Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

mikä moottori audi 100 -86 2.0td?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • mikä moottori audi 100 -86 2.0td?

    Ostin keväällä profiilin ja otsikon mukaisen auton. Myyjän mukaan autoon on vaihdettu Transporterin -94, 2.4 vapari. Autolla on viimeisimmän jakopään vaihdon jälkeen ajettu noin 80 000km ja nyt aloin suunnittelemaan jakopään remonttia. Varaosa liikkeen myyjä arveli että voiko pakun moottori sopia audiin koska se on kuulema pakettiautossa toiste päin (en tiedä sopiiko ja miten päin pakussa on). Lisäksi (mikäli oikein ymmärsin) niin juuri kesällä -94 vaihtuu jakopää erilaiseksi transportterin koneessa (toisessa mallissa hihnan kiristys on vesipumpulla). Myyjän ja varaosaliikkeen tarinassa on pieni ristiriita.

    No kävelimpä sitten Pörhölle ja kyselin huoltomieheltä miten on. Katsoimme konepellin alle numeroita mutta Pörhön miehelle mikään ei kelvannut (Katsottiin koneelta löytyykö numeroilla jakopään osia). Toinen numero on syöttöpumpun alla (333 93) ja toinen edestä taakse katsottuna moottorin oikealla sivulla stanssattuna moottorin kylkeen pystyyn (alkaen venttiilikopan alareunasta ja sijaitsee auton pituussuunnissa keskellä). Tätä numeroa ei ole nyt tähän antaa mutta löytynee. Ilmeisesti kolmaskin numero on jossain jolla jakopään löytyy? Lisätietona asiaan löytyi vanhasta huoltovihkosta koneen merkiksi DE ja vaihteistoksi AAV.
    Osaatteko arvon herrat kertoa mistä tässä voisi olla kyse ja missä kohtaa oikea numero on?
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 20.11.2007, 23:07.

  • #2
    Tuon ikäinen portterin kone muistaakseni AAB koodilla, kyllä sen koodin pitäisi löytyä siitä lohkon reunasta hieman ennen ruiskutuspumppua, edestä päin katsottuna.
    Kyllähän se portterin 5-kone typ44:seen menee, se DE on auton alkuperäisen 2,0td-koneen koodi.

    Comment


    • #3
      Kuinkahan pitkä mahtaa oikea numerosarja olla? Tai onko numerot ja kirjaimet tyypillisesti tietyssä järjestyksessä? Tietäs mitä hakea.

      Comment


      • #4
        Löytyhä se!! Kunnon valot ja moottorin pesu on kova sana. Siellähän se syöttöpumpun eessä olikin kuten sanoitkin ja tunnuksella AAB 259 685.
        Löysin mm seuraavia numeroita ton lisäks.

        1. 074 103 021 & 103011 lohkossa vaakatasossa
        2. 074 103 73 | 383 kannessa pystyssä
        3. 333 93 syöttöpumpun eessä.

        Mitä tarkoittaneenkaan?

        Comment


        • #5
          Ok, eli tuo AAB259685 on juurikin moottorin tunnusnumero, tämän perusteella asiantunteva varaosamyyjä kyllä osaa myydä oikeat osat jakopään huoltoon, eli hihnan lisäksi vesipumppu ja peltinen ohjainrulla vaan vaihtoon! Toisin sanoen jakopää hyvin samanlainen kuin noissa vanhoissa 5-sylinterisissä typ 44 Audeissa.
          Nuo muut numerot tod.näk tuotannon varaosanumeroita ko. osista.

          Comment


          • #6
            Kiitti vastauksesta.
            Kävin hakemassa jakopään osat. Otin samalla laturin ja ohj. tehostajan pumpun hihnat. Vähän varaosamyyjä epäröi koska moottorin malli muuttuu juuri vuonna -94. Ymmärsin että jakopään osat ovat jotakuinkin samat mutta vesipumppu voi olla eri. Vaan eiköhän tuo oo oikein kun on moottorin numerolla katottu (pakosta on). Ihmeteltiin vielä voivatko ohjaustehostaja ja laturi olla audin?

            Passaako -84 vuosimallin audi 100 2.0E mallin laturi ja startti profiilin autoon?
            Viimeksi muokannut jasyk; 23.11.2007, 00:08.

            Comment


            • #7
              Laturi saattaa sopia, tosin bensakoneisen laturissa ei ole W-napaa josta kierroslukumittari saa signaalin, jos tämä autossasi on. Startti muistaakseni ihan erilainen portterissa. Tehostimen pumppu täytyy(?) olla Audista, portterissa ei ole hydraulista jarrutehostinta.
              Minkälaisia kulutuslukemia olet tuolla yhdistelmällä saanut?
              Itsellä tuo vakio turbodiesel DE-kone tuossa vanhemmassa avantissa, kulutukset pyörii n. 6,0 - 6,3l/100km.

              Comment


              • #8
                Onko laturin antamassa tehossa eroja bensan ja dieselin välillä? Olis jemmassa bensamallin laturi ja mietin riittääkö latausteho ja käykö kytkennät jos joku kaunis päivä tarvin laturia. Vai möiskö ton varaosan vaan pois (akku ainakin on isoimpia malleja mitä saa, et riittääkö pienemmässä laturissa teho?). Ei tuossa autossa kyllä oo kierrosluku mittaria. Muuttaako tämä asian? Tuntuis näin äkkiseltään et bensamallissa olis kierrolukumittari ja dieselissä ei? Onko tuolla sitten väliä? Toimiiko kai se laturi itsessään ilman W-napaa? (asennettuna bensa tai diesel autoon?)

                Kesällä menee 5,7 ja talvella 6.0. Tai kokonaista talvea ei ole vielä ollut auto mutta tämän hetkisen tiedon mukaan. Ajan kyllä todella taloudellisesti noin niinkuin muutenkin ja pitkähköä työmatkaan. Oon kyllä tykänny tuosta moottorista. Kaverin mukaan DE turbon ja AAB koneen välillä ei ole hirveitä tehoeroja (pari heppaa). Tosin transportterin manuska antaa AAB koneelle tehoksi muistaakseni 79hv (kaverin mukaan DE turbo 85hv ja AAB 82hv).

                Comment


                  #9
                  Bensamallin laturit ovat yleensä tavanneet olla tehokkaampia. Bensan kierroslukumittari saa tietonsa yleensä puolalta, dieselin sieltä laturin W-nastasta. Muuta virkaa sillä W-nastalla ei ole.

                  Comment

                  Working...
                  X