Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C7 avant quattro 3.0 TDI S tronic tärinä / vapina kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C7 avant quattro 3.0 TDI S tronic tärinä / vapina kiihdytyksessä

    Otsikon mukaisessa Audissa seuraava ongelma:
    Pienillä kierroksilla kiihdytyksessä koko auto alkaa vapisemaan. Esim. satasen vauhdissa D7 vaihteella, kun kiihdyttää niin ettei pudota pienemmälle vaihteelle, alkaa koko auto vapisemaan. Vapina korostuu silloin kun tarvitaan vääntöä esim ylämäissä. Vetoakselit eteen vaihdettu, mutta vapinat jatkuu. Ongelma siis vain pienillä kierroksilla ja väännättäessä. Reilummalla kaasulla pudottaa pienemmälle vaihteelle ja silloin ei vapinoita.
    Starts
    10.8.2022
    Ends
    10.8.2022

    #2
    Suuttimet tai suuttimien kupariset pohjaprikat.

    Comment


    • #3
      Liikaa vääntöä voimansiirrolle. Eli jompaa kumpaa ohjelmaa tai tekniikkaa pitää päivittää.

      Comment


        #4
        Jos vakio niin tuskin päivittäminen oikea menetelmä. Oisko vauhtipyörä tiensä päässä?

        Comment


          #5
          Tiijjä tuosta stronicista, mutta mun Tip kärsi samankaltaisesta oireesta. Vaihdettiin vaihteiston öljyt ja värinä/vapina katosi.

          Comment


          • #6
            Suuttimet testattu ja ei pitäisi niissä vikaa olla. Auto on vakio, eli ei oikein päivittäminen kuulosta järkevältä. Öljyn vaihtoa pitänee kokeilla.

            Comment


              #7
              Tipillä ja stronicilla ei ole mitään yhteistä, eli älä suotta rahoja öljyn vaihtoon tuhlaa, ainkaan tämän takia. Jokin voimansiirron komponentti alkaa antamaan myöten moottorin tuottamasta vääntövärinästä. Vauhtipyörä, kardaanin tukilaakeri, laatikin/moottorin kumityyny tms. Vie johonkin osaavalle vag pajalle, ei oikeen etänä pysty arvailemaan sen paremmin. Pitäisi istua kyydissä. Muuttuuko tärinän taajuus nopeden vaihtuessa, vai onko sidonnainen moottorin pyörimis nopeuteen?

              Comment


              • #8
                Tärinä tai sanoisiko ennemmin vapina tulee vain kuormituksessa alhaisilla kierroksilla. Eli juurikin ylämäissä, kun maltisesti lisää kaasua, niin ettei pudota pienemmälle vaihteelle. Nopeudella ei sen kummenmmin merkitystä vapinan taajuuteen. Saman efektin saa aikaan pienemmällä nopeudella ja pienemmällä vaihteella. Yhteistä on se, että kierrokset ovat alhaalla (n.1500-1800) ja varovaisessa kiihdytyksessä. Kaasua kun laittaa reilummin, niin pudottaa pienemmälle vaihteelle ja kaikki toimii normaalisti.

                Comment


                  #9
                  Ehdottaisin myös vuotavaa suutinta jos ei olisi aivan varma että ne kaikki on kunnossa. Paljonhan tällä autolla oli ajettu?

                  Comment


                  • #10
                    Suutintesti tehty, mutta voihan sieltä tietenkin se kuparirikka olla jostain suuttimesta menny. Suuttimethan voi olla kunnossa, mutta vuotaa?. Autolla ajettu 233tkm.

                    Comment


                      #11
                      Sehän käy sitten viidellä (tai vähemmällä) jos se kupariprikka falskaa sylinterin puristuksen ulkomaailmaan. Kuulostaa kovin tutuilta oireet tuollaiseen rikkinäiseen kupariprikkaan. Itse logitin suuttimien korjausarvoja VCDS:llä niin paikansin rikkinäisen suuttimen ja siinä oli myös kupariprikka ihan entinen.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja helmi Näytä viesti
                        Tiijjä tuosta stronicista, mutta mun Tip kärsi samankaltaisesta oireesta. Vaihdettiin vaihteiston öljyt ja värinä/vapina katosi.
                        Täällä 2013 A6 C7 Allroad 3.0 biTDi 170tkm tippilaatikolla joka oireilee kiihdyttäessä, ensimmäisen kerran peräkärryä vetäessä ja seuraavaksi kun oli 4 aikuista miestä autossa (massaa kyydissä): täyskaasukiihdytyksessä koko auto tärisee ja tuntuma oli että vain silloin kun käytetään lähes täyttä tehoa ja vääntöä. tuon tapahtuman jälkeen tärinä tuli jo yksinkin kiihdyttäessä. Katsastus tulee sopivasti vastaan joten katsotaan löytääkö konttori mitään ja sen jälkeen myyjäliikkeen kautta huoltoon tutkintaan.

                        Arvailut ovat olleet kardaanin tukilaakerista vetoakseleihin, raportoin tännekin kun saadaan selvyys.

                        Etuvetoakseleista kuulu kiihdyttäessä myös pientä kolinaa, tätä eivät osanneet Oulun Audi-liikkeessäkään paikantaa kun kaupan yhteydessä käytin tarkistushuollossa 5kk sitten.

                        Comment


                        • #13
                          Viikonloppuna alkoi reippaassa kiihdytyksessä hehkun merkkivalo vilkkumaan ja katosi tehot. Tehot palasi kun sammutti ja käynnisti uudelleen. Kaverin pajalla päästiin kunnolla tutkimaan => moottorin oikealta puolelta vuotaa kaksi suutinta, eli kuparirikkojen vaihto edessä. Toivotaan että siihen jää...

                          Comment


                          • #14
                            Katsastus läpi ilman huomautuksia. Epäilemänsä vetareiden napina on jotain muuta, se kuuluu vain väännättäessä alakierroksilla ja riippuu vain moottorin käyntinopeudesta. Täytynee minullakin katsoa suutinten korjausarvot kun niin samantyylinen oire - voimakkaan kiihdytyksen tärinä on joko seurausta tästä tai sitten se kardaanin tuki. Katsurilta ei tullut apuja, mutta huolissaan oli naputuksesta. Ensi viikolla tutkintaan.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 16.8.2022, 13:18. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                            Comment


                            • #15
                              Ja tänään moottoritiellä hehkuvalo alkoi vilkkua ja ilmeisesti yksi pytty pois pelistä kun täristää melkoisesti. Oisko se sitten se suuttimen tiiviste, vuotoja ei pintapuolisesti löytynyt eikä haise. Illalla piuhaan kiinni.

                              Comment


                              • #16
                                Tämä potilas ei ehtinyt kotiin tutkintaan, nilkutin huollon pihaan. P2149 ja P0206 sieltä löytyi. Toinen suutinryhmä pois pelistä, vika voi olla johtosarjasta ECUun ja kaikkea siltä väliltä.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/30767/post-258564

                                  A shorted injector can shut the bank down.
                                  P0206 = Cylinder 6 = Lähinnä kuljettajaa oleva sylinteri.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Suutin vaihdettiin ja vika korjaantui, samalla tuo epäilemäni napina poistui. Kerran sain kuitenkin vielä täristämään kun huollosta ajoin pois, jatkan testausta ja diagnoosia haetaan mahdollisesti myyjäliikkeen sopimuskorjaamon kanssa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mitenkäs tässä kävi, tuliko jo ratkaisu?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vaihdettu molemmat vetoakselit eteen, ei muutosta. Kahdella pajalla käynyt tutkinnassa ja mitään ei tunnu löytyvän. Ehdottivat ohjelmistopäivitystä, yritän vielä sovitella sen lisäturvan nimiin mutta en usko että sillä kummenisi. Autoa hankkiessa ajattelin jo että huuhteluvaihto laatikolle voisi olla paikallaan ja sen voisin uskoa jopa vaikuttavan tähän tärinään. Jokapäiväisessä ajossa talvikeleillä ongelmaa ei edes saa päälle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko auto lastutettu, liikaa vääntöä alakierroksilla?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X