Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT koneen tehon lisäys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2
    Ei sen tarvitste sitä puutarhaletkua olla. Muutaman millin letku riittää.

    Vaikka pulttiin reikä ja siihen 20cm. pätkä hydrauliputkea. Loppupätkään sitten alipaineletkua.
    Sano mulle, että puhut AHTOPAINEmittarin letkuista.
    PAKOPAINEmittausta en uskaltaisi letkuilla tehdä. Kai sieltä sen verran kuumaa kamaa tulee, että metalliputkilla pitää tehdä?

    Nyt kun tarkemmin ajattelee, eihän sitä pakopainetta kai tartte tarkkailla kuin penkitettäessä, jos ei aio säädellä ahtopaineita itse eli ajossa. Tästä tullaan päätelmään, että 'tavallinen' lämpöä kestävä painemittari ja sille lyhyt tuubi pannuhuoneeseen riittää.
    Yhde varmaan EGR:n laippojen väliin tms., jos ei halua pakosarjaan tehdä reikää. Sitä kun ei tässä tapauksessa olla irroittamassa. Muutoinhan se olisi helpompi ratkaisu, kuin tuon EGR-yhteen teko.


    EDIT: Eiku PUTKEA.. Oho..

    Jäähtyykö se oikeesti niin nopeasti, et letkukin kestää?

    Comment


      Eihän siellä letkussa mikään varsinaisesti virtaa, eli pakosarjasta johtuva lämpö on ainut mikä pitää saada jäähdytettyä ennen kuin laitetaan letkulla. Mittari kun ei vuoda, niin siellä letkussa on vain "patsas" sitä pakokaasua, joka ei siellä juurikaan pääse vaihtumaan. Kun laittaa vähän pidemmän letkun ja virittelee mittarin esim. lasinpyyhkijän varteen, näkee ajossakin pakopaineet. Eihän tuota tarvitse koko ajan seurata, riittää kun kerran säätää.

      Comment


        Itselleni juuri tein paikopaineiden mittausta varten nipan ottamalla EGR:n putken pois ja pakosarjan lähtöön tein tiivisteen mukaisen lapun 6mm latasta ja siihen keskelle porasin reijän johon tiggailin 6S:sän hydrauli lähdön!

        Siittä ajattelin jatkaa 6mm löijätyllä kupariputki kiehkuralla ja taas kabiiniin 6mm pneumatiikka letkulla.

        Toi hytikka löhtö on siitä hyvä että sen saa sokeoitua helposti valmiilla osilla kun tulpasta vaan muistaa ottaa sen O-renkaan pois.
        Ite ajattelin vaan katsoa paineet ja sitten laittaa tulpan paikalleen.

        Kuviakin mulla olis siitä kun sais vaan ajettua ne koneelle.

        Comment


          Eihän siinä painemittarin putkessa mitään PIDÄ virrata, mutta kun aina sattuu kaikenlaista, en itse ainakaan uskalla vetää pakokaasulla paineistettua linjaa kabiiniin.

          Vähän samanlaisia ajatuksia oli, kuin retulaisella. Yhde pannuhuoneeseen, joka otetaan sitten tarvittaessa käyttöön ja tulpataan muuten.

          Jos hifistellä haluaisi, tekisi sähköisen mittauksen, mutta kuka sitä jaksaa.. :)

          Comment


            Ei voi olla niin vaikeeta!!

            Paikallinen diesel-spesialisti-paja ilmoitti asentavansa vain itse toimittamiaan suuttimia.
            Olen käsityksessä, ettei tuo suuttimien säätö ole ihan läpihuutojuttu. Onko vinkkejä, mihin viedä kärjet vaihdettavaksi? Hyviä pajoja haussa siis..

            Comment


              Ompas jäykkää. Ei omalle kohdalle ole moista sattunut.

              Eihän tuo työnä ole mikään iso, mutta koska eivät saa suuttimista voita leivän päälle, niin eivät suostu tekemään.

              Comment


                Mittasin piruuttaan nyt noi pakopaineet vakio kokoonpanosta EGR tulpattuna.
                Pikkasen tulos yllätti kun ei ennen ole näitten kanssa niin tullut pelattua.

                Mutta asiaan. Maksimi ahtojen ollessa ~0.85bar ~2100rpm niin pakopaineet nousi kutakuinkin samaan ja sen jälkeen rajoittajalle vedettäessä nousi 1,9bariin.
                Eli voisi sanoa että aika tukossa se vakio ahdin on noin 2500rpm:n jälkeen.

                Pikkasen oli muuten hankala pitää kahta mittaria kädessä, seurata niitä, seurata kiekkamittaria, ohjata, kepittää ja koittaa pysyä aidatulla takapihalla.

                Mielenkiintoista, nyt ainakin on vertailu arvoja kun alkaa asenteleen isompia suuttimia, cooleria ja ahdinta johon kyllä menee tovi enenkuin audiin on taas laittaa rahaa kun ei ole aivan ensimmäisenä prioriteettilistalla.
                Viimeksi muokannut retulainen; 5.9.2008, 21:45. Perustelu: lisäys

                Comment


                  Okei, nyt vaikka privalla niitä nimiä, kuka noita kärkiä vaihtaa? Tästä läheltä ei nyt tunnu onnistuvan. Kaikki haluaa myydä vaan oman toimittajan kamaa ja muut on liian vaikeita..
                  Paikallinen ilmoitti sillon säätö- ja asennusajaksi noin 15 min/suutin, muttei alkanut tekemään.
                  Voi..

                  Comment


                    Eli sullon tarve saada ne suuttimet irrotettua ja kärjet vaihdettua samassa paikassa tms?
                    Meikällä on tuttu, joka tekisi irtosuuttimille vaihdon kyllä, mutta Kotka on vähän turhan kaukana :)

                    Comment


                      Suuttimet irti, uudet kärjet vanhojen paikalle ja säätö, istutus takaisin koneen kupeeseen. Noin se proseduuri kai kulkisi.

                      Ei kai tuo mikään mahdoton operaatio olisi, jos vaan joku sen osaa tehdä ja vehkeet löytyy. Niin ja haluaa..

                      Comment


                      • Pakopainetta voi myös mitata sähköisellä öljynpainemittarilla, tosin mulla menee nyt sisälle kaksi mekaanista pakopaine mittaria ja taidampa laittaa vielä kolmannen ennen kun alan tehä uutta putkistoa..

                        Ite oon käyttäny siinä lähdössä jarruletkunpäitä ja putkella joku 40cm, siihen filtteri ja 4mm muoviputkella sisään.

                        Löytyy suutinpenkki ja shimmisarja ;)

                        Comment


                          Savonlinnakin on himppasen kaukana.
                          Suomen suurimmalta valaistulta hautausmaalta (Kouvolasta) löytyi rohkea, joka ottaisi homman tehtäväkseen. Arviolta 2-3h menee aikaa ja kustannusarvio max. 200€. Kallis?

                          Comment


                            No ei se ny niin kallis ole. Meikän tuttu ottaa 12,5e per suutin ja ne on irti sillon. Tuohon vielä irrotus ja kiinnitys autoon niin ei se paha ole.
                            Kuparitiivisteet tuohon vielä joku 10-15e päälle.

                            Comment


                            • Joskus suuttimet on ollut tosi tiukasti kannessa kiinni että on saanut useamman tunnin taistella niitä irti.

                              Comment


                                Golffissa oli aika lujassa, kun otin niitä irti. Lähti kyllä tosin ilman ulosvetäjää.

                                Jos kone on karstanen niin voi hieman takuta ulosvetäjän kanssakin.

                                Comment


                                  Kouvolan Dieselkorjaus saanee siis tämän urakan. Eiköhän ne siellä tiedäkin, mutta kysyn kuitenkin vielä täältä. Mihin arvoihin nuo avautumispaineet pitäisi säätää?

                                  Joskus olen kuullut puhuttavan 190 bar neloskoneen kohdalla. Tämä ei liene kauhean erilainen siihen verrattuna, kun molemmat on jakajapumpullisia. Lisäksi tuo mainittupaine taitaa olla vain esiruiskutuksen avautumispaine. Pääruiskutus taitaa liikkua (käsittääkseni) jossain 300 bar tietämissä?

                                  Comment


                                  • Aika pätevältä kaavalta tuntuu et avautumispaine sama kuin reikäkoko ;)

                                    Comment


                                      Ihan oikeesti muuten, mitä paineita kannattaa käyttää?
                                      Golffin suuttimet säädettiin vakiopaineille noilla AEL:n kärjillä. Olisko kannattanut nostaa paineita? Suutin tietysti on kovemmalla jos paineet nostetaan, mutta tuskin se vaikuttaa muuten kuin pitemmällä ajalla kestävyyteen? Suuremmilla paineilla parempi suihku vai enemmän ainetta?

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja Putko
                                        Aika pätevältä kaavalta tuntuu et avautumispaine sama kuin reikäkoko ;)
                                        Esi- vai pääsuihkutus?
                                        Mikähän noiden 502P150:n reikäkoko on? Petri?

                                        Luulisi, että ainetta tulee kerralla enemmän, kun paine kasvaa, mutta eikö se samalla vaikuta vähän ajoitukseenkin? Ei aukea yhtä helposti. Olisiko se sitten niin huono asia..
                                        Periaatteessa kai, jos em. oletus pitää kutinsa, ajoituksen säädön jälkeen enemmän ainetta palotilaan samassa ajassa, eikö?

                                        Comment


                                          Olikos se 0.216 noiden reikäkoko.

                                          Comment


                                          • Pumppu joutuu kovemmalle, siten hihnakin. Muistelisin epävarmasti, että tdifreak mainitsi 250bar 520:llä afn:ssä. Ajoituksen säätö on tuollaisella satsilla pakollinen, hyvä että lähtee käyntiin normilla. Vagcom näyttää oikean ajoituksen 520:lla kuin myös eli helppo säätää, syöttömäärät tyhjäkäynnillä näyttää syl.kohtaisesti kuinka suutintyö onnistui ja logittamalla ajonaikaiset ahdot saa ennustetta kestosta pidemmän päälle.

                                            Paineennostolla suihkun pisarakoko pienenee, parempaa ja tehokkaampaa palamista suhteessa kun reikäkokokin kasvaa ja syöttö nopeutuu. Muuta?

                                            Comment


                                              Jos 520:n reikäkoko on sen 0,260 ja paineet 250 bar, onko tuolle ilmeisesti 0,216-reijälliselle suuttimelle se 200 bar sopiva paine vai nostetaanko kovammaksi?

                                              Ei muuta, kiitos.
                                              (ainakaan nyt)

                                              Comment


                                              • Joku 220-230bar on sopiva, ei nyt kamalaa vaikutusta mut kovemmilla paineilla savuttaa vähemmän.

                                                Comment


                                                  Nyt on kärjet uusittu.
                                                  Ykköspytyn suuttimeen oli joku joskus laittanut pohjatiivisteeksi ohuen prikan. Kostoksi oli vielä kääntänyt kuusiokolopultin TIUKKAAN (ohjemomentti 2 kiloa, aukeaa helposti) ja kulmat siitä väljäksi. Aiheutti ylimääräistä jumppaa.

                                                  Avautumispaineet jätettiin siihen ohjearvoon, eli 190...200 bar väliin, eli yhtään ylimääräistä shimmiä ei käytetty. Ihan käsipumpulla tuo näytti katsovan paineet.

                                                  Hinta: 332,75€, sis. suuttimet, pohjatiivisteet ja asennuksen.

                                                  Toistaiseksi huomioita:

                                                  -Alakierrosten veto kaasuun vastaaminen parani tuntuvasti. Pitää katsoa VAG-Comilla IQ. Epäilen, että putosi.

                                                  -polkaisun yhteydessä savutus kasvoi. Ei sinänsä ihme.

                                                  -Tyhjäkäyntiä käy vähän 'hummaten', eli heiluu hivenen koko laitos. Olisiko kierrokset laskeneet..

                                                  -Tehojakin tuli varmasti himppasen. Perstuntuma kokolailla samanlainen, kuin AFN+PSI-Passatissa, joten sellainen 90-95kW lie realistinen..?

                                                  -Hillitön hymy kuskin naamalla! Tämä tuntuu jo nyt paljon kivemmalta.

                                                  Comment


                                                    Jouduitteko Arto ruiskutus ennakkoa säätään? Vai onko AAT:llä ja AEL:llä sama ennakko? Miten on pitäskö tuon edes vaikuttaa ennakkoihin?

                                                    Comment


                                                      Avautumispaineet (ohjearvo) on samat kummallakin suuttimella, joten ajoitukseen ei ole vaikutusta. Tuntuu toimivan noinkin.
                                                      Ilmeisesti avautumispaineita ( tai ahto-) nostamalla saisi tuota savunmäärää pienemmäksi. Paineen noston jälkeen kai joutuu ajoituksen säätämään uusiksi.
                                                      Pitää vielä putsata kuuleri ja muu imupuolen putkisto, josko tuo savutus sillä vähän tokenisi.

                                                      Lisähuomio, lämmöt nousee ja pysyy paremmin siellä, missä pitääkin. Vanhoilla suuttimilla ei meinannut lämpö moottorissa nousta normaalilukemiin sallituilla nopeuksilla. Ei ainakaan järjellisillä vaihteilla. Tätä pitää vielä tarkkailla kyllä. Katsotaan johtuuko oikeasti suuttimista, vai tarvitseeko vaihtaa termari. Vähän tuntuu oudolta, jos on suuttimista kiinni.

                                                      Comment


                                                        Samalla kun putsaat sen cuulerin niin ota se imusarjakin pois, joku aika sitten putsailin kummatkin+putkistot.
                                                        Imusarjassa oli imuputken suulle kerääntynyt noin 3-6mm paskaa, muualla kotelossa sitä oli sitten vähemmän 2-4mm. Cuulerissa oli kahvikupillinen öljyä ja sellainen tasainen paska kerros niin että oli kauttaaltaan tasaisen musta ja pestäessä lähti lohkeileen laattoina pois.
                                                        Kumpaakiin liuottelin PÖ:ssä yön yli ja pulloharjalla sitten rassasin. Imusarjan pesin höyrypesurilla kun ei tuntunu loput liat muuten lähtevän, mutta nyt ne kiiltää kummatkin sisältä!

                                                        Vaikutus: Veto alue on jonkun verran laajempi, savuttaa paljon vähemmän polkaistaessa, käyntiääni vedättäessä on jotenkin kevyemmän kuulonen ja imusarja käsikopelolla mitattaessa vedätyksen jälkeen on viileämpi!

                                                        Laita Arto kulutus lukemia tänne kun saat täyden tankin ajettu.

                                                        Comment


                                                          Kiinnostaa minuakin tuo kulutuksen kehitys, joten taidan tankata tänään. Ensi viikon lopulla ollaan jo päästelty sen verran, että jotain uskaltaa sanoa.

                                                          Comment


                                                          • Mainiota! Entä vielä se katti :) Eilen vielä testasin: Paineilmaa kattiin ensin väh. 150mm pitkällä pillillä, että pääsee kennoa vasten, tulee mahtava sauhu takaa ja huomaa helposti, mitkä kennot on tukossa. Sitten Brakleenia, paineilmaa, Brakleenia, muhimaan jne. Kyllä voi olla raikkaat pakokaasut vanhassakin rassissa + kierrokset, kulutus, tehot -> ajamisen sietämätön keveys.

                                                            Voisi kuitenkin tarkistaa ennakon, että pysyi riittävän aikasella (savu) ja onhan talvikin tulossa. Termari kannattaa vaihtaa muutaman vuoden välein ja orkkista.. tarvikkeet osaa jumia kiinnikin.

                                                            Comment


                                                              Tarkastettiin muuten vanhojenkin suuttimie paineet; luokkaa 180 bar.


                                                              Tuli vaan mieleen, että kun ajoitus on säädetty vanhoilla kärjillä, ei ole ollenkaan mahdoton ajatus, että olisi hiipinyt himppasen myöhälle tuo ajoitus. Olen lisäksi käsityksessä, että tuo R5-kone on aika ronkeli tuon ajoituksen suhteen. Tarkistetaan samalla reissulla, kun vaihdetaan iskarit, vieterit ja takajarruosia. Toivottavasti ensi viikonloppuna.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X