Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFN lohkolämppäri

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFN lohkolämppäri

    Asennutin tuossa joku viikko sitten AFN-koneiseen autooni itse ostamani Calixin lohkolämppärin paikallisella AD-korjaamolla. Elementti paloi ensimmäisen käyttökerran jälkeen! Sain kuitenkin uuden elementin takuuseen ostopaikasta ja asensin sen muutama päivä sitten.

    Uuden elementin asennuksen jälkeen ilmasin jäähdytysjärjestelmän ja ajoin lähes 200km ennen ensimmäistä käyttöä. Eilen illalla testasin lämppäriä ja se kuumeni kuten pitääkin, mutta tänä aamuna elementti ei lämmennyt kuin hetken ja kylmeni sitten.



    Kuten kuvasta näkyy, lämppäri on asennettu öljynsuodattimen jalasta lohkolle menevään letkuun. Näin AD-liike sen asensi ja uuden asensin luonnollisesti samalla tavoin. Onko tämä edes oikea paikka lämppärille? Missä muilla AFN:n omistajille on letkulämmitin?

    Autossa oli ostaessa paikoillaan Defan lohkolämmitin pakkastulpassa koneen toisella puolella, mutta sekin on palanut eikä Defalta saanut enää uutta vastaavaa.

  • #2
    En tiedä tuosta paikasta kun omaan tulee eeberi, mutta Calixien kanssa on vissiin ollut ongelmia että lämmittää lämpöanturia->käynnistyy nihkeän tuntuisesti

    Comment


    • #3
      Käynnistyminen ei ole ongelma vaan se, että lämppäri ei ylipäätään lämmitä ollenkaan. Käsinkin kokeilemalla lämmittimeen menevät letkut ovat kylmiä. Eilen illalla lämmitti hyvin sen 15min mitä testasin, mutta tänä aamuna oli letkut tunnin lämmittämisen jälkeen vain hyvin haaleita eikä lämppäri pitänyt mitään ääntä.

      Comment


        #4
        Siis letkulämmitin

        Poikittaiskoneisessa AFN samanlailla asennettu ja nyt oli mennyt pistokekaapeli oikoseen, 7 vuoden jälkeen.

        Tsekkaas liittimet ja mikä on vastuksen vastus, defalla oli noin 80 ohmia

        Comment


        • #5
          Mistäs tuollainen kärähtäminen sitten voi johtua? Olen kohtalaisen varma, että järjestelmään ei jäänyt ilmaa. Liittimet eivät vuoda eikä neste ole vajunut yhtään sen jälkeen kun sen ilmauksen jälkeen täytin.

          Mainittakoon vielä, että sisätilalämmitin toimii hyvin.

          Comment


            #6
            Mulla syy oli todennäköisesti katkennut jousi pistokkeen läpässä jolloin kaikki paska meni aina liittimeen.

            Mittasitko vastuksen?

            Comment


            • #7
              Letkulämmittimen kärähtäminen voi johtua pienestäkin ilmakuplasta lämmittimessä tai väärästä asennuksesta, jolloin jäähdytysneste ei lämmitessään kierrä koneessa kunnolla. Letkulämmitin pitäis asentaa em. syistä mahdollisimman pystyasentoon, liittämästäsi kuvasta en aivan tarkalleen ottaen pysty sanomaan missä asennossa lämmittimesi on.

              Nykyään myyjät suositteleekin letkulämmittimen kaveriks sähköistä kiertovesipumppua, kun on ollut ongelmia saada neste kiertämään lämmittimen toimesta.

              Omassa profiilin kulkineessani on mitä ilmeisimmin kuitenkin samantyyppinen lämmitin ja toimii hienosti. Asennuksen jälkeen kannattaa käsin tunnustelemalla seurailla jonkin aikaa, että jäähdytysneste alkaa varmasti kiertämään. Jos tulkitsen oikein tuota kuvaa, niin näyttäisi että sun lämmitin on kytketty öljynsuodatinjalasta lähtevään vasemmanpuoleiseen letkuun, omani on oikeanpuoleisessa, josta letku kiertää koneen taakse ylös.

              Comment


              • #8
                Tosiaan lämmitin on aikalailla vaakatasossa.

                Holy Smoken puolella ehditettiin hankkimaan AHU:lle tarkoitettu lohkolämppäri, jollain autossa kai joskus on ollut ennen kuin sekin kärähti. Onko näistä kokemuksia?

                Comment


                • #9
                  Eks ne kauppaakkaan noihin samoja lämppäreitä...?

                  Mulla oli kahdessa AHUssa Defan pakkasproppuun laitettava lämmitin.
                  Passatissa se oli ollut ties miten kauan ja toimi mulla edelleen.
                  Audiin asennutin sellaisen ja yhden talven käytin, toimi ok.

                  Comment


                  • #10
                    Syy letkulämmittimen palamiseen on melko varmasti vaakatasoon asennus. Lämmitin pystyasentoon ja mahdollisimman paljon korkeuseroa letkuun. Itse taivuttelin ruostumattomasta putkesta mutkan joka taipuu ensin öljynsuodatinjalasta aivan moottoritilan pohjalle. Tämän putken päästä pidempi vesiletku koneen taakse yläosaan, jonne letku ennenkin öljynsuodatinjalasta on mennyt. Tuon letkun väliin siis lämmitin.

                    Oman kokemukseni mukaan letkulämmitin ei ole aivan yhtä tehokas lämmittämään konetta perinteiseeen lohkolämppäriin verrattuna. Aikoinani kun hankin lämmitintä omaani, lohkolämppärin asennus olis ollut kuitenkin hankalampi homma, joten päädyin letkumalliseen. Silloin eivät vielä kiertovesipumpuistakaan puhuneet mitään.

                    Comment


                    • #11
                      Eli voin mennä AD-liikkeeseen vaatimaan, että korvaavat nuo palaneet elementit asennusvirheen perusteella?

                      Täytyy vielä huomenna käydä vaikka Laakkoselta kysymässä mihin he laittaisivat.

                      Comment


                        #12
                        AD antaa 2 vuoden takuun (ainakin Defalle) myymilleen rekkuloille, joten voinet surutta marssia pajalle ja vaatia uutta osaa. Kannattanee myös ehdottaa asennusta uuteen paikkaan.

                        Siihen on syynsä, ettei noita Defan proppu-mallisia lämppäreitä enää saa. Nimim. kolmas vastus menossa kahden vuoden sisään..

                        Comment


                        • #13
                          Niin, en tiedä mikä on tilanne nyt. Mutta noin vuosi sitten mm. Motonet myi eioota tuon proppumallin suhteen, letkulämppärin olis saanu vaan.
                          Astelin toiseen paikalliseen varaosaputkaan ja kyselin, että eikö muka saa vanhaa kunnon lämmitintä enää.
                          Ja kyllä sieltä sellainen järjestyi.

                          Comment


                          • #14
                            Kannattaako sitä "vanhaa kunnon lämmitintä" laittaa, kun poksahtelevat milloin sattuu?

                            Comment


                              #15
                              Defa 393, motonet 45-9391 pitäisi olla ihan käypäinen proppumalli nelosdieselin kylkeenkin. Noita ei ilmeisesti suositella TDI:hin mutta useamman olen itse asentanut ja kaikki tietääkseni toimii yhä.

                              http://www.defa.com/doc/300/393.pdf

                              Comment


                              • #16
                                AD asensi nyt uuden letkulämppärin takuuna. Asentaja myönsi itsekin, että lämmitin pitäisi olla pystyasennossa ja tällä kertaa jatkoi letkuja sen verran, että lämmittimen sai pystyyn. Vähän saman tyyppinen ratkaisu siis kuin AriT:llä.

                                Täytyy ajella kone vielä kunnolla lämpimäksi ja testata huomen aamulla uutta lämppäriä. Toivottavasti tuloksena on muutakin kuin pettymys!

                                Comment


                                  #17
                                  Passatissa on letkulämmäri ja se on kyllä auttamattoman tehoton värkki.
                                  Auttaa se toki starttaamisessa, mutta lämmintä ei koneesta saa juuri yhtään nopeampaa.

                                  Jännä sikäki huomata, että jos ajosta pistää tolppaan töissä niin Golffin lämmäri jaksaa pitää lämmöt siellä +70c koko päivän. Passatissa ei.
                                  Kylmänä kun pistää lämmitykseen niin ei lämpömittarit kummassakaan juuri nouse.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä se letkulämppäri nyt varmasti toimii. Pystyasennosta on veden virtauksen lisäksi se etu ettei lämmitysvastuksen kohdalle jää kovin helposti ilmaa, jota se ei siedä yhtään.

                                    Tehottomampihan se letkulämppäri on, mutta kyllä sillä moottorin lämpimäksi saa. Asennus on joissain tapauksissa helpompi perinteiseen verrattuna. Kovilla pakkasilla voisi moottoria lämmittää pidempäänkin kuin 2h, mitä nuo lämmitystolpat tavallisesti antavat.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Jani Forss Näytä viesti
                                      Defa 393, motonet 45-9391 pitäisi olla ihan käypäinen proppumalli nelosdieselin kylkeenkin. Noita ei ilmeisesti suositella TDI:hin mutta useamman olen itse asentanut ja kaikki tietääkseni toimii yhä.

                                      http://www.defa.com/doc/300/393.pdf
                                      Mulle asennettiin tuollainen Janin mainitsema Defa 393 AFN koneeseen saksasta uiton jälkeen. Vastus paloi 2 kertaa ensimmäisen kuukauden aikana, jonka jälkeen koneeseen asennettiin samaan reikään vanhempi lyötävä malli. Tämä siksi että vastuksessa on avarampi rakenne (johtuen kiristimen puuttumisesta) jolloin neste ei pääse kiehahtaan niin helposti polttaen vastuksen. Nyt 2 vuotta takana ilman ongelmia.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo mulla palo kans 2 nuita pulttikiinnitteisiä defoja 2kk sisällä sitte laitettiin lyötävä malli ja on toiminu noin 2 vuotta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Yksi sana.Eberspächer.

                                          Comment


                                            #22
                                            Myönnetään, nyt olen itsekin vaihtanut yhden 393:n uuteen, kesti pari vuotta ja 50 tkm 1Z Golfissa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mikähän se on tuo lyötävä malli?

                                              393:n saatavuus näyttää Motonetissa olevan heikkoa myöskin, pitänee kysellä muualtakin.

                                              Näyttää nimittäin siltä, että rikki on. Ja taitaa olla tuo 393 kun siellä on, proppumalli ainakin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kaks talvee kesti mulla tuo lyötävä defa golffissa (ahu).

                                                Kiva oli lähtee duunista lämpimällä autolla kun piti sitä sen 8h lämmityksessä :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mutta mikä se lyötävä on? Tuo 393 se ei ole.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kääk, luvannut kymmentäkin pakkasastetta ensi viikoksi.
                                                    Hienosti tuo on lähtenyt käymään ilman lämppäriä nyt kun on viidenkin asteen pakkasia ollut.

                                                    Kävin kuitenkin hakemassa varastoon viimeisen Salon Motonetissa olleen Temron elementin (34,90e) ja ajattelin sen heittää tuon hajonneen Defan tilalle.

                                                    Sormikopelolla yläkautta kokeillut, että siellä se elementti jossain on.
                                                    Onko mitään järkeä edes laskea nesteitä pihalle, tunkata auto ylös ja koittaa kotipihalla vaihtaa?
                                                    Vai vaatiiko nosturia ja jonkun isomman purkamista tieltä pois?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Yläkautta se vaihtuu, nosta ilmanputsarikotelo pois. Myös pakoputken ekan pätkän irroitus antaa lisätilaa. Lyötävä vai pulttikiinnitteinen malli ? Onhan sulla myös Temron piuhat ?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pulttimalli.
                                                        Eikös Temro ja Defa olekaan yhteensopivia?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei ainakaan ennen ole piuhat sopineet ristiin, kokeile ennen asennusta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            A6:ssa meillä oli sekoitus Defaa ja Temroa.
                                                            En kyllä ole varma meneekö Defan johtosarja Termon elementtiin, kai sekin pitäisi sitten sopia.

                                                            Mutta pitää toki varmistaa. Kiitos neuvosta, kokeillaan yläkautta zoomailla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X