Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.5 tdi (AKE 2001) nykiminen, ilmavaivojako? *Ratkennut*

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.5 tdi (AKE 2001) nykiminen, ilmavaivojako? *Ratkennut*

    En mää tajuu noitten korjaamojen touhuista mitään. Autossa alkoi esiintyä pientä nykimisongelmaa, ja merkkiliikkeessä päättivät ensimmäiseksi avata kannet ja kattoo, onko siellä kaikki paikoillaan. Väittivät, että joku vipu olisi pois paikoiltaan. Hommaa jatkoi liike, joka alunperin laittoi uudet nokat keväällä. Olivat sitten innoissaan purkaneet nokkakoneiston huomatakseen, että siellä oli kaikki paikoillaan niin kuin pitikin! Yksi nostin kuitenkin todettiin löysäksi, ja se meni siis vaihtoon. Ihme touhua ja artisti maksaa. Merkkiliikkeestä sentään sanoivat suoraan, että eivät laskuta mitään "hyvin" tehdystä selvitystyöstään.


    No tietenkään se nykiminen ei tuolla lähtenyt, epäilen itse jotain ilmavaivaa varsinkin kun auto on pihassa luiskassa parkissa aina nokka ylöspäin. Oire on siis sellainen, että maantieajossa isommilla kierroksilla tasaisessa ajossa vak. nop. säädin päällä joskus nykii. Tehot on kaikki tallessa. Starttaa ongelmitta. Parkissa jos kierrättää vaikka 3000, niin kierrokset vähän elää koko ajan. Pientä kosteutta/vuotoa on havaittavissa vasemman puoleisen kannen parin suutinputken juuresta. Aiemmin olleet ihan kuivat. Polttoaineen suodatin vaihdettu 20 tkm sitten. Läpinäkyvässä letkussa oik. puoleisen kannen päällä juoksee ilmakuplaa, mikä ko letku on sanokaa te viisaammat.


    No näitä ei tartte enää ihmetellä jatkossa, tuli mitta täyteen ja tilasin uuden huoltoliisarin. Nykimishomman korjautan, A6 myyntiin ja sen jälkeen keskityn puhtaasti rakennusprojektiimme, jossa rahat tulee akuuttiin tarpeeseen.
    Viimeksi muokannut rokala; 27.9.2007, 19:22. Perustelu: ratkennust

  • #2
    Se läpinäkyvä putki on löpön tuloputki ja jos siellä on kuplia on tuo liki satavarmasti ongelman syy. Mistä ilma sinne pääsee on eri juttu: kannattaa tsekata polttonesteen paluuletkut suuttimilta pumpulle (uudet tilalle) ja varmistaa, että niiden takaiskuventtiilit ovat kunnossa. Kunnon ilmaus systeemille ja sitten uutta yritystä. Yllättävän tiukassa ne kuplat voikin olla.

    Comment


      #3
      Jep, ne kangasletkut kaikki uusiksi ja takaiskuventtiilit tuloputkiin. Ilmaus yhdeltä suuttimelta ja sitten pitäisi toimia.

      Comment


      • #4
        thanks, näillä eväillä mennään!

        Comment


        • #5
          Jos kerran tuolla kirkkaassa putkessa vilistää ilmaa, niin se on kyllä aikalailla varmaan syy ongelmiisi.
          Jouko tuossa jo ehdotteli tärkeimmät tarkistukset, mutta lisäisin listalle vielä sen kirkkaan putken liitokset,
          jossa ilmaa näet. Mullla oli tuo kirkas putki kopertunut niin, että sen liitokset alkoivat falskata suodattimen
          vaihdossa syntyneen pienen liikautuksen jälkeen.
          Muistaakseni joku muukin on täällä raportoinut samaa vikaa juuri noissa AKE-koneiss

          Comment


          • #6
            Tarkista se löpösuodattimen ja termarin välinen O-rengas. Mulla vuoti edellisestä ilmaa sieltä.

            Comment


            • #7
              ehkä en olekaan sitten oikeasti audimies... Joo kannattais varmaan pitää jne., tästä puhuttiin Jouni jo, mutta kuten tiedät, rakennusprojektia tekevällä ihmisellä on rajallinen talous ja stressinsietokyky. Mutta joo, hieno auto on myynnissä ja löytyy Nettiautosta hakusanalla RAF-910. Kaupan päälle hauska rekkari.

              Kiitos muuten kaikille hyvistä vinkeistä, vertaisryhmän tuki auttaa kun ei omat voimat riitä. Nimeni on Riku, ja minä olen Audisti :D

              *edit* Nykyisin Skodaholic. RAF liitelee muualla.
              Viimeksi muokannut rokala; 27.9.2007, 19:29.

              Comment


              • #8
                Sanokaas muuten kenellä on kokemuksia vastaavasta autosta, jos kaikki letkut ja liittimet on tip top kunnossa, eikö siellä kirkkaassa letkussa mene silloin kokemuksenne mukaan kuplan kuplaa? Vai meneekö siellä aina jonkin verran kuplia?

                Comment


                  #9
                  Kyllä diisselissä välillä voi kuplia mennä, se ei haittaa mitään. Mutta jos sitä menee koko ajan niin sen huomaa jo käynnissä.

                  Ite vaihdoin taannoin suodattimen uuteen, aikasemmin meni välillä kuplia. Nyt ei enään näytä menevän ollenkaan. Siis golffissa.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä se putki on ollut ihan ilmaton, kunhan hatarat paikat on tilkity. Ei kai sitä kannata silti parsia jos
                    vaikka käynnistksen jälkeen siellä satunainen kupla harhailee. Esim suodattimen vaihdon jälkeen
                    trafiikkia toki saapi olla jonkinaikaa.

                    Comment


                    • #11
                      Ongelma ratkesi vaihtamalla uusi polttoainesuodatin ja noita paluuletkuja. Luulen kuitenkin, että myös tankilta lähtevät letkut olisi syytä vielä tarkistaa, koska siellä oli havaittavissa epäilyttävää märkyyttä. Joskus tosin ei viime aikoina on myös tuntunut naftan hajua kun tulee paikallaan seisseeseen autoon, olisko sama vuoto kyseessä.

                      No auton uusi omistaja on asiasta ohjeistettu, ja tietää mitä tehdä jos tulee nykimistä. Onnea uudelle omistajalle ja Matti jos luet tätä niin kerro terveisiä!

                      Comment


                        #12
                        Noniin. Nykimistä hieman sivuten.
                        Vaihdoin tuossa omaan tdi-laitteseen uuden turbon. Entinen oli tuo vakio 110kw
                        turbo ja nyt tuli tilalle sitten 132kw turbo, kun tuota entista ei saa enään ja
                        kaikki korvataan tolla isomalla. Ongelmana nyt on se, että ilmeisesti nykyinen softa
                        ei oikeen toimi tuon turbon kanssa. Kun kiihdyttää niin ~2200rpm kohdalla tulee
                        pieni notkahdus ja sen jälkeen kiihtyminen on maltillisempaa, kuin välillä 1800-2200.
                        Tulee mieleen, et olisko siinä sen verran eroa turboissa, että uusi tuuppaa ahtoja
                        snadisti liikaa ja sitten aletaan sitä rajoittamaan? "Ongelman" huomaa parhaiten
                        kolmosta isommalla vaihteella.

                        Muistan jossain topikissa joskus puhuttaneen tästä, mut en nyt kirveelläkään
                        löytänyt moista vaik koitti monia hakusanoja. :/

                        Comment


                          #13
                          MAF ...

                          Comment


                            #14
                            Niin arveltu. Kuuluuks näyttöön tulla virhemerkkivalo kun johto on irti?

                            Comment

                            Working...
                            X