Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten mitataan hehkut 2.5 TDi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Miten mitataan hehkut 2.5 TDi

    Päivää !
    Audi lähtee käyntiin vähän "ontuen", epäilen jonkun hehkun olevan pimeänä, mitenkähän mitataan onko ehjä vai rikki ?
    TV Kai

    #2
    Sähkötesterillä käy...

    Comment


      #3
      Joissakin tilanteissa voisi auttaa, jos tietäisi onko kyseessä viisi vai kuusi sylinterinen 2.5TDI. Lisääthän sen siis käyttäjätietoihisi (Profile).

      Comment


        #4
        Paras apuväline on kunnollinen virtamittari (tavallinen yleismittari luultavasti puskee savut ulos, koska virrat kytkettäessä tulpan läpi menevä virta on melko suuri). Kun hehkuvirta on tasaantunut, niin sen pitäisi olla muistaakseni 8 ampeerin luokkaa. Ohmimittarilla pystyy testaamaan tulpan sen ollessa kiinnikin, eli ohmilukeman pitäisi olla jossain yhden ohmin paikkeilla. Oma halpismittari on näyttänyt 0,9-1,0ohm. Nämä lukemat ovat 5-pyttyisessä käytetyille tulpille, joita käytetään 90-luvun VAG-nelosdieseleissäkin. V6-dieselissä on eri tulppa.

        Yksi tapa tarkistaa tulpan kunto on vetää akun plussanavasta johto, ja sipaista sillä tulpan sitä kärkeä mihin hattu laitetaan. Jos kipunoi, niin suurella todennäköisyydellä tulppa on kunnossa. Yksi hyvä tapa on irrottaa tulppa ja katsoa alkaako se hehkua kun sille annetaan 12 volttia. Ontuva käynnistys voi johtua myös mm. väärästä pumpun ajoituksesta.

        Comment


        • #5
          Ainakin emw:stä sai helposti mittaamalla selville mitkä boschin hehkuista olivat rikki, ehjistä sai helposti mitattua vastusarvon kun irrotti johtimen, mutta rikkonaiset eivät antaneet kunnon vastusarvoa. Siinä hehkunpuutteen huomasi aika selvästi kun kuudesta hehkusta toimi vain yksi...

          Comment


            #6
            ...ontuvaa käyntiinlähtöä...

            Kulkine: Audi 100 Avant 2,5tdi -93.
            Jos auto on ollut lohkolämmityksessä esim. pari tuntia, niin ei meinaa lähteä käyntiin, saa sahata oikeen urakalla...
            Sama homma, jos auto on ajon jälkeen seissyt vaikka puoli tuntia-kaks tuntia, ei meinaa lähteä tulille.

            Mutta, jos ihan kylmänä hehkuttaa vaikka pari-kolme kertaa peräkkäin, niin lähtee kuin palmun alta ! Kun ei vaan millään hennois 20 asteen pakkasella harrastaa tota kylmäkäynnistämistä...

            Kesällä ei ollu moista ongelmaa. Tää liittyy varmaan jotenkin tohon hehkun toimintaan, eli oliskohan mahdollista, että joku lämpötila-anturi tms. härpäke nyt antaisi "puolikylmästä" koneesta väärää infoa eteenpäin ??? Moottori ei hehkuta näillä pakkasillakaan esim. parin tunnin seisonnan jälkeen.

            T: Alpo

            Comment


              #7
              Jos jäähdytinnesteen lämpötila ylävesiletkun lämpötila-anturin mukaan on enemmän kuin +5 (vai +8) astetta, niin silloin ei ei hehkuteta. Oma kone alkoi käynnistyä moitteettomasti kun pumpun ajoitus säädettiin kohdilleen, eli sitä aikaistettiin. Jos konetta pitää sahata oikein urakalla, niin kyseessä voi olla myös ilmavaiva. Tässä vähän keskustelua aiheesta:

              http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=35002

              Comment


                #8
                käynnistysonghelmaa

                Juu, lueskelin ton linkin: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=35002 (kiitos !)
                Aika paljon alkais kuulostamaan tuolta ajoituksensäätö-hommalta. Hehku-tulpat vaihdoin jo syksyllä uusiin -ei vaikutusta. Aika usein starttauksen jälkeen kone tuntuu käyvän pienen hetken "joka toisella" pytyllä. Lisäksi lieve-ilmiönä komea savupilvi, josta olen saanut pikkuveljeltäni nimikkeen taikaviitta. (se on pinttynyt Ford-mies, toivottavasti tulee järkiinsä...)

                No, pitäiskin just teettää tuohon se paljon pelätty- ja puhuttu nokkahihna-remppa.
                Samallahan siinä varmaan sitten säätyy noi ajoituksetkin ???

                T: Alpo

                Comment

                Working...
                X