Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT koneen tehon lisäys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mulle maksoi suutinkärkien vaihtotyö muistaakseni 200€. Ettei ollut tässä topikissa aiemmin mainittu ihan tarkkakin hinta.

    Comment


    • 650€. Onko se paljon? Kärkiä vissiin saa ~70e/kpl (350€). Eli sitten johonkin jäisi vielä se ~300€. Suuttimet irti - suuttimien purku - uudet kärjet paikalleen - suuttimien säätö - suuttimet kiinni. Meneekö tuon noin suoraviivaisesti vai onko esim. säätämisessä paljon työtä? AutoDatan Repair Times -kohdasta katsoin että suuttimille oli laitettu 1,3 tuntia työajaksi. Eli tarkoittaa ilmeisesti vanhat irti-uudet paikalleen?
      Tuohon pitää vielä lisätä ennakon säätö joka menee uusiks kun avautumispaine muuttuu.

      Joskus suuttimet on ollu todella tiukasti kannessa kiinni että on saanut taistella pidemmän aikaa irroituksen kanssa.

      Paineidensäätö on kans melko tapauskohtainen riippuen ihan runkojen kuluneisuudesta joskus menee ihan hiomatta shimmejä ja toisinaan saa kaikkiin suuttimiin hioa shimmit kohdilleen.

      Comment


        Nuo Dieselkontorin kärjet (40e/kpl) on italialaisia, tai ainakin mulle tuli sellaiset.
        Ovat jonkun auton vakiokärkiä (5*0,260mm), tehonlisäys odotettua pienempi. :/

        Comment


        • Etkös Tuomas säätäny tuota kaasupolkimen asentoa tuossa omassa kulkineessasi?
          Tuossa vakkaria asennellessa joutuu vielä VAG-Comilla kattelemaan tuota pirssiä, niin voisi sen tarkistaa samalla.

          Eli miten meni se tarkistus/säätö kohdalleen.

          Comment


          • valtsulle laitoin privaa

            v6tdi on erilainen se säätö...

            nyt on k14 kiinni tuossa AATussa. viikonlopuksi saan hommat siihen malliin että liikenteeseen pääsee taas. täytyy sit katella jos ahdot alkais pelittämään. sit penkkiin vaan jos toimii.
            Viimeksi muokannut tarzi90; 25.1.2009, 23:08.

            Comment


              Rusty: Mikä login?
              ------------------

              Eli käytin loginina tota 12233 ja pelas. Sellasen huomion tein, et autoissa jossa vcds:n mukaan moottorinohjaimen viimeinen kirjain oli P, IQ:ta ei pystynyt muuttamaan (loginin laiton jälkeen yhteys moottorinohjaimeen katkesi).
              Itellä viimesenä kirjaimena on E ja siihen pystyin IQ:ta muuttamaan, oletus arvona taisi olla 128 ja sitä muuttelemalla sain IQ:ta muutettua välillä n. 1.9-5.
              Ton oman auton moottorinohjaimen vuosimallia tiedä, mutta AEl:n kummiski.

              Ei kenelläkään olisi myydä AEL:n MAP anturia? Ei toimi ihan oikein toi AEL:n boxi tolla AAT:n (100) MAP anturilla.

              Comment


                Onko sulla AEL:n mapin osanumeroa tiedossa?

                Comment


                • ael koneisen a6 audin mapin varaosanumero on ETKAn mukaan

                  046 130 385A

                  Comment


                    Ok, arvelin josko AFN:n vakiomappi olisi sattumoisin ollut sama, sellainen on hyllyssä jouten. Osanumero ei käy yksiin, mutta pitäisi vertailla ihan livenä.

                    Comment


                      A6 MAP anturin osanumero on juurikin tuo "tarzi90 ilmoittama 046 130 385A" ja 100 anturi on ilman tota A loppua. Molempien autojen (A6 ja 100) anturit sopivat liittimeltään toisiinsa, mutta pin järjestys eri moottorinohjaimen päässä. A6 boxi näyttää ahtopainetietoa 100 MAPilla, mutta näyttää ahtavan tyhjäkäynnillä jo 0.2 bar.

                      Vissiin tekniikka kehittynyt tossa muutamassa vuodessa, kun 100 anturi on 3xkalliimpi ja 10xsuurempi kuin A6 vastaava:D

                      Comment


                      • ekat tyypit otettu AEL k14 turbolla AATussa.

                        ihan hyvältä vaikuttaa, ahtopainemittaria en saanut vielä toimiin kunnolla, täytyy huomenna ropata sitä.

                        Comment


                        • miten voi olla mahdollista etteii ahtopainemittari toimi?

                          tein EGR tilalle lattaraudasta laipan ja siihen jarruilmaus nipan, siihen letku kii. ei mittari edes värähdä :o kyllä tuntuis ahtavan..

                          Comment


                            Mittari rikki? Vuoto? Tuleehan siitä nipasta tavaraa ulos?

                            Comment


                            • en usko että mittari olis hajalla.. eikä suhinaa kuulu mistään.. täytyy nyt se nippa tarkastaa vielä, tuntuis oudolta jos ei toimis siitä.

                              Comment


                                Niin, tarviihan sen ilmausnipan pitää ne jarrunesteekin sisällä, joten..

                                Comment


                                • sehän toimii kartio kiinnitys periaatteella. et kai sen pitäs toimii molempiin suuntiin normisti..

                                  täytyy vkl tutkia asiaa. tuntuis vähän pirteempi olevan.

                                  Comment


                                    Mitens tuon kuulerin kanssa, onko suurentamisesta mitään hyötyä ja kuinka paljon tarvii suurentaa, että hyötyä saa?

                                    Comment


                                      Ei tuolla setupilla mitään hyötyä suurentaa, pesee paskat vaan pois sekin auttoi jo paljon kädellä mitaten imusarjan lämpöihin.

                                      Kuuma moottori, ulkona 20 astetta lämpöö ja vartti moottori sammuksissa odottelua niiin imusarja käteen niin kuuma ettei siihen kauaa viitti nojata mutta 10min ajon jälkeen 60km/h taas toppiin ja kokeileen imusarjaa niin käellä mitaten tuntui jopa kylmältä käteen siis vähemmän kuin ruumiin lämpö!

                                      Aika huono sinne vakio paikalle on mitään parempaa/tehokkaampaa mahduttaa, jo siittäkin syystä että normi kennoissa jäähdytys rivat ovat kennoon nähden 90 asteen kulmassa ja vakio kuulerissa rivat ovat niin sanotusti ottavassa asennossa.

                                      Itse ajattelin ensin kokeilla tolla vakio kuulerilla tehon tuplausta mutta jos lämmöt karkailee niin sitten vesi/ilma systeemiä kehiin tai vaihto ehtoisesti vitunmoinen thyyninki puskuri ja sinne iso kuuleri, tuo puskuri ei kyllä tule kysymykseen missään tapauksessa!

                                      Comment


                                        Siirrä jäähdytintä pari senttiä taaksepäin ja laita sen etupuolelle samankokoinen volvon kenno. Siihen sitten turaat putket, eipä ainakaan huonommaksi mene.

                                        Comment


                                        • Keulalle 450x300x75 kennon sai mahtumaan siirtämällä syyläriä taaksepäin, ohjaustehostimen öljynlauhdutusputken tosin joutui tekemään uusiksi uuteen paikkaan ja töötti täytyi siirtää.
                                          Samassa rytäkässä myös ahtoputkisto tuli tehtyä uusiksi.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja retulainen
                                            Itse ajattelin ensin kokeilla tolla vakio kuulerilla tehon tuplausta mutta jos lämmöt karkailee niin sitten vesi/ilma systeemiä kehiin tai vaihto ehtoisesti vitunmoinen thyyninki puskuri ja sinne iso kuuleri, tuo puskuri ei kyllä tule kysymykseen missään tapauksessa!
                                            Uskallanko tiedustella, millaisella set-upilla tuota tuplausta olet toteuttamassa?

                                            Alkuperäinen kirjoittaja jari koski
                                            Siirrä jäähdytintä pari senttiä taaksepäin ja laita sen etupuolelle samankokoinen volvon kenno. Siihen sitten turaat putket, eipä ainakaan huonommaksi mene.
                                            Jäähdyttimellä ilmeisesti tarkoitetaan välijäähdytintä eikä moottorin jäähdytykseen tarkoitettua syyläriä..

                                            Olisiko tuomoisessa toteutuksessa vähän paksumpi kenno turboviiveen kannalta kuitenkin parempi? Sillä kun tuon ilmakanavan tilavuus jäisi pienemmäksi ja varmaan paremmin virtaavaksikin.

                                            Vakio jälijäähyn läpi tuleva jäähdytysilma ohjataan näköjään konehuoneen puolelle ja jotakuinkin ilmansuodatinkotelon alle. Olisikohan tuosta jotain haittaa ohjata ilma vaikka sen sisälokarin kautta pihalle? Arveluttaa vaan tuo turbiinin läheisyyden vaikutus tuohon kompressorille tulevan tuubin sisällön lämpöön. Kai siihenkin jonkin lämpösuojan saisi väännettyä tarvittaessa.

                                            Comment


                                              Ei, vaan siis tarkoitettiin nimenomaan moottorin jäähdytintä.

                                              Comment


                                                Wow.. Eikö se ole jo aika jyrkkä ratkaisu? :)
                                                Mitenköhän sellainen virtaa ja kuinka hurjaksi muodostuu viive??

                                                Tuolta vanhoja bensamiesten juttuja kun kahlasi, löytyi nyrkkisääntö, jonka mukaan kuuleriin ei tarvitse koskea, jos puhallinta ei ole vaihdettu isompaan. Miten lie pätee dieseleihin?

                                                Comment


                                                • Varmaa enempi riippuu siitä miten tuo alkuperäinen on yleensäkin mitoitettu. Joissakin automalleissa alkuperäinenkin on mitoitettu juuri ja juuri sopivaksi, mutta jostain olen muistaakseni kuullut että näiden AAT/AEL välijäähdytin olisi aika hyvä.

                                                  aleksit: millaisen jäähdyttimen muuten laitoin? Jos laittaa sellaisen jossa tulo ja lähtö vastakkaisissa päissä, niin eikö ahtoputkistosta tule aika pitkä kun sen tuonne keulille laittaa.

                                                  Itse olen miettinyt että jos laittaisi tuollaisen RS-puskimen jolla saisi kait tilaa lisää keulaan...minulla kun olisi tuollainen suurin piirtein kokoluokkaa~500x240x70mm välijäähdytin hyllyssä.
                                                  Viimeksi muokannut Rusty; 7.3.2009, 22:21.

                                                  Comment


                                                  • Tuollainen kiinakuuleri sisärivotetulla kennolla tuo lienee, lähdöt ovat vastakkaisissa päissä. Osittain tästä syystä alkuperäisen etupoikittaispalkin tilalle tehtiin tilanahtauden vuoksi uusi palkki, joka toimii nyt ahtoputkena alkuperäisen funktionsa ohella. Tuossa kuva kyseisestä palkista.
                                                    Puskuristakin joutui hieman veistelemään turhia pois.

                                                    Comment


                                                      Hmm, taitaa bensakoneen välijäähdytin tuoda enemmän ongelmia letkujensa kanssa kuin lisätä jäähdytystä.

                                                      Comment


                                                      • K14 turboa odotellessa, tänään tilattu ruåttista, käytetty mut myyjän mukaan hyvässä kunnossa. Entinen ois ollu huoltoa vailla. Pitäneekö paikkansa et suurin ero tuon k14 ja k16 puhaltimien välillä ois et tuo k14 pyörii melkein tuplat siitä mitä tuo k16, niinkuin joku viisas mulle tiesi kertoa.

                                                        Comment


                                                          Paljon on ajettu alkuperäisellä? Omaa tuossa tutkin ja sieltä yli kolmannesmiljoonan ajetusta ei käsikopelolla välyksiä löytynyt..

                                                          Comment


                                                          • Mistäpä sitä tietää, tuontiauto. 285t mittarissa. Tuo k14 on ajettu parisataa tuhatta. Huolto kuitenkin maksaa noin 300€, ja tuo puhallin oli 150€ kotiovelle.

                                                            Comment


                                                              300€? Ei paha.. Ei sen puoleen, 150€ toimivasta ja kohtuu kuntoisesta K14:stä ei sekään kuulosta hurjalta.

                                                              Mitähän tuohon 300€:n huoltoon kuuluu?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X