Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 Allroad -14 2.0TDI CNHA AdBlue/SCR ongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 Allroad -14 2.0TDI CNHA AdBlue/SCR ongelma.

    Mikä mahtaa olla syynä Adblue järjestelmässä, kun tuomionpäivän laskuri tikittää (no restart 1000km) mutta auto ei anna mitään varsinaista vikakoodia. VCDS:llä havaittu ainoastaan hieman omituisen alhainen paine/hyötysuhde järjestelmässä. Säiliö on täynnä, pumppu pyörii eikä mitään vuotoja löytynyt. Kokeeksi pakotettu DPF:n regenerointi.

    Vein auton pajalle, mutta eivät osaa sanoa juuta eikä jaata. Pumpun vaihtoa väläytettiin vaihtoehtona, mutta ei voitu luvata asian tulevan tällä kuntoon.

    Onko kenelläkään kokemusta tuon 1000km countdownin loppuun ajamisesta? Onko ilmoitus hävinnyt vai auto löynyt lukkoon.

    Jos kenelläkään on antaa tilanteeseen jotain vinkkejä tai apua olisin erittäin kiitollinen.

    #2
    Aamuetana onko koodit luettu aidolla VCDS:llä ja viimeisimmällä versioilla? Jos on se punainen häly "no restart after 1000 km" niin kyllä sieltä vikakoodi pitäisi löytyä.

    Comment


    • #3
      Väliaikatietoja marmorilta: Kuten vcds:llä todettiin, myös heidän laitteilla havaittu ongelmia havaittu SCR-järjestelmän hyötysuhteissa. Järjestelmän komponentit pelaavat kuten pitääkin, mutta System Fault ei suostu poistumaan kannustusajoista huolimatta. Seuraavaksi toimenpiteeksi ehdotettiin Nox-sensorin vaihtoa. Ei takeita, että ongelma poistuu tällä. Pahimmassa tapauksessa vaihtoon menee molemmat eli katalysaattori sekä nox. Katti/DPF pesty kuitenkin viime kesänä ja stetoskoopilla ei havaittu tänään marmorin tutkimuksissa mitään näkyviä vaurioita.

      Kustannusarvio anturin vaihdolle 2200€.

      Comment


      • #4
        Mielenkiintoista, lisää väliaikatietoja marmorilta. NOx-anturin vaihdon jälkeenkään, ei Adbluen system faultia saatu kuitattua. Sen sijaan kannustusajon aikana saatiin uusi vikakoodi, joka viittaa kaasuläpän toimintaan. Marmorin mukaan asia nytkähti eteenpäin, mutta mielestäni suunta on päinvastainen jos vikakoodeja tulee vain lisää. Tutkimuksia jatketaan maanantaina.

        Mitä tekemistä kaasuläpällä on scr järjestelmän kanssa vai voiko näiden välillä todella olla jokin yhteys? Tuntuu erikoiselta.

        Comment


          #5
          Jos on tuo 1000km restart herja niin sen saa nollattua poistamalla vikakoodit. Se nollautuu silläkin, jos häiriötila itsestään katoaa.
          Kysele goodwillin perään, jos kilsoja vielä siedettävästi. Minä sain scr-katin goodwilliin vielä 150tkm ja 6v ikäseen, toki volkkarista kyse eli eri maahantuoja.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
            Jos on tuo 1000km restart herja niin sen saa nollattua poistamalla vikakoodit.
            Hmm...tämä ei käsittääkseni ole aivan yleispätevä ohje. Ei toimi omassa laitteessa, vikakoodi pomppaa heti takaisin.
            Viimeksi muokannut Killeri; 22.10.2022, 15:05.

            Comment


              #7
              Jos vika on pysyvä niin tulee toki takaisin, mutta kilsat alkaa taas tuhannesta. Eli saa ns lisäaikaa. Vikaa se ei poista.
              Mulla volkkari hoiti resetoinnin itsestään. Saatto olla joitain satoja kilsoja ja kadota yllättäen tullakseen jonkun ajan päästä taas uudelleen alkaen taas tuhannesta.
              Mulla tuli nimenomaan efficiencystä vikakoodia. Jotenkin semmonen käsitys, ettei vikailmotus tule heti käynnistäessä nollauksen jälkeen.
              Audien softat voi toki erota, vaikka samasta raudasta pitkälti kyse.
              Lisäyksenä, että ohjainta ei vaihdettu mulla vaan scr-katti ja nox-anturi. Systeemi tuossa oli hiton herkkä vuodoille, kun vika uusiutui uusilla osilla jonkun ajan kuluttua.. Uusi anturi vuosi tiivisteestä.

              ​​
              Viimeksi muokannut Killeri; 22.10.2022, 15:05.

              Comment


              • #8
                Tässä vielä tiivistelmä tapahtumista:


                Viikko sitten kesken ajon kojetauluun ilmestyi AdBlue System Fault 1000km häiriöilmoitus. Säiliö täytetty kaiken varalta täyteen. Moottorinhäiriövalo ilmestyi vasta myöhemmin kun rangea oli jäljellä noin 500km.

                Autosta tarkistettiin VCDS:llä vikakoodit ja ne kuitattiin pois siinä toivossa että häiriö katoaa itsestään. Koodit viittasivat SCR-järjestelmän alhaiseen hyötysuhteeseen ja paineeseen.

                Lopulta vein auton marmorille tutkittavaksi. Vianmääritys osoittautui melko työlääksi, koska koodit oli pyyhitty pois. Jostain järjestelmän uumenista he saivat kuitenkin närhittyä viitteitä puutteellisesta hyötysuhteesta. Adbluen päivitykset olivat ajantasalla, mutta ECU:lle ajettiin uusi viimeisin päivitys. Tämän jälkeen auto kannustusajolle ja DPF:n pakkopoltot, mutta vika ei poistunut. Tutkimusten mukaan SCR-järjestelmä toimii teknisesti halutulla tavalla, eikä vuotoja tai vikoja havaittu. Pumppu, ruiskut, sumutuskuviot on todettu olevan ok.

                Seuraavaksi korjaustoimenpiteeksi ehdotettiin NOx-anturin vaihtoa. Samalla epäiltiin myös viallista katalysaattoria. Endoskoopilla katti kuitenki näyttää ehjältä. DPF on myös pesty viime kesänä turbon vaihdon yhteydessä, eikä pöntössä havaittu tuolloin merkkejä hajoamisesta.

                Noh, NOx-anturi vaihdettiin ja auto käytettiin jälleen kannustusajolla, mutta häiriö ei poistunut. Sen sijaan saatiin uusi vikakoodi, joka viittaa kaasuläpän toimintaan. Tutkimukset jatkuvat maanantaina.

                Tähän mennessä korjauskustannukset ovat jo yli 2000€. Alkaa kieltämättä iskeä epätoivo, koska työlle ei näy loppua ja vianmäärityskin vaikuttaa arvailulta.

                Itseäni arveluttaa ongelman yhteys viimasuojaan, jonka laitoin samana päivänä kun vika ilmestyi. Lämpötila oli tuolloin 5-10 astetta, eli turhan lämmin suojalle. Marmorin mukaan tällä ei ole yhteyttä.

                Urean laatua on myös epäilty syylliseksi. Olen kuitenkin aina käyttänyt Nesteen liuosta, jonka ilmeisesti pitäisi täyttää järjestelmän laatuvaatimukset.

                Jos foorumilta löytyy ongelmaan tietämystä ja näkemyksiä, kaikki otetaan mielellään vastaan. Itsellä alkaa vitsit käymään vähiin.
                Viimeksi muokannut Aamuetana; 22.10.2022, 14:43. Perustelu: Tekstin stilisointia

                Comment


                  #9
                  Voiko olla että se uusi anturi vuotaa, niin kuin Puuhapetelle kävi. Paljonko ajettu?
                  Sitä mukaan kun nämä AdBlue autot vanhenee varmasti nämä ongelmat lisäntyy ja hyvä saada tieto miten maahantuoja ratkaisee/tulee vastaan näissä ongelmissa.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä. Ei motivoi tuhlata useita tuhansia euroja melkein 10 vuotiaan auton päästöjärjestelmiin, kun edes merkin asiantuntijoilta ei löydy täsmälääkettä ongelmiin.

                    Autolla on nyt rullattu vajaa 220k.

                    Voihan tuotakin vaihtoehtoa huoltoneuvontaan toki väläyttää, mutta jotenkin kuvittelisi että tiiviste vaihtuisi samalla anturin kanssa.

                    Comment


                      #11
                      Ei ole erillistä tiivistettä tuossa NOx-anturissa 8K0907807T. Anturi näkyy olevan aika käyttäjäystävällisessä paikassa, luulisi näkyvän jotain jälkiä jos siis ulospäin vuotaisi.

                      Comment


                        #12
                        Saatko laitettua sen VCDS full scannin tänne liitteenä? Jos ei ole tallessa niin löytyy koneen jolla scannattu hakemistosta C:\Ross-Tech\VCDS\Scans

                        Comment


                        • #13
                          Viimasuoja nostanut koneen lämmöt. Hiukkspöntön poltto alkanut. Tarvii egr ja kaasuläpällä kuristusta. Egr tai läppä viallinen siitä ongelma scr pönttöön joka näkyy muiden osien oireena?

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
                            Saatko laitettua sen VCDS full scannin tänne liitteenä? Jos ei ole tallessa niin löytyy koneen jolla scannattu hakemistosta C:\Ross-Tech\VCDS\Scans
                            Valitettavasti tästä ei jäänyt lokitiedostoa, koska autolle ei tehty full scannia, vaan pelkästään ohjainlaitteelle.

                            Comment


                              #15
                              Se vuoto näkyi mulla kiteinä siinä anturin ja putken välissä.
                              Tunnen sympatiaa, kun itse hyppäsin merkkihuollon pakeilla niin monta kertaa. Onneksi oli takuu ja goodwill, muuten olisi mennyt 5000€.
                              ​​​

                              Comment


                                #16
                                Eri auto, sama moottori. https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/20831/

                                Ketjun lopussa juttua TPI:stä mutta kait ne tuon marmorilla tietäis jos ohjelmistopäivitystä vaatis.

                                Comment


                                • #17
                                  Marmorilta soitettiin, että kaasuläpän vaihdolla ei ollut vaikutusta ongelmaan. Heidän mukaan ongelma kannustusajon aikana on, että pakotetun dpf:n polton jälkeen, järjestelmä vaatii sitä toistuvasti uudelleen. Samalla loppui myös paikallisen merkkihuollon keinot ongelman ratkaisemiseksi, joten asiaa selvitetään seuraavaksi suoraan maahantuojalta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Hurjaa touhua se on nähtävästi myös Audin puolella. Mersuun vaihdettiin tänä vuonna ensin ahtoputki, kaasuläppä, 5 x Nox-anturi ja lopulta SCR-pönttö kun ei tullut muuten kuntoon. Rahaa meni reilu 10 000€ josta itse joutui muutaman harrasteyksikön maksamaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jep. Tällä hetkellä viivan alla 2500€ ja viimeiseksi oljen korreksi ehdotettiin tänään SCR-pöntön vaihtoa. Pöntön vaihto uuteen marmorilla nostaisi kokonaispotin 7-8 tuhannen euron luokkaan, joten mietittävä varmaan muita vaihtoehtoja.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Loppupäivitys tilanteeseen:

                                        Ongelma ratkesi kun paikallinen tuningpaja ajoi ECU:lle uuden päivityksen. Virheilmoitus katosi välittömästi. Katsotaan nyt kuitenkin pysyykö häiriö poissa pysyvästi.

                                        Jyväskylän Autotarvikkeella vakuuteltiin useaan otteeseen, että ecu:n päivitykset on tarkistettu ja softat on ajantasalla.

                                        Haisee paska.
                                        Viimeksi muokannut Aamuetana; 2.11.2022, 10:32.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mistä tämä tuningpaja sai sen päivityksen? Vai oliko joku ecun softaus jolla muokattiin ja/tai poistettiin parametreja millä ecu antaa vikakoodeja/ilmoittaa vioista järjestelmästä?

                                          Luulisin että marmori saa tehtaalta viimeisimmat päivitytkset. Tuningpajan toiminta mielestäni tuoksahtaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Aamuetana Näytä viesti
                                            Tässä vielä tiivistelmä tapahtumista:
                                            Urean laatua on myös epäilty syylliseksi. Olen kuitenkin aina käyttänyt Nesteen liuosta, jonka ilmeisesti pitäisi täyttää järjestelmän laatuvaatimukset.
                                            Kuinka vanhaa säiliössä oleva urea on? Onko missään vaiheessa kokeiltu tyhjentää säiliötä ja täyttää varmasti tuoreella liuoksella?

                                            Tuningpajoilta löytyy kyllä sellaisia softia ecuun jolla saa vaikka kaikki vikavalot pimenemään, mutta ei se varsinaisia vikoja kyllä korjaa. Oliko todella ihan varmasti oikea ja virallinen Audin softa jonka ne sinne ajoivat? Vai joku itse puukotettu jolla poistettiin koko ureasysteemi käytöstä...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Säiliöön vaihdettiin varmuuden varalta ureat, mutta tällä ei ollut vaikutusta.

                                              Jos tuningpajan kaverin puheisiin on luottaminen, ei ECU:lle ajettu mitään hämäriä ratkaisuja. Ihmettelin myös miksei merkkarilta ollut antaa samaa päivitystä ja pajan vastaus oli että päivityksellä on voinut olla jotain aluekohtaisia rajoituksia.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuning pajan softa ei ole sama asia kuin merkkarin softat. Tehtaan softat täytyy tehdä siten, että päästörajat ei ylity. Olis tosi mielenkiintoista kuulla pystykö ne jotenkin säätämään adblue systeemin toimintaa muutenkin kuin vain disabloimalla sen. Mulle sanottiin, että sen voi vain poistaa kokonaan käytöstä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä merkkisoftat on saatavissa Audin palvelimelta ja sopivilla työkaluilla ohjelmoitavissa autoon. Eli myös viripaja voi periaatteessa päivittää vakiosoftan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    En tiedä auttaako mitään, mutta meillä, just tein julkasun siittä, oli adbluen sulakkeiden kiinnikkeet (pinnit) liian kaukana toisistaan. Olivat levinneet liikaa ja oli huono kontakti sulakkeeseen ja tuli vikakoodi P21CA ja sen myötä se, et adblue ja et voi ajaa 1000km enää, mutta jos sulla ei oo vikakoodeja, niin en sit kyllä tiedä. Kattoisin kuitenkin ehkä noi sulakkeet vielä varmuuden vuoks?
                                                    Viimeksi muokannut Sohhhvi; 6.11.2022, 00:25.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Päivitys tilanteeseen:


                                                      Ongelma palasi muutaman sadan kilometrin jälkeen ja koneesta vikakoodi P204F00 Reductant System Performance Bank 1.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X