Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Paineen nosto kuormittaa jakopäätä paljon enemmän, 14mm nestepäällä ei hihna kauan kestänyt :(
Kyllähän tuossa alkaa olla jo afn:nän lohko aika kovilla (vaati vahvistuksia)...
Mutta ei tuon pitäis olla vielä saavuttamattomissa, kun yhdellä turbolla saa sen 190kw
Vähän aiheeseen liittyvää, vaikka poikkeaakin kyseenalasille poluille.
Minkä anturin johtoon näissä jakajapumpullisissa tuo EVRY-mod tehdään? Löytyi omasta ylimääräinen vastus ilmeisesti jäähdytysveden lämpötila-anturin piuhasta.
Heräsi ihmetys, kun tänään tuli tehtyä ensimmäinen oikea pitempi lenkki ja tasaisessa 80-90 kmh ajossa lämmöt nousi juuri alarajalle, eikä puhaltimesta oikein saa lämmintä ilmaa. Nestettä on. Kaupunkipyörittelyssä ja motarilla päästellessä lämmöt on kyllä nousseet normaaliin.
Auto myös hehkuttaa todella kauan, oli kylmä tai ei. Kylmänä käynnistyy myös huonosti. Polkaistaessa tai pienillä kierroksilla yhtään reilummin polkaistaessa pöläyttää reilusti.
Nuo käynnistys- ja hehkutus oireet voi toki olla huonojen hehkujenkin tai niiden releen vika, mutta tuosta lämpötila-anturista johdotus näyttäisi jatkavan matkaa hehkullekin. Oisko siinä syyllinen oireisiin..
Oli miten oli, se vastus lähtee, kunhan tuo vesisade lakkaa. Sa***an halpisviritykset. Olisi edes suojannut sen liitoksen!
Pumpun hihna juuri vaihdettu (merkkiliike), joten ajoituksen luulisi olevan ok. Toivotaan huomiselle parempaa säätä, että pääsee tutkimaan vaikutuksia.
Ei nää kesäkeleillä kuin vilkauta hehkua ja lähtee helposti käyntiin jos vaan ajotus on edes vähän tontilla.
Koneen saa pakkohehkuttaan,kun ottaa veden lämpötila-anturista johdon irti, Eli voihan siinäkin olla syytä myös tuohon pölläytykseen.
Joutu käyttään moista kun vuosi sitten alaratas temppuili ja ajotus heittelehti.
Mulla AEL:n suuttimet 1Z:ssa toi sitä toivottua pirteyttä, mutta samalla myös kunnolla kiihdytettäessä tienoo on melko musta :)
Toki tuo ns. tehoboksi lisää efektiä myös. Loppuu siis ilma kierroksilla selvästi.
Tuo minun käynnistyy huonosti vain kylmänä, eli esm. yön yli seisottuaan. Hetken käytyään lähtee tosi kiltisti käymään.
Ohitin tuon vastuksen tuossa amusella, ja hehkut tosiaan vaan vilahti. Käynnistyy yhtä huonosti ja pölähdys kävi edelleen. Pitää käydä heittämässä joku pikkulenkki tasavauhdilla, että näkee, miten nuo lämmät käyttäytyy.
Huollossa vaihdettiin vain syöttöpumpun hihna. Se taitaa saada käyttövoimansa nokka-akselin välityksellä, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Savutusta esiintyy pienillä kierroksilla polkaistaessa. Kun kaasusta pikkaisen löysää ja antaa syöttöä vasta ahtojen noustua, savutus loppuu. Jos kaasua ei välissä löysää, savutus jatkuu pidempään. EGR?
Joo omalla hihnalla nokka-akselin päästä ottaa. Ettei olis ajotus silti pielessä. Alkoko oikuttelu hihnan vaihdon jälkeen?
Mulla 1Z koneessa teki samaa. Lämpösenä kyllä lähti käyntiin, mutta kylmänä piti sahata. Siinä oli ajotus aivan perseellään.
Lämpönen kone toimii esihehkuna tavallaan ja siksi lähtee paremmin käyntiin.
Samaa oiretta oli ennen vaihtoakin, joten odotin sen poistuvan uuden hihnan myötä.
Tuossa olisi läppärillä VAG-Com 401.9. Toimiiko TDI-Timing rekisteröimättömällä versiolla ja miten tuo tehdään? Tähän mennessä olen tyytynyt vikakoodien lukuun ja yksittäisten anturitietojen tähtäilyyn.
Ihmettelen kyllä kovasti, jos ajoitus on persellään. Luulisi merkkiliikkeen sentään osaavan.
Viimeksi muokannut arto s; 21.7.2008, 13:30.
Perustelu: ihmettelyä
Eipä siellä merkkarissa olevat jampat ole sen kummempia kuin muissakaan pajoissa ja virheitäkin voi sattua. En muista pitikös regata vag-com jotta tdi-graph toimis. Testaamallahan sen näkee.
Ajon aikainen tupruttelu on tiessään. Nyt savuttaa enää niinkuin Herr Koskinen mainitsi, kierroksilla sellainen hento musta kiehkura. Ennen taivas tummui takalasissa, kun alkoi kiihdyttää.
Eivät säätele mittakellolla merkkarissa, raudat paikalleen ja joka hihnan vaihto heittää, useampi peräkkäin tuskin on tontilla.
Mittakellolla saa jo hyvän, kun jättää himpun aikaiselle. AEL muistaakseni 0.25 speksi +- 0.01. Nyt on 0.27 aika hyvä, voinee laittaa 0.40 asti. (huollon jäljiltä oli hurjat 1.08) Liian aikainen ajoitus rasittaa konetta, lyö mäntää vastaan, sen kyllä kuulee ja lopuksi on reikä männässä jos liikaa aikasella ajelee.
VAG-COMilla katsoen sitten loput aikaselle speksien ylärajaan, että antaa täydet ennakot kaasu pohjassa. Säätötyö tässäkin mekaanisesti, adaptation kautta muutetaan tehtaan speksejä.
Vika oli siinä anturijohdossa. Joku oli 'ihan ite' kolvannut ylimääräisen vastuksen moottorin lämpötila-anturin johtoon, ilmeisesti pidemmän hehkutusajan toivossa. Käyntiäänikin mielestäni pehmeni hiukan.
Vaikuttaako tuon anturin tieto ennakon säätöön?
Mites näissä muuten nuo suuttimien avautumispaineet, koskahan niitä olisi syytä tarkistella? Onko näillä suuttimilla ennakoitua elinikää, niinkuin pumppareilla?
En tiedä kertooko mitään, mutta näytti 3,8 BTCD (vai miten se oli) kylmänä tyhjäkäynnillä.
Tuolla Shareware-versiolla ei pääse TDI-Timingiin katselemaan ja muukin säätö taitaa olla tavoittamattomissa.
Eli kylmäkäyntiennakko tipahti pois päältä. Kai tuo ennakko on ok, 3,8 kampiakselin astetta EYKK. Graph näyttää suhteen pa lämpötila/ennakko kun käyntilämmin kone >85C ja kertoo onko spekseissä. Suuttimet kestää hyvin 350tkm, mutta monesti vaihdetaan suurempiin jo aiemmin.
Periaatteessa suuttimet voi tekohengittää käyttämällä ne jollain pajalla ja säädättää uusiksi. Toisaalta uudet on aina uudet. Kyllä nuo suuttimet kuluu ja samalla säädöt menee pieleen ajan myöt.
Mullahan noita AEL:n suuttimia on omasta mielestä suht ok hintaankin tarjolla vielä. Tuli otettua muutama satsi "varalle" kun omaan vaihdoin nuo.
Hyvä, että oli taas simppeli vika :)
Kone siis kävi luultavasti "kylmänä". Varmaan hieman tippuu kulutuskin. Tietysti vaikuttaa ennakoihin ja toimintaan, jos kone luulee olevansa kylmä vaikka onkin lämmin.
Se vaan on säädetty sille 'kylmälle koneelle', joten pitäisköhän kuitenkin tarkastuttaa nuo ennakot.
Kaverin kanssa otin puheeksi tuon huonon kylmäkäynnistyvyyden ja kuulemma samaa ongelmaa on myös hänen Transportterissaan. Pöläytyksestä ei ollut varma. Hehkujen vaihto ei kuulemma auta. Kaveri sanoi, että lämpömittari Portterissa kiukuttelee aika ajoin ja silloin, kun mittari on pohjassa, auto tuntuu jotenkin nuhaiselta ja kulutuskin on kuulemma kohollaan. Lämpötila-anturia on näistäkin vaivoista epäilty.
Ei ihan tavattomia vaivoja siis. Tuon sutin asian voisi ottaa kokeiltavaksi. Mitähän säätö maksaa, noin?
Comment