Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT koneen tehon lisäys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Mittailin VAG-Comilla noita anturitietoja, kun en TDI-Timing-toimintoa saa rekisteröimättömällä versiolla käyttöön.

    Moottorin kontrollerilta meas. block 007 sanoo lämmöiksi

    55,2 39,6 0 90,9


    Öljyn lämpömittari näytää (ehkä) noin 90
    Jäähdytysveden mittari oli siinä ehkä 60
    Oisko tuo kolmas imuilman lämpötila?

    Autolla oli vedetty jonkin sortin lenkki. Ei kovin pitkää, mutta kuuma pitäisi olla. Mittarin mukaan nuo veden lämmöt ei tahdo matka-ajossa nousta juuri tuon 60 asteen yli.

    Ajoitus (Ign. Timing, Group 005) seilasi tyhjäkäynnillä 0,9...1,3 astetta BTDC. Kylmänä se oli jotain 3...4 BTDC.

    Oletan, että nuo mittarit näyttää ihan oikein ja lämmöt ei vaan nouse. Miksi?
    Voiko noista ajoituksista sanoa mitään näillä perustein? Joku syy tuohon käynnistyvyyteen (tai sen puutteeseen) täytyy olla..

    Comment


      #92
      Lueskelin tätä keskustelua ja tuola ylempänä tuntui olevan kovasti porukalla kiinnostusta mikä vauhtipyörä/kytkin kombinaatio on missäkin koneessa.
      Ite oon omaan audi 100 (AAT) vaihtanut laatikon(ARX) kaks kertaa, eli audi 100 löytyy kiinteävauhtipyörä ja A6 (AEl) löytyy kaksoismassa.
      Tällä hetkellä omassa audissani on A6:sen vaihdelaatikko ja sopii suoraan kiinteään vauhtipyörään ilman ongelmia. Uskoisin myös, että kaksoismassan tilalle sopii suoraan kiinteävauhtipyörä ja asetelma. Voin myös mitata kytkinlevyn koon kun meen seuraavan kerran käymäs kotona, jos jotain kiinnostaa.

      Comment


        #93
        Niinhän siellä on, itsellä kans kytkin remppa nyt meneillään niin kiintee pottamallin VP siellä on ja kaverina 240mm levy.

        VP:n varaosa-numerokin jäi lapulle ja se on 046 105 271F

        Comment


          #94
          PRKL!
          Tarpeeksi kun vitkuttaa, on lopulta pakko.
          Nyt tuo ei enää tahdo käynnistyä lämpimänäkään ja tyhjäkäynnillä saa ihme sätkyjä ja lopulta tuollaisen sätkyn seurauksena sammuu.
          VAG-Comiin oli ilmestynyt lukemat noin 4 BTDC ja noin 5 ATDC. Nämä tosin elävät jonkin verran, jälkimmäinen käy välillä melkein nollassa.

          Maanantaiksi on aika paikalliseen ajoituksen tarkastukseen. Epäili siellä puhelimen päässä, että voisi olla ilmaa PA-järjestelmässäkin. Suodattimelta pumpulle menevässä letkussa kyllä vilahti joku kuplajono, kun se työpaikan pihassa viimein tärähti käymään. Voihan se olla, että saa ilmaakin.

          Ajossa mitään ihmeellistä ei ole. Kulkee ja lähtee ihan niinkuin aina ennenkin.

          Uudet suutinkärjet odottaa hyllyssä asennusta ja puhallinta kaivetaan kissojen ja koirien kanssa. Professional Motorilta kertoilivat, että K14-kuoriin on tehty MB 250:en 228hp puhaltava fööni, hinta 850?.
          Noin 200hp-teholuokkaan löytyisi Garret 3/4 hintaan 950?. Ihanan kallista!
          Fin-Turbolta ei ole kuulunut vastausta.

          Jos käytettyjä ei löydy, on kai käännyttävä tuollaisiin vaihtoehtoihin.

          Comment


            #95
            Mitkä suutinkärjet?
            Mulla voisi olla AEL:n vakioturbo myynnissä, jos sellainen kiinnostaa..

            Comment


            • #96
              Hieman offtopic, mutta kuitenkin..

              Kuinkahan suuri ero on 1Z:n ja AEL turboissa? Onko kaikki AEL:lät KKK:n turbolla? Onkohan molempien moottoreiden KKK turboissa samanlaiset laipat?

              Jos lähtisi tuollaista vanhempaa 1Z virittämään AEL suuttimilla ja turbolla kun ei boksi vielä ymmärrä vnt ahtimia.
              Viimeksi muokannut Jonesh; 24.8.2008, 02:35. Perustelu: kirjoitusvirheet

              Comment


                #97
                AEL:n suuttimia vastaavat. Nuo OEM-puhaltimet taitaa olla vähän enemmän tuohon herkästi heräämiseen tehty, mikä sinällään ei ole väärin eikä huono asia. Näillä hukkaportillisilla tuntuu vaan olevan niin, että se joko herää tai jaksaa puhkua myös kierroksilla. VNT olisi taas kova sana, mutta karkaa kustannukset ihan käsistä sen kanssa. Ehkä sitten joskus, kun on varaa pitää harrasteauto erikseen. Nyt lie tyydyttävä helpompiin ratkaisuihin.

                Auto on nyt paikallisen pihassa. Se kiukutteli aikansa tuon käynnistyksen kanssa ja viimenään otti itseensä, kun kaveri lähti pihasta. Tunti Passatin myynnin jälkeen sammui kauppareissulla risteykseen, eikä suostunut käynnistymään. Alkaa katse kääntyä tuonne syöttöpumpun suuntaan. Maanantaina olen toivottavasti viisaampi.

                Pitäisiköhän näille vaivoille avata oikein oma ketju?

                Comment


                  #98
                  Mulla on 1Z:ssa AEL:n suuttimet (kuten varmaan on miljuuna kertaa jo tullu mainittua).
                  Hyvin pelaa ja vakioturbollakin ilman modauksia tuntuu menohaluja olevan vakoita enemmän.

                  Comment


                  • #99
                    Omalla autolla vaan on kilsoja takana reilut 300tuhatta niin alkaa olla tuon turbon vaihtokin ajankohtainen myös. Samalla sitten vaihdon yhteydessä päivittäis hieman isompaan.

                    Tuo 1749va olisi ykkösvaihtoehto muuten, mutta tuo on tuota vanhempaa 1Z mallia niin menisi myös boksi ja ilmamäärämittari ainakin vaihtoon. Sen takia pysyisin mieluummin jossain hukkaportillisessa niin pysyisi kulut edes vähän kurissa.

                    Mikä vaan olisi hyvä hukkaportillinen tuohon? Joku hybridi ilmeisesti?

                    Comment


                      Kai se jokin noista esm R5-koneiden puhaltimista sopisi. Miten suoraan istuu koneen kupeeseen, onkin sitte toinen juttu.

                      Comment


                        Päiväunilta herättyäni on kirkkaana mielessä koko käynnistyshässäkän syyllinen. Tottakai se on syöttöpumppu.

                        Auton tuhkiksessa on vieläkin ruplia edellisen omistajan jäljiltä, joten kun auto on vielä ollut Haminassa, on päivän selvää, että autolla on ajettu Venäläisellä polttoaineella. Bensakin siellä on todetusti ihan mitä sattuu (jos sillä Yukosin asemalla tankkaa), joten miksei dieselkin. Pumpusta on varmasti jotain liikkuvaa hajonnut voitelun tms. puutteessa.

                        Kenellä tiedossa, mikä pumppu tuossa on? VE6? Mistähän löytyisi jotain tietoa sen (mikä se sitten onkaan) toiminnasta? Vosi opiskella jakajapumppuja vähän tarkemmin.
                        Lisäksi, onko tiedossa, mitä kannattaa vaihtaa parempaan noin voimantuotto mielessä, jos se kerran levälleen vedetään? Nestepää? Isompi pää ei varmaan ole kyllä aiheellinen vielä näillä tehotavoitteilla, mutta kuitenkin..

                        Comment


                          No niin, taas käy. Pumpusta polttoaineletku löysällä ja liitoksesta hori ilmeisesti ilmaa. Pumppu siis ilmeisesti kunnossa. Huhhuh..

                          Käynnistyy jo hieman paremmin kuin aikaisemmin, muttei vieläkään kylmänä ilman muutaman sekunnin sahausta. On se noin puolet nopeammin kuitenkin kuin ennen.
                          Pitänee tarkistaa loputkin letkut ja liitokset. Täytin tankinkin, joten automaatti-ilmauksen pitäisi hoitaa hommansa, jos tässä jo sellainen on.

                          Comment


                            Viime syksynä vaihdoin kaikki polttoaine letkut ja klemmarit niin ilman määrä väheni kyllä siinä kirkkaassa putkessa mutta käynnistymiseen ei vaikuttanu millään tavalla.
                            Oli meinaan samaa ongelmaa kun sinulla Arto.

                            Pumpun ajoitus kun katottiin niin sitten rupes käynnistyyn niinkuin pitää.
                            Ajotus laitettiin skaalan aivan aikasimpaan päähän ja hyvin on toiminut.
                            Kyseinen operaatio tehtiin Hämeen Dieselissä hämeenlinnassa ja oliskohan maksanu ehkä 40?, säädön jälkeen vaan v%&utti miksen säätänyt itse, loppuperin yksinkertainen operaatio!

                            Homma näytti Haynesin oppaassa vaan niin vaikealta ja kun tuo kolmannen kotimaisen ymmärtäminen hivenen hakusessa.

                            Comment


                              Kuitin mukaan ajoitus on tarkastettu, mutta tiedä sitten.
                              Pitää hommata lisenssi tuohon VAG-Comiin, kunhan saa raudan ensin ojennukseen.

                              Comment


                              • Siitä vaan korvakuulolta hihnan pyörimissuuntaa vastaan säätämään. Pikkasen kun saa terävämpää ääntä aikaiseksi niin jo paranee. Mullakin oli kuitti (lue vessaketjulomake) ja ihan tolkuttomasti aikasella, hyvä että AEL kesti. Mittakellolla pääse käytännössä todella lähelle tonttia.

                                Comment


                                • Oon kuullut huhuja että tuo ajoituksen tarkistaminen menee monissa liikkeissä/pajoissa jakopäänrempan yhteydessä sillain että lukitaan pumppu ja laitetaan merkit kohilleen, remmi+kilkkeet paikoilleen ja siinä koko juttu.

                                  Voi vaan kuvitella kuin kohilleen se tuolla systeemillä sattuu..

                                  On aika nirso tää vitoskone tuolle ajotukselle. Saa sahata jos on pielessä, varsinki ko ilmat kylmenee.

                                  Perussyöttö tuntuu kans vaikuttavan käynnistyvyyteen, jos on liika pienellä niin ei syty.

                                  Comment


                                  • Oon ajellu Venäjän tiiselillä helmikuusta lähtien ja paremmin toimii kuin suomen tiiselillä. Ainakaan voiteluongelmaa ei ole tullut kun se diiseli on niin rasvaista ettei meinaa rasva käsistä lähteä pesemällä.

                                    Comment


                                    • Taitaa vaan laatu heitellä siellä toisella tapaa kun suomessa ja kerran kun onnistuu saamaan tankin täyteen kuraa niin pääsee pumpun vaihtoon

                                      Comment


                                        Onneksi ei taida olla siitä nyt kyse, vaikka vähän jo pelästyin.

                                        Mikä toi pumppu nyt sitten on? En nopealla vilkaisulla löytänyt mitään merkintöjä itse rekkulasta.

                                        Fin-Turboltakin tuli vastaus. Vakion huolto ja perusparannus 700-900?, riippuen kunnosta. Tulisihan tuollaisesta kyllä hyvä, mutta hintaa on kuitenkin niin paljon, että katsotaan käytettyjä ensin.

                                        Comment


                                          Pikkasen suutinkärki asiaa.

                                          DSLA150P502 eli 0,216 taisi olla AEL:n vakio kärki mutta mikä on
                                          DSLA150P502 powerplus, virikärki mutta minkä kokoinen? 0.230?

                                          Tiisseli korjaamolla vaan kauppasivat tommosia ja tiskintakaa kertovat että ovat rivi5:siin myyneet mutta kaveri ei tiennyt minkä moisilla rei illä se on.

                                          Vai olisiko jollain oikein kokemuksia millainen tommonen kärki olisi vakio kokoonpanon piristyksenä näin alkuun? Siis AAT:ssä

                                          Comment


                                            KKK:n katalogi kertoo, että AEL ja AAT käyttäisivät samaa KKK:n K14-turboa. AAT:ssä tosin näyttäisi olevan kahta eri puhallinta, toinen KKK K16.

                                            Mitä ihmettä? Voiko tuo olla? Jos tuossa kulkineessa tosiaan on sama puhallin kuin AEL:ssä, ei sitä tarvitse ainakaan tähän päivitykseen vielä vaihtaa, kai..

                                            Comment


                                              Kyllä se niin on. C4 A6 AAT/AEL niin pitäisi olla aina kkk k14!
                                              C4 100 AAT/ABP/T1 niin kkk k14 tai k16. 100 AAT:t pääsääntöisesti ilmeisesti k16.

                                              Tuolla ylempänähän on linkki yhelle turbosivulle jonka joskus aikaisemmin jo laitoin.

                                              Omassani on k16 malli.

                                              Comment


                                                Itänaapurissa ja entisissä neuvostotasavalloissa tullut eteen dieselinä myös kerosiiniä ja petroolia ja näiden erilaisia sekoituksia

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja retulainen
                                                  Kyllä se niin on. C4 A6 AAT/AEL niin pitäisi olla aina kkk k14!
                                                  C4 100 AAT/ABP/T1 niin kkk k14 tai k16. 100 AAT:t pääsääntöisesti ilmeisesti k16.

                                                  Tuolla ylempänähän on linkki yhelle turbosivulle jonka joskus aikaisemmin jo laitoin.

                                                  Omassani on k16 malli.
                                                  Katos, niin onkin.
                                                  Pitää lukasta TAAS läpi tämä ketju. Tällä kertaa ihan ajatuksella.

                                                  Nyt näyttäisi siltä, ettei puhallinta vaihdeta ihan vielä, vaan kokeillaan, josko siitä saisi tarpeeksi hönkää. Ahtopaineet pitänee tarkastaa ensitilassa.
                                                  Cee-nelkun liittimet vaan taitaa olla tuolla pannuhuoneen puolella, vai onko sisätiloissa rinnakkaisliittimet? Jos ei ole, on kai rakennettava OBD-konversio sisälle..

                                                  Comment


                                                    Ahto paineet kannattaa mitata ihan tavan painemittarilla MAP:in letkusta haarottamalla ja vetää sen letkun sitten pannuhuoneen relelootan kautta kabiiniin.

                                                    Vai mitä liitimillä tarkoitit?

                                                    OBD-liittimet vai millä niitä nyt kutsutaankaan niin ei taida olla rinnakkais liittimiä kabiinissa.
                                                    Ne liittimet on siellä pannuhuoneen relelootassa ja sitä kauttahan saat nekin johdot myös kabiiniin, täytyy vaan olla vähän pirempi piuha.

                                                    Jokos Arto olet saanut ne AEL:n suuttimet kiinni? Vai kuka niitä oli laittamassa.

                                                    Comment


                                                      Tuossa ne hyllyssä on odottanut uutta turboa kaveriksi, mutta nyt näyttää silt, että ruvetaan varaamaan aikaa paikalliselle pajalle.
                                                      Pitää varmaan kostoksi rakentaa pakopainemittarille lähtö tuohon EGR:n laippaan.
                                                      Kun rauta alkaa olla 'valmis', ruvetaan soittelemaan keski-Suomen suuntaan aikaa ECU-tohtorille.

                                                      Hyviä ehdotuksia painemittarien paikoiksi, vai hankitaanko mittariteline A-pilariin? On vähän teini-ratkaisu tämänkin ikäiselle kaverille..

                                                      Comment


                                                        Laita niihin keskimmäisiin puhallusaukkoihin ja niistä viellä siihen vasemman puolimmaisimpaan suulakkeeseen. Jossain täällä voorumilla lueskellut topikkia jossa oli yksi suulake uhrattu mittarille ja oli jopa fiksun näkönenkin kun oli siististi asennettu.

                                                        Piru vaan kun en sitä topikkia mistään nyt löytänyt.

                                                        Comment


                                                          Tuossa vähän huono kuva omasta toteutuksesta, mutta kyllä sen aivan siististi saa istumaan tuohon suulakkeeseen. Muistaakseni C4:ssa on suulakkeet lähes 1:1 B5:n kanssa.

                                                          Comment


                                                            Onko kukaan toteuttanut tähän (tai johonkin muuhun) pakopainemittausta? Tarvii varmaan jonkun välittimellisen painemittarin tai -anturin. Minä en ainakaan uskalla vetää pakokaasuja kuljettavaa letkua kabiiniin..

                                                            Onko jollain tiedossa valmis mittari- tai anturiratkaisu, vai keksinkö itse?

                                                            Comment


                                                              Ei sen tarvitste sitä puutarhaletkua olla. Muutaman millin letku riittää.

                                                              Vaikka pulttiin reikä ja siihen 20cm. pätkä hydrauliputkea. Loppupätkään sitten alipaineletkua.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X