Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo sivuääni, missä vika 1.9 TDI (1Z)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Outo sivuääni, missä vika 1.9 TDI (1Z)

    Terve!
    Audi 80 Avant 1.9 - auton käyntiääneen ilmestyi tänään outo sivuääni. Surina, rahina, sirinä tai miksi sitä nyt sanoisi, ilkeä ääni joka tapauksessa. Äänen taajuus muuttuu täsmälleen kierrosten mukaan, joten jostain päin moottoria tai jostain moottorin lisälaitteesta se kuuluu. Ääni kuuluu erityisesti kierrosten laskiessa, ja ihan kuin olisi kuulevinani tyhjäkäynnilläkin ylimääräistä rahinaa. Korkeilta kierroksilta laskiessa se kuuluu jopa ajossa sisälle asti, joten melko voimakas ääni on kyseessä.

    Kone kulkee normaalin oloisesti. Mikä voisi olla vialla? Laturi, turbo, vesipumppu, öljypumppu? Laakeri jostain edellä mainitusta? Pikaisesti searchilla katsoessani löysin keskustelua ainakin laturiin liittyen.

  • #2
    Moniurahihna tai sen kiristin. Myös flektin laakeri voi pitää kitinää.

    Moniurahihnan ja sen kiristimen kanssa ei sitten parane pelleillä. Jos kiristin on yhtään pois hihnalinjalta se menee vaihtoon. Itsellä katkesi AFN:stä moniurahihna syksyllä ja paloja meni myös jakopään väliin. Oli todella lähellä ettei mennyt jako niin pahasti sekaisin, että olisi kone mennyt remonttiin.

    Comment


    • #3
      Kiristintä/hihnaa veikkaisin minäkin, rahina viittaisi sille suunnalle. Hihnahan voi olla ihan ok, mutta kiristin jäänyt/jätetty jostain syystä vaihtamatta?

      Comment


      • #4
        Kiitokset pikaisista vastauksista. Toivotaan, että vika on moniurahihnassa/kiristimessä. Äkkiseltään vilkaistessa näytti siltä, että hihna oli kuluneen näköinen, ts. yhdessä kohtaa oli pieni nirhauma reunassa. -> Sitä ei ole kyllä ihan äskettäin vaihdettu eikä varmasti kiristintäkään.

        Moniurahihnan kiristin maksaa ad-varaosamaailmassa vain 21 ?, onhan kyseessä varmasti oikea osa? Kun näytti tällä foorumilla näkyvän paljon pahempiakin hintoja vastaavasta osasta.

        Entä onko kellään noiden vaihtamisesta kokemusta 1z-koneeseen? Kannattaako tuota yrittää itse vai pitääkö suosiolla viedä pajalle? Suht ahtaalta tuo tila ainakin näytti..

        Comment


        • #5
          Ei taida koko kiristintä saada kuin merkkiliikkeestä? Kiristimen runko kuluu väljäksi, jolloin jousi vääntää sen vinoon.

          Kiristimen vaihto vaatii keulan vedon huoltoasentoon. Edestä pitää lisäksi purkaa aika paljon tavaraa, mm. jakopään muovikotelo ja muistaakseni myös flektin hihnapyörä. Ei vaikea homma, mutta aika työläs. Moniurahihnan saa vaihdettua ylhäältäkin siirtämättä keulaa, mutta vaatii aika paljon pujottelua.

          Comment


          • #6
            Niinpä tietysti. Eli se, mitä tarvikeliikkeestä saa, on siis pelkkä rulla kiristimeen tms? Ja vaihtaa kannattaisi koko kiristimen runko?

            Täytyypä kysellä hintoja ja tiedustella pajoilta milloin voisivat ottaa työn alle. En taida lähteä itse vaihtamaan tuota..

            Comment


            • #7
              Merkkiliikkeessä rulla ~40 ? ja koko kiristin ~80?. Ja meinasivat, että menee pikahuollossa nopsasti. Olivat lisäksi sitä mieltä, että tuo rullanvaihto riittäisi mikäli surina koko kiristimestä johtuu. Täytyypä harkita vakavasti, että kävisi siellä kokeilemassa vaihtoa..

              Comment


              • #8
                Joensuussa koko kiristin AFN:ään maksoi 99€, eli aika halvalla pääset. En kyllä jaksa uskoa, että koko kiristimen vaihto menisi pikahuollossa elleivät ole todella nopeita :)

                Jos kiristin ei ole poissa hihnalinjalta (vinossa) niin silloin pelkkä rullan tai parhaassa tapauksessa pelkän hihnan vaihto riittää.

                Comment


                • #9
                  1Z:ssa on vähän erilainen systeemi, noi 40e ja 80e kun kasaa yhteen, niin siitä tulee 1Z:n koko paketin hinta.

                  Comment


                  • #10
                    Ja mikäli omaan 1Z:aa katselen, niin kiristin on inhottavasti pumpun vieressä alla.
                    Jos joku on vaihtanut sitä niin kertoo ettei pumppua tartte irrotella tai löysäillä :) Mulla pitää ääntelee se tyhjäkäynnillä, kierroksilla ei ääniä kuulu, Rulla on uusi.

                    Eli tuo kuluu siten, että se kyllä kiiristää mutta runko kuluu eli siksi kolisee kitisee tms

                    Sikäli tuskin joutuu älyttömästi purkamaan kun tuo on poikittain vai onko? Eikös AFN ole aina pitkittäin?

                    Comment


                    • #11
                      en tiedä onko basuunassa poikittain, mutta audeissa AFN on ainakin pitkittäin.

                      Comment


                      • #12
                        Passat, A4, A6 koneet aina pitkittäin (paitsi uusin Passat).

                        Comment


                        • #13
                          Passatissa myös AFN pitkittäin.
                          Mutta tuo jousipakan vaihtaminen niin ei se ihan yksinkertaselta näyttänyt kun jakohihnajumppaa kesällä tehtiin.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä se pitäis ihan hienosti onnistua jos keula on huoltoasennossa.
                            Tai oikeastaan riittää jos saa viskon pois tieltä.
                            Kuusiokolokanta on siinä kiristimen kiinnitysruuvissa.

                            Sitä itse melko lyhyelläkin avaimella räpläsin auki kunnes totesin, ettei mahdu ilman viskon irroitusta. Ja viskoa en saanu irti, meni turhan ahtaaksi kun ei ollut keula huoltoasennossa.

                            Comment


                            • #15
                              Onko tuo 1Z myös Audeissa pitkittäin vai poikittain kuten sukulaisissa?
                              Yritän tuon nokan huoltoasennon tarpeellisuutta tässä hahmottaa :)

                              Comment


                              • #16
                                1z audeissa kone on pitkittäin. Tuota konetta (1z) on käytetty kasikympeissä, ensimmäisissä aanelosissa ja c4 korin aakutosissa. Ei ainakaan kasikympissä tarvitte laittaa keulaa "huoltoasentoon", rullan saa vaihdettua alakautta kun ottaa pohjapanssarin pois. Jos haluaa hommaa helpottaa niin voi flektit nostaa koneen päälle vaihdon ajaksi. Flektit on muistaakseni kiinni kolmella "klipsillä".

                                Comment


                                • #17
                                  Joo pitkittäin on 1Z kasikympissä ja varsinkin yläkautta katsoen ahtaasti hihna ja kiristin saavutettavissa. Mutta tosiaan jos pohjapanssarin ottaa pois, niin josko sieltä vaihtuisi helpolla.

                                  Tänään on aika merkkiliikkeen pikahuoltoon, saavat sitten näyttää minulle kuinka vaihtuu odotellessa.. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiristinrulla ja hihna vaihdettu pikahuollossa, aikaa meni vajaa tunti. Se kävi näppärästi alapuolelta kun pohjapanssari oli irroitettu. Rulla pyöri ehkä aivan hieman vinossa, mutta emme vaihtaneet kiristimen runkoa kuitenkaan kun oli nätisti hihnalinjalla kuitenkin. Täytyypä seurailla lähteekö hihna kulumaan ajan kanssa.

                                    Ääni lähti toimenpiteen myötä! :) Irrotettu rulla rahisi pahan kuuloisesti käsinkin pyöritettäessä.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X