Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autobildin testi 100tkm Audi A6 2.7 TDI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autobildin testi 100tkm Audi A6 2.7 TDI

    Kyllä on koneessa kauhea jakoketjuhässäkkä. Neljä kappaletta 1-rivistä kettinkiä. Ei tainnu noistakaan tulla kovin pitkäikäisiä koneita tai ainakin kalliiksi käy vanhemmuuten ylläpito.

    Kyllähän se auto kun auto nykyään sen 100 tonnia kestää suuremmin kulumatta.

    Uusimmassa autobildissä purettu osiin koko auto.

    #2
    et ilmeisesti lukenut kovin tarkkaan kommentteja moottorista...Luki että moottorin voi huoletta lähettää seuraavalle 100tkm ajolle ja enempäänkin ilman osien vaihtoja yms.

    Comment


      #3
      Jep. Kone oli todettu käytännössä uuden veroiseksi.

      Tuossahan on muuten laserilla karkaistut öljypintataskut sylinterin seinämissä. Tai ei se oikeastaan ole laserkarkaisu vaan pinnanmuokkaus niin, että pintaan muodostuu tuosta "karkaisusta" johtuvasta mikrorakennemuutoksesta tuleva pieni pinnan kohoaminen, koska martensiittinen mikrorakenne on tilavuudeltaan vähän suurempaa kuin perusmateriaali. Tuo pinnanmuokkautuminen muodostaa pintaan "verkon", joka on hieman koholla perusmateriaalin pinnasta. Verkon sisään jää öljylle taskuja, joissa voiteluöljy pysyy vähän paremmin kuin pelkässä sileässä pinnassa.

      Menetelmää kutsutaan usein myös laserhoonaukseksi ja Audin käyttämä menetelmä on ilmeisesti ensimmäinen suursarjatuotannon sovellus, mutta tuskin viimeinen.

      Samaa menetelmää on muuten käyttänyt jo vuosia MAN ensin laivamoottoreidensa ja sitten myös kuorma-autojensa sylintereissä.

      Comment


      • #4
        Ei vain jaksa ymmärtää, miksi tuolla tavalla rakennetaan hyvään autoon kone. On kuin ranskalaiset insinöörit olisivat päässeet suunnittelupöydälle. Vetää nyt ketjuja 90 asteen kulmaan mutkittelemaan. Se on hyvä jos kestää maksimissaan sen parisataa tuhatta kilsaa ajella.

        Lohko itsessään kestää varmaan vaikka kuinka paljon. Vanhempienkin audien lohkot ovat olleet lujia. Nokkaongelmat ja jakopää ovat olleetkin yleensä moottorien akilleenkantapää. Jakopään osat kun pettää niin siinä ei paljon laser shokkihoidolla tehdyt sylinterit enää auta.

        Kymmenen vuoden sisällä kuullaan kauhutarinoita, kun jakopään mutkille vedetyt kettingit rämähtää ajossa.

        Comment


          #5
          Ainahan jotkut jaksaa vaahdota uudesta tekniikasta ettei varmasti kestä. Semmostahan se oli jo ekojen TDI koneiden kanssa 90-luvulla. Kummasti niilläkin vaan ajellaan +500tkm ilman ongelmia. Jos jollain joskus katkee nokkahihna ni heti mollataan kaikki koneet paskoiks. Helppo yleistää eikä mietitä paljonko esim. näitä TDI autoja on liikkeellä. Eiköhän lopeteta vouhotus ja annetaan ajan kulua. Moottori on kuitenkin melko kiva tuollaseen autoon.

          Comment


          • #6
            vielä vähän utelua TDI:stä

            Toivottavasti olen edes jokseenkin oikealla osastolla... Olen ihka ensikertalainen listalla joten antakaatten anteeksi jos en ole osannut käyttää hyväksi kaikkia etsintäkommervenkkeja.
            Kovasti puhutaan TDI:n lastentaudeista tai niiden puutteista. Uskaltaiskos kysyä arvon raadilta, onko a6 2,5 koneissa iso ero peruskestävyydessä? Olen hankkimassa 100 2.2 k-jetin tilalle ko dieseliä ja kauhia on miettiminen. Mut kun ei ole tietoo... Tehossahan on aika iso ero. 110 kw houkuttaisi vaan kyllä se pienempikin kävisi. Entä huollettavuus? Oisko suosituksia? Tarkoitus on saada auto jota pidän kauan ja jolla ajan paljon.

            Comment


            • #7
              Ookoo, siirrytäänpä sitten samoin kysymyksin puarhuoneen puolelle. :)

              Comment


              • #8
                Onko näitä uusi korisia -05 -> A6 TDI:tä paljon Taxeina? Olen joitakin nähnyt.

                Eli kaiken järjen mukaan, esim. tämä uusi -05 -> 2.0 TDI tai 2.7 TDI kone kestäisi paremmin kuin se vanhempi 2.5 TDI painos?

                Olen harkinnut -05 tai uudempaa A6 Avant 2.0 TDI tai 2.7 TDI:ä automaattina Deutslandiasta, yli 100 tkm ajettuja alkaa saamaan jo kohtuu hintaan.

                Ei taida Suomessa vielä törmätä uusikoriseen yli 200 tkm ajettuun kovin usein?

                Comment

                Working...
                X