Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI AFB polttoaineen saanti/ilmaus ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 TDI AFB polttoaineen saanti/ilmaus ongelmaa

    Morjes,

    Kävipä tänään sillä tavalla, että audi vilkutteli ajossa hehkun merkkivaloa hetken aikaa, ja alkoi hyytymään hetkeä myöhemmin. Päätin ajaa tien sivuun ja painoin kytkimen pohjaan ja auto sammui kuin veitsellä leikaten.

    Selailin foorumia ja löysin pari aihetta joissa vastaanvanlaisia ongelmia on ollut muillakin polttoaineen loppumisen muodossa, hehkuvalon vilkkumista myöten. Se on myös mahdollista tässäkin tapauksessa sillä auton polttoaine mittari näyttää tiettävästi ihan mitä sattuu, hetkeä ennen sammumista himpun verran punaisen yläpuolella, heti sammumisen jälkeen nätti puolta tankkia ja nyt kun tankkiin on laitettu n.17l löpöä, mittari näyttää reilusti yli puoltatankkia ja satunnaisesti jotain ihan muuta. Ja tankki oli oikeasti aika tyhjä ennen tuota hässäkkää, todennäköisesti liiankin tyhjä.

    Tienvarressa ihmetellessä kaikki toimi muuten, paitsi auto ei lähtenyt käyntiin, sähköt pelaa, varoitusvalot sammuu, moottori pyörii startatessa hyvin, ja kaikki tuohon sammumiseen asti tapahtui ilman suurempaa dramatiikkaa. Ei kilinöitä eikä kolinoita, ei kipinöitä eikä savua. Ei edes rynkytystä, vain hehkuvalon säestämä hidas uupuminen ja siitä sitten kuukahti.

    Nyt kotipihalla kun asiaan pääsi syventymään enemmän, niin suuttimesta tulee startatessa selvästikin ilmakuplia. Ja autolla ei ilmeisestikään ole pienintä aikomustakaan lähteä käyntiin ilman ilmausta. Tästäpä kysynkin mikä on fiksuin/helpoin/oikea tapa hoitaa AFB koneen tai muun vastaavan nokivasaran ilmaaminen? tuosta suuttimen kautta ilmaamisesta ei nimittäin taida tulla mitään, ainakaan yksin.

    Ja jos tiedätte jonkin muun tarkistamisen arvoisen paikan niin kertokaa toki.

    No joo, sepä tuli ilmattua polttoaineen suodattimelta paluuletkun liittimestä, ja osittain suuttimiltakin, nyt käy ja kukkuu. Apuvirtaa ja hermoja tuo operaatio vaati reilun puoleisesti. Letkuissa näyttää liikkuvan silti aika paljon ilmaa. Missä määrin lie sitten normaalia, ei ole aiemmin tullut ajateltua näkyykö letkussa kuplia.
    Viimeksi muokannut KristianM; 13.9.2007, 20:06.

  • #2
    Meillä sammahti -98 AFB kotipihaan, eikä enää lähtenyt käyntiin. Lavetilla korjaamolle ja siellä tutkivat, jotain letkuja uusivat ja ilmasivat. Sen jälkeen toiminut auto ok. Eivät osanneet sanoa tarkkaan mistä ilmaa olisi päässyt polttoainejärjestelmään.

    Comment


      #3
      Kannattaa laitella tuloletkuihin takaiskuventtiilit ja ainakin ne suuttimien paluuletkut (kangaspäällysteiset) uusia. On muutoin aika herkkä vetäsemään ilmaan esim jos pysäköi vähänkin nokka ylöspäin.

      Comment


      • #4
        mihinkä väliin olette laittaneet noi takaiskuventtiilit? tankin ja suodattimen välille? sekä oletteko laittaneet myös paluu letkuun? Vai onko ne kummatkin suodattimelle tulevat letkut tuloletkuja. Ei kyllä minun mielestä.

        Comment


        • #5
          Ne "takaiskuventtiilipatentit" on tehty tehtaan toimesta niihin kangaspäällysteisiin paluuletkuihin, joita pitkin löpö palaa suutinten juuresta takaisin ruiskupumpulle. Nuo on ihan pikkuruiset muoviset takaiskut. Minä en ole kuullut että varsinaiseen tuloputkistoon olisi takaiskuja viritelty. Näistä tulopuolen putkista se polttoainefilsun ja ruiskupumpun välillä osittain läpinäkyvänä muoviputkena kulkeva putki on tulo, ja sen rinnalla kulkee paluuputki tankkiin takaisin. Jos sinne patentoi takaiskuja kannattaa huomioida varsin korkea virtauspaine ja se, että litkut tosiaan menee siellä kahteen eri suuntaan... :) En suosittele sinne venttiilejä patentoimaan ellei joku täällä todella ole vakuuttunut ja käytännössä sen hyödyn kokeillut.

          Comment


          • #6
            Ootko nähny nuo takaiskuventtiilit, vai mistä tuo tieto on peräisin?

            Comment


            • #7
              orkkis takaiskut tulee suuttimien ylivuoto linjaan. Mutta täällä vaan puhutaan tuloputkien takaiskuista niin ajattelin että on eri juttu kyseessä. Noi orkkikset maksaa jotain kympin kappale ja niitä menee 2 kpl.

              Comment


                #8
                Nostetaan ikivanha ketju ylös. Kyseessä AFB vuodelta -98 jossa ei takaiskuja vielä tehtaan toimesta ja nyt yön seisonnan jälkeen vaatii pitkän startin, hehkut kunnossa, ylivuotoletkut ja suodatin uusittu.

                Puhutaankohan nyt samoista osista noiden takaiskujen osalta, löysin albumista numeron 059130789, hinnasto näyttää 36,20 kappalehinnaksi. Taidan käydä motonetista hakemassa pissapojan takaiskut sinne, alkaa olla kilohinta muovilla aika kohdallaan noissa.

                Comment


                • #9
                  tuossa omaani vaihdoin eilen suodattimen seuraavasti: keula oli hieman alaspäin---tankissa 3/4 naftaa eli riittävästi---- suodattimeen imureiästä naftaa sisään noin puoli litraa( puhtaus tärkeätä )---putket kiinni ja ilman kaasunpolkemista käyntiin---- samalla toinen laittoi VAROVASTI paineilmaa letkulla tankkiin näin helpottaen p-a:n nousemista---starttasimma kaksi kertaa noin 15 sek. pätkiä taukoa oli pari minuuttia,että startti hieman jäähtyi ---- kone oli tulilla ilman mitään kakomisia...
                  Nyt kun sinulla käynnyt sillai et kokonaan pa loppunut niin joutuu ilmeisesti avaamaan suuttimenputkia ilman pois saamiseksi....
                  Muista vain pitää riittäviä taukoja startatessasi syöttöpumpun aivojen jäähdyttämiseksi;)
                  Viimeksi muokannut TIM100; 30.9.2008, 17:35. Perustelu: täyrennystä

                  Comment


                    #10
                    Juu ei kai ne pumpun aivot startatessa sen enempää kuumene kuin muutoinkaan. Aivothan on pumpun päällä lohkojen välissä turboa seuraavaksi lähin osa. Jos turbon suojat on vähän kulahtaneet tai huonosti paikallaan niin eiköhän se lämpö sieltä lähinnä tule.

                    Comment


                    • #11
                      Jaahas. Itselläni tuli sama ongelma vastaan ilmat letkussa konehuoneessa ja hehkunvalo vilkkui noin 10km ennen hyytymistä. sitten auto ei enää käynnistynyt ja korjaamolle.tankissa olevalle pumpulle ei tule virtoja?(kolari suojaus) kaveri sanoi että voisi vika olla polttoainepumpusta tankkiin menevässä letkussa eli hapristunut ja sitä kautta ottanu ilmat. h-hetkellä löpöä tankissa oli puolet. ja auto on 98 2.5 tdi A4. saa nähä mitä löytävät?

                      ==> Ja tänään soittelivat 02.10.08 että moottorin ohjusyksikkö pumpun osalta rikki. eli uus maksais 1600€. kysyivät että tehdäänkö manuaali kytkin. eli päälle kun käynnistät ja pois kun lopetat. kyllä opiskelijana oti kytkin ehdotuksen vastaan..
                      Viimeksi muokannut FireFighter; 2.10.2008, 15:42.

                      Comment


                      • #12
                        Ja tänään tuli taas ongelmia.. oli kone saanu taas jostain ilmoja ja kirkas letku täynnä ilmaa..piti laittaa akulta pa-pumpulle manuaalisti virtaa ja starttailla kunnes käyntiin.. voisko olla että laakkosella kusettivat että ecu sökönä?? vähä tuntus kyl monelta kantilta siltä.

                        Ootteko kuunnellu omia pa-pumppuja millon lähtee pyörimään ja pyöriikö pa-tarpeen mukaan vai aina vakio kierroksilla??

                        Comment


                          #13
                          Eipä ole tuo oma AFB projekti parantunut vaikka laitoin takaiskut. Liitoksia olen yritellyt käydä läpi ja kiristellä.

                          Voiko näissä kutoskoneissa syötön määrää säätää kuten nelosissa ? Katselin tuossa tyhjäkäynnillä IQ noin 10, eikös nelosissakin käynnistyvyys mene heikoksi kun IQ kasvaa ?

                          Comment


                          • #14
                            Adaptation kanavan 1 iq on vissiin eri asia kuin adaptation kanava 5.
                            Vitoskanavalta saa tuota start conditions iq:ta muutettua.
                            Viimeksi muokannut A6tonen; 12.10.2008, 19:12. Perustelu: typo

                            Comment


                              #15
                              Kävin tuossa testailemassa, molemmat autot vierekkäin pihalla samassa lämpötilassa:
                              AFB start iq 24,2 tyhjäkäynti kylmänä 11, lämpimänä 8
                              AKE start iq 21 tyhjäkäynti kylmänä 11 (putoaa tosin melkein heti 8) lämpimäksi en ajanut

                              Näistä siis AKE toimii normaalisti, AFB ei.

                              Kuka tietää näihin V6:siin login-koodin, perinteinen 12233 ei toimi ?

                              Comment


                              • #16
                                Näinkin voi käydä, että on sählätty jotain digiturausohjelmaa koneeseen, niin on myös tuo login ominaisuus hävinnyt.

                                Comment


                                  #17
                                  Toki mahdollista mutta muiltakin foorumeilta olen lukenut että V6:een ei ainakan tuo perinteinen koodi kelpaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kokeile 26262.

                                    Muita mahdollisia:
                                    26242
                                    26261
                                    26281
                                    22158

                                    Comment


                                    • #19
                                      2,5 v6 Tdi siirtopumppu

                                      Tuon ilmaherkän systeemin sielunelämää pohdin, aikeena disabloida nykyinen suodatin ja korvata se ilmavaivattomalla versiolla. Eli noissa laitteissahan käytetään tankissa sähköistä siirtopumppua. Miten systeemi on toteutettu noin muilta osin? Aiheuttaako siirtopumppu filtterille asti ylipaineen, vai siirtääkö se tankin sisällä naftaa jonnekin purnukkaan josta syöttöpumppu imee ilmatonta naftaa? Eli jos mitataan filtterille tulevasta letkusta, onko siellä yli- vai alipaine koneen käydessä? Nyt pakkasten tultua aamustartti kestää muutaman sekunnin eli järjestelmä hörii ilmaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tutkimuksieni mukaan pumppu siirtää ainetta ainoastaan tankissa paikasta toiseen joten suodattimen tulopuolella alipaine. Kerro kun löydät vian, tuo AFB oikuttelee edelleen, lähtee paremmin kun pysäköi keulan alamäkeen.
                                        Viimeksi muokannut TDIq; 4.11.2008, 08:54.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Uskalsitko Jani kokeilla noita ehdottamiani login-koodeja?

                                          Comment


                                            #22
                                            En ole kokeillut noita koodeja koska:
                                            - auto ei ole oma eikä nyt kokeiltavissa
                                            - ilmeni tuo asennon vaikutus käynnistymiseen, tuskin on vika ruiskutusmäärässä

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hain eilettäin kaverin pajalta 1,9tdi:n filtterinjalan johon filsu tulee jengalla kiinni. Ajattelin ensin että jos kokeilis sillä, mutta kun kerroit että filtterin tulopuolella on alipaine, on olemassa helpompikin konsti. Haetaan varaosaliikkeestä 80-lukuisen diisseli-escortin filsu joka suodattaa alunperin naftat samanlaiselle pumpulle kuin tuon aikakauden vw:ssä. Siinä filtterissä on ainoastaan tulo ja lähtö. Se esilämmitysnatsa ohitetaan suoralla putkenpätkällä. -Loppuu ilmavaivat siihen paikkaan. Ainakin seatissa on toiminut jo yli 200tkm. moitteetta. Tässä systeemissä ei ole enää sitten esilämmitystä kun kaikki paluunafta menee takas tankkiin. Eli omalla vastuulla saa kokeilla. Kannattaa tosin syksyisin pakkasten tultua vaihtaa filtteri säännöllisesti.
                                              Niin: Se sokalla alkup. filtterin kannessa oleva muovinattura vuotaa lähes aina, on hengenvaarallisen lapsellinen systeemi VP44 pumpun edessä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Raportoihan sitten kuinka toimii. Itse olen jo tuohon ongelmatapaukseen uuden esilämmitysnatsan tilannut mutta ei ole vielä asennettu.

                                                Haasteellistahan tuossa muutoksessa lienee lähinnä letkujen supistaminen, orkkis tulo ja lähtö ovat järjetöntä 12 mm tavaraa ja vanhanmallin filttereissä taisi olla 8 mm lähdöt.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Joo: Kävin tänään tammerdieselissä kyselemässä löytyiskö 12millisillä junttureilla sopivaa filtteriä. -Ei löytynyt. On sitten niin älyttömän isot liitännät laitettu että alta pois. MANNin sivuilta yritin arpomalla haeskella, mutta työlästä on kun täytyy automalli kerrallaan "hakuampua" umpimähkään. Sieltä kyllä löytyy sitten mittatietojakin. Toki noita letkuja voi helposti supistaa, mutta oliskohan niiden isolla läpimitalla jokin tarkoitus???
                                                  Onko tietoa miten vauhdikkaasti siellä löpö liikkuu?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Entä vanhan 2.0D/TD suodatinjalka jolla irtonipat päällä ja sivulla, saisikohan niitä hydrauliikkaliikkeestä sopivalla halkaisijalla. Kokeilin laittaa yleismallin siirtopumpun tuohon ennen suodatinta 8mm supistimilla, auto toimi kyllä mutta pumppu kuumeni kovasti, en uskaltanut jättää paikalleen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kas kun menee ajatukst aikalailla samaa rataa. Hydrauliikkaliikekin on ohan työmaan naapurissa. Hyvä muuten kun kerroit tuosta siirtopumppukokeilusta. Sehän tässä on hankalaa kun ei ole tiedossa syöttöpumpussa olevan siirtopumpun tuottoa.
                                                      Viimeksi muokannut vitonen; 6.11.2008, 11:06.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olisikohan turvattu VP44:n elektroniikan jäähdytystä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Todennäkoisesti juuri näin, ja ettei pakkasen kohmettama nafta alkais takkuamaan putkistossa aiheuttaen imuvastuksen kasvua ja taas sitä kautta pumpun kuivana käyntiä.
                                                          On olemassa hyvin vahva epäily siitä että kuivakäynnin seurauksena solenoidiohjattu annosventtiilin kara alkaa takkuamaan kun alkuperäinen teflonpinnoite kuluu aikojen saatossa pois. Tästä aiheutuva käämin ottaman virran kasvu käräyttää ohjainkortilta sen päätetransistorin, eikä niinkään ulkoinen lämpö.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            virran kasvu käräyttää ohjainkortilta sen päätetransistorin, eikä niinkään ulkoinen lämpö.
                                                            Onkos tuolle ohjainkortille pääsyä? Jos sen saisi pöydälle, voisi trankun vaihtaa, vai kuinka?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X