Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tehoa uupuu mystisesti 96 kw tdi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tehoa uupuu mystisesti 96 kw tdi

    oli A4 -01 96 kw awx Audi jakohihnan vaihdossa. Vaihdettiin myös leveämmät renkaat 205/55-16 tilalle 215/55-16 renkaat ja uusi ilmastoinnin lauhdutin (nokalle). Nyt kulutus on noussut 0.5 litraa ja tuntuu että tehoa on hävinnyt 10 %. Ajoitus ja nokka-akselin merkit on tarkastettu. Luulisi ettei isompi ja leveäpi rengas ei vaikuttaisi niin paljoa. Onkohan ainut vika päänupissa.

  • #2
    215/55/16 renkaan ulkokehä on suurempi kuin 205/55/16 renkaalla. Leveämpi rengas myös painaa enemmän => lisää jousittamatonta massaa ja sillä on suurempi vierintävastus. Leveämpi rengas siis lisää kulutusta, tosin en osaa sanoa onko tuo 0,5l kohdallaan. Kuullostaa melko paljolta.

    Comment


      #3
      Ei kyllä tuo noin suurta kulutuksen nousua noin pieni muutos.

      Paljonko se nyt sitten vie? Toki pieni kasvu renkaassa vaikuttaa kiihtyvyyteen ja mittariinkin, mutta aika pieni se on tossa vielä.
      Renkaan massakin vaikuttaa, eli jos on kovin paljon heittoa niin sitten kyllä voi tulla eroa. Vertaan omaani, jossa 15" peltivanteilal ja normi 195/65 renkailla menee suunnilleen 0.5l vähemmän kuin 225/45/17 aluilla, painoeroa oli jotain 8kg per rengas kun mittasin eli 16kg->24kg tms
      Sulla ei voi siis johtua se tuosta kyllä.

      Tuossahan ei sen kummempaa ajotuksen säätöä ole, viilausta kai voi tehdä softan puolelta.

      Comment


        #4
        Olisiko Petrillä tai muilla mitään ohjeita tuon ajoituksen tarkistamiseen/muuttamiseen pumpparikoneista? Ross-Techin sivut eivät neuvo kuin jakajapumpullisten omistajia, ja ilmeisesti ei voi soveltaa näissä uudemmissa koneissa?

        Comment


        • #5
          Ajoitusta ei voi tarkastaa kuin jakopää purettuna. Eli työkalut pitää mennä kohdilleen. Se nokka-akselin kohdistustapin sovite kanteen oli itsellä tosi jämpti, onneksi huomasin ja painoin tapin reikäänsä tarpeeksi syvälle.

          Itse vaihdoin uusiin samankokoisiin kesäkumeihin ja samanlaisella ajolla keskikulutus nousi 0.4L/100 km eli Bridgestonen Turanzasta > Contin Sporteihin. Kumiseoksien eroissa lienee selitys.

          Comment


            #6
            Eli siis vierintävastus/massa vaikuttaa noinkin paljon? Ei olis uskonu.

            Tuota ajotusta kai ei voi ryssiä jos on ajotus/lukitustyökalut, jotka jokasella tietty on :)
            En toki ole tehnyt tuota vielä ite, mutta aika ykselitteinen ohje taitaa olla kuinka nuo pitää olla.

            Ei ole vaggomiin mullakaan ohjeita, mutua/huhua enemmän. Jollakin se kuitenkin pitää saada viilattua, ainahan jotain heittoa jossain voi olla.

            Comment


            • #7
              uskomatonta

              itse vaihdoin kuluneet Nokian NRHi>Turanzaan (uudenveroiset). Että kulutusero voi olla noin suuri. On se vaan pakko uskoa.
              Viimeksi muokannut 6969; 23.9.2007, 22:14.

              Comment


                #8
                Kimmo:

                Kuinka kauan autosi ilmastointi on ollut "pois pelistä"? Meinaan vain sitä, että nyt jos ja kun ilmastointi on kunnossa, niin se kyllä lisää kulutusta helpostikin ½ litraa sadalle kilometrille. Toinen juttu on se, että se vaikuttaa myös suoraan tehoihin, tosin ohjausjärjestelmän pitäisi kyllä pudottaa kompressori pois kiihdytyksissä, jotta käytössä olisi enemmän tehoa. Yleisesti ottaen ilmastoinnin kompressori ottaa tehoa muutamista kilowateista aina 10...15 kilowattiin saakka.

                Comment


                • #9
                  tarkistappa viellä se ilmamassamittari.
                  se kun vie tehoa ja lisää kulutusta.

                  Comment


                  • #10
                    ilmamäärämittari

                    ilmamäärämittari on testattu Laakkosella tiistaina. Pitäisi pelata. Ilmastointi on pelannut kokoajan, mutta vajaateholla. Vuoti pikkuhiljaa mutta toimi. Vaihdettu kenno ei ole alkuperäinen mutta luulisi ettei se ahdista. Ilmastointia on käytetty kokoajan.

                    Comment


                    • #11
                      Ilmanpaine

                      Nyt nostan renkaiden ilmanpaineen 2 barista 2.4 baariin. Pitää tarkkailla paljonko vaikuttaa kulutukseen. Luulisi ettei renkaat kuluisi epätasaisesti.

                      Comment


                        #12
                        Tuo 2bar on liian vähän tuollasille renkaille. Tuo 2.4-2.6 vois olla oikea. Hieman matalampi rengas vaatii vielä isomman paineen.

                        Comment


                        • #13
                          Itse ainakin tykkään ajaa himean kovemmilla paineilla kuin ohjekirjassa suositellaan. Nyt taitaa olla 205/55/16 palloissa 2,5 edessä ja 2,3 takana.

                          Comment

                          Working...
                          X