Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Jos pääsisikin, voi olla aika rajallinen tuo säätö. Siispä hammermod ja vielä jos saa auki sen kolmiokantaisen pultin, niin ei rullaannu tiiviste ja ala vuotamaan. Eihän sitä kovin montaa milliä tarvitse siirtää ;) IQ muutosta näkee comilla.
Niimpä, eihän sillä kovin kummosia saa aikaan:) Jos vaan joku tietäis sen niin olis kätevämpi säätää syötöt "savurajalle", kun tuo hammermod on aika raaka.
Käytetty PSI säätää myös savurajalle, sellainen malli jossa on ahtopaineputki boksiin. Jos tuon kanssa savuttaa, niin ei ole muuten kone säädöissään. Kaksoismassa sattaa juristaa, kaikkea ei saa halvalla.
Tarkoitin toisinpäin, savua (iq:ta) ois tarvinnu saada vähemmälle vag-com:in avulla. Evryt ja ahtomodit tuttuja, ohjelma vasta sitte kun ruokaa ja ilmaa on saatavana riittävästi:)
Missä muilla huitelee öljyn lämmöt näissä 5-pyttyisissä?
Koneella en ole vielä tutkinut, mutta mittarin mukaan näyttäisi perus moottoritieajossa huitelevan siellä ~100 asteen kantturoissa.
100 astetta on moottoriöljyn optimaalinen toimintalämpötila. 130 astetta on itsellä aina rata-ajossa tuon vaparibensan kanssa ja se on kuulemma sellainen raja mistä ei kannata mennä yli koska öljy alkaa kärsiä.
Tästä voitanee päätellä, että tuolla ajetaan radalla joko ihan pari kierrosta kerrallaan tai toisilla öljyillä. Jonkin sortin öljyn lauhdutin voisi olla tietty vaihtoehto, se vaan taitaa tarvita by-pass-linjan, ettei liikennekäytössä jäädä liian alhaisille lämmöille. Liikenteessä tuo käytetty litku on ilmeisesti vallan ok.
Eli lopunpitäen tuo pata pelaa kuten kuuluu. Hyvä.
Etkan mukaan ei ole. Systeemi sama molemmissa vitos-diiseleissä. V6-koneissa (tärpätti) tuollainen jäähdyttäjäksi kutsuttu rekkula näyttäisi suodatinjalassa olevan.
Edit:
Hephep.. Löytyypäs AEL:stäkin! TDIq:ssa saman näköinen mokkula, kuin V6:ssa. AAN:ssä onkin sitten ihan kennollinen jäähdytys.
Juu siis onhan siellä tuo lämmönvaihdin kyllä, mutta ei se yhtä tehokas ole kuin varsinainen kennotyyppinen jäähdytin, joita myös joissakin konsernin laitteissa on.
Veikkaan, että rata-ajo ei ole lähtökohtaisesti ollut saksalaisen DI:n laskelmissa mukana, kun on AAT:n öljynjäähdytystä mitoittanut :) Ja viri lisää käytettäessä reippaasti lämpökuormaa, samoin korkeat kierrokset juuri dieselissä.
ot.
Pikkuserkkupannu AFN piti öljynlämmöt satasessa, vaikka ajoin vakkarilla syrjäisempää baanaa 160 (mm. ML:n kesäpyöräsetti kyydissä) ja nosti vähän yli 110:n kun piti sitkeästi saada se 200 viisaroitua vakiolla; motto kerran reissullansa richtich gas geben ja tukossahan tuo oli, kun alussa 180 oli työlästä.
Baanalla kovemmissa vauhdeissa lämmöt pysyykin varmaan ihan kivasi kurissa tuollakin. Ahvenisto on sen verran syheröinen ja 'hidas' rata, että jäähdyttävää ilmavirtaa ei ole tarpeeksi. Poislukien pää- ja varikkosuora, ajoin koko kiepin kolmosella, eli kierroksia on ollut ihan riittävästi ja ahdot tapissa varmaan koko kierroksen.
Samoilla vaihteilla rataa kiersi C4 TDIq, jonka öljyn lämmöt ei kuulemma nousseet yli 100 asteen. Tästä tämä kysymys sikisi. Viisastuinpa taas vähän.
Olipas viritetyn tuntua, kun oli coolerille menevässä letkussa reikä, ja alko se pihinä kun ahdot nousi tonne kiloon, ihme kyllä ei pahemmin vetoon vaikuttannu, kun ei ahdot tippuneet paljoa normaalista.
Ilmaisesti mutkassa riittää tuottoa, kun osa voidaan ampua taivaalle, eikä kulussa vielä paljon tunnu. Omassa kävi vähän sama. Letku oli halki ja ihmettelin vain tuota suhinaa. Savutus saattoi hivenen rauhoittua letkun vaihdolla.
Mahtaako tuo pakoputki homma mennä niin, että alkup. putki on yhtäpuuta ja jos sinne hakee esim. varaosana uuden putken niin se tulee liitoksella. Nimittäin itellä ainakin takapöntölle on liitos ennen taka-akselia.
Itellä on nyt kiinní tos AAT:ssa AEL:n moot.ohjain ja muuta härpäkettä ja loginilla:12233 pystyn tuota iq:ta säätämään. Huomiona sellanen että moottorin ohjaimen viimeinen kirjain VCDS:n mukaan "P" iq:ta en pystynyt säätämään ja yhteys ohjaimeen katkesi loginin laitettua. Itellä ohjaimen viimeinen kirjain "E" ja säätö onnistuu, toki sekin välillä hieman tökkii, mutta arvoja todistetusti muutettu.
Mielenkiintoista tietoa tuosta loginista, täytyypä kokeilla omaan. Mulla AEL quattrossa orkkis putki on kattien jälkeen yhtä puuta. Katit on erikseen ja DP erikseen, eli 4 osaa yhteensä. Hain tuossa juuri UrS4 turbon putken, jonka ajattelin sovitella tuonne. Siinä on niin että dp, 2x kat, 2x ~puolen metrin pätkää putkea katin jälkeen ja loppu pätkä yhtä palaa.
Joopa, tuli viikonloppu ähellettyä auton alla. Putki ei todellakaan sopinut heittämällä, ei sinne päinkään. Lähdetään siitä että DP on erilainen -> katalysaattoreiden kaulat ja laipat ovat erilaiset. No tästä selvittiin helposti, koska itse katin kuoret on samat. Laipat siis irti vanhoista kateista ja uusista ylimääräinen kaula pois ja hits hits. Muuten katit käyvät paikalleen ok, ainoastaan pohjassa oleva suojarauta tms. ei sovi kun se on suunniteltu yhdelle putkelle. Itse jätin sen vaan kylmästi pois.
Loppuputkihärveli noissa on yhtä palaa, ts. erittäin vmäinen käsiteltävä. Painoa tuolla ässän putkella on enemmän kuin tdi putkella, varmaan n. 40kg luokkaa. Ässän putken kannakkeista yksi on lähestulkoon oikeassa paikassa, muut joutuu rälläköimään irti ja soveltamaan vanhan putken kiinnikkeitä. Keskipönttö on niin leveä, että se peittää toisen keskipönttöjen kannakkeen joten sitä ei pysty oikein hyödyntämään. Keskipöntön vasemmanpuolimmainen kannake tulee myös erittäin lähelle takatukivartta joten on vaara että se kolisee. Lisäksi takapöntön ulostulot ovat sijansa väärässä paikassa, täytyy siirtää n. 100mm oikeallepäin, jotta osuvat puskurissa olevaan aukkoon.
Putkien erilaisuus hämmensi aika lailla, ensi viikonloppuna menen varmaankin kyttäämään toverin ässää että miten siinä on asiat toteutettu.
Kaiken kaikkiaan niin työläs homma, ettei voi oikein suositella kenellekään. Smile Äänet ovat edelleen hyvin hiljaiset, ei muuttunut oikeastaan ollenkaan vakiosta, mikä on hyvä ja huono asia. Hengitys parantui kuitenkin huomattavasti, jaksaa vetää rajoittajalle asti aikalailla kiukuttelematta ja alakierroksille herkkyyttä tuli lisää. Putki jäi vähän huonolle kannatukselle, joten täytyy sitä modata vielä. Saattaa olla että nykäisen sen keskipöntön kuikkaan sieltä tykkänään, niin poistuu kolinoitten riskit ja saan putken vähän jämäkämmin kiinnitettyä.
Asentelin äskettäin imusarjalta ahtopaineensäätimelle menevään letkuun Feston paineensäätöventtiilin , eli nyt sai säädettyä ahdot tuonne 1.4bar tienoille. Jos oisin bleedin laittannu, ni oisin joutunnu sitten asentelemaan ahtomittarin ottamaan eri kohdasta ottamaan imusarjan paineen.
Mut toimivaltahan tuokin tuntuu.
Comment