Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,9 tdi lastuttaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1,9 tdi lastuttaminen

    Meinasin vaihtaa dieseliin ja pitäytyä ehdottomasti nelikossa. Profiilin kulkine on AAH konella, enkä ainakaan laiskempaan haluaisi vaihtaa. 2,5 V6 quattrona alle 16k? hintaluokassa tuntuu olevan vaikeasti löydettävä, ja lisäksi on se nokka juttu. Heräsikin siis ajatus josko tavoitteeseen pääsisi lastutetulla 1,9 tdi:llä. En enää jaksa ruveta noita koneita enempiä rassaamaan, joten ilman tekniikan muutoksia olisi tarkoitus selvitä.

    Ilmeisesti noita 1,9 koneita on erilaisia. Mikä olisi järkevin valinta em. asiat huomioon ottaen? Kuinka lastutetut vehkeet ovat kestäneet? Vai onko ajatus tuhoontuomittu?

    En löytänyt haulla vastausta, mutta jos jollakin on hakusanat paremmin hallussa, niin vihjatkaa ihmeessä.

  • #2
    Jos nyt oikein olen käsittänyt niin A6,neliveto diesel ja 1,9l ovat mahdoton yhdistelmä. A6 quattrona aina vähintään 2.5TDI.

    Comment


    • #3
      Eipä tuossa mainitakaan, että nimenomaan A6 olisi hankinnassa.

      Mutta sen voisi mainita, että mikä vuosimallihaarukka on hakusessa.
      1.9 koneita on niin laaja skaala siltä ajalta kun V6 2.5 TDI:tä on ollu tarjolla.

      Edit: Tosin neliveto taitaa rajata konevaihtoehtoja aika lailla. AFN, ATJ, muita? uudemmista mulla ei hajuakaan.

      Comment


        #4
        A4:na löytyy mielestäni hyvä yhdistelmä suunnilleen tuohon hintaluokkaan, eli A4 1.9TDI quattro ATJ-koneella (<-). Itsellä lastun lisäksi vaihdettu pakopuoleltaan hieman isompi 130hp koneen ahdin, ja mielestäni 2.5TDI V6 on laiskempi. Varttimaili omalla noin 16,5sek, parannettavaa vielä jäi kuskille.

        Comment


          #5
          Samaa mieltä Henrikin kanssa, A6quattro1.9TDI -tekniikkaa ei löydy.

          Sinänsä 1.9TDI:stä lähes versiosta riippumatta ottaa sen 160-180 hp suuttimilla ja 130- tai 150PD -ahtimella ja vieläpä kohtuullisen edullisesti ja luotettavasti. Lastuttamiseen menee noin 600-700€, teholukemat jäävät ehkä hieman alle edellisen vaihtoehdon ja jos lisää haluaa niin ahdin/suuttimet jäävät auttamatta pieniksi.

          Keston suhteen voi olla varsin huoleton, hyvin kestää. Jakohihnan ja nesteiden vaihdon kanssa vaan tarkempana, kannattaa tihentää normaalia vaihtoväliä.

          Edit: Aki olikin tarkkana, eli nähtävästi A6 ei ole ainoa vaihtoehto?
          Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 26.1.2008, 19:59. Perustelu: Puusilmä

          Comment


            #6
            Juu, jäi korostamatta, että nelkku olisi hakusessa. Ilmeisesti voimansiirto on myös riittävän lujaa? Vuosimalli ei ole merkitsevä, hinta sitävastoin on.

            Jos jollakin pyörii moinen nurkissa, niin saapi tarjota.

            Comment


            • #7
              Onko kellään käytännön kokemuksia teho-boxin ja vapaavirtaussuodattimen yhdistelmästä turbokiisselissä? PSI-boxi on hankinnan alla (1,9 TDI, 1Z) ja joo kiitos tiedän että lastuttaminen olisi optimaalisempi viritys, mutta haen tuommoista plug&play viritystä, joka on helposti myös poistettavissa. Olen kuullut paljon puhuttavan tuosta savuttamisen lisääntymisestä näiden boxien kanssa ja syöttöähän ne lisäävätkin, mutta osaisiko joku kertoa miten tuollanen boxi toimii yhdistettynä imutehoisempaan suodattimeen. Eli ajatuksena olisi myös lisätä hieman tuota ilman saantia palotilaan ja näin maalaisjärjellä tuon savutuksenkin luulisi olevan pienempi. ja luulen/uskon, että myös boxi pääsisi paremmin oikeuksiinsa.

              Comment


                #8
                Imuääntä saat lisää vapaavirtausuodattimella, tehonlisäys taitaa olla enempi korvien välissä. Vapaavirtaussuodattimet päästävät myös enemmän p**kaa läpi kuin orggis ja ovat lisäksi enemmän huoltoa kaipaavia. Öljyttävän suodattimen kanssa saattaa tulla ongelmia MAFin kanssa.

                FFP:llä on jotkut mittailleetkin eroja vapaavirtaus- ja orggissuodattimen välillä, orggiksella saatu 1-2 hp enemmän.

                Kannattaa ensin miettiä ilmansaannin parannuksia siihen alkuperäiseen koteloon. Se riittää tuonne 200 hp:n hujakoille. Itselläni ei ole kokemuksia kysymästäsi yhdistelmästä, mutta itse jättäisin vapaavirtaussuodattimen kaupan hyllylle.

                Comment


                  #9
                  Mulla ei tuo boksi AFN:n kupeessa aiheuttanut sen kummempaa savuttelua. Täyskaasukiihdytyksissä tuprauttaa vähän.
                  Jos savuista haluaa eroon, vaihtaa 3 bar MAPin sen boksin lisäksi ja toivoo ettei turbo hajoa ihan heti..

                  Kaikkea ei voi saada.

                  Comment


                  • #10
                    PSI-boksi ei lisääkään savutusta niin paljon kun esim. tappiin säädetty evry.

                    Jarin kanssa samaa mieltä tuosta vapaavirtaussuodattimesta.

                    Comment


                    • #11
                      PSI toimii kyllä hyvin, ainakin 99€ hintaansa nähden.Tai siis toimisi, jos auto ei olisi palasina.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos vastauksista. Taidan siis jättää tuon äänitehosteen hyllylle:D Tuota vähän mietinkin, että tuo vapari päästää kaikkea sceibellaa läpi. Ajattelin kylläkin sellaista orkkis koteloon asennettavaa, en kartiomaista imuputkineen ja härpäköineen. Mistä Kontio 99? hintaan PSI:n löysi? Amazon, Ebay? Suomesta tuntuisi saavan nykyään noin 190?.

                        Comment


                        • #13
                          Ebaysta...
                          Nyt olis joutilaana, löytyy Oulusta Kiitolinjan pihalta semmosesta lytyssä olevasta B5:stä...
                          Mun luvalla saa mennä hakemaan, jos 50€ tilittää mulle siitä.
                          EDIT_Toimivuustakuu, matkoja en korvaa tietenkään...Mutta kyllä uskon sen kunnossa olevan, oli ratin takana tulipellin vieressä.
                          AFN-koneeseen,ja hyvin kulkee.Kulutus ei ainakaan lisääntynyt vaikka huolella polki.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla on PSI toiminut myös hyvin, tosin nyt otin sen pois katsastukseen. Savutusta ei lisännyt yhtään, mutta pers'dyno sanoo, ettei kyllä tehojakaan tullut luvattua +20kW / 50Nm.

                            Comment


                            • #15
                              Mulla oli leimalla savutus 0,34 170tkm ajetussa koneessa PSI:n kera
                              Mulla persdyno sanoo, että kulkua tuli se mitä pitikin.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla oli tänään savutus 0,13 ilman PSI:tä. Olisihan tuota tietysti voinut PSI:n kanssakin kokeilla, mutta omassa se oli ilmansuodattimen kotelon päällä näkyvissä niin en kehdannut viedä niin.

                                Comment


                                • #17
                                  Uskaltaa ne kai viedä, kokeilee ainakin ;)
                                  Voi sen sit poistaa siinä jos alkaa inssiä häiritsemään.

                                  Mulla oli Passatissa aikanaan koteloitu evrymod niin näkyvissä kirkuvanpunaisine johtoineen kun vaan olla voi.
                                  Vähän inssi sitä vilkaisi mutta ei sanonu mitään.
                                  Olin sen kyllä kytkimestä kääntäny pois ja savutus oli kohillaan, niin mitäs siitä valittamaankaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja kontio Näytä viesti
                                    Ebaysta...
                                    Nyt olis joutilaana, löytyy Oulusta Kiitolinjan pihalta semmosesta lytyssä olevasta B5:stä...
                                    Mun luvalla saa mennä hakemaan, jos 50€ tilittää mulle siitä.
                                    EDIT_Toimivuustakuu, matkoja en korvaa tietenkään...Mutta kyllä uskon sen kunnossa olevan, oli ratin takana tulipellin vieressä.
                                    AFN-koneeseen,ja hyvin kulkee.Kulutus ei ainakaan lisääntynyt vaikka huolella polki.
                                    Kiinnostaisi kyllä, mutta toi on vähän eri moottorityyppi. 1Z/AHU jos löytyis.

                                    Comment


                                      #19
                                      En oo nyt ihan koko varma, mut näyttäs äkkiä sille, että 1Z:n käy sama boksi, kuin AFN:n..
                                      En oo tosin ihan sata varma.

                                      Comment


                                      • #20
                                        PSI sivut

                                        Sama palikka näyttää olevan 66kw/81kw koneisiin, liitin muistaakseni 8 pinninen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jep, PB200003 (?) käy kaikkiin 8 pinnisiin jakajapumpullisiin koneisiin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niinpä näkyy. Hmm toi kyl kiinnostaisi. Tosin olisi kiva tietää toimivuus. Siis tuon Kontion PSI:n. Tosin et sä varmaan keulaa oo kolaroinu jos tota ajattelit vielä kaupitella:D Luulisin

                                            Comment


                                            • #23
                                              Juu,siis just keula meni pakettiin mutta repsikan etukulmasta ja boksi sijaitsee fyysisesti tulipellin vieressä kuskin puolella, eli suoraa kontaktia siihen ei ole tullut.Liitin tietysti lohkon vieressä, mutta sillä kolhimttomalla puolella eli sekin lienee ehjä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                ATJ:n tunnistaminen

                                                No niin.Uuden auton kartoittaminen käynnissä.

                                                Semmoista kysyisin, että mistä erottaa AJM ja ATJ (aina 6-vaihteinen??) erot ulkoisesti?
                                                AJM 285Nm ja ATJ 310Nm.Ideana siis hankkia 6 vaihteinen ATJ, ja ottaa siitä riittävästi vääntöä.Kytkin kestää Karalan mukaan 400Nm.

                                                Onko siis muuta keinoa tunnistaa myynti-ilmoituksesta ATJ kuin vaihdekepistä?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eikai tuota ulkoisesti koneesta erota. Sama kone taitaa olla kyseessä.
                                                  Mulla on ollu se käsitys, että 285nm on ollut automaatin yhteydessä.

                                                  Muuten autot on varmasti samallaisia ulkoa, molemmissa on di punaisella (Ainakin Passatissa)

                                                  Eikö kannattaisi ettiä 130hp pd ennemmin kuin 115hv? Valmiina turbo joka piisaa pitemmälle jne.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sitä 130heppaista pumpedusea ei saa B5 koppaisena =(

                                                    Tuskin on kovin paljoa markkinoilla Saksassakaan 6v lootalla tuota ATJ:tä, mutta ei jaksais joka myyjältä kysyä että onko 5 vai 6 pykäläinen, kuvistakaan ei yleensä erota vaihdekepin merkinöjä =(

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Etsi quattro ATJ niin on aina 6-vaihteinen. :)

                                                      Onkos etuvetoisessa 6-pykäläisen seurana myös tuo 240mm kytkin? Itsellä on ainakin kestänyt kytkin toistaiseksi hyvin, vaikka muutamia varttimaililähtöjäkin on otettu raskaalla jalalla... Melko lähelle tuota 400Nm pitäisi kai päästä GT1749VA-ahtimella tai paremmalla + hyvällä ohjelmalla. En tiedä kuinka lähelle, kun en ole saanut aikaiseksi vieläkään viedä tuota penkkiin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllä ahtimen vaihdon jälkeen 400Nm alkaa ylittymään.

                                                        Mun mielestä (eilen 3 tuntia googletusta) ATJ:ssa on aina 6v loota 240mm kytkimellä.
                                                        AJM:ssä poikittain 240millinen, veikkaan että pitkittäin 228millinen, eikä siitä oikein uskalla ottaa vääntöä irti.SRE:tä tilalle tietysti, vois olla halvempi ratkaisu kuin ostaa joku mobile.de:n kallein B5 TDI vain sen takia että on 6v =)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Pakko kommentoida nyt ketjun aloittajana, että kuinka kävi. Eli Saksasta piti sitten tuotattaa tuo profiilin kulkine. Kone on AVF eli 96 kW PD ja aski on kuuslovinen. Vakiona vetää ihan mukavasti sen reilun tuhat rpm mutta sitten puhti loppuu. Moottoritie nopeuksissa voimaa ei enää ole ollenkaan. Ens maanantaina mennään Hariselle ja katsotaan josko hommaan saatais jotain apuja.

                                                          Pakko kyllä todeta ekan turbo moottorin omistajana, että kyllä vapari on mun mieleen enemmän. On nimittäin tuo viive sitten ärsyttävä!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mikä auto sulla olikaan ennen? Joku yli 300hp V8?

                                                            Ei kai tossa AVF:ssä nyt puhti pitäis ihan noin loppua ja vetojakin pitäis olla alhaalta saakka.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X