Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

PowerDiesel jakohihnan vaihtoväli, 60tkm vai 90tkm

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • PowerDiesel jakohihnan vaihtoväli, 60tkm vai 90tkm

    Tutkailtiin isän -01 1.9 PD Passatin (74kW AVB) huoltokirjaa.

    Siinä seisoo jakohihnan vaihdosta, että pumppusuutin dieseleiden vaihtoväli 60tkm.

    Kyse on ilmeisesti hihnan kiristäjästä joita on eri malleja?

    Isänkin autoon oli hihna 90tkm:n kohdalla vaihdettu ja paikallisesta merkkiliikkeestä kerrottu vaihtovälin olevan 90tkm.

    Ehkä he näkevät koneelta mitä osia sinne on laitettu, mutta ajattelin nyt tuoda tän esille jos noita 60tkm:n vaihtovälillä olevia tosiaan on.

    #2
    AJM-Passatissa on 90tkm.

    Mistä mahtaa tuo 60tkm tulla? Jossakin Opeleissa kuulemma sellasta on ainakin ollut?

    Comment


    • #3
      Tosta päättelin, että eri kiristimillä olis eri speksit:
      http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t...ht=jakohihn%2A

      Totuutta en tiedä.

      Comment


        #4
        Älytön tuollanen 60tkm, sehän tulee vuodessa :)

        Pitäisi kyllä valitsemaan tarkemmin jos uudessa autossa olisi tuollanen "ongelma".

        Comment


        • #5
          Eikö "kansivikaiselle" 85kW moottorille ollut ainakin jollekin mallille speksattu tuo 60Mm?

          Comment


            #6
            Ainakin alkupään 115hv AJM-koneissa oli tuota 60tkm vaihtoväliä, mutta niihinkin tuli volkkarilta jotain vahvistettuja osia joilla vaihtoväli kasvoi siihen normaaliin 90tkm:n.

            Ja olihan noissa myös alkuun sitä kannentiiviste-vikaa,
            tiiviste parani joskus -00 / -01.

            Comment


            • #7
              Tunnettu Alfamer-opas kertoo seuraavaa koskien 1Z, AHH, AHU, AFN:
              "Valmistaja kertoo vaihtoväliksi 90tkm ja näin ollen voidaan olettaa hammashihnan niinkin kauan kestävän, mutta varmuuden maksimoinniksi hihna olisi kuitenkin viisasta vaihtaa 60tkm tai kuuden vuoden välein. Tämä pätee erityisesti silloin, kun ajetaan lyhytetäisyyksistä kaupunkiajoa ja kylmäkäynnistysten määrä on runsas."

              Itse luotan hihnoihin, kunhan kurkistelen niitä joka service oel.
              ___
              Ot1:Eikä dieseliä ole kaupunkiin tehty muutenkaan, matkassa ne edut vasta saadaan. Rikkidieselin aikaan kone suorastaan lahosi pelkällä kaupunkikörötyksellä, kokoajan korroosiolämpötilat yhdessä syövyttävän moottoriöljyn kanssa.

              Ot2:Opelissa hihna on kapea vähän kuin sähköhöylässä ja sen lisäksi ainakin SV-koneessa nokka pyörii poikkeuksellisen nykäyksittäin (kisanokka;) hihnaa rasittaen. Tosin hihnan katkeaminen katkaisee hihnan lisäksi vain moottoritehosteisen matkanteon ->työntämällä Essoon, josta uusi hihna muutamalla eurolla ja 30min kuluttua huolto tehty. Tämä aika ei enää palaa tjsp.

              Comment

              Working...
              X