Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 tdi v6 afb nokkien vaihto opas

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 tdi v6 afb nokkien vaihto opas

    Tänne vois laittaa tietoa mitä osia tarvitaan, miten vaihto tapahtuu esim: Tarvitaanko erikoistyökaluja(millaisia) ja pitääkö huomioida jotain erityistä. Sekä mitä joutuu purkamaan.

    osalista:

    1 059109021BQ nokka-akselit
    1 059109021BP
    1 059109022BD
    1 059109022BC
    24 059109521E nostinkuppi
    2 059198025 tiivistesarja
    24 059109075E paininlevy
    24 059109444 vipu
    2 026103085D stefa
    1 078103113E tulppa
    1 059198119A nokkaremmikamat kiristäjillä
    1 ruiskupumpun remmikamat rullilla
    1 059105263A alahihnapyörä
    1 059105229 pultti
    1 059121004C vesipumppu
    1 078121113F termari
    1 059260849B moniurahihna
    1 059903341A rulla
    1 059903341 rulla
    1 059145276 rulla
    1 059145284B damper
    12 N 0138042 suuttimen o-rengas
    6 046130219A suuttimen o-rengas
    1 059115562 öljyn suodatin

  • #2
    Nokkahihnan paikalleen saamista varten tarvit lukitustyokalun.

    Comment


    • #3
      olisko jollain kuvaa lukitustyökalusta?

      Comment


      • #4
        millä periaatteellä toimii tuo lukitus työkalu? voiko sen tehdä itse? En ole vielä omaa autoani niin paljoa purkanut että näkisi lukitus tavat.

        Comment


        • #5
          Tein itse nuo nokkien lukituslevyt ( 4 kpl) tavallisesta sopivanpaksuisesta lattaraudasta. Levy sijoitetaan nokka-akseleiden päässä olevaan uraan siten, että lukituslevy tulee tasaisesti tiivistepintaa myöden. Helppo ja yksinkertainen ajoitus. Vauhtipyörän ( kampiakselin) lukitus löytyy koneen alla ollevan tulppapultin alta. Sinne sorvattiiin oikeanpaksuisesta pultista vauhtipyörän koloon sopiva tappi. (Olikohan 8mm pultti ja reikä vauhtipyörässä 5mm:ä ?)
          Laita joku naru niihin lattaraudan paloihin niin säästät hirveesti aikaa kun ei tarvitse kalastella niitä lohkon takaa...( kts. kuvassa olevaa kettinkiä, VV:n ratkaisu, mulla oli luistimien vanhat nauhat!)

          Ilman näitä heebeleitä ei taida onnistua ajoituksen saaminen kohdalleen.

          Comment


          • #6
            syöttöpumpun lukitukseen tarviaa tapin 10mm tappi pituutta n.80mm jonka toinen pää sorvataan 5mm paksuuteen n.50mm matkalta.

            Mistä kohti tarkalleen löytyy toi kampiakselin lukitus?

            Comment


            • #7
              kampiakselin lukitus löytyy ilmeisesti lohkon kylestä kuskin puolelta. Muovitulpan alta. Sinne menee joku 18mm kierteellä oleva kartiopäinen pultti. Jos olen oikeassa?

              Comment


              • #8
                Tuossa jotakin suuntaa mihin asti pitää purkaa. Tässä tapauksessa kannet ,pumppu ja turbo kävi myös "reissussa" Niin ja tämä kone on akn



                Comment


                • #9
                  Pientä puuhastelua iltojen ratoksi....Nooh onneks vielä 45tuhatta tuohon duuniin tosin ilman kansien irrotusta...

                  Comment


                  • #10
                    varaosa listaan kannattaa lisätä: kampiakselin stefa b 054115147B , pitempi ura hihna b059109119B ja jakohihnan kiristin joka ei tule hihna paketissa mukana 059109479B hinta tais olla marmorilla n.110 euroa

                    Comment


                    • #11
                      Tarvitseeko -03 mallin A4:sta purkaa keulapala samoin kuin tuossa kutosessa? Mulla on joku ohje missä käsketään lukkopellin siirtämistä huoltoasentoon.

                      Tarkoittaako keulan huoltoasentoon siirtäminen hyllylle nostamista?

                      Comment


                      • #12
                        Ei tarkoita.
                        "Oikeaoppisessa" huoltoasennossa mm. puskurin palkki, syyläri, valot, lukkopelti jäävät paikalleen.
                        Puskurin palkin kiinnityspulttien tilalle ruuvataavan kierretangot ja pakettia nykäistään irtipäin moottorista, jolloin työskentelytila kasvaa.
                        Tällä menetelmällä jäähdytysnesteet ja ilmastoinnin aineet pysyy sisällä.

                        Mutta tuota voi soveltaa, itse olen mm. irroittanut aina puskurin palkin pois, vetänyt systeemin ulos ja kiilannut puupalikoilla.

                        Edit: Nihkeästi löytyy kuvia huoltoasennosta, mutta tuossa nyt jotain osviittaa http://www.elisanet.fi/garage/huollot/nokkahihna.html
                        Viimeksi muokannut A6tonen; 30.12.2008, 10:28.

                        Comment


                        • #13
                          Tarviiko kanttakäyttää pois jos vaihtaa yhden nostimen keinuvivun ja nostimen? Minkä paksuinen tämän latan pitää olla joka tulee nokkien lukituslevyksi?

                          Comment


                          • #14
                            Kantta ei tarvitse irroittaa keinuvivun vaihtamiseksi. Keula pitää kuitenkin laittaa huoltoasentoon, koska jakopäähän tarvitsee päästä käsiksi nokka-akselien irroittamiseksi.

                            Voin mitata "lukituslatan" paksuuden kunhan käyn tallissa.

                            Sain nokat vaihdettua ja romut kasaan, ruuvejakaan ei jäänyt yli..

                            Ongelmaa kuitenkin jäi. Sain auton käyntiin, kunhan ensin enimmät ilmat oli häipynyt.
                            Käynti on kuitenkin edelleen karkeahkoa ja moottori ravistaa tyhjäkäynnillä. Suodattimelta tulevassa letkussa ei näy ilmakuplia. Auto myös käynnistyy todella vaivatta.

                            Onko ravistaminen tyypillinen oire ilmasta letkuissa vai kuulostaisiko vika enemmän pumpun ajoitukseen liittyvältä? En omista VAG-comia joten en pysty itse tarkistamaan ajoitusta.
                            Viimeksi muokannut 8866; 12.1.2009, 14:57. Perustelu: Yhdistin viestit

                            Comment


                              #15
                              Tässä on tuon jakopäärempan erikoistyökalusetin sisältö ja käyttöohjeet:
                              http://www.eurocarparts.com/sealey/I...ons/VS1240.pdf

                              Näyttää siltä, että nuo on helppo itsekin tehdä, kunhan tietää mitat...

                              Comment


                                #16
                                Kaverin Transportteriin saatiin aikaiseksi melko karkea käyntiääni, kun ennakoita säädettäessä lipsahti ennakot reilummin aikaiselle. Omassa loppui pumpulta liikevara kesken, eli ei saatu niin aikaiselle, kuin yritettiin, mutta speksissä on ja käyntiääni kokolailla pehmyt.

                                Nämä siis molemmat R5-koneita, eli vähän eri vehkeitä, mutta kai ne säännöt pätee yhtälailla.

                                Comment


                                • #17
                                  Lukituslatan paksuus oli mulla 4mm. Ura nokka-akselin päässä on n. 4,5mm. 4 millin latta tuntui kuitenkin suht sopivalta. 4,5 milliä paksu ei olisi edes mahtunut, koska nokka-akselin uran toinen kylki jää kannen tasopinnan alle.

                                  Lohkon kyljessä oleva reikä on siellä ilmastoinnin kompuran takana ja ainakin B5 mallin A4:ssä apurungon takana hankalassa paikassa. Kierre siinä on M18 ja muistaakseni tiheä. Sopivan työkalun t-s-i mies sorvaa oikeanlaisesta pultista. Järkevä tilaa valmiin netistä.

                                  Pumpun lukitukseen käytin 6mm poranterää. Reikä pumpun hammaspyörän päällä olevassa limpussa on isompi, mutta varsinainen kohdistava reikä hammaspyörässä ja pumpussa on 6mm.

                                  Nokkahihnan kiristimen lukitisin paikalleen pienellä kuusiokoloavaimella, kun sellainen kävi reikiin sopivasti.
                                  Kiristintä löysätessä kannattaa välttää liikaa voiman käyttöä, koska kiristin on ilmeisesti hydraulikäyttöinen. Kiristin liikkuu hitaasti kun sitä löysätään. Liika voima saa avaimen pyörähtämään reiässä, mutta ei nopeuta kiristimen liikettä.
                                  Viimeksi muokannut Vilpertti; 15.1.2009, 10:01.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kampiakselin pultti

                                    Minulla olis kampiakselin stefan vaihto, eli näinollen myös kuningaspultin vaihto. Hihna on jo irti, eli en uskalla pyörittää moottoria. Kokeiltiin vaihde ja jarru päällä, mutta vääntäessä tuntui pieni kolahdus, ihankuin olisi mäntä osunut venttiiliin (en tiiä pitäiskö osua) joten mietin jotain toista keinoa.

                                    Kestääkö kampiakselin ajoitus/lukitus työkalu jos käyttää sitä vastakappaleena?
                                    Vai onko jollakulla parempaa konstia? Ei jaksais ruveta ostamaan rautaa ja väsäämään vastatyökalua, joka sopisi hihnapyörään (kestääkö se edes?)

                                    Comment


                                      #19
                                      Kestääkö kampiakselin ajoitus/lukitus työkalu jos käyttää sitä vastakappaleena?
                                      Kyllä, tehtaan ohjeiden mukaan sillä lukitaan. Syytä tosin olla orkkis tai muuten kovaa tavaraa tuon lukitsimen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tarvitseeko nokkia nostaa ylös, jos vaihtaa pelkästään nostimen? 12Tkm sitten tehty nokka jumppa ja nyt kalkattaa jo V***U!
                                        Liikkeessä edellinen omistaja teettänyt homman, mutta toki itse toimittanut osat (Febi?!?!?) ja näin ollen voi voi. Alakaa kohta riittää nämä 2.5 V6 TDI kotkotukset=)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tarvii, mutta ei se nokkien irroittaminen oo mikään iso homma

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja viva Näytä viesti
                                            Tarvii, mutta ei se nokkien irroittaminen oo mikään iso homma
                                            "Ei ole iso homma". Omaan olisi jakohihnaremppa käsillä ja ajattelin harrastella nokat myös. Mistä löytyy parhaat ohjeet kun korjausopasta ei taida oikein olla saatavilla? En viitsisi summan mutikassa alkaa purkamaan kuitenkaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos jakopää jo valmiiksi irti niin nokat menee tyylillä:
                                              1. Irroita nokkapyörät (jos et ole jo sitä tehnyt)
                                              2. Alipainepumppu irti
                                              3. Kiroa hieman :)
                                              4. m6 pultit irti nokkapyörien takaa
                                              5. Paisuntasäiliö irti (ei ole pakko, mutta helpottaa)
                                              6. Ilmansuodatinkotelo + putki maffilta turbolle irti (ei taaskaan pakko)
                                              7. Peltinen ahtoputki irti (venakopan kanssa samoilla pulteilla)
                                              8. Suutinputket irti, ainakin suuttimien päästä
                                              9. Venakopat irti
                                              10. Suuttimien pitolevyt irti
                                              11. Nokkapukit irti, yksi nokka kerrallaan ja tasaisesti avaten (ja öljykanaviin jos laittaa kangastupot niin ei ole kaikki nostajat niissä)
                                              12. Vanhat romut irti

                                              Ja kasaus sama käänteisessä järjestyksessä.

                                              Muutama vinkki vielä perään:
                                              -Pukit käy vaan yhteen paikkaan ja YKSIN PÄIN (tarkkana, menee poikki jos laittaa väärinpäin!) Ja kiristysmomentti 10nm (aka. pienel räikäl ja ei kovin tiukkaan)
                                              -Nokkien asennot kannattaa katsoa pöydällä valmiiksi ja merkata rattaaseen oikea kohta, helpottaa asennusta
                                              -Venakopan tiivisteet täytyy liimata, tai vuotavat

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jees kiitoksia. Jos haluaakin vain tsekata nokkien kunnon, pitääkö silti purkaa kohtaan 9 saakka? Vai voiko kopat aukoa helpomminkin?

                                                Meinasin että jos ei ole kulumaa ei vaihtaisi..tosin työnä ei taida niin kauheasti säästää eikä ne nokkasarjat nyt mahdottomia maksaisi...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Dremeli Näytä viesti
                                                  Jees kiitoksia. Jos haluaakin vain tsekata nokkien kunnon, pitääkö silti purkaa kohtaan 9 saakka? Vai voiko kopat aukoa helpomminkin?

                                                  Meinasin että jos ei ole kulumaa ei vaihtaisi..tosin työnä ei taida niin kauheasti säästää eikä ne nokkasarjat nyt mahdottomia maksaisi...
                                                  Eipä noita venttiilikoppia ilman kohtia 5-9 oikein muuten irti saa...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    -Venakopan tiivisteet täytyy liimata, tai vuotavat
                                                    Liippaa sen verta läheltä aihetta, että lainaan topiccia. Pitäisi tiivistää vasemmanpuoleinen venakoppa. Vuotaa hieman öljyä sieltä ja auto merkkaa reviirin. Pari kysymystä sen suhteen.

                                                    1. Onko joku tietty tiivistemassa/liima havaittu erityisen hyväksi venakoppien tiivistyksen suhteen?
                                                    2. Ilmeisesti massa laitetaan tiivisteen molemmille puolille?
                                                    3. Onko tiivistemassa syytä antaa kovettua täysin, ennen koneen tulille laittoa?
                                                    4. Löytyykö venttilikoppaan mitään laadukkaita tarviketiivisteitä vai onko syytä mennä OEM-tiivisteillä?
                                                    5. Onko mitään muuta erityistä, mitä olisi syytä huomioida hommassa?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      1. Onko joku tietty tiivistemassa/liima havaittu erityisen hyväksi venakoppien tiivistyksen suhteen?
                                                      2. Ilmeisesti massa laitetaan tiivisteen molemmille puolille?
                                                      3. Onko tiivistemassa syytä antaa kovettua täysin, ennen koneen tulille laittoa?
                                                      4. Löytyykö venttilikoppaan mitään laadukkaita tarviketiivisteitä vai onko syytä mennä OEM-tiivisteillä?
                                                      5. Onko mitään muuta erityistä, mitä olisi syytä huomioida hommassa?
                                                      1. Musta moottorisilikooni on tyylikästä
                                                      2. Molemmille puolille tasainen ohut kerros
                                                      3. Tuo varmistaa ainakin sen pysymisen, eli jos aikaa löytyy niin ehdottomasti
                                                      4. Reinz ja Elring
                                                      5. Maltti on valttia, ja kannattaa purkaa kaikki mahdollinen pois tieltä niin helpottaa kummasti. Ja kevyesti öljyä suuttimien varteen niin asettuu sekin tiiviste helpommin

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt olis huoltoasennossa komeasti, laturi irti ja menee tarkastukseen samoin kuin webaston vesipumppu on eloton ja irroitettu. Urahihna ja urahihnarullat yms irti, alipainepumppu irti jne, odotellaan vaan lukitustyökaluja saapuvaksi postiin, sitä odotellessa pesu.

                                                        Mutta: En löytänyt sille lukitustapille paikkaa

                                                        Lohkon kyljessä oleva reikä on siellä ilmastoinnin kompuran takana ja ainakin B5 mallin A4:ssä apurungon takana hankalassa paikassa. Kierre siinä on M18 ja muistaakseni tiheä. Sopivan työkalun t-s-i mies sorvaa oikeanlaisesta pultista. Järkevä tilaa valmiin netistä.
                                                        Olisiko vielä tarkempaa koordinaattia. Olen jo pyyhe päällä suihkun jäljiltä joten en jaksa enää lähteä etsimään noilla ohjeilla, mutta olisi varma havainto seuraavan kerran kun ryönään tuon kanssa...

                                                        Hemmetin paljon tuota joutui purkamaan, toivottavasti muistaa ja saa kaikki letkut ja liittimet ehjinä myös paikoillensa 8)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Olisiko tuolla koordinaatteja.

                                                          Kuva on siis 2.5tdi passatista mutta eiköhän se ole samanlainen tuokin kohta. Ja tuo oli tosiaan oikea kohta johon lukitsinta tarjosin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Etsit semmoista 'tulppaa' jossa on kuusiokolo reikä, sen ku poistaa näkyy kampura :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X