Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tuossa on jenkkipojan ohjeet hommaan. Jos ei englanti taitu niin näkee ainakin kuvat. Eihän tuossa muuta ihmeellistä oikein taida olla paitsi se avautumispaineiden tarkastus/säätö.
Eipähän tuohon juuri mitään erikoisia avaimia tarvinnut. Jakari ja lenkki avaimia, niillä saa vaihdettua, sit se säätö onkin mikrometri hommaa os se tehdään niinkuin kuuluu. Mutta niinkuin tässäkin ketjussa jo on mainintaa avautumispaineitten pitäis sattua alueelle ilman säätämistäkin.
Muistaa vaan putsailla huolella, ettei mene roskia kärkiin.
Tossa jotain ohjeita, samat pätee myös aat:n suihkuihin.
Ja kannattaa olla varovainen sen neulaliikeanturin kanssa. http://holysmoke.fi/pages/artikkelit...ien-vaihto.php
Tuon oman satkun ohjelman kanssa kävi sitten niin, että autoa ei lopultakaan saatu käyttäytymään halutulla tavalla tuolla vanhalla 8-bittisellä ohjainlaitteella. Auto haettiin pois lastupajalta ja nyt aletaan suunnittelemaan uudemman ohjainlaitteen vaihtoa.
Nyt kun tuli tuolla toisaalla puhetta noista Pornstartterin ECUista, tuli mieleen tämä probleem. Onkohan C4 A6 -ympäristössä sama kivikautinen ECU, kuin satkuissa? Eli pitäskö vaan suoraan kaivaa sinne se tuoreempi ECU ja VNT?
Mikä tuossa 8-bit ECUssa oikein on, kun ei toimi kunnolla? Onko se se sama, mihin törmäsin omassa lastutuksen yhteydessä, eli ahtopaineen säätö tai oikeastaan sen hitaus, vai mikä, hä?
Mikä tuossa 8-bit ECUssa oikein on, kun ei toimi kunnolla?
Ymmärtääkseni ei saa tehtyä tarpeeksi "laajaa" karttaa. Toimii siis karkeahkosti, koska ei voi ottaa huomioon niin paljon muuttujia kuin esim. 16-bittisessä?
Minähän tiedän yhtä paljon sähköstä kuin sika satelliitista mutta satkuissa ja a6:ssa on suht samat ecut eli 2 kpl 8bit chippejä ja toisessa syötöt, toisessa boostikartat. ECU on MSA11 -sukupolvea! Tuo MSA11 tieto oli Artun poimima Jarin q:sta, eli satkuissa todennäköisesti sama tai vielä hieman kivikautisempi. En ole viitsinyt omaani avata sen jälkeen kun tuli tuo lamaannuttava tieto ettei sitä pysty ohjelmoimaan, vieläkin sapettaa.
Kyllä tuo olisi mahdollisesti ohjelmoitavissakin mutta kuka haluaa maksaa ohjelmoinnista monta tonnia josta ei mahdollisesti saada "täydellistä".
Tuosta ECU asiasta tullut keskusteltua jo niin paljon että en osaa pukea edes kaikkea sanoiksi.
Eli pitäskö vaan suoraan kaivaa sinne se tuoreempi ECU ja VNT?
Jep, ja kaveriksi pari meetriä johtoo, uus määrän säädin ja maffi + muuta pientä. Suunnitteilla jo, kunhan löytyisi sopiva nelikko farkku, niin pistäisin lihoiksi ja myyntiin tuon vajaa vedon!
Osaatko heittä tarkemmin, mitkä komponentit tarvii johdotuksen uusintaa/lisäystä ja miksi uusi määränsäädin? Tieto jakoon! =)
Ruotsissa näyttäs olevan muutama C4q ihan kohtuu rahaan ja jos ei jaksa sieltä hakea tai haastetta ei ole tarpeeksi, ostaa jonkun V6-bensa-q:n ja dieselöi sen. Miksei suoraan UrSsin..
Osaatko heittä tarkemmin, mitkä komponentit tarvii johdotuksen uusintaa/lisäystä ja miksi uusi määränsäädin? Tieto jakoon! =)
Ittekkää iha perillä vielä mut... Riippuu jossain määrin käytettävästä portterin moottori koodista, mut omana ajatuksena oli hankkia VNT ahtimellisesta portterista keulan johtosarja, ECU ja tarvittavat liittimet ja niistä karsia turhat pois ja yhdistellä audin sähköihin, hirvee homma todennäköisesti mut aika näyttää. Määränsäädin on ilmeisesti jollakin tapaa yksilöity tietyn tyyppisten ecujen kans, tuosta ihan sata varma ole tällä hetkellä mut näin minulle on vinkattu. Selvittely asteella.....
Ruotsissa näyttäs olevan muutama C4q ihan kohtuu rahaan ja jos ei jaksa sieltä hakea tai haastetta ei ole tarpeeksi, ostaa jonkun V6-bensa-q:n ja dieselöi sen. Miksei suoraan UrSsin..
Jaa bloketissa vai? missä siä? Toi blokettikin on niin p%&#eleen mukava käyttää... ja sekanen!
Reaaliaikajärjestelmät tykkää biteistä (8bit vs 16bit). 8-bitistä johtuen laskennan nopeus tuossa ehkä eniten rajoittaa. Vaikka ei kyllä tässä tapauksessa luulisi senkään rajoittavan niin paljon. Ei kait tällaisen dieselin moottorinohjaus nyt mitään älyttömän tehokasta hardwarea tarvitse. Olisiko se softa muuten vähän huono? Siemensin mikrokontrolleriko noissa on?
Ongelma tuossa AAT:n ecussa on siis se, että niitä bittejä on vaan 8. Kun koneeseen tungetaan tarpeeksi isot suuttimet, ei se säädön tarkkuus 8:lla bitillä riitä saamaan tarpeeksi tarkkaa säätöä aikaiseksi, jotta moottori toimisi ylipäätään mitenkään. 255 arvoa on vaan yksinkertaissesti liian vähän tuohon hommaan. Näin ainakin ohjelmoija on väittänyt, ja miks en sitä uskoisi? Tuota ongelmaa ei siis voi kiertää ohjelmoijaa vaihtamalla.
AAT:hen on siis vaihdettava joko sellainen transportterin ecu tai AEL:n (MSA15?) ecu, josta sopii johtosarja suoraan. Samalla vaihtoon pumpun määränsäädin samasta koneesta.
onko viimeisiin aat koneihin laitettu ael pumppua. yks tietäjä kattoi mun konetta ja tuumasi että saattaisi olla ael pumppu ja neuvo kattomaan kannen alle? tai tarkastamaan kylessä olevista koodeista? minkä laisia koodeja on ael ja aat pumpuissa?
Tuo "ylipäänsä mitenkään" on kyllä liioiteltua, mulla on racet kiinni ael:ssä ja ihan vakio ohjelmalla olen sillä ajellut jonkun 10-15tkm. Ei se aat ecu/ohjelma niin erilainen ole etteikö se toimisi "mitenkään", se on varmasti totta ettei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Ohjelmoinnista en mitään ymmärrä, mutta tuo ruiskutuspumppu ja siinä oleva määränsäätö on perusperiaatteeltaan aika simppeli. Määränsäädin liikkuu kiinni tai aukipäin riippuen kaasupolkimen asennosta ja muutamasta muusta parametrista. Jos suuttimet vaihtaa isompiin, se ikäänkuin skaalaa ylöspäin ruiskutusmääriä koko alueella, ts. pienemmällä polkimen liikkeellä enemmän soppaa.
AAT:hen on siis vaihdettava joko sellainen transportterin ecu tai AEL:n (MSA15?) ecu, josta sopii johtosarja suoraan. Samalla vaihtoon pumpun määränsäädin samasta koneesta.
Hei, onko tästä enemmän faktaa? Siis tarkotan tuota ecun vaihtoa ja niiden samanlaisuutta/erilaisuutta ylipäätään. Nimittäin asia kiinnostaisi tämänkin takia, plus sitten tietenkin tämä viri-puoli...
Eli jos jollakulla on tietoa tai käytännön kokemusta asiasta, niin ilolla kuunnellaan. Privaankin voi vastailla jos asiasta ei haluta huudella ympäriinsä... Mutta siis mistä vehkeistä ecut mahdollisesti käy ristiin, meneekö ne ihan heittämällä (vanha boksi pois ja uusi kiinni) vai joutuuko tekemään muutakin savottaa samalla, mitä muuta huomioitavaa?
Perhealbumista voisi koittaa tähtäillä AAT vs. AEL ECUjen eroja. Oma on kesäkuussa ´97 myyty, eli aikalailla viimeisiä, ja siinä taitaa olla MSA11-ECU.
Kokemusta tohon ecu asiaan on kertynyt tämän http://www.elisanet.fi/garage/huollot/satku.html takia. Ihan tarkalleen en tiedä mistä tota MSA15 ecua löytyy, ilmeisesti C4 koriset A6:set ja transporterit sekä volvot taitaa sisältää moisia värkkejä. Noissa uudemmissa ecuissa pitäis olla 16 bittiä ja ovat muutenkin ominaisuuksiltaan monipuolisempia, mahdollistaa mm. VNT:n "helpomman" ohjauksen.
Ecun vaihtoon tuo AEL ei ollut välttämättä se oikea avain, vaan MSA15. Ohjelma toki toimii isommilla suuttimilla vanhalla 8 bittiselläkin, mutta kaikkea sieltä ei irti saada. Tämä on pakko uskoa, kun kaksi (tai kolme, laskentatavasta riippuen) tällä foorumillakin hyvin tunnettua ammatikseen lastutuksia tekevää on nostanut kädet pystyyn. Nimiä en mainitse, koska sillä ei ole asian kannalta merkitystä.
Comment