Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT koneen tehon lisäys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jos oikein ymmärsin, IQ-arvo (=injected quantity) on ruiskutetun polttoainemäärän speksi. Ilmeisesti ECUn 'näkemä' ruiskutetun polttoaineen määrä. Pienellä IQ:lla pitäisi ainakin vastata ärhäkämmin kaasuun, taitaa myös kaivaa joitain irtohevosvoimia käyttöön.

    Säätö ilmeisesti VAG-Comilla jostain (mistä?) valikosta arvoa sopeuttamalla (?) tai pumpun löysättyä kantta sopivasti kääntämällä, eli vasaralla varovasti naputtelemalla, mistä seuraa operaation nimi; Hammermod.

    Korjatkaa ja tarkentakaa, kellä on paremmin hanskassa.

    Comment


    • eli kannattaa laittaa mahdollisimman pieneksi?

      Comment


        Periaatteessa joo.
        Liian pienellä arvolla alkaa käydä huonosti ja olikohan tässä vielä se ryntäyksen vaarakin, eli varovasti. Milli on jo liikaa, kun kantta käännetään, näin olen ymmärtänyt.

        Comment


        • mut onko tää nyt sit sama asia ku evry?

          Comment


            Ei. Tämä on ihan puhtaasti säätötekninen juttu. Optimointia aidoimmillaan.. :)

            Comment


            • asia selvä.

              nyt kun sais vielä ohjeet kuinka tuota säädetään niin alan tuumasta toimeen. töissä on vas testeri missä adapterijohdot 2x2obd liittimiin. tietäis vaan mistä se tehdään, vag-comin ohjeilla pitäis onnistua.

              olisko kellään ohjeita tähän toimenpiteeseen? millä IQ:lla toimii parhaiten vai onko yksilöllistä?
              lähinnä kiinnostas mistä kentästä löytyy tämä tieto, eli mistä measure blockista..

              niin ja sit asiasta ahtopenkkiin (??? :O)
              mihis väliin bleedi (tns. turboruuvi) tungetaan näissä tdi vehkeis?
              Viimeksi muokannut tarzi90; 7.12.2008, 23:21.

              Comment


                Kai se ahtopaineen tunnistinta, eli MAPpia huijaamalla suoritetaan, eli MAPille menevään letkuun. Olettaisin.
                Onko näissä bleedaamisella muuta tarkoitusta, kuin savun hälventäminen? TDI käsittääkseni nostaa ahtoja syötön mukaan, eikä säädä lambdan mukaan ruiskutuksen määrää, niinkuin bensakoneissa.

                IQ taitaa olla yksilöllinen juttu.

                Meikäläisen ratsun Meas. Blockeista löytyi parikin injected quantity kentää ja arvot oli ihan eri. Mikähän noista olisi oikea? Toinen oli luokkaa 3 ja toinen 43 mgr..

                Comment


                • kyllähän ahtojen nosto aiheuttaa pientä tehonlisäystä
                  ja savua vähentää, se on ongelma tässä

                  Comment


                  • Miksikäs sitä savua pitäisi saada?
                    Muutaman softan oon laittanu et autossa on ollut evry kiinni, seurauksena on savutus loppunut ja tehoja tullu kivasti lisää....

                    Comment


                    • en tiedä onko pumppu vanhoillapäivillä vai mitä mut kyllähän tuo vähän savua työntää.

                      ja tuleehan ahdoilla tehoa lisää, ero on kuitenkin jonkinlainen .9 --> 1.3

                      Comment


                        Mutuilua / olen käsityksessä että:

                        Jos syöttöä on 'liikaa', tai oikeammin ilmaa liian vähän, syntyy (mustaa tai harmaata) savua, kun polttoaineseos ei pala täydellisesti. Näissä tapauksissa ilmamassan lisäys aikaan saa paremman palamisen ja sitä kautta enemmän tehoa ja paremman hyötysuhteen. Oman mausteensa tähän soppaan antaa EGR.

                        Jos ilmaylimäärä on riittävä, eikä savutusta esiinny, ei ilmamassan lisäyksestä ole hyötyä.

                        Saa korjata, kiitos. Tarkennuksia otetaan myös kiitollisena vastaan.

                        Comment


                        • mutta jos mustaa savua ei tule, ei maksimisyötön rajaa saavuteta. kun ahtoja lisätään, voi myö lisätä soppaa.

                          lisää ahtoja = lisää palavaa soppaa = tehoa lisää

                          kyllä ahtoja kannattaa oikeesti nostaa. ei se ainakaan vähennä tehoa. niinhän se bensakoneissakin menee. ahtojen mukaan tulee lisää tavaraa. niin sen voi dieselissäkin tehdä.

                          egr on onneks jo pois käytöstä.

                          kokeilemallahan kaikki selviää. soppapuoli alkaa olla nyt hyvä, pakoputki hengittää, eli enää ilmamassaa lisää =ahdot ylös. sit luulis tulevan ihan kivasti potkua.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja Tarzi90
                            mutta jos mustaa savua ei tule, ei maksimisyötön rajaa saavuteta. kun ahtoja lisätään, voi myö lisätä soppaa.

                            lisää ahtoja = lisää palavaa soppaa = tehoa lisää

                            kyllä ahtoja kannattaa oikeesti nostaa. ei se ainakaan vähennä tehoa. niinhän se bensakoneissakin menee. ahtojen mukaan tulee lisää tavaraa. niin sen voi dieselissäkin tehdä.
                            Toinen puhuu aidasta, toinen sen seipäästä..

                            Olen käsityksessä, että dieselissä ahdot nousee syötön mukana, ei kuten bensakoneessa.
                            Se pelkkä bleedaaminen sii ei tehoa nosta, jos palavaa ainetta ei anneta samalla lisää. Korjatkaa ihmeessä jos olen metsässä.

                            Sulla kun tuo työntää (ilmeisesti) jo mustaa, tuosta ahtojen nostosta on jo hyötyä. Nyt vaan tarkkana, ettei pakopaineet ja sitä kautta -lämmöt karkaa liian korkeiksi, ettei tartte keräillä ahtimen osia pakoputkesta tai, vielä parempaa, sylintereistä. Siihen kun vielä lisätään tuo aikainen syöttö, aletaan olla vaarallisilla vesillä.

                            Muutama lisämittari olis kova.

                            Comment


                            • noo virittämisessä on aina riskinsä. kyllähän ahtimia aina uusia saa.
                              kyllä ne ahdot saa nousemaan ilman syöttöjen nostoa. mut hyöty ei ole suuri, ellei tosiaankin noita syöttöjä nosta. onhan pumpussa ahdonalaisten syöttöjen asento, eli säätää ahtojen mukaan lisää tavaraa. eli kyllä tehon pitäs nousta ilman syöttöjen nostamista. eli iq:t vedän alas ja ahdot ylös. pitäs voimaa tulla jonkin verran.

                              syöttöä täytyy kääntää vähän, jos johonkin 5 asteeseen saisi. jaa sit pakopainemittarinkin laitan kunhan tässä rikastuu taas.hanskalokeroon on hyvä laittaa mittarit piiloon, ei niitä kokoaikaa tarvitse seurata. kerran säätää kohdilleen.

                              Comment


                                Okei.
                                Raportoihan kun kokeet on tehty. Tuloksia pitäisi noilla konstein tulla nopeasti..


                                Alkuperäinen kirjoittaja Tarzi90
                                onhan pumpussa ahdonalaisten syöttöjen asento, eli säätää ahtojen mukaan lisää tavaraa. eli kyllä tehon pitäs nousta ilman syöttöjen nostamista.
                                On totta, mutta täysmekaanisessa (TD) padassa, ei elektronisesti ohjatussa (TDI).

                                Comment


                                • no onhan se tdi vehkeissä, siinä se ei ole mekaaninen kara vaan sähköisesti lisätään syöttöä ahtojen noustessa. eli myös syötöt nousee ahtojen mukana. muttei kovin dramaattisesti. IQ:lla loput.

                                  missähän measure blockissa toi iq nyt sit on? vois tarkastaa sen testerillä töissä........
                                  Viimeksi muokannut tarzi90; 8.12.2008, 19:45.

                                  Comment


                                  • kyllä ne syötöt nousee kun maf-arvo suurenee, uudemmissa on sitten jo kartat ahtopaineen mukaan

                                    Comment


                                    • jees.

                                      paljonkohan on odotettavissa

                                      ael suuttimet
                                      putkisto
                                      ahdot 1.3
                                      syötöt yläällä

                                      voisiko olla 150 hepan/320nm kieppeillä? todennäkösesti vakio kytkin kestää nämä?

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Putko Näytä viesti
                                        kyllä ne syötöt nousee kun maf-arvo suurenee, uudemmissa on sitten jo kartat ahtopaineen mukaan
                                        Aika harvassa vakioautossa savulimitteri rajaa ruiskutusta, jos tuota tarkoitit?

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja Putko
                                          uudemmissa on sitten jo kartat ahtopaineen mukaan
                                          Löytyy sellaisia jo vanhemmistakin (~-96 eteenpäin).

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja LM Näytä viesti
                                            Löytyy sellaisia jo vanhemmistakin (~-96 eteenpäin).
                                            Itseasiassa, löytyy kai kaikista TDI, myös vanhoista MSA12 8bit ecuista löytyy "savukartta" eli ruiskutusmäärän rajoitus ilmamassan suhteen.

                                            Comment


                                            • ompas hienoa teknologiaa aikaansa nähden :)

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja dera
                                                MSA12 8bit ecuista löytyy "savukartta" eli ruiskutusmäärän rajoitus ilmamassan suhteen.
                                                Savukartta löytyy kyllä, mutta Ahtopaineen suhteen? (kuten ylempänä oli puhe)
                                                Viimeksi muokannut LM; 10.12.2008, 17:40.

                                                Comment


                                                • Omassa tuo savukartta on disabloitu kun ei ole koko maffia kiinni eli tuo ahto/syöttökartta kiinnostais kovasti....

                                                  Comment


                                                  • onkohan kumpi nyt sit suora arvo IQ:lle. elsasta löytyi:



                                                    Display group 000 at idle (warm engine, coolant temperature at least 80 °C)

                                                    bank 4:Injection quantity: 5 ... 25 OK



                                                    Display group 001 injection pump at idle (warm engine, coolant temperature at least 80 °C)

                                                    bank 2:
                                                    Injection quantity: 2.0 ... 10.0 mg/S OK
                                                    ▪ Less than 2.0 mg/S:
                                                    ▪ Injection pump setting too rich - replace injection pump
                                                    ▪ Greater than 10.0 mg/S:
                                                    ▪ Engine too cold - warm up
                                                    ▪ Injection pump setting too lean - replace injection pump


                                                    ARCTOS: toinen "43 mgr.. " toi mitataan täyskaasulla elsan mukaan :o
                                                    Viimeksi muokannut tarzi90; 10.12.2008, 20:13.

                                                    Comment


                                                      Nyt taitaa olla tarkastuksen paikka. Pitää huomenna tuon ajoituksen säädön yhteydessä mulkaista mitä nuo lukemat oikeen oli.

                                                      Mitä tarkoittaa 'mitataan täyskaasulla'? Täyskaasulla arvon pitäisi olla 43?

                                                      Comment


                                                      • 3. vaihteella vedätetään urku auki 3000rpm asti
                                                        en oo varma onko nämä, mut tuo arvo sopis tohon toleranssiin

                                                        !!!HUOM!!! nämä ohjeet on ELSAsta, eli VAS testeriin tarkoitetut, toimii toki ilmeisesti myös VAG-COMilla...

                                                        Display group 008 at full throttle (test drive, coolant temperature at least 80 °C), engine code AAT


                                                        bank 2:



                                                        Desired injection quantity (accelerator pedal position): at least 42 mg/S OK
                                                        ▪ Less than 42 mg/S:
                                                        ▪ Accelerator pedal not floored.
                                                        ▪ Accelerator position sender -G79 incorrectly set or defective - check accelerator pedal sender -G79 => Page 23-124







                                                        bank 3:

                                                        Injection quantity limitation on account of engine speed (torque limitation): 37 ... 42 mg/S: OK
                                                        ▪ Less than 37 mg/S: Engine speed too high or too low
                                                        ▪ Greater than 42 mg/S: Increased injection quantity due to tuning

                                                        Comment


                                                          Mulla se luki kyllä ihan paikallaan ja tyhjäkäynillä. Pitää tarkistaa, kun en ole satavarma siitä lukemasta.

                                                          Comment


                                                          • joo.

                                                            Display group 001 injection pump at idle (warm engine, coolant temperature at least 80 °C)

                                                            bank 2:
                                                            Injection quantity: 2.0 ... 10.0 mg/S OK
                                                            ▪ Less than 2.0 mg/S:
                                                            ▪ Injection pump setting too rich - replace injection pump
                                                            ▪ Greater than 10.0 mg/S:
                                                            ▪ Engine too cold - warm up
                                                            ▪ Injection pump setting too lean - replace injection pump

                                                            siinä on IQ! "Toinen oli luokkaa 3" eli sulla on 3mg/s (mg/r on sama asia)
                                                            tuosta säätää. eli alle 2 ei tehtaan mukaan. paskat sanon minä ;)

                                                            Comment


                                                            • Millaisia arvojen pitää olla AEL:ssä?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X