Onkos kukaan saanut tähän ravistamiseen mitään tolkkua. Omasta kulkineesta tuli tuossa taannoin tarkastettua nuo suuttimien korjausarvot foorumilaisen toimesta, (kiitokset) ja niissä ei ollut mitään normaalista poikkeavaa. Tuo ravistelu on näin pakkasella ollut lähes kokonaan poissa. Paitsi nyt olen huomannut seuraavan asian kun olen joutunut autoa käyttämään sillon tällön tyhjäkäynnillä kauemmin kuin 5min. Eli n.5min tyhjäkäyttämisen (koneen lämmöt 90c) jälkeen alkaa tuo ravistaminen ja uutena ominaisuutena on tullut että tuon ravistamisen yhteydessä tyhjäkäynti on alkanut "pätkimään". Niin sanotusti tyhjäkäynti on katkonaista. Vikakoodit ei edelleenkään kerro mitään. Mikä hemmetti tuon aiheuttaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0 TDI ravistaa lämpimänä
Collapse
X
-
Pitääpä osallistua keskusteluun. Profiilin mukainen A6 oireilee kun kaasun nostaa ja huilaa eteenpäin niin kierrokset seilaa. Kylmällä koneella tämän oireen huomaa parhaiten. Mitään raklatusta en ole kuullut. Käynnistyy kuin palmun alta aina. Kaupungissa risteystä lähestyessä ärsyttävä vika. Yli 80 vauhdissa kun kaasun nostaa ei heiluntaa tunnu.
Moottori on 2.7tdi tunnus taisi olla BPP. Vaihteisto tiptronic.
Comment
-
Heräsi kysymys käytetystä polttoaineesta.
Polttoaineissa voi ja on pieniä eroja.
Minkä yhtiön polttoaineet ovat aiheuttaneet ongelmia?
Itse olen ajanut pelkästään Shellin dieselillä ja joskus poikkeustapauksessa Nesteellä tankattu.
Nyt 180tkm, ilman ongelmia.
5v sitten AFB kone ja useampi tankillinen ST:n dieseliä vaikutti selvästi käyntiin. Pieni käyntihäikkä hävisi kun alkoi tankkaamaan Shellillä.
Comment
-
Mutkikas jakoketju voi aiheuttaa vanhemmuuttaan ongelmia. Mitähän mahtanee maksaa jakoketjun uusaaminen liukuineen merkkikorjaamolla?
http://www.youtube.com/watch?v=5p6NeGo9Qng
Comment
-
Niin, siellähän on 4 eri ketjua ja ilmeisesti mikä tahansa niistä voisi "rallattaa" ellei sen kiristin pelaa.
Ilmeisesti kaikissa ketjuissa on kiristin jättöpuolella ja muut ovat kiinteitä luisteja.
Jos se keskusketju rallattaa niin sen kiristin näyttäisi olevan takaa katsoen oikealla puolella.
Tasapainoakselin ja öljypumpun ketju on kyllä niin veikeästi mutkalla että varmaan rallattaisi jos sillä olisi vaihtelevaa kuormaa, rallattaja lienee kuitenkin sen keskusketjun löysyys jota nokka-akselit nyppii...
Lisäyksenä vielä että omani ei ravista eikä täristä enempää kylmänä kuin lämpimänäkään, eikä rallatakaan...
Comment
-
Kyllä syy tuohon ravisteluun ovat nuo ruiskutussuuttimet. Oireena saattaa myös olla polttoaineen pääsy moottoriöljyn sekaan (moottoriöljy laimentunut) valkoinen savutus ja selvästi kuultavia palamisääniä. Aivan niin kuin TDITipi tuossa ylempänä jo kertoili ja ongelmaa on tosissaan kahta tyyppiä.
Comment
-
Topicci muistutti, että näinhän se oma autokin aikanaan oireili. Nykyisellään lähinnä emännän ajossa, mutta väittäisin silti, että sen jälkeen kun käytin stp:n dieselin sekaan laitettavan puhdistusaineen, ei epätasaista käyntiä ole enää ilmennyt. Tästä on nyt ainakin se puoli vuotta enkä ole itse enää huomannut moista.
Comment
-
Ongelmia on kahta tyyppiä. Ensimmäisessä suuttimet tukkiintuvat, jolloin ruiskutusmäärät eivät ole tasaisia suutinten kesken
Comment
-
Saksalaisella foorumilla oli myös juttua moottorin ravistamisesta. Ravistamisen aiheuttajaksi epäiltiin egr venttiiliä. (tässä suuttimien vaihto ei ollut poistanut ravistamista) Onko tästä kenelläkään tietoa tai onko joku joutunut uusimaan egr:n ja millaisia oireita oli ennen vaihtoa?
Comment
-
Omani ravistaa juuri tyhjäkäynnillä. Ajattelin jossain vaiheessa vaihtaa uuden egr:n, jos parempia vaihtoehtoja ei ilmene.
Melkosta sittiä tuntuu nämä vehkeet kaikenkaikkiaan olevan kaksilitraisista läpi kolmosiin. En kovin ymmärrä millä avuilla audikin mainettaan hyvänä autona ylläpitää ottaen huomioon miten näissä on vikoja ja varsinkin MILLAISIA vikoja... Merkkikorjaamoita ei älyttömästi myöskään voi kehua seuraten kuinka hyvin edustamansa autot tuntevat tai heidän yritystä konsultoida tehtaan kanssa ongelmista kun omat eikä naapurin tietotaito ei riitä kuin alkumetreille. Tuskin minkäänlaista konsultointia tapahtuukaan. Asioita vain kyräillään omissa pikkupäissään, ja kokeillaan. Jotain v..... rotia pitäis olla meiningissä.Viimeksi muokannut Josku; 29.6.2011, 19:58.
Comment
-
Moi !
Täällä on nyt samaa vikaa kuin Domilla ja Joskulla. Ja ongelmat alkoivat siitä, kun vaihdoin uudet suuttimet profiilin A4 3.0 TDI:hin (moottorikoodi BKN).
Eli uusien suutinten vaihtamisen jälkeen auto alkoi ravistamaan n. 10km ajon jälkeen pysähdyksiin hiljennettäessä sekä myös tyhjäkäynnillä. Vanhoilla suuttimilla ei ollut ravistamisongelmaa ollenkaan. Ainoastaan dieselin päätyminen moottoriöljyjen sekaan.
Aikani turattuani uusien BE-loppuisten suutinten kanssa vaihdoin vanhat takaisin. Ja nyt ravistaa myös vanhoilla suuttimilla. Tämä siis myös n. 10km testilenkin ja yön yli seisotuksen jälkeen.
Testilenkillä auto toimi kuin ajatus myös vanhoilla uudestaan asennetuilla suuttimilla.
En voi käsittää missä muualla vika voi olla, kuin että jossain on ilmaa joka jäi suutinvaihtojen jälkeen järjestelmään eikä tule sieltä pois millään.
Jos kone ravistaa tyhjäkäynnillä, pienikin kierroksen nosto tyhjäkäynniltä lopettaa ravistuksen.
Ajoin uusien suutinten aikaan myös EGR:n ohjausletku irti, mutta ravistus jatkui samanlaisena.
Audin merkkihuollon korjaamopäällikkö JKL:ssä ei osannut sanoa mitään, samoin paikallinen Audi-expertti, joka on vaihtanut useampiakin suuttimia.
Tähän ongelmaan kun löydetään lääkkeet, niin saataa olla useampikin 3.0 TDI:n omistaja taas tyytyväinen.
Comment
-
Vieras
Onko uudet suuttimet koodattu moottorin ohjainlaitteeseen vaihdon yhteydessä?
Se on välttämätön jotta ohjainlaite tietää minkälaiset suuttimet koneessa on. Suuttimissa on numerosarja joka pitää ohjainlaitteelle syöttää, koska jokainen suutin on ns. yksilöity jollekkin korjausarvolle.
Comment
-
Joo tein suutinten koodaukset sekä uusille että takaisin vanhoille suuttimille VCDS:llä (adaptaatio channel 71-76 ).
No tuo vanhojen suutinten ravistelu saatiin onneksi loppumaan.
Hieman väsynyt asentaja (allekirjoittanut) oli jättänyt pa-lämpötila-anturin piuhan irti. Tämä tuli irroitettua kun tilapäisesti tuli laitettua paluuputkeen kirkasta letkua ilma-vaivojen seuraamiseen.
Eli vanhat suuttimet toimii nyt OK kuten ennekin, mutta uudet eivät toimineet (vikakoodeja ei tullut ja piuhatkin olivat kiinni).
"Joskun" A6:n tilanne oli JKL:n autotarvikkeella hyvin tiedossa (J. Pelkonen). Samassa huomattiin että lämpöanturin piuha irti kone ravisti tyhjäkäynnillä ja imusarjan säätöläpät vatkasivat pientä jatkuvaa liikettä.
Kun pa-lämpöanturi oli takaisin kiinni, ravistus lakkasi ja läppävatkauskin loppui. Joskun A6:ssa kuulemma samaa läppävatkausta tapahtuu, vaikka lämpöanturi on kaiketi vaihdettu uuteen.
Comment
-
Jep, J.Pelkonen asiaa selvitellyt sekä kantanen ja k-s autosäätö. Lämpötila-anturia ei ole vaihdettu uuteen, tsekattu vain että lukemat myös vian ollessa päällä vaikuttivat järkeviltä.
Muuta autoon kyllä on vaihdettu ja kokeiltu; suuttimet, ilmamassamittari, läppäkotelo, DPF poistettu, vauhtipyörä (ei kylläkään ko. vian aiheuttajaksi epäiltynä), suodattimet tietty, egr kuristettu ja jotain muutakin mitä nyt ei tule mieleen. Maanantaina täytyy ilmeisesti laittaa lämpötila-anturi tilaukseen. Antaako millaisia lukemia tuolle polttoaineen lämmölle?
Comment
Comment