Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 tdi-koneiden kestävyydestä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 tdi-koneiden kestävyydestä

    Ohjattiin kauniisti tälle foorumille...
    Kovasti puhutaan TDI:n lastentaudeista tai niiden puutteista. Uskaltaiskos kysyä arvon raadilta, onko a6 2,5 koneissa iso ero peruskestävyydessä? Olen hankkimassa 100 2.2 k-jetin tilalle ko dieseliä ja kauhia on miettiminen. Mut kun ei ole tietoo... Tehoissahan on aika iso ero. 110 kw houkuttaisi vaan kyllä se pienempikin kävisi. Entä huollettavuus? Oisko suosituksia? Tarkoitus on saada auto jota pidän kauan ja jolla ajan paljon.

  • #2
    Ja ohjataan kauniisti kayttämään hakua. Sieltä löytyy sivukaupalla puhetta v6 TDI:n kestävyydestä(sen puutteesta).

    Ensinnäkin; mitä korimallia olet ajatellut? 98- ja uudemmissa on tuo 110kw, eikä sitä pienempänä ole saanutkaan. Jos taas halajat tehoa alle tuon 110kw, vaihtuu auton korimalli vanhempaan ja konetyyppi rivimoottoriksi. Joskin hyväksi sellaiseksi.

    Suosittelisin kuitenkin käyttämään hakua, ja miettimään tarkemmin minkälaisen auton haluaa(käytettävissä oleva raha) ja mitkä moottorit siihen on ylipäänsä saatavilla.

    Comment


      #3
      Avitetaan vähä uutta miestä mäessä :) Eli B:llä alkava moottorikoodi on aina varustettu näillä rullakeinuilla eikä siis oo nokkavikainen.

      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=v6+tdi

      Comment


      • #4
        En 7000 enempää raaski laittaa. Ymmärrykseni mukaan siis turhat kilowatit saa unohtaa koska vuosiluku on max 96-97, todennäköisimmin 94-95.

        B-konettako ei löydy näillä näiden kivikautisten kulkimien voimanlähteeksi? (onko sitä olemassakaan 5-pyttyisenä?)

        5-kone on itselleni kahdestakin 100:sta tuttu ja mielestäni oivallinen laite. Nykyistä 2.2:sta ei ole avattu kertaakaan kohta 22 vuoteen ja 510t on mittarissa. Onko muuten 92-94 100:nen (D) sinänsä yhtään sen kummallisempi epeli ominaisuuksiltaan kuin nämä pari vuotta uudemmat?

        Kauhistuttaa liikeellä olevat puheet dieselien heikosta kestosta ja kivitalon hintaisista remonteista. Mielenrauhani vuoksi virittelen keskustelua...

        Mutta yritänpä päästä myös hakujen kautta jyvälle.

        Comment


        • #5
          Konehan on ikilikkuja jos multa kysytään. Meillä "vasta" 280tkm ajettu pihassa mutta kyydit mitä parhainta.

          Kulutus on maltillinen ja väännöllähän sillä diisselillä mennään ei teholla ;)

          Itse olen ajanut kyseisellä autolla noin. 10tkm ja siltä kokemukselta voi suositella lämpimästi.

          Eli auto on 140hp 2.5 rivi 5 diesel ja vääntöä on erittäin paljon ikäisekseen.
          (ottaen huomioon omamassan 1680kg).

          Suosittelen ehdottomasti ottamaan 6-pykäläisellä laatikolla. Vaikka 1 on välillä ärsyttävän lyhyt niin matka ajossa saat rahat sitten takaisin.

          Hintahaarukka on varmasti Suomessa 8-12, mutta jos itse Saksasta haet niin saat auton 7-9t euroon.

          Comment


            #6
            Hintahaarukka on varmasti Suomessa 8-12, mutta jos itse Saksasta haet niin saat auton 7-9t euroon.
            Heh, Laakkosen automyyjien arvio myyntihinnasta vuosimallille -95 (AEL, 6-vaihteinen) 5000 ?, esim. vakuutusyhtiö korvaa lunastustapauksessa tuohon arvioon perustuen. Joten katsele Laakkoselta kahdeksan tonnin autoa, mene ja lyö myyjän käteen viisi tonnia, sillähän se pitäisi lähteä... Terv. nimim. En ole katkera, mutta kuitenkin.

            Comment


            • #7
              pistä samanikäinen volvo 9x-01, löytyy samanlaista vitosdiisseli moottoria ;)

              Comment


              • #8
                Olen itse noita Volvoja kanssa katsellu ja hämmästelly kun niillä alle 10te maksavilla on ajettu vähintään se 400-700tkm.
                Audeja ei ole AEL koneella myytävänä oikeastaan ollenkaan, onko ne kaikki sitten ajossa...
                Mutta AEL:n kun löytäis sopivan edes n. 300tkm ajettuna, niin sillä muutama vuosi taitais mennä melko lailla ongelmitta.

                Comment


                  #9
                  Milloin viimeiset AEL-moottoriset A6:set rullasivat ulos tehtaan linjalta ja onko noita vitosdieseleitä ollut B4/B5 koreissa?

                  Comment


                  • #10
                    97 kai viimeiset Audissa, eli C5-koppaisessa niitä ei enää ole.
                    Ei ole vitosdieseliä ollu B4/B5 kopassa.

                    Comment


                    • #11
                      Jari, olisi kiva tietää paljon tuolla Laakkosen hinta-arviolla on rullattu :)

                      Tai sitten he ilmoittavat vaan sisäänosto hinnan :)

                      Joka tapauksessa hyvästähän kannattaa aina maksaa enemmän ei liikaa kuitenkaa. Aivan varmasti löydät Hannu hyvän yksilön n. 8-9 t euroon, se voi vaan Suomessa olla vaikeaa.

                      Tänä päivänä muutenkin Diesel-autojen hinta alkanut pysymään paremmin käytettynä ja varsinkin tuossa hintaluokassa, joten ei niinkään tule takkiin sitten kilometrien ja vuosimallin johdosta.

                      Comment


                        #12
                        Morjens! Mulla olis tarkotuksena ostaa A6 vm 99-03 diisseli ja mielellään vielä quattro. Onko jotain erityistä jota tarvitsisi huomioida? Onko quattro kalliimpi ylläpitää, onko jotain heikkoa kohtaa? Mitkä ovat isoimmat erot vuosimallien kesken, milloin vaihtuu korimalli, milloin vaihtuu mootorityyppi. Onko moottoreissa paljon eroa keskenään?

                        Comment


                          #13
                          A6tonen: AEL koneiset A6 menee kaupaksi melko helposti. Itse möin sellaisen elokuussa alle viikossa. :) Hinta osui tuon 8-9k? haarukkaan. Ajettu oli 303tkm. A6+AEL+6vaihdetta yhdistelmät on helppo myydä ellei hinnoittele ihan pieleen. Ostajien kannattaa olla nopeita, jos moisen haluaa.

                          Comment


                          • #14
                            Näin se varmaan on.
                            Vaikeusastetta saada sellainen lisää huomattavasti se, että pitäis saada oma ensin kaupaksi (joka ei ole niin helppoa) ja sitten päästä rahalla sellaista ostamaan.
                            Mutta kun sattuu niin, että on ne rahat kourassa, niin onko niitä myynnissä? Ei tietenkään ;)
                            Yksi quattro AEL on nettiautossa jota kävin kokeilemassakin. Mutta siihen olis pari touhutonnia tarvinnu varata.
                            Ja nyt on näköjään ilmestynyt vajaaveto AEL sinne myös.
                            Mutta näyttää ne mun rahat liikkuvan urssin muodossa edelleen tuossa...
                            Tosin ei tässä nyt masentunut tarvi olla, taitaa olla quattro-talvi tiedossa :)

                            Comment


                            • #15
                              Välillä noita on paljonkin myynnissä, mutta viimeaikoina ei tosiaan ole montaa ollut. Hinnat on laskeneet aika rajusti jos vertaa esim. parin vouden takaisiin, joten sitäkautta ostajakunta on lisääntynyt.
                              350tkm:n jälkeenkin kun vielä näkyy hoonausjäljet sylintereissä, niin kyllähän se ihan kestävän vaikutelman antaa. :) Että siinä mielessä uskaltais ostaa ns paljon ajetunkin, kunhan sitä olis pidetty niinkuin omaa.
                              Tollasta quattroa on tullu himoittua jo jonkun aikaa perhefarkuksi, mutta eipä noita ole juurikaan tarjolla. Kävin itekkii tuota yllämainittua tdi-quuta kattomassa, mutta pettymys oli suuri...

                              Comment


                              • #16
                                Itselle etsittin saksasta pari kk Ael quattroa. Muutama meni ohisuun vaikka oli varaus päällä. Oli kuulemma toinen myyjä myynyt Kazaktaniin...?
                                Tosi haluttuja tuntuu olevan. Sunnuntaina pitäis oma olla pihassa. Löyty vielä halutuilla varusteillakin s-line, hopea ym... Nyt ei tarvii autoa vaihtaa vuosiin!

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt ei tarvii autoa vaihtaa vuosiin!
                                  Noin minäkin olen sanonut kahden vuoden aikana melko monta kertaa ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo vaimo muistutti kans, että viimeksi sanoin nuo samat sanat helmikuussa 07.....

                                    Comment


                                    • #19
                                      joo.. mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. nimim. 6 auto tälle vuodelle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        itsellä ollu viitosdieseli ajossa nelisen vuotta eikä mihinkään lähe. tosin miedompi versio (85kW),mutta silläkin on oikein hyvin pärjätty. alkuunsa siinä oli ongelmia, kammen päästä irtos pultti neljä päivää kauppojen jälkeen. silloisen kotipaikkakunnan vika-arvio:syöttöpumppu. ei tule ainetta suuttimille. no pumppu irti ja remonttiin. dieselhuollosta soitettiin että pumpussa oli vikaa mutta sen olisi pitänyt vielä sillä käydä. suositteli venttiilikopan irrotusta..itku meinasi päästä..nokka oli ehjä mutta neljä paininta ei seurannut nokkaa ja yksi painin oli halki.. hihnapyörän pultin sai pyörittää käsin auki.

                                        nooh, tehtiin kansi-ja pumppuremontti, kaikki pakoset ja yhden imusen vaan joutu vaihtaan ja painimet. toki kaikki remmihuoltoon kuuluvat osat päälle ja kammen pään oikasu.

                                        sen jälkeen laitettua:

                                        etulevyt+palat (biltema, haen seuraavatkin, ihan ok osia pl.pölyäminen)
                                        alatukivarret (nekin biltemasta, saa neljä vartta seuraavaksi halvimman hinnalla)
                                        takapöntön kannake irtos -> hits
                                        alkuperäiset iskarit vaihtoon 420tkm kohdalla=)
                                        takajouset samalla numeroa jäykempiin -> on muuten maavaraa!
                                        raidetangon päät
                                        takasatulat(tehdasuudet biltemasta, 'a 59?)
                                        takalevyt+palat
                                        asennettu eberspächer-lämmitin, muuten en minä ainakaan tarjennu.
                                        yksi takapyörän laakeri, jonka takia tarvittiin hinuria.

                                        tämä siis 4 vuoden ja noin 105tkm matkalta. On mielestäni hyvä ajaa ja riittävän väkevä suomen nopeuksille, eikä pelkää kärryn vetoa. Laatikko (CEP 5-v) rallatellut koko ajan kun mulla ollut mut en oo antanu häiritä, pistäny ratioo vaan isommalle. kytkytin pikkusen alkanu ravistaan.. Gurut huom. onkos tässä jo 2-massavauhtipyörä(AAT)? Jos itte osaa jotain tehä niin suosittelen käyttöautoksi. tuossa on nyt mittarissa 480 kohta ja meno maistuu edelleen. öljyä ei kulu. oon uudempia voortteja, ooppeleita tojotia ym käyny koeajamassa ja oon sitä mieltä ettei auto ainakaan niihin vaihtamalla tuosta parane.

                                        yks vika siinä vaan on..tuon q:n kun hommasin niin tuntuu ettei vajaavedolla enää pääse liikkeelle...=) kunhan hieman rikastun niin saksaan ja c4 avant q 2.5tdi:llä pihaan ja vanha q odotteleen museoikää!

                                        Comment


                                        • #21
                                          B-alkuiset koneet tuli ymmärtääkseni vasta -03 loppuvuodesta. Sitä ennen on noita nokka/kansivikaisia ollu

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tässä ketjussa kehutaan 2,5 TDI AEL tyyppiä, Mikä AEL tyypin tekee halutummaksi ja paremmaksi. Itsellä on vm-96. ja juuri tuo AEL tyyppi

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kovemmat tehot kuin AAT koneessa.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X