jaksa näillä keleillä ruveta ihmeempiä säätämään. Hyvä tärppi kuitenkin, niin näkee vähän kuinka paljon se puhaltaa. Meno on vähän sen mukaista kun mitään ahdinta ei olisikaan. En tosin mitään ahtimelle tyypillistä vinkumistakaan ole kuulevinani kaasutellessa. Kai siellä on pelkkä tyhjä pesä :).

                    Comment


                    • #11
                      Paljonko koneella kilometrejä? Mulla golffi (aaz) ostettaessa ei vetänyt mihinkään, vitosella puutu jo täysin. Ruuvasin sitten syötöt ihan tappiin (siis syöttöruuvin niin kiinni kun se meni) ja ahtokaran muotoilin uusiks niin alko meno maittaa. Jotenki tuntu että se aukasi paikat siitä vehkeestä kun anto vähän reilummasti ruokaa, niin nuhasesti veti alkuun. Toinen havainto sitten oli kun rupesin tuota egr:ää tulppaamaan, imusarja oli ihan karstan peitossa, semmonen sormen mentävä reikä pahimmassa paikassa. Nyt vetääkin sitte tosi hyvin, vitosellakin jaksaa ottaa kierrokset tappiin

                      Comment


                      • #12
                        310tkm ja rapiat taitaa olla. Eli sisäänajettu vasta :). Kyllä kierroksia jaksaa ottaa ja kiihtyykin, mutta turhan hitaasti. Pitää ens viikonloppuna ihmetellä tota syöttöruuvia sen ahtomittarin kera, mutta tuskin syöttöjen lisääminen ainakaan avittaa päästömittauksessa. Pieni lisäpuhti olisi kyllä ihan suotavaa. Tuota hukkaporttia voisi ekana ihmetellä kunhan vaan ymmärtäisi vähän paremmin sen toimintaa...

                        Comment


                        • #13
                          se savutus voi johtua siitä ilman puutteesta koneessa (joko turbo tai egr). Koita kurkata vaikka siitä egr:n reijästä imusarjaan onko se puhdas. Onko tietoa millon suutinkärjet on vaihettu?

                          Sellanen havainto vielä tuosta omasta aazista että kun ennen katsastusta ruuvasin syöttöä puolikierrosta pienemmälle niin tapahtu seuraavaa: 1,2 ja 3 vaihteilla normaali kiihtyvyys, 4 vaihteella turbo mukaan pikku viiveellä ja sitten vitosella kunnon viive ennen vedon alkua, oikeen saab tyylinen aasinpotku n.2sek kaasun painamisen jälkeen. Tuo tauti häipyi kun kiersin ruokaruuvin taas pohjaan.. En tiä mistä se enteilee tuo tommonen toiminta mutta se nyt kuitenkin pelaa. Ahtoja käytössa 0.8bar, kokeiltu 1,8bar.

                          Comment


                            #14
                            Olisko puhtaasti sitten ilmansaanti vaivaa?
                            Tai katti tms aivan tukossa?

                            Mulla tossa 1Z:ssa lähtee turbo mukaan tyhjäkäynnillä jostain 1400-1600 kierroksen paikkeilla nyt kun egr on tukittu. Imusarjaa ei ole putsattu. Hieman tukkosta tuo meno on. Turbon kuulee kyllä kun se lähtee mukaan, tiedä sen elämäntilanteesta. Voihan se jo olla ehtoo puolella kun viallisella N75:lla pääs edellisellä omistajalla kiertämään hieman liikaa. Liikku muuten golffi ihan äkäsee kun oli ennakot pielessä ja ahtoja normaalia enemmän.

                            Comment


                            • #15
                              Mun tietotaito noiden turbojen suhteen on aika rajallinen. Tuo egr on taas ihan uusi lyhenne, joka ei juuri kerro yhtään mitään :). No autowiki valaisi vähän asiaa, mutta mikähän se noista mokkuloista sitten fyysisesti lienee? Suutinkärkien tilanteesta ei ole minkäänlaista haisua, kuten ei muutenkaan auton huoltohistoriasta ennen kuin sen ostin. Voikohan tota katin tukkoisuutta todeta millään pirkka-niksillä?

                              Kävin nyt nappaamassa pari kuvaa konehuoneesta. Jospa näiden avulla saan selvyyden pariin askarruttavaan kysymykseen. Sikäli mikäli kuvista saa mitään selvää.

                              Mikä tuo sinisellä rengastettu palikka on? Kenties se egr vai mikä? Mihinkähän muuten tuo putki sen oikealla puolella johtaa?

                              http://www.saunalahti.fi/rappana/turbo.jpg


                              Eikös tuo punaisella rengastettu ruuvi/mutteri ole se hukkaportin tanko?

                              http://www.saunalahti.fi/rappana/turbosivu.jpg


                              Ja vähän aiheen sivusta, miten tuo ilmansuodatinkotelon vasemman puoleinen läppä toimii? Aukeaako se (muka) joskus vai mikä virka sillä on?

                              http://www.saunalahti.fi/rappana/iskotelo.jpg

                              Comment


                                #16
                                Jep, EGR-venttili on tuo sinisellä rengastettu ja putki yhdistää imu- ja pakosarjan. Punaisella rengastettu näyttäisi olevan hukkaportin tanko. Mutuna tuosta läpästä: aukeaa jos ei muuten saa ilmaa tarpeeksi (sihti tukkeentunut tms.)?

                                Comment


                                  #17
                                  Katin tukkoisuuden voi todeta kotikonstein ottamalla katin käteensä, ja katsomalla näkyykö siitä läpi vai ei. :)
                                  Katin voi myös tyhjentää huoletta, sillä ei ole mitään vaikutusta päästömittaukseen, koska dieselistä mitataan vaan savut.
                                  Näyttäisi tuossa kkk:ssa olevan vähän erilainen hukkaporttisysteemi kuin vanhemmissa. Ei ole tuon näköistä tullut vastaan ennen.
                                  Hukkaporttin tarkoitus on säädellä ahtimen kierroslukua, ja sitäkautta ahtopainetta. Hukkaportissa on painekello, joka käyttää portin vipua. Kun ahtimen kierrosluku kasvaa ja ahtopaine nousee tarpeeksi, työntää painekello vipua, joka työntää hukkaportin läppää auki. Tällöin pakokaasu virtaa ahtimen turbiinin ohi, ja ahtimen kierrosnopeus hidastuu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kun ahtimen kierrosluku kasvaa ja ahtopaine nousee tarpeeksi, työntää painekello vipua, joka työntää hukkaportin läppää auki. Tällöin pakokaasu virtaa ahtimen turbiinin ohi, ja ahtimen kierrosnopeus hidastuu.
                                    Mitenkäs tuo toimii tyhjäkäynnillä? Vaikutti kuin vipu olisi työntynyt tyhjäkäynnillä jousta vasten ja kaasutellessa ollut samassa asennossa kuin auto sammuksissakin. Hukkaportin läppä on ilmeisesti kiinni jousi lepoasennossa ja aukeaa jousikuormaa vasten vai?

                                    Comment


                                      #19
                                      Aazi avaa hukkaportin tyhjäkäynnillä. Syytä tähän en enää muista, mutta oli sille joku lähes viisaan kuuloinen selitys. Portin kello on siis 2-puolinen ja pumpussa on kytkin, jolla se tunnistaa kaasun olevan nollissa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Niin aazissa oli tosiaan se spesiaalikello. En ole satavarma minäkään tuosta tarkoituksesta, mutta sillä on ilmeisesti dramaattinen vaikutus kulutukseen, kun tyhjiksellä ja pintakaasulla hukkaportti on auki.
                                        Terveellä aazilla pääsee vakiohiluilla jopa alle 5l kulutukseen. Entisessä Audissani oli aaz, mutta vanhemman mallin ahtimella ja tavallisella hukkiksen kellolla. Kulutus pyöri siellä 6.5l tietämillä ajotavasta riippumatta, vaikka kori oli huomattavan kevyt.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä toi oma AAZi juo noin 7l sataselle, jopa ylikin. Tuntuu kieltämättä aika korkealta kulutuslukemalta. Etenkin kun meno on niin verkkaista. Pitää viikonloppuna koittaa ihmetellä ahdistaako siellä imu- tai pakopuolella jokin. Ainakin se ihan iloisesti kiertää tarvittaessa tappiin asti. Ehkä sitten vaan ahdoissa jotain häikkää. Onneks on kuitenkin suht simppeliä tekniikkaa, niin osaa itsekin jotain tehdä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Joo kyllä siinä nyt jotakin vikaa on, ja edelleen veikkaan sitä ilmansaantia.
                                            Tuo oma 6.5l on saatu kovasti ruuvatulla pumpulla, 1.5bar ahdoilla ja armottomalla polkemisella.

                                            -Tarkista ahtopaineet
                                            -Tarkista ja mahdollisesti tyhjennä katti. (rautakanki on ystävä)
                                            -Kurkkaa imusarjaan, saattaa olla tukkeessa kun tuossa on toi egr. Senkin vois tukkia.

                                            Ei ole mitään rakettiteknologiaa, joten rohkeasti vaan. :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kurkkaa imusarjaan, saattaa olla tukkeessa kun tuossa on toi egr. Senkin vois tukkia.
                                              Selasin noita EGR:n tukkimista sivuavia keskusteluita. Sen tukkimiseen näytti olevan vähän erilaisia tekniikoita riippuen konetyypistä. Siis kannattaako tuo EGR tukkia tässä AAZ-koneessa laittamalla laippa imusarjan ja EGR:n väliin vai tuon imu- ja pakosarjan välissä olevan putken jompaan kumpaan päähän?

                                              Comment


                                                #24
                                                Ihan sama mihin väliin sen tulpan laitat, mutta kannattaa varmaan laittaa mieluummin lähemmäs imusarjaa kuin pakosarjaa. Pääsee tulppa helpommalla kun ei ole niin kuuma. :)
                                                Näyttäis olevan näppärä paikka tuossa egr-kello/imusarja-liitoksessa.

                                                Vikakoodejahan tuosta koneesta ei tule.
                                                Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 7.2.2008, 09:06.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sinne se varmaan sit kannattaa laittaa samalla kun ihmettelee imusarjan karstoja. Eikö tuo kuitenkin vaikuta sen EGR:n elämään jatkossa tulppaako kokonaan tuon imu- ja pakosarjan välisen putken vai vaan reitin imusarjaan? Vai lieneekö sillä sitten siinä vaiheessa väliä kunhan vaan savut eivät pääse enää imusarjaan asti?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Vaikuttaa se sen verran, ettei sieltä mene pakokaasu enää läpi. :) Se egr-systeemi on vain venttiili ja pari putkenpätkää. Siinä ei ole mitään sen kummempaa mystiikkaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Opastakaas tyhmää,että missä se ahtokara oikein sijaitsee,koska tänään minusta tuli aaz:n omistaja ja td-teknologia on hieman hakusessa vielä...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        http://www.vepiku.com/

                                                        Sivut eivät ole kauniit, mutta sisältö on täyttä asiaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kiitos Terho!!Huomenna rupee taivas tummumaan...todella hyvät ohjeet!!

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ja eikun Heikki käymään, katellaan mitä tallilta löytyy tuohon "viriosaa" ;-D
                                                            Olis valmis evrykin säätöpotikalla, eiköhän laiteta kiinni...

                                                            Edit: Ei maksa Heikki sulle mittään.

                                                            Edit2: Ja vasta sisäänajettu! Nyt ollaan Heikki sitten sitä naisten tykkäämää miesväkeä: tuoksua kainalossa (nafta) ja farkut jalassa (diesel). Jutut rasvaisia kuin kansanedustajalla ja liimataan autojen persiiseen joku alfauros-tarra! (Huom. pieni aa, ettei mene Italian vehkeitten sympatiseeraamiseksi).
                                                            Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 9.2.2008, 01:30.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X