2.5V6 TDi:n suurimmat ongelmakohdat lienevät (oman rajoittuneen ymmärryksen mukaan) juurikin nokka-akselit sekä VP44-dieselpumppu/sen ohjausyksikkö. Nuo ongelmat taitavat ilmetä 200-300tkm välillä. Tiedetään kuitenkin autoja, joilla on ajettu 400tkm alkuperäisellä pumpulla/nokilla. Noihin ongelmakohtiin kannattaa kuitenkin henkisesti varautua, jos V6:sen meinaa hankkia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.5 TDI V6 - paljonko mittarissa (ts. kokemuksia kestävyydestä)
Collapse
X
-
Ja tietenkin tuo jakohihnanvaihto suht tyyriinä operaationa ja automaattilaatikko on myös yksi potentiaalinen vikapaikka. Huonon maineen takia V6 tdin:n saattaa saada houkuttelevan edullisesti mutta jos itellä ei ole mahdollisuutta ja taitoa rempata niin toimintatonnin tai pari saa varata auton hinnan päälle tilille vähintään.
PS. Eilen vaihdoin öljyt AFN:ään, 11 tkm välillä ei tarvinnut lisätä öljyä vaikka sitä hieman vuotaakin moottorin takapäästä. 362 tkm mittarissa ja 300 tkm kohdalla kansi vaihdettu. Siinä sen isoimmat remontit.
Comment
-
A6 2.5TDI V6 nokat ym
Nokkavikaa ei kuulemma huomaa äänestä tai käynnistä ennenkuin on kulunut 2mm. Siispä ainoa keino lienee tarkistaa/tuttaa.
Jos auto kulkee hiljaisesti ja vääntää kohtuullisesti ja tasaisesti alhaalta ylös asti, niin riski on pieni. Joka tapauksessa itse ainakin laitan ensi töikseni RVS:ät polttoaineeseen, moottoriin JA vaihdelaatikkoon.
Kannattaa kurkata vuotaako öljyä auton alle.
Nokkavikariskin takia kyseinen malli on ehkä 3000-4000? halvempi käytettynä kuin mitä se olisi muuten. Siispä se on laatuun nähden erinomainen valinta vaikka joutuisikin käyttämään 2000? korjaukseen. Passatti tuntuu A6:n jälkeen aika köykäiseltä autolta.
Comment
-
Makuasioita toki nämä. Veljelläni oli juuri samanlainen A6 kuin Niluxilla, tiptronic automaatilla. Ei se minun mieleeni jäänyt kovin erikoisena ajoneuvona, hiljainen se toki oli mut muuten aikalailla samanlainen kuin dieselmersuni 250 20V automaatti. Semmoinen leppoisa matkantekoväline. Mersu kyllä pitää kiihdytyksessä nätimpää ääntä-vitoskone...
Veljeni ajoi sillä 45-170 tkm välin ja mitään suurempia vikoja siinä autoyksilössä ei ollut tuona aikana. Jakohihnanvaihdossa 88 tkm oli kuulemma jo katastrofin ainekset miltei koossa kun kiristimet olivat finaalissa. Sen kuuli jo käyntiäänestä kuulemma.
Comment
-
Profiilin Passatissa nyt reilut 210tkm, loppiaisena sylkäs yhden keinuvivun pois paikoiltaan. Huomattiin toissapäivänä venakopan tiivisteiden vaihdon yhteydessä. Nokat on vielä lähes virheettömät, mutta kannet lähtee pöydälle viikon päästä. Samalla siivotaan turbo ja päivitetään koko yläkerta hieman eritavalla kuin yleensä on tapana. Laitan asiasta enemmän tietoa tänne kun ehdin.
Comment
-
Egr paskantaa imukanavat sellaiseen kuosiin että alkaa venttiilit hirttämään. Tässä kutosesssa tuntui ainakin käsin painellen olevan aika vetelät jouset. Siitä syystä tuntuis olevan aika herkkä jumittelemaan. Keinuvipua ei hydikan päässä pitele mikään ja jos vena jää raolleen, on peli selvä.
Comment
-
Jousivoimaa ainaki rullakeinukansis on venan kiinni ollessa 17kg ja noston huippukohdassa 32kg. Tokihan sen noin pieniä venttiileita liikuttaa, mutta pakopaine kun nousee yli 3.5barin alkaa vena jo rakoilemaan. Tulipahan vaan mieleen tässä. :) Ehkä vois iteki kattoo kireemmat jouset sit kuitenkin.
Comment
-
Jos pellilätkän lyö egr:n laipan väliin niin tarkeneeko AKEssa vielä? Pitääkö vag-comilla tehdä jotain muutoksia? Vissiin joku letku pitää ottaa irti ja tulpata? Oon siskon miehelle sanonu et tulpattas egr mut ei oikein innostunu siitä jos vaikuttaa moottorin lämpöihin. Ku tarkotus olis täs joskus repäästä imusarjat irti ja putsata ne.
Comment
-
-Ainakaan laaharikanteen ei grammaakaan enempää ;) eiks vaan? Enivei, nyt viimeistään kannattaa sitten joka kustosukon tukkia se egr. ite selvisin säikähdyksellä, irtolaahari ei kopan alla mennyt onneksi mihinkään väliin. Kone avataan silti, ei ne paskat itestään sieltä häviä ja seuraavalla kerra ei välttämättä olekaan yhtä hyvä tuuri.
Comment
-
Jos pellilätkän lyö egr:n laipan väliin niin tarkeneeko AKEssa vielä? Pitääkö vag-comilla tehdä jotain muutoksia? Vissiin joku letku pitää ottaa irti ja tulpata? Oon siskon miehelle sanonu et tulpattas egr mut ei oikein innostunu siitä jos vaikuttaa moottorin lämpöihin. Ku tarkotus olis täs joskus repäästä imusarjat irti ja putsata ne.
EGR:n poistoon lienee kolme konstia:
- tulppaa sen letkun
- lyö peltilätkän EGR:n ja imusarjan väliseen putkeen
- disabloi EGR:n ohjelmallisesti.
Uudemmissa V6:sissa (2004->) saattaa kaksi ensimmäistä sytyttää moottorin häiriövalon. Omassa autossa käytössä letkun tulppaus ja ehkä ohjelmallinen poisto. En tiedä varmuudella onko EGR ohjelmallisesti poistettu, niin tehtiin varmuuden vuoksi toi letkun tulppaus.
Viisammat korjatkoon jos meni ohjeistus väärin.Viimeksi muokannut Ilkka L; 15.1.2011, 14:00.
Comment
-
Miten poistetaan ohjelmallisesti?
Käsittääkseni se peltilätkäversio on erittäin hyvä ja 100% varmasti toimiva. Ei pääse pakokaasuja imusarjaan vaikka EGR venttiili alkaisi vuotamaan tms.
Letkun tulppaus taas todella helppo tapa. Kahden minuutin homma eikä tarvitse purkaa koneesta oikein mitään. Letku irti siitä EGR-mokkulasta ja vaikka sopiva pultti letkun tulpaksi.
Comment
-
Siitäkö ei oo mitää vahinkoa jos pellilätkän laittaa eikä ota mitää letkuja irti?
Muista asiaan liittyvistä ongelmista minulla ei ole tietoa.
Comment
-
Mulla disabloitiin v6TDI:n EGR ohjelmasta lokakuussa, mutta auton käytös muuttui todella paljon parempaan suuntaan VASTA kun laitoin peltilaipan egr venttiilin ja imusarjan väliin.
Eli kannattaa laittaa se laippa sinne, sillä pakopaine aukoo tuota egr venttiiliä/venttiili saattaa vuotaa.
Alavääntö parani todella paljon, sekä vaihtojen jälkeen auto lähtee vetämään paljon mukavemmin nykyään.
Comment
-
Tuossa eräässä AFB (180tkm ajettu) autossa pohdittiin ja nyt on EGR tukittu, imusarjat lähtee pesuun jossain vaiheessa. Öljyt vaihtuu ainakin alkuun kohtuu tiuhaan niin saa puhdistettua konetta. Sitten sisään menee öljyjen sekaan Redline Break-in Additivea, missä on vuosien varrella öljyistä poistetut lisäaineet jotka lisää nokkien kestoa (mm. sinkki). Katalysaattori todennäköisesti lähtee mäkeen, jos mahdollista. Pitää miettiä tuota tyhjäkäynnin nostoa myös. Jotain tyhjäkäynti häiriötä tuossa koneessa tosin on (seilaa tietyssä lämpötilassa aavistuksen).
Omaan ABC koneeseen meni tuota Redlinen ainetta myös öljyn vaihdossa sekaan kun laahurinokat on..
Comment
Comment