No niin. Naapuri hankki ko. (4BH) ajopelin ja kävin näyttämässä sitä. Katselin että ei oltu naftanputsaria vaihdettu hetkeen aikaan ja sanoin että kannattaisi vaihtaa ennen talvea. Naapuri lähti ja kaikki OK. No, seuraavana päivänä sitten matkallakaupunkiin auton meno kuulemma alkoi hyytymään. Meno oli tahmeaa kuin liisterissä jonka seurauksena sitten naapuri hankki naftanputsarin ja vaihtoi sen. Sitten soi puhelin...
Auto ei lähtenyt käymään vaikka oli tullut pihaan ajamalla. No, minä kurkkaamaan että onko putsari ilmattu, mutta polttoainetta ei tule. Polttoainepumppu kuulosti hiljaiselta joten reippasti kilometrejä takana olevaan autoon se vaihdettiin. Edessä se olisi joka tauapuksessa. Sitten, polttoainepumpun rele naksui muutei yhdistänyt. Ei muuta kuin uutta relettä hankkimaan ja jo yhdisti. Sähkö tuli sulakepohjan rasiaan mutta polttoainepumpulle ei sitten jännitettä enää riittänytkään. Ihmetelin hetken... Ei muuta paja-konstit käyttöön ja irto akulla sähköä pumpulle. Hyvin surisi mutta vieläkään ei putsarista tulltu tavaraa. Sitten letku irti polttoainetankin päästä ja uudelleen sähköä pumpulle. Surina kuului mutta mitään ei tullut tankista, jossa tavaraakuitenkin oli siihen tiivistepintaan asti.
Eli eli... Eipä ole tullut koskaan tehtyä näitä dieseleitä ja siksi ihmetelenkin:
- mitä kautta sähkö menee polttoainepumpulle releen jälkeen? Releeltä lähtee kaksi johtoa jonnekkin kojelaudan syövereihin. Samanväriset (punainen ja musta punaisella raidalla) ovat ovenpielen sulakeboksissakin mutta eivät liene samoja koska jännitteet toimivat eri tavalla
- onko tankissa joku paineventtiili (vai mitä ovat ne kaksi ohuempaa johtoa siinä keskellä) vai miksi sieltä ei tule tavaraa? Luulisi että VDO:n pumppu jaksaisi nostaa polttoaineen edes putken suulle
- mitä voi päätellä siitä että auto tahmasi ennen totaalista sammumsita? Muuta kuin että esim. polttoaineen paine ei ollut riittävä? Voiko siirtopumpun kuoleminen polttaa jotain mennessään?
- onko kenelläkään sähkökytkiksiä että näkisi miten ko. autossa sähkö kulkee?
...tai tietysti jos joku osaa heti sanoa mihin se sähkö nyt jää niin siitä olisi suuri apu.
Etukäteiskiitokset
Tarkennetaan tekstiä sen verran että kun luettiin vikakoodeja nii sieltä ei tullut esille mitään järkevää. Tuli repsikan takaoven lukosta vikaoodi sekä kuskinpuolen takailmajousen korkeusanturista. Niin ja sitten puhaltimen keskimoottorin läpän ohjauksesta. Mutta mikään niistä ei taida vaikuttaa polttoaineongelmaan.
Auto ei lähtenyt käymään vaikka oli tullut pihaan ajamalla. No, minä kurkkaamaan että onko putsari ilmattu, mutta polttoainetta ei tule. Polttoainepumppu kuulosti hiljaiselta joten reippasti kilometrejä takana olevaan autoon se vaihdettiin. Edessä se olisi joka tauapuksessa. Sitten, polttoainepumpun rele naksui muutei yhdistänyt. Ei muuta kuin uutta relettä hankkimaan ja jo yhdisti. Sähkö tuli sulakepohjan rasiaan mutta polttoainepumpulle ei sitten jännitettä enää riittänytkään. Ihmetelin hetken... Ei muuta paja-konstit käyttöön ja irto akulla sähköä pumpulle. Hyvin surisi mutta vieläkään ei putsarista tulltu tavaraa. Sitten letku irti polttoainetankin päästä ja uudelleen sähköä pumpulle. Surina kuului mutta mitään ei tullut tankista, jossa tavaraakuitenkin oli siihen tiivistepintaan asti.
Eli eli... Eipä ole tullut koskaan tehtyä näitä dieseleitä ja siksi ihmetelenkin:
- mitä kautta sähkö menee polttoainepumpulle releen jälkeen? Releeltä lähtee kaksi johtoa jonnekkin kojelaudan syövereihin. Samanväriset (punainen ja musta punaisella raidalla) ovat ovenpielen sulakeboksissakin mutta eivät liene samoja koska jännitteet toimivat eri tavalla
- onko tankissa joku paineventtiili (vai mitä ovat ne kaksi ohuempaa johtoa siinä keskellä) vai miksi sieltä ei tule tavaraa? Luulisi että VDO:n pumppu jaksaisi nostaa polttoaineen edes putken suulle
- mitä voi päätellä siitä että auto tahmasi ennen totaalista sammumsita? Muuta kuin että esim. polttoaineen paine ei ollut riittävä? Voiko siirtopumpun kuoleminen polttaa jotain mennessään?
- onko kenelläkään sähkökytkiksiä että näkisi miten ko. autossa sähkö kulkee?
...tai tietysti jos joku osaa heti sanoa mihin se sähkö nyt jää niin siitä olisi suuri apu.
Etukäteiskiitokset
Tarkennetaan tekstiä sen verran että kun luettiin vikakoodeja nii sieltä ei tullut esille mitään järkevää. Tuli repsikan takaoven lukosta vikaoodi sekä kuskinpuolen takailmajousen korkeusanturista. Niin ja sitten puhaltimen keskimoottorin läpän ohjauksesta. Mutta mikään niistä ei taida vaikuttaa polttoaineongelmaan.
Comment