Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT koneen tehon lisäys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • pyöreän mallinen, ei sellainen neliskanttinen. 3 lähöä, syöttö coolerilta, huohottimelle ja hukkikselle

    ei oo samanlainen liitin, 1.9 koneessahan on sellainen neliskanttinen liitin. tuossa on sellainen kapea, kaksi pyöreää napaa liittimessä.

    voihan se olla et toimii kunhan saa vaan sähköt käymään..

    Comment


      Uskoisin että 1.9-koneenkin N75 pelaa näissä vanhuksissa, kun mullakin on nyt käytössä ALH:n N75 (vnt/alipainetoiminen). Turbona GT23vnt.

      ----
      Hukkaportti on ainakin AEL:ssä toiminnaltaan erilainen kuin "normaalisti"; painekelloon tulee ohjaus kalvon molemmilta puolilta.

      Ollut juttua jo joskus aiemmin:
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...231#post404231

      Comment


      • täytyy ens viikolla alkaa urakalla tutkiin tätä hommaa..

        jokatapauksessa vaihdan tuon ahtimen aluks.. sit katellaan lisää.

        Comment


        • No, jos 1.9:n N75 toimii noissa, niin toimintaperiaatteiden luulisi sitten olevan samat.
          Tuossa noiden hukkaportti 1.9:n N75:n toiminta liitteenä.
          Attached Files

          Comment


            Mulla viallinen N75 tuossa 1Z:ssa teki sitä, että se pumppas ahtoja. Ei ihan päässyt ilmeisesti ylitte, koska ohituksissa kuitenkin kiihty pumppaamalla.

            Uudella tietenkin toimii normaalisti, mutta samalla katos hieman potkuakin :)

            Öljyä noihin letkuihin pääsee ja sitä kautta alkaa ainakin nämä 1.9:n omat takuta. Jossain se vanha N75 vielä varmaan on, kun en ylensä heitä mitään roskiin.

            Comment


              Miten Mikko sulla on toteutettu tuo vnt:n ohjaus?

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen
                No, jos 1.9:n N75 toimii noissa, niin toimintaperiaatteiden luulisi sitten olevan samat.
                Tuossa noiden hukkaportti 1.9:n N75:n toiminta liitteenä.
                Kuva on vähän epäselvä, mutta eikö tuossa 1.9:n ohjauksessa ole letkut kummallekin puolelle hukkiksen kalvoa, niinkuin Mikko tuolla mainitsi AEL:ssäkin olevan? Tämä on ilmeisesti uudempien moottorien systeemi. Vanhemmissa (esm. 100C4?) taas ohjaus on vain toiselle puolen.

                Tuon 1.9:n N75 voisi kai saada toimimaan vanhemmassakin tulppaamalla tuon toisen lähdön ja vaihtamalla sopivan sähköliittimen.

                Comment


                • Ei AHUssa ainakaan ole noin, vain toiselle puolelle tulee ohjaus.

                  Comment


                    VAG-Cat näyttää ihan samaa kuvaa AEL/uudempi AAT kuin vanha AAT. Ohjaus siis vain toiselle puolelle kalvoa. Odd..

                    Comment


                      Olisi pitänyt kirjoittaa hieman selvemmin, eli..
                      Toiselle puolelle kalvoa tulee kompurakotelolta metalliputki, ja
                      toiselle letku N75:ltä.

                      --
                      Kirjoittelen myöhemmin tuosta Vnt:n kytkennästä.

                      Comment


                      • tiistaina alan vaihtamaan ahdinta, saa nähdä mitä tapahtuu.

                        Comment


                        • Tein testiä tossa ja porasin 1,5mm reiän tohon turbon ja hukkaportin väliseen putkeen ja ainakin koeajolla näytti että ahtopaine imusarjassa ois laskennu :(.
                          Holysmokella oli vaan tuo vinkki että sais ahdot nousemaan. Ruuvia kun ei tuossa hukkaportissa ole josta sais jousta tiukemmalle.

                          Comment


                            Poraa MAPin letkuun niin on jotain hyötyäkin!

                            Comment


                            • hommaa suosiolla turbo ruuvi, paljon helpompi säätää sillä ja pitää kurissa ahdot..

                              esim:
                              http://www.ekgracing.com/e-shop/inde...roducts_id=437

                              parissakin autossa ollut mulla toi eikä ole kuin kehumista. halvin melkein mitä löytyy.

                              Comment


                              • http://holysmoke.fi/media/artikkelit/hukkaportti.jpg
                                , sinisellä ympäröity putki mihin neuvotaan reikä poraamaan.
                                Noin 10€ maksaa tommonen vastaava virtausnopeuden säädin, ei tosin ole noin näteissä väreissä ;)

                                Comment


                                  Mutta tuo esimerkkihän on pirkka-audista joka on täysin mekaaninen ahtojen/syöttöjen ohjauksiltaan.

                                  Eli tuossa maksimi paineet rajoittuvat siihen missä kello on jousen vastustamana suunniteltu avautumaan.

                                  Tuossa audissasi taas ahtojen ohjaus tapahtuu sähkäisesti ECU:n haluamalla tavalla joka saa painetiedon MAPilta säätääkseen hukkaportin avautumista N75 ventiilillä!

                                  MAPin "näkemää" painetta huijaamalla saadaan nostettua ahtoja! Eli MAPin letkuun reikä, bleedi tai jms.

                                  Comment


                                    Komppaan Anttia.

                                    MAP kertoo ECUlle, koska N75:n pitää avata hukkaporttia. Kun MAPin näkemää painetta tiputetaan, aukeaa hukkaportti vasta isommalla paineella.

                                    Olen käsityksessä, että hukkiksen jousen kirraamista parempi vaihtoehto olisi jousen vaihtaminen tanakampaan, jolloin portin liikkeen pituus pysyy alkuperäisenä. Toiminta vaan siirtyy isommille paineille.

                                    EDIT:

                                    Katos, Antti oli nopea.

                                    Comment


                                    • ja se mapin letku lähtee sen imusarjan päästä sinne missä niitä venttiileitä/liittimiä on koneen takana
                                      Viimeksi muokannut tarzi90; 19.1.2009, 19:55.

                                      Comment


                                      • Mistäs mapille tulee tieto ahtopaineesta?
                                        Nyt ajettu pikkusen yli 200km ja ahdot jotain 1.05, kun vielä eilen oli 0.9bar.
                                        Mulla kun on enemmän kokemusta valmetin ja massikan diisseleistä, kuin tdi koneista, jotain matkanvarrella oppinnut myös noista benziini moottoreista

                                        Comment


                                        • lueppas edellinen postaus..

                                          eli imusarjan päästä se lähtee ja päättyy sinne missä on rypäs liittimiä koneen takana. siihen letkuun vaan säädin.

                                          Comment


                                          • Lähinnä nyt kiinnostaa mitä virkaa on sillä putkella johon tein reijän. Kun kuitenkin se vaikutti ahtoihin.
                                            Tallista löyty feston paineen rajoitus venttiili, jossa on mittari, pitää tutkailla saisko sen miten tuonne letkujen väliin
                                            Viimeksi muokannut Pyjis; 19.1.2009, 21:33.

                                            Comment


                                              Sillä putkella ilmeisesti tuodaan kompressorikotelolta painetta hukkaportin kalvolle. Tällä painella ilmeisesti avataan hukkaporttia.

                                              Comment


                                              • juu eiköhän se sitä varten ole. ei siinä oikein muuta ideaa voisi olla. saadaan aikaan ilmeisesti nopea portin aukeaminen kun työnnetään oikein lisäilmaa kalvolle. eihän kaikissa autoissa tätä ole.

                                                Comment


                                                • vatut se mersun turbo mahtunut sinne!! runko-aisa ottaa hukkaporttiin kiinni, enkä jaksa alkaa tuohon mitään sovitetta tekeen. täytyy kattoo nyt jos se hukkaportti oliskin ehjä.. jos ei oo ni sit on tehtävä sovite..

                                                  tulipahan samalla viilattua pakosarjaa. todella oudot sovitteet, millitolkulla liikaa tavaraa esim. kannen tuloreijissä

                                                  orkkis turbo oli täysin välyksetön, eli ei siinä mitään vikaa oo.
                                                  yritän vielä saada käsiini jostain kkk k14
                                                  voiko tuosta koneesta egr:n tukkia ihan vaan laipalla ettei sekoa mikäään?
                                                  Viimeksi muokannut tarzi90; 20.1.2009, 15:57.

                                                  Comment


                                                  • saadaan aikaan ilmeisesti nopea portin aukeaminen kun työnnetään oikein lisäilmaa kalvolle. eihän kaikissa autoissa tätä ole.
                                                    Kyllä kaikissa juuri tuolla ilmalla se portti aukaistaan.

                                                    Comment


                                                      Ja voi laipata. Pumppari koneissa käsittääkseni tuo EGR-vikakoodi umpilaipasta.

                                                      Comment


                                                      • selvä peli..

                                                        nytku löytäis jostain vaan kkk k14 kosta tosta orggiksesta on kait se hukkis paskana huomenna mittaan..

                                                        toi vakio pakosarja on kyllä todella pasha! kannattaa viilata ehdottomasti reikiä jos on pöydällä, millin luokkaa pystyi, sit vasta oli tiivisteessä olevan reijän kokoinen...

                                                        onko k14 parempi kuin k16 oikeasti?

                                                        JES huomenna käyn hakemassa volvosta k14 ahtimen...
                                                        Viimeksi muokannut tarzi90; 20.1.2009, 17:16.

                                                        Comment


                                                          Onko kenelläkään tietoa mikä konkreettinen ero on A6 AEL:n ja 100 AAT:n MAP antureilla?
                                                          Elsan mukaan moottorin ohjaimelle MAPilta menevät 3 piuhaa olisi eri järjestyksessä eri moottorinohjaus sukupolvissa ja samoin etka näyttää osanumeroon sen viimeisen kirjaimen eron.
                                                          Omaan pirssiin AAT pistin AEL:n pumpun, moot.ohjauksen ja suuttimet + kasan kaikkea muuta jotta rupesi toimimaan. Nyt toimii ja liikkuu, mutta jostain syystä menee yli ahdoille ja vikatilaan pitkässä vedätyksessä. Ahtaa VCDS:n mukaan n.1.2bar ylipainetta. Eli ilmeisesti toi 1.2 bar on liikaa. Ilmeisesti normiarvot jotain 0.9 bar?

                                                          Tuola ylempänä oli juttua IQ säädöstä koneella, ite ainakin sain muutettua ilman hammeria. Latasin loginiin suoraan VW:n loginin ja adaptionista löyty kanava 1.
                                                          oletuksena taisi olla arvo 128.

                                                          Comment


                                                          • nyt tarviis faktoja pöydälle..

                                                            mitä eroa on kkk k14 ja k16 turboilla? eli 140hp vs 115hp ahtimilla..

                                                            vai onko mitään muuta kuin malli?

                                                            Comment


                                                            • Kokeilin mapille menevään letkuun reikää, nyt ahtomittari näyttää 1.5bar, mut mittari on kylläkin mapin letkussa, että miten vaikuttanee. Reikä on mittarin liittimen jälkeen. Pitänee laittaa se tarzin ehottama ahtopaineen säädin tilaukseen. Menee kyllä aikaa ennen kuin pystyy sen asentamaan , kun huomenna on käden filerointi.
                                                              Mut aikas hyvin vetää kyllä.
                                                              Viimeksi muokannut Pyjis; 20.1.2009, 20:46.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X