Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbon puhdistus/vaihto AFN:ään

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mittari tappiin parhaimmillaan, eli reilusti yli 2bar.
    On siellä lämpöä, hetkittäin. Jos mittari näyttää suinkaan tontille.

    Comment


    • Hassu käytös kyllä tuolla.
      Kun kylmällä koneella hetken ajanut niin, että uskaltaa vähän pökköäkin lyödä pesään, niin mittari bongaa vaivattomasti tappiin.

      Kun sain ajettua koneen lämpimäksi, niin ei 1.8baria enempää saanut piikittämään.

      Kun tuo vehjes lastutettiin ja kelit oli lämpimämpiä, piikki kävi max. 1.7, ja sekin hyvin harvoin. Enimmäkseen 1.5bar.

      Enpä huomannut katsella kun auto oli hetken täysin vakio, että miten ahtopaine käyttäyttyy kylmä kone vs. lämmin kone.

      Voiko ilmalla olla merkitystä, vai onko lastuttaja "unohtanut" jotain tärkeää, siksi ahtaa kylmänä ja kylmillä ilmoilla niin julmasti?

      Comment


      • En tiä, olen nyt tankoa ruuvannu pidemmäksi mutta niin vaan se mittari pongahtaa aika herkästi kylmällä koneella pohjaan.

        Heti kun kone lämpeää, niin käyttäytyy normaalisti.

        Joko softassa on jotain tai sitten yksinkertaisesti esim. N75 on kylmänä kohmeessa eikä toimi niin ripeästi kuin pitäisi.

        Comment


        • Kylmällä koneella ennakot on pienemmät, joten nostattaa sitä kautta ahtoja kun pakopaineet kasvaa.
          Tosin siivetkin kyllä jumivat kylmänä helpommin.

          Comment


          • Oisin kyllä sitä mieltä että kylmänä ennakko on suurempi, suuremmasta syttymisviiveestä johtuen. Joku muu selitys tuolle vnt-ahtimen ahtopiikittelylle pitäisi löytää. En oikein usko pelkkään mekaaniseen tahmeuteen mutta tiedä näistä.

            Comment


            • Noh, kattotaan missä maailma makaa kun kesä tulee. Näkis käyttäytyykö samoin kuin syksyllä.
              Jos vehkeet on kasassa ja samat silloin vielä...

              Comment


                ahdinta kannattaa hieman säätää, ettei pakopaineet nouse liiaksi
                Markus, se olin minä josta Sami soitti :-( Audi köllöttää nyt Mäntsälässä odotellen uutta ahdinta. Tulipahan tuokin sitten katseltua kantapään kautta, mitä VA noilla suuttimilla ja paineilla kestää. Tästä jatketaan!

                Comment


                • Pudotin piikkiä 1.6:een, tasaantuu pikaisen kokeilun perusteella noin 1.2-1.3.
                  Noilla paineillako se VA sanoi moro?
                  Vai ajoit aikaisemmin korkeammilla ja saanut ehkä damagea?

                  Comment


                    Nythän sinulla on oiva syy hommata isompi ahdin! ajele vaan se auto sillä pekkarisen ahtimella kotiin niin katellaan sitten, mitä tehdään.

                    Comment


                      Aki: oli aiemmin korkeammat paineet, mutta ei niillä kauan ajeltu. Pientä välystähän tuossa VA:ssa oli alun perinkin, saattoi olla monen asian summa. Riski oli tiedossa, joten v-käyrä ei edes pahemmin noussut.

                      Markus: olen yhteyksissä lähiviikkoina...

                      Comment


                        Tällaista jälkeä:
                        http://www.ox-bros.org/A4/kaputt_1.jpg
                        http://www.ox-bros.org/A4/kaputt_3.jpg

                        Akselissa "pienehkö" noin 10 mm välys, saattaa jo kuvissakin huomata ettei ole ihan hollilla. Pitänee käydä hoitamassa katsastus alta pois tuolla laina-ahtimella ja miettiä sitten, mitä tuon kiusaksi seuraavaksi keksii. Eiköhän tuonne parempaa ahdistinta vaihdettane ja sitten softaa helpottamaan kytkimen olotilaa.

                        Comment


                        • Tässä nyt olen tuota omaa satunnaista vikatilaa tutkiskellut, oireet siis nelosella tai vitosella etenkin puolikylmänä motarin rampista kiihdyttäessä joka toinen kerta vikatila.
                          Vikatila päällä tutkin vag-comilla, MAF arvoja actual max 600 ja MAP 1200, MAPin pyynti 2400 tai jotain. Ilman vikatilaa MAF actual max 1250 ja MAP actual 2500.

                          Turbon vois kyllä irroittaa ja tsekata karstat, mutta onkos tuo MAPin puutumien oire vai itse vika? MAPin koosta en ole varma, pitäis tsekata.

                          Auto siis profiilin AFN, 0,232 suuttimet GT1749VA ja softa+kytkin.

                          Comment


                            Sanoisin, että limp-modella nuo arvot on rajoitettuja, eli oire. MAPin antama lukema 2500 tarkoittaa 1,5bar ahtopainetta, jonka riitävän pitkäkestoinen ylitys pudottaa koneen vikatilaan. Isoilla vaihteillahan nuo ahdot perinteisesti on suurimmillaan ja pisimpään.

                            Comment


                            • Mulla teki talvella ihan tuota samaa.
                              Kun tuli kesänopeusrajoitukset, niin aloin antamaan kenkää koneelle ja ajelin muutamia kertoja kolmosella kierrokset 4krpm tuntumassa.

                              Sinne hävis se ongelma, myös aiemmin valittamani ahtojen piikittelyt on hävinneet tyystin.

                              Lisäksi Ahvenistolla käynti tuntui raikastuttavan konetta entisestään.

                              Comment


                              • okei. pitää antaa kenkää ja ihmetellä sitten. ajotyyli nyt ei muutenkaan mikään rauhallinen ole (970km taulussa ja vag-com antaa tankin sisällöksi vielä 12l, aika hyvin mielestäni) =)

                                Periaatteessahan 3bar MAPpi vois auttaa, mutta se sekoittanee softan aika hyvin...?

                                Comment


                                  Mielestäni Arto on oikeilla jäljillä, tuossa on liikaa ahtoa jonka vuoksi vikatilaan, pitäisihän sen tarjota myös vikakoodi aiheesta.

                                  Comment


                                  • Joo-o. Noin se mullakin oli, liikaa ahtoa -> vikatilaan.

                                    Ehkä VNT sen verran jumitti, että ei säätynyt tarpeeksi nopeasti?

                                    Comment


                                    • Juu, siis vikakoodiahan se aina pukkaa. unohtui mainita, siihen on jo niin tottunut =)

                                      Charge Pressure exceeded tai jotain...

                                      Onko liika ahto a) huonosti koodattu "ominaisuus" vai b) jotain jumivaan ahtimeen liittyvää?
                                      edit_ tuntuis että jotenkin tukkoinen ahdin ei kerkeä pyyntöön mukaan ja menee vikatilaan? ko? kö?

                                      Comment


                                        Ahtopaineen säätö jumii, N75 viallinen tms. Kyllä tuo on varmaan ihan terveellinen suojaominaisuus olemassa.

                                        Comment


                                        • Juu, siis vikatila on ihan terveellinen juttu mutta se, että jos se menee siihen ihan vaan liian ahdon takia niin se ei ole hyvä juttu... ts jotain vikaa luulis olevan jossakin muualla kuin softassa

                                          Mites tuota N75:ttä vois tutkia?

                                          Comment


                                          • Vikakoodi ainakin on kyllä eri kun mulla oli. Olikohan mulla control difference tjsp.

                                            Comment


                                              Jos ajotapa on sellainen, että karsta poltetaan riitävän usein pois, kuten ilmeisesti teekin, voisi tuo takkuava N75 olla ihan järjellinen selitys. Turbo ilmeisesti kuitenkin käytettynä ostettu? Eihän se ihan tavatonta ole, että nekin kuluu, vaikkei pääsisikään karstottumaan.

                                              Itse ajoin ~100 tkm AFN-Passatilla 90% moottori-/maantieajoa ja perusraskailla ajosaappailla. Pannuhuoneessa ei tarvinnut vierailla edes MAFfin vaihdon vertaa, jos en väärin muista. Auto lähti minulta noin 300 tkm ajettuna ja pelaa kuulemma vieläkin ettei mitään. Pyörii nykyään jossainpäin Helsinkiä viikot.

                                              Comment


                                              • En ole varma onko tuo ahdin uutena vai käytettynä laitettu, 40tkm se tuossa autossa on hyrrännyt... käytettyä veikkaisin, jotain 40tkm ajetusta autosta saattoi myyjä höpistä turbon kohdalla kun kauppaa tehtiin Itävallassa

                                                Comment


                                                • Tuossahan oli työpöydällä yksi vag-com pdf,
                                                  17958 - Charge Pressure: Control Deviation
                                                  P1550 - 35-10 - - - Intermittent

                                                  Mikäs tuommoisen aiheuttaa? Lienee sama koodi vuoden päivät ollut, muistin kaiketi väärin tuossa ylempänä

                                                  Comment


                                                  • No tuohan on nyt se sama koodi kun mulla oli. Muista sitten taas oliko intermittent ja liekö sillä edes mitään merkitystä.

                                                    Oletko jo kokeillut miten tanko liikkuu?

                                                    Comment


                                                    • En. pitänee ottaa ahdin irti.

                                                      Googlettamalla vähän tutkin, ongelmat ratkenneet N75 vaihdolla, murtuneen letkun korjauksella, ahtimen putsauksella jne...

                                                      Comment


                                                        Tuossa minä aikaisemmin yritin kertoa vian aiheuttajat, sama vielä ulkomaan kielellä:
                                                        http://wiki.ross-tech.com/index.php/17958/P1550/005456

                                                        Edit. kannattanee kuitenkin aloittaa ahtopaineiden ohjausjärjestelmästä tutkiminen ennen kun ottaa ahdinta irti.

                                                        Comment


                                                        • Juu, ei sitä varmaan suorilta kannata lähteä ahdinta irti repimään.
                                                          Tangon liikkuvuuden saa tutkittua helposti ahdin paikallaan, samaten vuotavat letkut sekä N75:n.

                                                          Comment


                                                          • Jani, sillä vähän ignoorasin sinut kun noita vikoja on helppo heitellä, olisit heittänyt referenssit heti alkuun =)

                                                            Tuntuu muuten että kuuma ilma pahensi tilannetta, talvella ei ollut iso ongelma, helteillä raivostuttava, edit_ ja nyt hieman viileämmillä taas vähän parempi. Pystyiskö tuolla rajaamaan vikaa?

                                                            Comment


                                                            • Onkos N75 siinä koneen ja tulipellin välissä keskellä? Miten sitä voi tutkia?
                                                              edit_ ei tietenkään ole vaan hihnan päällä turbon ja syylärin välissä...

                                                              Kuumaa ahdinta ei äsken huvittanut alkaa ronkkimaan =D
                                                              Viimeksi muokannut kontio; 6.7.2009, 22:35.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X