Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F/C6 3.0 TDI (ASB) - 0013128 P3348 - 005 J724 turbon ohjausyksikkö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F/C6 3.0 TDI (ASB) - 0013128 P3348 - 005 J724 turbon ohjausyksikkö

    VCDS kertoi että

    Koodi:
    0013128 P3348 - 005 Electrical malfunction J724 "Control Circuit for controller for Turbocharger"
    Onko kukaan purkanut ja pohtinut mikä tuosta turboa ohjaavasta servosta yleensä rikkoutuu?

    Omassa (Quattro avant, 2006 ja 340tkm) on tullut vikaa päälle nyt satunnaisesti ja internet ei antaudu kertomaan tyypillisintä syytä servon rikkoutumiseen.

    Epäilen että servon sisäisellä moottorilla on tunnit täynnä ja alkaa pätkimään. Diagnostiikka huomaa tämän ja heittää pyyhkeen (limp mode) kehään. Vikavalo ei aina syty mittaristoon mutta VCDS löytää vikakoodin aina.

    Elektroniikka näytti olevan hartsiin valettu niissä muutamissa videonpätkissä mitä löysin.

    Toimii aina startin jälkeen epämääräisen ajan, toimiessaan on normaalisti vetoja eikä kuulu mekaanisia ääniä. (Konepeltiä en ole vielä avannut koska autot korjataan nykyään pelkästään internetillä...)

    Ennenkuin avaan sen konepellin (pandoran lippaan) niin pohdin:

    Vaihtoehtoja näyttäis olevan:
    1. Varmista että vika ei ole turbossa:
      1. kokeile painaa servon vipua esim. ruuvarilla, jos liikkuu ok niin ei todennäköistä että turbon mekaniikka syynä.
      2. kokeile onko turbon akselissa (päittäis)välystä (pura putkisto ja koita sormella)
    2. Varmista että vika ei tule johdotuksesta/liittimestä
      1. tämä tarvitsee schemoja mitkä löytynee Audin online palvelusta?
    3. Osta uusi (juuri oikeanlainen) servo
      1. vaihda se
      2. koodaa se marmorihallin huollossa koska se on ainoa paikka mistä sitä yksisarvisen hikeä sinne voi valuttaa erityisellä laitteella
      3. ...you need a VAS 6395A in order to do this...
      4. autolla ei voi (kunnolla) ajaa (ilman limp modea) ennenkuin on koodattu?
    4. Vaihda turbo kaikkine ohjaimineen
    5. Vaihda quattro

    Voiko servon irrottaa turbon ollessa kiinni autossa?

    Muita ideoita/ajatuksia/linkkejä muiden pohdiskeluihin?

  • #2
    Itse ostin valmiin säätimen Saksasta, parit ruuvit irti ja uusi säädin kiinni. Koodattu valmiiksi.

    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F264165949676

    oli vastaavia vikoja kuin sullakin. korjautuu sillä kun käy pellin alta turbon säätimen piuhan irti ja laittaa takaisin.

    toimii tuo jälkeen x minuuttia. itsellä temppuili eniten s asennossa. d asennossa toimi paremmin.

    testaa että se turbon vipu liikkuu kevyesti.

    Comment


    • #3
      Tein myös samoin kuin mippo. Hetken jouduin säätimen paikkaa hakemaan, jotta liikkui rajoittimien välissä menemättä vikatilaan. Alkuun testasin VCDS basic settingillä liikerataa, mutta pistoketta avaamalla/sulkemalla ohjain tekee myös liikkeet ääripäihin, jolloin oikean paikan hakeminen oli nopeampaa. Koko hommaan meni aikaa noin 30 min. Säädin on pelannut jo 3 vuotta/n. 70 tkm.

      Comment


      • #4
        Ok, kokemukset kuulostaa lupaavalta.

        Click image for larger version

Name:	valojenkaapelijaturbocontroller.jpg
Views:	2575
Size:	478,6 Kt
ID:	1872162

        Jouluaattoaamuna kävin tallilla ihmettelemässä ja osui tuommoinen viritys silmiin. Viime talven asennetun lisävalojen piuhan tuki oli otettu turbocontrollerin hennosta kaapelistä. Kostoksi nipsaisin nippusiteen pois ja käytin turbon liitintä irti. Venytin kaapeiin suojaa vähän että pääsin katsomaan onko selviä taitos/mutumakohtia mutta ei mitään selkeää löytynyt.
        Liitin paikalleen ja piuhat erilleen. Kansi kiinni ja nyt vikakoodi suostui nollautumaan. Eli jotain muuttui mutta arvelen että ei ole lopullista.
        Toistaiseksi ajetaan kunnes jotain ilmenee.

        Oman kontrollerin tyyppi oli muuten 059 145 725 E ja niitäkin näytti löytyvän Saksasta ja Englannista.

        Comment


        • #5
          Ja noita korjataan kyllä ihan suomessakin

          Comment


          • #6
            ok, vika toistui joten tiasin jo uutta Saksasta. Vanha korjataan toki.
            Viimeksi muokannut Killeri; 31.12.2019, 23:45. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

            Comment


            • #7
              Laite tuli ja väitti että "Der Stellmotor ist Programmiert / Angelernt - Kein Anlernen / Programmieren durch die Werkstatt nötig" siis olisi ohjelmoitu ja sopeuttamista ei tarvita.
              Sarjanumero oli tosin tussilla vedetty mustaksi ja epäilyt heräsi. Suurentamalla näkyi että alla oli sama sarjanumero mutta viimeinen kirjain on joko X tai K, ei E kuten vanhassa.
              Click image for larger version  Name:	j724-uusi.jpg Views:	0 Size:	468,3 Kt ID:	1873028
              Paketissa oli myös uudet pultit (3kpl) ja uusi työntövarsi.


              Pultit on vähän ikävissä paikoissa ja lyhyitä räikkälenkkiavaimia tarvittiin pariakin erilaista. Keskimmäinen lähti nätisti mutkaisella lenkillä. Ylempi räikkälenkillä ja alimpaan olis pitänyt olla erityisen lyhyt lista-avain,
              Lähtivät kuitenkin ilman järjetöntä vaivaa.
              Vanha työntövarsi lensi kardaanin suuntaan ja hävisi, en päässyt vertaamaan oliko saman pituinen. Pultit oli samanlaiset kun vertasin.
              Tyhjänä näytti että molempien servojen liikerata oli sama.

              Laitoin uuden servon paikalleen kuten ohjeistettiin toisaalla: Kiristetään pultit siten että pinnat vastaa toisiinsa mutta servoa voi siirtää pitkulaisissa reiissä. Kytketään työntövarsi ja painetaan turbon vipua niin kauas kuin menee ilman suurempaa voimaa ja kiristetään moottori pulteilla siihen.

              Click image for larger version  Name:	j724-paikallaan.jpg Views:	0 Size:	601,8 Kt ID:	1873029
              (kuvassa turbon lämpösuojapelti on jo irroitettu. Helpottaa ehkä sen työntövarren irroitusta, muuten pitäisin paikallaan: ei pala kädet niin helposti)

              Kun laittoi virrat päälle, servo liikkuu toiseen laitaan ja jää naksuttelemaan siihen hetkeksi kunnes luovuttaa. Ei siis palauta takaisin.

              Koitin siirrellä servoa ruuvien koloissa ääriasentoihin saakka. Löytyi paikka missä ei jäänyt naksumaan, mutta veti vaan tappiin ja jäi sinne.
              Molemmissa tapauksissa jättää vikakoodin ja selvää että ei ahda.

              Oletetaan että osatoimittaja on oikeassa ja servo on ohjelmoitu. Silloin se on vain väärässä paikassa ja pitää löytää oikea paikka.

              Miten tarkka tuo paikan haku on ja mitä menetelmää olette käyttäneet sen toteamiseen?

              Nyt päättelen että mikäli
              -servo vetää tappiin eikä naksu niin se ei pääse tarpeeksi kauas => servoa pitää siirtää kohti matkustamoa jotta vivulle tulee tilaa liikkua pidemmälle.
              -naksuu niin on mennyt liian pitkäksi => pitää siirtää kohti keulaa jotta vipu ei pääse niin kauas.

              Kun vikakoodi menee päälle, ei VCDS suostu enää ajamaan moottoria testimoodissa ollenkaan.

              Suunnittelen huomiseksi tallisessiota siten että otan varren irti ja kokeilen servoa sellaisenaan. Ajatuksena on että saan servon VCDS:n hallittavaksi ja voin arvioida onko liikerata lähelläkään oikeaa. Samalla voi verrata vanhaan, se kun toimii vielä välillä.
              Sitten kokeillaan säätää kelloseppätyyliin millinosissa.
              Viimeksi muokannut jyrkipes; 4.1.2020, 12:18.

              Comment


                #8
                Niin siis se pitää kyllä naittaa ahtimeen vas:silla. Ei se tiedä ahtimen siipien rajoja ilman opetusta.

                Comment


                • #9
                  Itselle se tuli valmiiksi ohjelmoituna, liekkö tuurilla osunut paikoilleen. Mittasin vanhan säätimen paikan ennen irroitusta.

                  Se että naksuu, niin kuulostaa juurikin siltä että säädin koittaa väkisellä vääntää yli sitä. Mitäs tekee jos kytket ilman sitä välitankoa kiinni? pitäs sillon ainakin toimia vcds mukaan oikein. Tiettu turbon siivet ei käänny, mutta saa testattua että toi säädin toimii. Sit vaan säätää säädintä eri asentoihin että saa toimimaan.

                  vassilla saa juurikin oikein sen säädettyä, mutta onnistuu ilmankin, kun vaan osuu oikeaan asentoon.

                  ​​​​​​

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                    Niin siis se pitää kyllä naittaa ahtimeen vas:silla. Ei se tiedä ahtimen siipien rajoja ilman opetusta.
                    Jep, tämä servo oli väitetysti opetettu myyjän mukaan. Ymmärrän että jos toleranssit on tiukat niin ei voi yleispätevästi opettaa servoa siten että käy kaikkiin (edes samanlaisiin) turboihin.
                    Verkosta illalla kaivettuja kokemuksia oli enemmän niitä jotka väittivät saaneensa valmiiksi opetetun toimimaan, kuin niitä jotka eivät saaneet valmiiksi opetettua toimimaan ja joutuivat opettamaan uudelleen.
                    Koska vielä pitkä viikonloppu edessä ja marmorihuollot huilaa niin vaihtoehdot vähissä.

                    Näillä perusteilla päätiin vielä yrittää.

                    Aamulla ostin mukaan sopivan lyhyen räikkälistan (10cm Bacho) tallille ja tällä työkalulla tämä homma oli merkittävästi helpompaa.

                    Alkuun kokeilin liittää vanhaa servoa ja sen käytös oli lupaava:
                    Kun kytketään liitin, se vetää itsensä toiseen laitaan ja jää siihen, ei nytky edestakaisin.
                    Kun VCDS:stä laittaa testin päälle niin nytkyy ok laidasta laitaan. Vikakoodin kun poistaa vika ei palaa.
                    Tämä siis ilman että servoon on kytketty työntövartta tai turboa.

                    Otin eilen asennetun uuden servon pultit vähän auki, laitoin virrat päälle ja liitintä irrottamalla ja kiinnittämällä etsin sopivaa paikkaa.
                    Sitä missä servo ei alkanut nytkyttämään rajaa vasten, mutta pääsi palautumaan myös loppuun saakka kun liittimen irrotti.
                    Servossa on palautusjousi joka pyrki vääntämään servon asemaa oikeaan paikkaan (kun pultit on löysällä) mikäli servo on liian kaukana yläasemasta.
                    Tämä ehkä helpotti prosessia.
                    Katselin tuota muutaman hetken ja kun silmämääräisesti servon asema alkoi olla "keskellä" tätä liikesarjaa niin laitoin pultit kiinni.

                    Vikakoodien nollaus ja sitten se tuli vaan kuntoon.

                    Nyt ahtaa sen 1.5 maksimissaan, q välittää TorqueDB:n mukaan ainakin 160kW liukkaseen tiehen.
                    Strömssöössä siis kaikki hyvin.

                    Seuraan tilannetta 70tkm ;) ja ellei vika toistu niin oletan että tämä oli tässä .

                    Kiitos talkoista!

                    Comment


                    • #11
                      Itse kanssa avasin sen säätimen, mutta ei siellä mitään selvää vikaa näkynyt.

                      Hyvä että sait toimimaan.

                      Joko olet noille km vaihtanut jakopään kiristimet v-lohkoihin? Vai oletko säästynyt räplättävältä startilta?

                      Comment


                      • #12
                        Ei pidä jakopää ääntä vielä. Tulee kyllä seurattua aina käynnistettäessä. Velipojalla on samalla koneella yli 420 ajettu ja sitä on hyvä käyttää referenssinä siitä mitä mikäkin kestää.

                        Comment


                        • #13
                          Ite huomannu et riippuu kooneesta/softasta tartteeko eriksee ohjelmoida VAS. Autologicilla joskus onnistinu ku tarvinnu

                          Comment


                          • #14
                            Tekeekös tuo servo täyden liikkeen kun käyttää liitintä irti?
                            Koitin itse kohdistaa ajamalla servon testiä VCDS:llä mutta siinä servo liikkuu vain välillä 20-80%.
                            Tällä hetkellä menee todella harvoin enää vikatilaan, mutta antaa melkein aina lukiessa seuraavaa koodia:

                            013128 - Control Circuit for Controller for Turbocharger 1 (J724)
                            P3348 - 005 - Electrical Malfunction - Intermittent
                            Freeze Frame:
                            Fault Status: 00100101
                            Fault Priority: 0
                            Fault Frequency: 13
                            Reset counter: 255
                            Mileage: 363508 km
                            Time Indication: 0
                            Date: 2020.11.11
                            Time: 19:55:47

                            Freeze Frame:
                            RPM: 756 /min
                            Torque: 62.4 Nm
                            Speed: 0.0 km/h
                            Temperature: 89.1°C
                            Duty Cycle: 50.1 %
                            Voltage: 13.60 V
                            Duty Cycle: 88.8 %

                            Onko tuo jälkimmäinen duty cycle (88.8%) tavoite vai todellinen arvo?
                            Pitää varmaan koittaa kohdistaa käyttämällä liitintä irti, jos se toimii paremmin.

                            Comment


                              #15
                              Ketäs näitä korjaa? Elektroniikka huollot vai turbo pajat?
                              Vai löytyykö joltain jopa ylimääräisenä tota säädintä?
                              Viimeksi muokannut Killeri; 18.5.2021, 18:29. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                              Comment


                              • #16
                                eikai niitä kannata korjailla? Itse tilasin uuden darkside developments britanniasta ja käytin kuopiossa finturbo markuksella asennettavana kun siihen tarvii sen työkalun.

                                Comment


                                  #17
                                  Ok, tuli tilattua tuolta samasta paikasta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    mistä saisi a6 c6 3.0 tdi turbon säätimen mallia sähköinen? vuosimalli 2006 asb kone

                                    Comment

                                    Working...
                                    X