Minkälaisia oireita täällä on porukalla ollut Commonrail-koneissa kun EGR on tullut tiensä päähän? Vikakoodi / vikavalo nyt tietysti yleisin, mutta omassa CGLC-koneisessa A4:ssä on alkanut kuulumaan vinkunaa 1000-1500rpm, varsinkin kun kaasun nostaa. Auto myös hukkaa vähän nestettä, ~2dl / 1000km ja nykäisee satunnaisesti moottorijarrulla. Ulkoisia vuotoja ei ole eikä nesteessä ole öljyä / painetta, joten epäilys osuu EGR:n jäähdyttimeen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.0 TDI CR EGR:n vikaoireet
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Logittelin autoa VCDS:llä ja EGR:n pyyntö ja solenoidin asento eivät ihan kohtaa. Tasakaasulla mennään pääasiassa pyynnön mukaan, mutta kiihdytyksissä arvot heittää häränpyllyä.
EGR pyynti = 0% => Air mass specifed on selvästi vähemmän kuin air mass actual. Luulen, että johtuu siitä, että auto ei saa "lisäilmaa" EGR:n kautta.
EGR pyynti = >70% => Air mass specified on selvästi enemmän kuin air mass actual. Luulen, että EGR alkaa olla tukkeessa?
Ahtopaineet specfied vs actual ovat hyvin lähelle samat ja oletan autossa olevan vakio-ohjelma.
-
Lisähavaintona auto ei kuluta nestettä pitkällä pätkällä vaan vain puolilämpimänä esim. kaupunkiajossa, jossa EGR on aktiivisimmillaan. Toinen lisähavainto on, että jälleen puolilämpimämä ensimmäisessä postauksessa mainittu ulina / vinkuna kuuluu tyhjäkäynnillä satunnaisesti alkaen ja loppuen.
Comment
-
Yksinpuhelu jatkuu. Ulina / vinkuna ilmeisesti johtui vuotavasta pakosarjan tiivisteestä. Ykköspytyn kohdalta oli pakosarjan vaarnaruuvi poikki. Auto on nyt Kamitecilla vielä hoidossa ja katsotaan kun sen saa takaisin. EGR vaihtuu samalla.
Comment
-
Pahoittelut upean monologin katkaisemisesta, mutta minkälainen ja minkä voimakkuuksinen "ulina" mahtaa suunnilleen olla kyseessä?
Itsellä on samalla koneella oleva auto, missä huomaan jossakinmäärin selvän, joskin vaimean "ulinan" kun DPF regenerointi on käynnissä. Ajossa tuo hukkuu ajomeluun, mutta paikallaan ollessa sen huomaa. Eihän vaikaan ole sama(nlainen) ulina kyseessä?
Oma yksilö kuluttaa öljyä liikaa ja olettavasti sen takia tekee DPF regenerointia usein niin asiaan on tullut kiinnitettyä hiukan huomiota viimeaikoina...Viimeksi muokannut Vertti; 29.3.2022, 13:52.
Comment
-
Mulla ei öljyä kulu. Ulina on vaimeaa ja kuuluu auton sisään paremmin kuin ulos. Ei ole sellainen vuotavan pakosarjan tyypillinen "kikatus" vaan oikeastaan selvimmin kaasun nostaessa kuuluva "uuuuuuu". Kuuluu myös regeneroinnin aikana kun kierrokset ovat tyhjäkäynnillä korkeammat.
Comment
-
Mulla tollaset ulinat kaasua nostaessa on johtunut pakoputkesta. Ylensä äänenvaimentaja tai putki menossa silloin. Kuulostaa ihan teiniautolle pahimmillaan.
Vaatii tosin hieman kuormaa, että tulee ilmi parhaiten.
Jos se kuuluu tyhjäkäynnillä niin sitten se on joku muu kuin putkijuttu.Viimeksi muokannut Puuhapete; 29.3.2022, 12:52.
Comment
-
En ole huomannut että itsellä kuuluis tuollaista kaasua nostaessa, tai muutenkaan normiajossa, ainoastaan EGR regeneroinnin aikana, myöskään jäähdytysnestettä ei kulu...
Mahtaako EGR tehdä aktiivisesti jotakin ton DPF regeneroinnin aikana? Tai tekeekö EGR jotakin normaalitilanteessa tyhjäkäynnillä, ja sitten regenroinnin aikana on kiinni?
Äs, in olisko tuo ulina jotekin yhteydessä EGRn toimintaan, niinkuin uumoilit, ja siten ehkä mullakin on EGR porsimassa, vaikka vähän oireet eroaakin... ?
Comment
-
Joku muu voi tarkentaa, mutta käsittääkseni auto käyttää EGR:ää polton aikana nostamaan moottorilämmön riittäväksi, että poltto voi alkaa. Varmasti muitakin tekijöitä mukana. Muuten EGR on aktiivisimmillaan muuttuvalla kuormalla / kaupunkiajossa. Maantiellä kun ottaa logia on käyrä aina lähes tasainen ja jarrutuksissa / kiihdytyksissä sahaa. Täyskaasulla EGR on kiinni.
Comment
-
Kamitecilla pakosarjan tiivisteet laiteltu kuntoon ja EGR vaihdettu, ja nyt auto taas toimii. Ulina katosi ja ei enää nyi moottorijarrulla. Nesteen kulutusta en ole vielä ehtinyt seurailla, mutta toivotaan, että loppui sekin.
Comment
-
T6 portteri ja 2.0btdi kone. EGR coolereineen ja molemman putket vaihdettu, mutta edelleen tulee vikakoodia :
23871 - EGR System
P0401 00 [236] - Insufficient Flow
MIL ON - Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 5
Mileage: 383715 km
Date: 2058.14.02
Time: 15:35:28
Engine RPM: 1923.50 /min
Normed load value: 69.4 %
Vehicle speed: 106 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 9 °C
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 13.140 V
Unlearning counter according OBD: 40
EGR travel diagnosis: strongly increased NOx emission: 0.00 kg/h
Exhaust recirc.valve 1 bank 1: posit.feedback - Actual value: -27.46 %
EGR travel diagnosis: marginally increased NOx emission: -35.30 kg/h
Mass airflow sensor 1 bank 1 airflow: raw value: 1303.3 mg/stroke
Throttl.valve adapt. 1 bank 1: posit feedback - Actual value: 61.79 %
Charge press. ctrl deviation after throttle valve bank 1-Pressure_16_signed_10_mbar: 10.9 mbar
O2 sens. 1 bank 1 upstrm oxi cat: raw value: 1.602 counts
Otin logia niin ihmetyttää tuo mass flow joka näyttää koko ajan 0kg/hToinen mikä pisti silmään oli nox sensorin näyttämä pakokaasun lämpötila:Exhaust mass flow of EGR EGR valve 1: B1: mass current - specified value EGR temp. sensor 1: B1: raw value OBD EGR position control-Position kg/h kg/h °C % 0.0 43.2 41.0 29.8 0.0 28.8 40.5 24.3 0.0 39.6 39.7 31.0 0.0 21.6 39.2 16.5 0.0 7.2 39.0 25.5 0.0 28.8 38.2 27.5 0.0 18.0 37.7 23.9 0.0 25.2 37.5 31.8 0.0 28.8 37.5 29.8 0.0 18.0 38.0 27.8 0.0 32.4 38.5 33.7 0.0 43.2 39.0 46.7 0.0 43.2 39.2 100.0 0.0 39.6 39.7 c
IDE05386 Exhaust gas model temperature 0 176.7 °C
IDE05387 Exhaust gas model temperature 1 160.2 °C
IDE05388 Exhaust gas model temperature 2 159.0 °C
IDE05389 Exhaust gas model temperature 3 149.5 °C
IDE07987 Particle sensor: exhaust temperature 14.2 °C
IDE07990 Particle sensor: surface temperature 134.8 °C
Voisiko olla jos nox anturi näyttää huuhaata, ecu luulla että egr ei toimi toivotulla tavalla? Jostain syystä en myöskään pääse tekemään adaptaatioita tai basic settingsejä. Antaa erroia kun yrittää secure loginiin antaa koodia. Mistä voinen voi johtua?Viimeksi muokannut VilleP; 15.4.2022, 23:21.
Comment
Comment