Älä Jari yllytä...onko kalliit osat hä??voishan tuota tosiaan piipahtaa jossakin vaiheessa,jos kokeilisi,miten puoli miljoonaa ajettu pata kestäisi!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AAZ korkea savutusarvo
Collapse
X
-
-
Tuli tuohon omaan kulkineeseen asennettua viikonloppuna se ahtopainemittari. Kyllähän se viisari hyvin liikkui kaasua polkiessa, mutta väärään suuntaan. "Ahtoja" oli aluki parhaimmillaan jotain -0.5 bar. Ruuvasin sitten hukkaportin tangon melkein tappiin asti ja nyt mittari kertoo lukemiksi max 0.8 bar. Kyllä muuttui tuo kulku ja alarekisteri hieman :).
Tukin samalla tuon EGR:n. Oikeastaan se oli jo itse itsensä lähes tukkinut karstalla. Vähän isompia kökköjä koitin kaivaa ulos ja mitä sormella hapuilin, niin ei sitä ollut kun siinä suuaukossa. Tuli vielä varmuuden vuoksi vaihdettua se ilmanputsarikin, kun oli se jo hieman eläneen näköinen.
Näillä asetuksilla kannattaa varmaan lähteä hakemaan uutta savutustuomiota konttorilta. Ei tuo mitään ylimääräisiä säätöjä enää kaipaa tuon elvytyksen lisäksi? Tuli pikkusen syöttöäkin lisättyä, mutta ajattelin ne pudottaa kuitenkin takas vakiotasolle... ainakin katsastuksen ajaksi :).
Comment
-
Minulla -97 Vento km 346 000 takana.Vaimon ajussa häkäarvot katsastuksessa 4.0 noin ja minun ajussa viimeinen katsastus 1.5.Lappua vaan koneelle hiidytyksessä 2 -vaihteella tuonne 50-60 km niin ei karstoitu.
Kulutus: viime kesänä kävi pumppu penkissä.Kulutti sitä ennen reilussa ajussa 8 l.Laiton jälkeen 4.8 l tasaajussa liikenteen mukana.Sitten reilussa ajussa 5.21l.Pumpun säädöt on siten että 2-vaihteella pöläyttää melko reilusti.Ahtomittaria ei ole.Tosin edellisestä ventosta kokemus että kun syöttöjä lisää alkoiu ahtaa alhaamalta jo kaupunkiajossa.Kulutus putosi 1 l kun ahtaa alhaalta.kiinnostaisi tuo karanviilaus kun joku kokenut tekisi,niin tehtäisiin.Teho ei ole millonkaan pahasta.
Comment
-
Eipä siinä karan viilauksessa tarvita kuin vähän ajatusta ja dremeli tms. Kipinätyöstönä joka tapauksessa tehtävä, koska on vähän hemmetin kovaa tavaraa.
Aazin kara on melkosen tasapaksu tehtaalta. Noiden sivujen oikeanpuoleisen mukaisen kun tekee ja asentaessa laittaa viisteen tappiin päin niin se on siinä.
Comment
-
En kyllä tajua miten egr tuohon voisi vaikuttaa, ei se imuilma sieltä tule.
Tosi oudolta kuulostaa että menis alipaineen puolelle. Sen ei pitäisi niin kyllä tehdä. Vaikea uskoa että imupuoli olis niin tukossa?
Comment
-
Jos tässä on käynyt niin, ettei hukkaportti ole sulkeutunut ollenkaan tai ainakin on jäänyt vuotamaan puhaltimen ohi, on se käytännössä tehnyt koneesta ainakin lähes vaparin. Sillä oletuksella, että tuo hukkis on auki tyhjäkäynnillä.
Vapaasti hengittävän pannun imusarjassahan (ainakin allekirjoittaneen käsityksen mukaan) vallitsee alipaine, koska kone imee ilmaa, eikä mikään 'puhalla' sitä kamaa sisään..
Korjatkaa jos kellä on oikeampaa/tarkempaa tietoa. Tämä siis ihan vaan arvailua.
Comment
-
Kaasuläpättömän dieselin imusarjaan ei muodostu merkittävää alipainetta. Itse olen todentanut tämän mm. ahtoletkun irrottua. :)
Sitä varten siellä on alipainepumppu, joka imee alipainetta jarrutehostimeen, kun moottori sitä ei kehitä.
Comment
-
Imusarjassa vallitsee alipaine aina siihen saakka kunnes ahdin alkaa ahtamaan. Kuinka suuri, riippuu lähinnä ilmansuodattimesta ja mittauspaikasta. Kun moottorin pyörintänopeutta äkillisesti nostetaan saadaan aikaan alipainepiikki ennen ahtimen mukaan tuloa. Reippaat syötöt tässä antaa savut ja saa hyrrän pienellä viiveellä mukaan.
Pitkät imukanavat muodostaa vahvan alipaineen ennen venttiiliä saaden ilman pyörteilemään sylinteriin virratessaan. Tällä saadaan etukammiovaparidieselissä moottoriin sitkeää ja taloudellista luonnetta.
Korjatkaa ja lisätkää...
Comment
-
Menee nyt jo offtopikin puolelle...
Kaasuläpättömän dieselin imusarjaan ei muodostu _merkittävää_ alipainetta. Korostus sanalla merkittävä.
Alipainetta tottakai on joitakin millibaareja, riippuen juuri siitä ilmansuodattimesta jne, mutta moottorin toiminnan kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.
Tuollaisella parinkympin ahtomittarilla sitä ei havaitse muusta kuin pienestä neulan heilahduksesta kaasua painettaessa.
Eli jos halutaan niin sanotusti nussia pilkkua, niin alipainetta imusarjassa on joissakin tilanteissa kyllä, mutta missään olosuhteissa ei lähellekään 0.5bar
Comment
-
Niin EGR:llä tarkoitin tuota itse venttiiliosaa, jonka läpi imettävä ilma kulkee. Jos siellä on enää parin sentin reikä, niin voisi olettaa että se ahdistaa jonkin verran. Jos samassa tapauksessa ahtopainemittaus suoritetaan imusarjasta tämän ahdistavan kohdan jälkeen, niin saattaa lisätä alipaineen määrää. Kovasti tosin täytyy ahdistaa jos aikoo -0,5bar saada mittariin.
Edit: Tiedän kyllä EGR:n toimintaperiaatteen, ja olen myös nähnyt mitä se aiheuttaa kun pakokaasujen nokea ja huohotusöljyä työnnetään imusarjaan yhtäaikaa. Tätä EGR:n välillisesti aiheuttamaa imusarjan tukkeutumista tarkoitin. En kuitenkaan tunne sen paremmin AAZ:taa, joten poistun taka-alalle.
Comment
-
Asensin aluksi tuon ahtopainemittarin, joka kertoi että ahtoja ei ole lainkaan. Siispä ruuvasin hukkaportin tankoa pidemmäksi, että sain ahdot sinne 0.8 bar. Tulppasin myös egr:n ja vaihdoin ilmansuodattimen uuteen. Konttorilla kävi muutoin ihan samassa kuosissa kuin ensimmäiselläkin kerralla.
Comment
-
Onnea leiman johdosta! :) Onkohan joku kotiseppä jossain vaiheessa mennyt räpläämään hukkiksen tankoa?
Comment
-
Kiitoksia :). Enpä osaa sanoa mistä syystä siinä moiset asetukset alunperin oli. Ois voinut tietenkin hälytyskellot aikasemminkin piristä, kun ei ollut koneessa oikein yhtään puhtia. Eipä toi vieläkään mikään volmura ole, mutta antaa jo paljon kivemmat kyydit.
Pienen miinuksen vois antaa tolle moponetin ahtomittarille, joka vinkuu sitä enemmän mitä enemmän viisari nousee. Toisaalta näkihän sen jo hintalapusta oliko kyse hyvästä vai halvasta mittarista :).
Comment
-
Kuristimia saa myös pneumatiikkaa myyvistä liikkeistä, mm. SMC:n pneumatiikkakomponentteja Vantaalla edustaa Nestepaine Mäkituvantiellä.
Tuosta savutuksen vähenemisestä senverran, että suurin syy savutukseen oli todennäköisesti vialiinen EGR joka päästi pakokaasuja imuilman sekaan silloinkin kun ei pitäisi (täyskaasulla). Tulppaaminen siis suurimmalla todennäköisyydellä poisti savutuksen (kokemusta on...).
Comment
Comment