Tuo yksi massa ja saschin vahvempi asetelma olikin tiedossa. Nyt vain mietiskelen, onko tuosta jotain etua ottaa kevyempi kuin AAT vakio. Vai alkaako käymään jo tosiaa hihnojen ja pumpun yms päälle, jos vauhtis onkin puolet vielä tuosta AAT vakiosta kevyempi. Vai saavuttaako jopa jotain etua?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AAT koneen tehon lisäys.
Collapse
X
-
Kai se sitä reagointia parantaisi, mutta mitä tapahtuu käyttöominaisuuksille ja miten vaikuttaa voimansiirron ja edellä mainittujen hihnojen ja apulaitteiden elinikään..? Noilla kovilla vauhtiksilla varustetuissakin on laatikot olleet kovilla, jopa rikki, kun on tarjoiltu vääntöä liian alhaalta asti. Itse en uskaltaisi lähteä kokeilemaan..
Comment
-
Itse en uskaltaisi lähteä kokeilemaan..
Comment
-
Noilla kovilla vauhtiksilla varustetuissakin on laatikot olleet kovilla, jopa rikki, kun on tarjoiltu vääntöä liian alhaalta asti.
Comment
-
Vielä ;-D
Juu, ei tuo ahtotiisselin alavääntö outo ominaisuus ole, vaikka välillä mykistääkin ja tärpättimiehet nolosti yllättää.
Comment
-
Noita etuvetolaatikkojahan on porsinu enemmänkin, vaikka sen minun järkeni mukaan pitäisi olla hyvinkin pitkälti yhtä luja kun nelikkoaskinkin. Q-askien porsimisista en juurikaan ole kuullut tarinoita, ainakaan näin siviililiikenteen puolelta.
Comment
-
lainaampa tätä kun melko lähellä mennään...
Eli minkälainen "tehoboksi" käy ael moottoriin?
Eli suomeks minkälaiset ne liittimet on? Kuva olis kova sana kun ei pääse viikkoon autoa tutkii..
jostain kuulin että pyöreät liittimet? 1.9TDI vehkeissä vissiin täysin erilaiset systeemit..
Comment
-
Ei mennä monikossa, yhdellä liittimellä siinä pelataan. Tulipellin puolelta löytyy ja olikohan 2 ja 3-pinni joiden välissä vastuksella muutetaan lämpöarvoa. 1.9TDI ei ole yhtään erilainen, yllättäen ovat dieselkoneita ja ahdettuja molemmat...
"tehoboksi" on sitten laaja käsite, kuka mitenkin ymmärtää. Parikin juttuketjua löytyy, ken viitsii läpi lukea. Hakutoiminto on kova sana.
Comment
-
Jari: vai olikos se niin että polttoaineen paluumäärätietoa muutetaa vastuksella näissä. Ja pumppareissa sitten sitä lämpöarvoa.
Ja jos oikein muistan, niin noitakin on 2 eri kokoa noita liittimiä.
Tässä ketjussa on jossain kerrottu värit ja pinnien numerot joihin evry laitetaan.
Ite kun silloin kattelin tehobokseja, niin oli näihin melko suolaset hinnat ja eipä kaikista paikoista saannutkaan. Mutta periaatteessa 1.9tdin tehoboksi pitäisi käydä kun vaan pikkasen modifioi, kun eihän siellä ole kuin vastus sisällä.
Comment
-
2 eri kokoa noita liittimiä.
Comment
-
Ei noista ahtimista noilla tiedoilla voi oikein paljoa sanoa, paitsi että näissä koneissa taitaa olla t25 laippa pakosarjassa. Holset on kyllä nimenomaan dieseliin sopiva, koska se on nimenomaan kuorma-autoissa paljon käytetty ahdin. :) Hx40 tuppaa kuitenkin olemaan tämän sorttisten koneiden kyljessä luokkaa 400-500hv ahdin. Molemmat voi olla portilla tai ilman. Ota selville siipikoot, niin joku saattaa pystyä jotain kommentoimaan.
Comment
-
kylläpä ehdottaisi tuohonkin gt3267w garrettia, on toki t3 laipalla ja alunperin 0,69ar pakopuolella, herää 1.9tdi:ssä jo ihan kivasti(n.3000rpm) niin luulisi puhkuvan tuossa 2.5l jo paljon paremmin ja riittää pitkälle. käytettynä ihan mukavan edullisia ja todellakin kestäviä ahtimia. niin ja tämmöisellä ahtimella ovat pojat mittailleen mersuista ja bemarin diisseleistä päälle 320hv
Comment
-
Eli vakiossa pitäisi olla ahtoja se ~0.9 bar alle 2krpm? Itsellä ilmeisesti ohjelmassa rajattu ahtoja alakierroksilla, kun ei niitä tahdo siellä nostaa kovin ylös. Pysyy jossain 0.5 paikkeilla tai alle.
Paljonkos tuolla vakio ahtimella uskaltaa nostaa paineita, onko jo hyviä kokemuksia :-) Jos jonnekkin 1.3 - 1.5 paikkeille nostaisi, saisi näkyvää savua hieman hälvenemään.
Comment
-
Muistelisin, että vakio chipillä 0.8 luki kellossa ~2krpm kohdalla, eli saatoin syyllistyä kevyeen liioitteluun. =)
Nykyään paineet piikkaa 1,4 bar, josta ne putoavat 0,6 ja siitä taas 1,1 ja taas alle 1 bar. Tarkoitus olisi suositusten mukaisesti siirtyä mekaaniseen ahtopaineen säätöön. Tuo 1,4 bar saavutetaan jossain vähän 2krpm jälkeen. Vitosella 80 kmh 2-massa alkaa jo vastustaa, kytkimellä ei tunnu olevan hätää. Pakopaineita tai- lämpöjä en ole päässyt mittaamaan, eikä ajoa ole montaa tuhatta talvella tullut, joten kestävyysasioihin on vielä vaikea ottaa kantaa. Ennen savunpoisto-operaatiota puhallin vaikutti sormituntumalla täydeltä peliltä, mikä on oli positiivinen ylläri ~400 tkm ajetussa autossa.
Comment
-
itellä tuli kokeiltua syksyllä turboa eikä tuntunu oikeen minkäänlaista välystä ja mittarissa oli yli 390tkm. ilmeisesti ei oo ollu millään sekopää kaahaajalla tuo auto ennen minua.
näissä ei varmaan hukkaportti virtaa kunnolla kun jos evryllä laitto syöttöö reilummasti niin ahdotki nousi yli 2bar?
Comment
-
Ahtomodaus suoritettu, alakierrosherkkyys parani (tai sitte luuloharhaa :-) sekä piikittää hieman enemmän, mutta asettuu siihen samaan 0,9 bar kun kierrokset nousee yli 2,5krpm. Kaivattu alakierrosten toiminta kuitenkin parani, heräilee herkemmin.
Onko näihin mahdollista laittaa mekaaninen bleederi, vai eikö tuo ressukka vakio ahdin jaksa pitää enää yli tuon 0,9 bar kierrosten kasvaessa? Vaihtolistallahan tuo ahdinkin on, kunhan saa muita asioita alta pois.
Comment
-
Jos nyt jutuista oikein ymmärsin, näissä on 2 bar MAP, eli kun ahdot nousee yli kilon, ECU ei tiedä menosta enää mitään. Muistelisin, että ahtomodin jäljiltä AAT piikkasi 1,2 bar ja tasaantui alle bariin. Kyllä se jaksaa ainakin sen 1,1 pitää ihan jatkuvasti, kunhan N75 saadaan pois sotkemasta hukkaportin toimintaa. Oma piikkaa tosiaan sen 1,4 bar.
Comment
-
Onkos näihin mitään plug & play vaihtoehtoa 2,5 tai 3,0 barin mapiksi? Jos tosiaan tuo vakio noinkin alhainen. Käsitin, että tuolla ahtomodilla eli 10k potikalla säädellään siten, että ecu luulisi painetta olevan vähemmän ja antaisi näin hieman kovemman paineen pysyä. Mutta ilmeisesti tuo ei ihan noin toimikaan.
Comment
-
off topic mutta:
monellako on tosiaan täälläkään näissä vitosissa kunnollinen ahdin, kunnon pumppu ja suuttimet sun muut tarvittavat?
1.9:siä kun tuossa aikaisemmin rääkkäsin tuommoisella gt3267w garretilla niin täysi veto oli päällä tuossa 3000rpm kohdalla, 2500-2700 kohdalla rupesi ahdin spoolaamaan vauhdilla siitä alle 1bar paineesta, siitä hetkessä tuonne 2,7bar niin meno alkoi olla jo kohtuullista.
joku voisi kokeilla vähän kovempia virejä näihin, mieluiten nelikkoon.
taitaa vaan vähän jarrutella tuo ohjelma puoli kun rajoittaa tuo vakio ecu melko paljon puuhia
Comment
-
Mulla ei nyt heti tule mieleen yhtään samanmallista MAPpia, näissä kun se on tollanen kokonaan koteloitu. Nuo 1.9:n MApit kun on suoraan torveen asennettavia. Tietysti jos sopivan yhteen omaavan torven modaa kompressorin ja imusarjan väliin..
Ohjelmallisesti käpistelty paineen nosto tarjosi vähän enemmän ilmaa, kuin vastusviri. Nyt kun pääsisi tuosta pumppaamisesta eroon.
Eepulle voisin melkein vastata, ettei näistä vehkeistä ihan Marsujen dieselien lukemia ole revitty, tämän konsernin voimakoneet kun löytyy tuolta tärpättipuolelta.
Comment
-
Nuo 1.9:n MApit kun on suoraan torveen asennettavia
näistä vehkeistä ihan Marsujen dieselien lukemia ole revitty, tämän konsernin voimakoneet kun löytyy tuolta tärpättipuolelta.
Comment
Comment