Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5TDI terävä käyntiääni -> korjattu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5TDI terävä käyntiääni -> korjattu

    C4 korisen 2.5TDI AAT käy häiritsevän terävällä nakutuksella. Aikaisemmin kävi ok mutta kansipahvin vaihdon jälkeen alkoi raksuttaa ikävästi, vähänniinkuin vanha taksivolvo... ;)
    Kansiremontissa vaihdettiin pako-ohjurit, koneistettiin seetit ja plaanattiin tiivistepinta, lisäksi koeponnistus ja venttiilien "säätö".
    Ajoitukset on katottu monesti ja kunnossa on, lisäksi paikallinen paja yritti ajoittaa pumppua, heikolla menestyksellä. Kokeilivat he(kin) eri ajoituksia pumpulle mutta käyntiääni ei muutu.
    Nostajat ei nakuttaneet aikaisemmin eikä niitä remontin yhteydessä vaihdettu, kanteen tulee öljyä jne. Käyntiäänen nakutus ei kuullosta nostajien lätkytykseltä.
    Tänään kurkisteltiin asianmukaisen apuvälineen välityksellä hehkujen ja suuttimein rei'istä sisälle sylintereihin ja eipä siellä mitään eksoottista näkynyt. Käsikopelolla tunnustelemalla ja "nakutuskuuntelu-kuulosuojaimilla" kuunneltuna äänilähde voisi olla syöttöpumppu?

    Työn tehnyt koneistamo, jotkut ammattimiehet ja harrastelijat ovat tuota hämmästelleet, mutta keneltäkään ei ole löytynyt apuja tai edes ideoita pehmeämpään käyntiin.
    Merkkiliikkeiden suosima "vaihdetaan perstuntumalta uusia osia kunnes korjaantuu" -ajatusmalli ei kiinnosta...
    Mikäpä siis neuvoksi?
    Viimeksi muokannut JariN; 25.9.2007, 22:10.

  • #2
    Kovin hiljaista...

    Löytyiskö täältä Jkl:n seutuvilta joku ystävällinen sielu, jolla olis sellaset vag-com -mööpelit millä tuohon koslaan saataisiin yhteys, että voisi tuota pumppua tutkiskella ja ajoitaa? Pitäisi olla sellainen piuha jolla liitytään releboksiin (neljä karvaa) ja vielä riittävä "hidas" yhteys, jonka kanssa tuo antiikkinen diagnostiikka osaisi kommunikoida?

    Halukkaat auttajat voi ilmoittautua vaikka privalla mulle tai Jarille.

    Comment


    • #3
      Eikös tuo ole sama kone kuin vanhakoppasessa V70 Vulvassa? Niissä ainakin lähes jokaisessa naputtaa alipainepumppu. Toki on kummallista että se olisi samaan aikaan remontin kanssa alkanut, mutta jos kone hiljeni muuten remontin jälkeen..

      Comment


        #4
        Jos ruiskutus aikaisella, käy terävästi, jos myöhäisellä, käy pehmeästi. Mutta ilmeisesti vika ei ole kuitenkaan ennakoissa.

        Comment


        • #5
          Juu, samaa rautaa ku volvoissa. Alipainepumppua ei ole vielä eliminoitu, mutta pitääpä tehdä sekin. Kiitokset vinkistä.

          Comment


          • #6
            Se on nokka akseli taikka nostimet jotka nakuttaa kipakasti jos on huonolaatuiset öljyt.

            Comment


            • #7
              Aiemmin käytetty mobilia ja remontissa lurautettiin valvolinet. Ei nuo nyt huonoimmasta päästä pitäisi olla, luokitukseltaan samaa täyssynteettistä kumpikin...

              Tänään laitoin varmuuden vuoksi vielä uudet nostajat, mutta sama raksutus edelleen.
              Huomasin aikasemmin konetta käsipelin pyöritellessäni, että pyöriminen jämähtää aina kun nokka on kääntymässä kylkialueelta kärkeen. Vauhdilla tai voimalla menee yli, mutta normaalisti pyörittämällä meno lakkaa aina kun joku nokista on tuolla kohtaa. Uusilla ja vanhoilla nostajilla sama homma. Efekti tuntuis olevan voimakkaampi imunokkien kohdalla. Äkkiä tuntuis että tuollanen voisi olla naputusta aiheuttava, muttta mikähän moisen aiheuttaa? Itelle tuli mieleen että kun seetit on koneistettu niin venttiilien varsien lyhennyksellä ei ole kompensoitu muuttuvia mittoja. Koneistamon laskussa on maininta venttiilitöistä ja venttiilien säädöstä, mutta mistäpä noita varmaks tietää... Voiko tuota mitenkään mitata, nokka/nostajat paikoillaan tai irrallaan? Vai onko parempia, tai ylipäätään muita ideoita?
              Viimeksi muokannut JariN; 22.9.2007, 18:19.

              Comment


                #8
                Voisihan kokeilla mittailla kuinka korkealle venttiilin pää on kanteen verrattuna.

                Luulis että tuo venttiilien "säätö" hydraulinostaja koneessa tarkoittaa venttiilien hiontaa oikeaan pituuteen.

                Kellään faktaa kuinka paljon hydraulinostin antaa anteeksi venttiilin varren mittaeroa?

                Edittiä: Paljos plaanattiin? Kuinkas tehdas suhtautuu 5 pyttyisen plaanaukseen? Muistaakseni nelosissa ei saa plaanata mutta tiedän kyllä että on plaanattu ja on toiminut

                Comment


                • #9
                  Hytikkanostaja kuulemma antaa anteeksi noin millin pituuserot venttiileissä. Mittailin varsien pituuksia ja alle puoli milliä oli eroa. Venttiilit ei kanna jos nostajat pyörii käsineen silloin kun nokan perusympyrä on nostajan kohdalla, ja näin oli tässäkin tapauksessa.

                  Jossain vaiheessa (kun oli riittävästi hakannut päätä seinään) ymmärsin kääntää nokan ajoitusta vielä vähän myöhäisemmälle. Vekotin tulille ja nätisti käy!
                  En tiedä paljonko tuota kantta on historian saatossa plaanattu, mutta näköjään pitää myöhästää nokkaa useamman asteen alkuperäisistä merkeistä jotta toimii oikein...

                  edit: eli nakutuksen syy oli väärä nokan ajoitus
                  Viimeksi muokannut JariN; 28.9.2007, 15:06.

                  Comment


                  • #10
                    Tuossa tuli ilmi vielä sellainenkin mahdollisuus, että jospa ne kampuran merkit onkin pielessä jo "alunperin", katottiinkos niitä tämän remontin alussa? Nimittäin kuuleman mukaan se ei pitäisi olla mitenkään mahdollista, että kannen oikaisu(hionta) voisi vaikuttaa noin paljoa... Noh, pääasia että lossi alkaa olla taas pikkuhiljaa ajokunnossa, ja budjettikin on pysynyt kohtuudessa.

                    Comment


                    • #11
                      Kampiakselin ajoitus kannattaa tarkistaa vauhtipyörältä. Omasta AEL koneesta oli kiila murtunut kampiakselilta ja se hihnapyörän merkki oli tietysti siirtynyt ihan mihin sattuu.

                      Oire oli aika samanlainen raksuttava käynti ja jonkun aikaa sai ihmetellä että missä vika, kunnes koneeseen kurkistuksen jälkeen venttiilin kuvat männissä kertoi karua tarinaa...

                      Hetken tuumailun jälkeen sitten purettiin jakopää kokonaan ja löyty tuo rikkoontunut ratas...

                      Comment


                      • #12
                        Jep! Jakopään osiin kuuluu jakopäänhihnan kampiakselin hammaspyöräkin. Joku mainitsi toisessa linkissä, että vaahtoaisin näistä jakopään ongelmista VAG:in koneissa.

                        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=56035

                        Lukekaapa tuolta. Jakopää tulee olemaan nykydieseleidenkin heikoin lenkki

                        Comment


                        • #13
                          Tässä tapauksessa kampuran asentoa on kokoajan tutkittu vauhtipyörän merkeistä, ja kampiakselin hammashihnapyörään puututaan seuraavassa jakopääremontissa joskus tulevaisuudessa...

                          Comment


                            #14
                            Heh, niin mun 1Z:ssa katottiin myös merkki vauhtipyörältä. Ihan saatiin kohalle kaikki.
                            Ainoo vaan, että kampuran ratas oli syöny ittensä väljäks, joten aivan päin peetähän se ajotus meni vaikka merkit oli kohallaan.
                            Eikös tossa nimenomaan ole sitä kuningaspulttiongelmaa?
                            Vipottaako hihnapyörä?

                            Comment


                            • #15
                              Ööh, miksi otsikossa lukee korjattu? Vai menikö multa ohi jotain?
                              Onko se alipainepumppu tsekattu jo?
                              Sinnehän kertyy ennen pitkää öljyä ja alkaa sen takia naputtamaan. Uusi maksaa saturaisia mutta sen pumpunhan saa tyhjennettyä ja naputus häviää.

                              Edit: Kyllä se siitä kun lukee kolmeen neljään kertaan, niin kaikki sanat tarttuu.
                              Vekotin tulille ja nätisti käy!
                              Näemmä on korjattu juu... ;)

                              Comment


                              • #16
                                No kun ihmiset toistuvasti valittaa ettei porukka päivitä viestiketjuja jos vika löytyy, ja sitten kun kerrankin ite muistin sen tehdä, niin puututaan pikkuseikkoihin... :)

                                Tokihan tuota vielä säädeltiin sen jälkeen ja viimeinen pumpun säätö on vieläkin vähän vaiheessa, mutta nakutuksen syy on löydetty ja poistettu, eli ikäänkuin korjattu ;)

                                Alipainepumppu on tyhjenetty sillävälin kun kansi oli pajalla, myös testattu ilman pumppua siinävaiheessa kun siitä oli juttua tuolla ylempänä. Näköjään unohtunu mainita ettei sillä mitään vaikutusta ollut...

                                Hihnapyörä ei vipota, mutta oletettavasti se vois olla yhtä heikko lenkki kun nelimukisissakin...?
                                Viimeksi muokannut JariN; 28.9.2007, 15:11.

                                Comment


                                • #17
                                  Jatketaas samaan, kun lähes vastaava tilanne.

                                  Kaveri hommasi itselleen tuollaisen AAT koneisen pelin, pitää tyhjäkäynnillä hyvin traktorimaista käyntiä, ja suht korkealla. 1000-1200 rpm tyhjäkäynti.

                                  Ykkös ja kakkosvaihteella alhaalla nykii ja rykii, jossain 3000rpm jälkeen taas vetää ihan hyvin, varsinkin täyskaasu kiihdytyksessä.

                                  Tällaista vikakoodia pukkas pihalle:

                                  Address 01 -------------------------------------------------------
                                  Controller: 4A0 907 401 E
                                  Component: 2,5l R5/2VT EDC HS D02
                                  Coding: 00000
                                  Shop #: WSC 112517
                                  1 Fault Found:
                                  00550 - Start of Injection Regulation
                                  17-10 - Control Difference - Intermittent

                                  Vikakoodi palaa heti, kun sen poistaa. Välillä vain intermittenttinä, välillä jatkuvana.

                                  Jako pielessä vaiko pumpussa vikaa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oletteko kattonu vag-comilla pumpun ajoitusta?
                                    http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuo olikin seuraava asia mitä piti kysyä, neloskoneista tuota olen katsonut, sekä pumpun runkoa säädellyt että ajotukset tulleet kohdilleen.

                                      Miten onnistuu tuon AAT koneen kanssa? Ilmeisesti jonnin verran pystyy sähköisesti säätämään, mistä tuo tapahtuu vag-comilla? Entäs jos se ei riitä, pumpussa jokin säätö?

                                      Comment


                                        #20
                                        Kannattaa tosin tarkistaa ajotus, tuollaista tulee jos menee alueen ulkopuolelle nimittäin.
                                        Eiköhän tuossakin tehdä kuten 1Z:n kohdalla, eli läppäriltä tdigraph auki ja käännellään pumppua tai ratasta

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vai oliko R5:n ajoituksen säätö noin yksinkertaista, eli samanlainen jobi kuin 1.9TDI:ssä (pumpun tai hihnapyörän kääntö)? Vag-comilla sen saa kuitenkin tsekattua.

                                          Ajoitus voi myös olla niin pielessä, että joutuu löysäämään hihnan ja ottamaan hampaan verran jompaan kumpaan suuntaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tokihan mun muistikuva on AEL:stä ja muutaman vuoden takaa.
                                            Kellolla se taidettiin silloin säätää kohdalleen. Ko laitos sattui olemaan ilmatyynyaluksen voimanlähteenä. Remmillähän se pumppu pyörii, joten pumpun ajotus tietysti pitää tsekata mekaanisesti eka.

                                            Tietysti hyvä olis tarkistaa tuo kampuranpulttikin nimittäin mullahan tuli tuota herjaa myös kun alaratas pääsi elämään.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mekaaninen säätö on sikäli helppo juttu, että sen voi tehdä vaikka Pyynikillä. Tarvitaan VAG-COM, kiintoavain, kuusiokoloavain pitkän jatkon päässä ja hienosäätömusa pientareelta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin mun tapauksessahan tuohon romuun ei vag-comilla yhteyksiä saatu niin kirveelläkään, joten pumppu säädettiin (sen jälkeen kun varsinaisesti jako oli saatu kohdalleen;) ihan "korva kuulolta" ja "perstuntumalta", ja sitten hienosäätö heittokellolla ihan oikeassa diesel-säätämössä. (Muistaakseni sielläkään ei mitään sähköisiä testereitä ollut tähän käytettävissä.)

                                                Tosin missään vaiheessa tuollaista nykimistä ei oireena ollut, veto oli kadoksissa ihan kauttaaltaan jaon olleessa pielessä. Mutta sen jälkeen on ollu hyvä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Homma myyty Jarille, munkkikahveet tarjotaan ;)

                                                  Katsellaan pyynikillä lisää.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vikakoodi jo poistui, mutta tyhjäkäynti aaltoilee ja edelleen nykii alakierroksilta ykkösellä ja kakkosella.

                                                    Auto kävi pajalla, jossa epäilivät että olisi tehty hammeri, jonka seuraksena ei toimi täydellisesti.

                                                    Pystyykös tuosta säätämään IQ:ta mitenkään kohdalleen vag-comin avulla, vai ainoastaan juuri hammeroimalla?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kai sen luulis onnistuvan.
                                                      Paljos se iq nyt sitten on?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Säädin 1Z:ssa tuon IQ:n suurimmalle mitä vakkomin kautta saa eli n 2mg ->3mg kun oli hieman karkeaa käyntiä ja nypytystä havaittavissa.
                                                        Tyhjäkäynti sievistyi aika paljon jo tuolla. Vakkomin mukaan sen pitääkin olla 3-XX eli 3 olis alaraja.

                                                        Vielä kun löytäs syyllisen hetkelliseen control differenceen ilmamäärissä. Tullee vain kunnolla polkiessa tuota, kun ei aina löydy vikakoodeista moista.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla tota nykimistä yhä esiintyy, kylmänä. Johtunee ennakoista. Tossa kävin yhdellä pajalla, jossa sanoivat että pumpussa on joku jousilevy joka kuoleutuu ja ennakkoa joutuu vetämään huommattavasti yli että saa pelaamaan. Ilmeisesti se levy on juuri pumpun sähköisen ennakonsäädön osia. Osat kuulema näppärä pumppuseppä pystyis vaihtamaan paikallaan ollessaan. En ole pumppua purkannut joten en osoo paremmin selittää näkemättä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mikäs se oikea paikka on katsoa tuo IQ? Grouppeja selaamalla löytyy useita eri iq kohtia, joissa kaikissa eri lukemat.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X