Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

v6 2.5tdi Käynnistyy lämpimänä huonosti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • v6 2.5tdi Käynnistyy lämpimänä huonosti

    Kone on AKN. Kylmänä Tärähtää kerrasta käyntiin, Mutta jos on ajettu vaikkka 2tuntia sitten niin sahauttaaa 2-3 sekuntia ennen kuin lähtee.
    Vaikuttas että ei hehkuta lämpimänä. Oliko se että näissä hehkutetaan jäähdytys nesteen lämpötilan mukaan.
    Mittari Käyttäytyy kyllä ajon aikana suhteellisen normaalisti.
    Ilmaa ei kulje putkissa.
    Siirtopumpun toiminta ei kai pitäs vaikuttaa käynnistyvyyteen.
    Puhdistin eilen tankin kun sinne oli jostin kulkeutunut Vieolettia paperi palasien näköistä roskaa, Ja sitä oli paljon.
    Niin ja venttiili välykset varmaan voi ottaa pois laskuista hydrauli nostinten takia.

    #2
    Jaa-ap.

    Tankissa olevat roskat ei tietty ole tarpeen. Joissakin alkusarjan autoissa tankissa olleet loiskumisäänien vaimentamiseen käytetyt levyt liukeni liimauksistaan ja levisi pitkin tankkia. Ehkä ovat niitä. Sitä vartenhan ne suodattimet pitää pitää kunnossa.

    Lämpötila-anturien toiminta kannattaa tarkistuttaa pajalla tai vaan vaihtaa ne molemmat, ainakin toinen vaikuttaa ruiskutukseen ja hehkuihin, automaattilaatikolle taitaa olla vielä yksi lisää. Tosin lämpimänä hehkutusta ei muutenkaan pitäisi tarvita, joten ei vaikuta ihan tältä.

    Tyyppijutut ovat suuttimien väliset ja muut paluuletkut, jotka haperoituu, uusiminen helppoa ja maksaa muutaman euron. Jos systeemi saa jostain hiemankin ilmaa niin aina kun auto on parkkeerattu vähänkin nokka ylöspäin pitää sitä sahuuttaa (tai ei lähde ollenkaan käyntiin). Kannattaa tarkkailla liittyykö sahuuttaminen tuohon parkkipaikan kaltevuuteen jotenkin.

    Takaiskuventtiileitä on vähän uudemmissa jo tehtaalla laitettu pari kappaletta lisää, mikä vaikuttaa tuohon edelliseen.

    Jos kerran kylmänä lähtee hyvin käyntiin, niin silloin hehkujen pitäisi olla kunnossa. Tosin 1-2 voi olla silti hajalla eikä juurikaan huomaa. Tuon ikäisessä ne kannattaa jo melkein vaihtaa kaikki saman tien.

    Siirtopumppu suojaa itsensä (ja varsinkin ruiskupumpun) katkaisemalla virran siirtopumpulta, jos tankissa ei ole tarpeeksi ainetta. Jos anturit ei toimi kunnolla niin periaatteessa vika voisi olla tuollakin suunnalla, tosin aika epätodennäköistä.

    Desi moottorikelkkaöljyä (tai muuta 2T-) ei ole pahitteeksi silloin tällöin tuon tankilliseen. Diesel on nykyisin niin kuivaa, että voitelu on sitä mitä on.

    Comment


      #3
      Eikös näissä ole vielä lisäksi se keksintö, että vaatii kuumana käynnistyäkseen tietyn määrän kierroksia koneelle, ennen kuin alkaa ruiskuttamaan polttoainetta. Mikäli tuo maaginen kierrosnopeus ei ylity, odottaa muutaman sekunnin ennenkuin ruiskutus lopulta alkaa.
      Omassa on samaa vikaa. Eli kuumana kun sammuttaa ja hetimmiten starttaa (sanotaan vaikka 5 minuutin sisään), saa konetta sahata 3 - 5 sekuntia ennenkuin lopulta lähtee käyntiin. Jos kone on ollut sammuksissa + 30 min vaikka, niin starttaa heti käyntiin.
      Jos kuumana nyppää lämpöanturista (sieltä kansien välistä koneen etuosasta) piuhan irti, niin starttaa aina heti käyntiin.
      Nettisurffailu kertoo että vaatii kuumana 250rpm jotta ruiskutus alkaa. Tää viittaisi juuri siihen, että hetken jäähdyttyään lähtee heti käyntiin mutta kuumana vaatii noita kierroksia startatessa enemmän. Toki kun kaikki on kunnossa (startti, akku jne) pitäisi kai tuo minimi kierrosmäärä sitten ylittyä. Omassa ei tosin uusi 105Ah akku ei auttanut asiaan.
      Jossain jenkkipalstalla kerrottiin, että automaattilaatikon yhteydessä tuo kierrosluku kuumalle koneelle on 50rpm. VAG-COMilla vaihdelaatikon voi "vaihtaa" jolloin auto luulee olevansa automaatti ja tuo käynnistysongelma poistuu. Tosin, olikohan seurauksena jotain viiveitä sitten kaasuunvastaavuudessa. Koitan vielä kaivaa esiin noita tekstejä. KAIKKI LAINAUKSET KÄSITTELEVÄT 1.9TDI koneita, mutta käsittääkseni samat oireet/syyt 2.5TDI:ssäkin.
      Tässä (TdiClub.com):
      Recode the ecu for auto Gbox.

      Connect to the engine block, go to recode, and change the value from 2 to 1, or the other way around.. if it's 1, change to 2, if it's 2, change to 1..
      The car will start instantly, but a low band pass filter in the accelerator get's disabled. so if you move the acel fast, the car will jerk a little..
      The common answer here in Europe, is that the starter was badly designed, and when hot (the starter) it'll not acchieve the 250rpm's.
      when you change it to auto gearbox, the ecu starts injecting at 50rpm's, so it'll start right away..
      Eli kertoo vain, että tuollainen rpm raoitus on olemassa, testimielessä voinee kokeilla, vaikuttaako käynnistymiseen.

      Loppupeleissä vika on kuitenkin akussa/startissa/kaapeleissa, jotka kannattaa vaihtaa/huoltaa/puhdistaa.
      Yksi tarkistuksen paikka on tietenkin ruiskupumpun ajoitus, joka ei saa olla pielessä. VAG-COMilla senkin voi tarkistaa. Omassa ajoitukset on kohdillaan, remminvaihdostakin on alle 20tkm.
      Sitten vielä pumppu itsessään voi olla viallinen. Lisää tuolta TDIclubilta poimittua:
      I talked to these good folks about this pump and its problems starting the engine.
      The cause of this problem is the advance piston 246-310-040-50 (Bosch P/N) and the supply pump 146-100-0120 (Bosch P/N). When these pump components start to fail the engine will have difficaulty starting when the engine is warm. Basicly the advance piston is jambed and the supply pump can not maintain its prime.
      -->"But why do they start instantly when the temp sensor is unplugged if the pump is malfunctioning?"
      -->"Because it is a "Cold start" signal that is created when the engine temp sensor is disconnected. The pump is getting a signal from the temp sensor via the ECU that forces the pump to open the cold start valve...hense instant start."
      Startin kimppuun käynen itse ensin. Eka pakkasilla on ollut havaittavissa, että starttaa muutenkin aika rauhallisesti vaikka onkin uus akku.
      Viimeksi muokannut msippala; 29.10.2007, 09:23.

      Comment

      Working...
      X