Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
En usko että se on mahdoton, mutta keulaa pitää kyllä purkaa että pääsee käsiksi. Jos se on samanlainen kuin biturbossa, niin hihnaa pitää vähintään siirtää hihnapyörällä ulospäin että termarin mahtuu pujottamaan pois.
Eli ensin tarvii ainakin ottaa keula huoltoasentoon, sitten kikkailla hihnaa pois edestä.
Kyllä se mun mielestä on melko mahdoton homma. Nokkapyörän laippa estää tehokkaasti hihnan ulospäin siirron, alumiininen peitekansi on hihnan tiellä jos hihnaa +nokkaratasta ja termarikoteloa tuodaan ulospäin. Tuntus että vähintään merkit kohdalleen, hihnankiristin löysälle, hihna pois pyörältä, termari vaihtoon, jakopää takas ja pumpun ajoituksen tarkistus. Oikein keplottelemalla sen saattaa saada ilman jakopään purkua mutta aikaa menee varmaan enemmän.
tuli sitten vaihdettua termari, ilman että tarvi purkaa keulaa(tai ottaa huolto-asentoon) tai irroittaa jakopäätä.
pari hikistä tuntia ja uus termari paikallaan. (kaikkea pitää kokeilla)
kotelot pois koneen päältä ja repsikan puoleinen remmikotelo pois.
kotelon takimmainen osa irti koneesta ja kääntää se pystyyn.
(joutuu käyttämään voimaa melkoisesti, eikä kannata kylmää koppaa lujasti vääntää ettei halkea)
sitten jo näkyy pultit jolla termarinkoppa on kiinni.
dieselissä oli kolmas pultti lähellä letkulähtöä.
koppaa saa vedettyä sen verran sivulle että uuden termarin saa hihnan välistä vaihdettua.
ps. varo tiputtamasta pultteja hihnan väliin.
Sama homma passatin v6 tdi:hin vaati nokkapaketin huoltomoodiin. Muuten pitää olla kuus kättä ja k*rvässä koukku! Jakokopan takaosa ei ilman pilkkomista käänny ylös, mutta kyllä sen termarin vaihtaa siitä välistä kun hihnaa hieman kiertää. Päivä mennyt urakassa ja vielä kesken, kun tilaisuus teki varkaan ja purjin imusarjat irti ja pesukoneeseen, huohottimen filtteri modifiointiin sekä egr "kirkkoon". Melkoinen määrä paskoo ehtinyt tulla kanaviin jo 130 tkm ajettuun autoon. Paikotellen liki sentin kasoja lähti liikkeelle.
vaihdoin kanssa tohon omaan kulkineeseen termostaatin ja olihan kinkkinen paikka.otin kanssa nokan huoltoasentoon,ei siellä muuten mahdu mitään tekeen.vähän hirvitti se nokkahihnan vääntely,mutta suihkin vähän silikoonia termostaatin koppaan liukasteeks(mielenrauhaks)ja onnistuhan se.
ps.pistin sitten tarvike osan "nuukuuksissani",saas nährä kuinka käy!
Nokkahihnan vaihdon yhteydessä tuli kätevästi tuo termostaatti samalla vaihdettua.
Moni haasteli meikäläiselle ostaessani v6 audia, että kalliiksi tulee nokkahihnan vaihdattaminen tässä mallissa. Mutta ei minusta nyt niin paha hinta (nokkahihna, vesipumppu,termostaatti) tuli töineen 680 euroa. Merkkikorjaamolla olis hinta ollut tuplasti enemmän.
Jossain näin juuri hiljan kuvan tästä termarinvaihto-operaatiosta, mutta nyt ei löydy, kun tarvitsisi.
Meni nimittäin juuri jakopään huollossa Valeon termari koneeseen ja lämmöt jää 70 asteeseen. Tätä vikaa tuskin aika korjaa... ei kai tuo voi olla uutuudenjäykkyyttä.
Joskus säästää, kun on omat osat ja toisinaan sitten taas ei. Behr TT:n termostaatti minun piti ostaa, mutta suostuttelivat Saksassa ottamaan Valeon.
Kummasti ne lämmöt seilaa. Tänään oli hetken aikaa 90 astetta, mutta sitten lähti taas hiipumaan 80 asteen paikkeille, kun alkoi kaupunkinopeudet.
Laakkosella Termostaatin vaihto maksaa 650 eur. Hinta koostuu 1,6h keula huoltoasentoon ja takaisin kiinni + 3,3h termostaatin vaihtotyö + termostaatti.
Viimeksi muokannut pta; 16.11.2012, 12:53.
Perustelu: löysin kuvat
Niillä hihnoilla on ajettu nyt 5 päivää... siis yhtä kauan kuin sillä uudella Valeon termostaatillakin.
Tallinnaan on yhtä pitkä matka ja sieltä voisi ostaa samalla lastin laulujuomaa tähän v......seen.
Nyt on termostaatti vaihdettu ja lämpömittari näyttää maantiellä tutut 90. Kaupunkinopeuksissa näillä 15-20 asteen pakkasilla lämpötila tippuu 80 asteen paikkeille tai vähän alle.
Valeon termostaatin runko oli vino eli se vahapatruuna ei ollut suorassa kulmassa tiivistepintaan nähden. Mietin tässä vastuukysymyksiä: Voiko sen rikkoa asennettaessa tuolla tavalla vai onko osa unohdettu silmämääräisesti tarkastaa ennen paikalleen laittamista? Mitä hyvä korjaustapa tässä tapauksessa tarkoittaa? Pitäisikö korjaamon tarkistaa heille viedyt osat ennen asennusta vai pistää ne silmät kiinni paikoilleen?
Comment