Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI V6 - paljonko mittarissa (ts. kokemuksia kestävyydestä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 511.111km mittarissa. Ollut omassa ajossa vasta 3000km. Eihän se nyt hiljaisesti käy, mutta kiertää ihan hyvin eikä syö kauhesti öljyäkään. Veikkaisin, että nokat on tehty jossain vaiheessa. Kone on AKN(?)

    Comment


      BDG -05 464tkm, omassa ajussa ollut nyt vasta 4000km. Pyörii tosi nätisti ja hiljaisesti. Ei syö mitään nesteitä eikä savuta, vaikka ohjelmoitu onkin. Kuittinipusta ei löytynyt tietoa koneen aukaisusta tai syöttöpumpun uusinnasta eli mahdollisesti alkuperäisillä mennään.

      Comment


        A8 -98 AFB 336tkm. Ollut ajossa noin 10tkm. Ei dokumenttia syöttöpumpusta, nokista, turbosta eikä laatikosta. Ei siis huoltokirjaa. Riskillä mennään ja hyvin kulki Tahkon reissunkin.

        Comment


        • -00 AKE. Turbo ja laatikko mm. alkuperäsiä.

          Ite ajettu tosta 330tkm.

          Hieno auto ja kone ollu !
          Attached Files

          Comment


          • Vw Passat -04 2.5 V6 tdi 4Motion BAU mosa. 420 000km ja eipä vikoja ole ollu 3v aikana mitä on itsellä ollu. 10th välein öljyt vaihdan.

            Comment


            • Mistä löytyy 2.5 TDi V6 koneen tyyppi ? Huoltokirja ja tarra varapyöräkotelossa väittää AYM moottoriksi. Kuitenkin olin näkevinäni öljykorkin reiästä rullakeinun ? Auto on A4 2002 multitronic
              Tällaisen

              Comment


              • Käsitinkö oikein että Rullakeinu on parempi versio laahain nokalle ? Jos näin on, mistä tunnistaa katsomalla öljykorkista. Itsellä on myös AYM moottori ja a6 02 vuoden audi, 2.5TDI v6

                EDIT: Kuva ei sano itselleni vielä oikein juuta eikä jaata

                EDIT2: Alla oleva topikki on tuttu, mutta jäin miettimään onko omaan koneeseen voitu vaihtaa kestävämpi rullanokkakone jota myös edellinen postaaja pohti?
                Viimeksi muokannut Pelimies; 18.4.2018, 21:53. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                Comment


                  Tuosta nui;
                  Laahainnokkakoneet (huonommat)
                  AFB = 110kW/150PS
                  AKN = 110kW/150PS
                  AKE = 132kW/179PS
                  AYM = 114kW/155PS
                  BFC = 120kW/163PS

                  Rullanokkakoneet (paremmat)
                  BAU = 132kW/179PS
                  BDH = 132kW/179PS
                  BDG = 120kW/163PS
                  BCZ = 120kW/163PS
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=130578
                  Ja tuolta^ lukee hän ystävällisesti lisää, kiitos nam.


                  jäin miettimään onko omaan koneeseen voitu vaihtaa kestävämpi rullanokkakone jota myös edellinen postaaja pohti?
                  Älä mieti turhan pitkään, nosta venakopat (tai toinen) pois niin sillähän se selviää, jos öljyntäyttöreiän kautta ei näy pientä rullaa keinuvivussa. Luultavasti keivuvipua ei näe nokan alta, mutta öljyntäyttöreiästä näkyvän nokan leveydestä voi päätellä jotain. Rullakeinullisessa koneessa nokat ovat huomattavasti kapeammat kuin laaharikeinullisessa.
                  Viimeksi muokannut vV8m5; 18.4.2018, 23:19.

                  Comment


                  • Nuo linkittämäsi keskustelut on tuttuja entuudestaan eivätkä selvennä tilannetta. Pointtihan oli se että täällä mainitaan AYM-koneen olevan laahainnokilla ja kuten linkittämästäni kuvasta voi päätellä, rullahan siellä on. Nyt siis tarvitaan paikka mistä löytyy moottorin tyyppikoodi niin voidaan oikaista ristiriitaisuudet tiedoissa.

                    Edit: lohkon tyypiksi on varmistunut AYM
                    Viimeksi muokannut evinrude; 21.4.2018, 20:37.

                    Comment


                      Aym on aina laahari vakiona. Sinne on a)vaihdettu kannet, b) koko moottori. Enempi ei kannata murehtia. Melkein edelliselta omistajalta kyselisin, jos o tiedossa.

                      Comment


                        Moottorikoodi pitäisi löytyä edestäpäin katsoessa lohkon vasemmasta puoliskosta (eli kuskin paikalta oikealta; Bank1), kts.kuva.
                        Sulla voi tosin olla perusmoottori AYM ja kannet vaan vaihdettu, kuten Martin yllä sanoi.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut vV8m5; 19.4.2018, 10:58.

                        Comment


                        • Onko "rulla kannet" ja "laaharikannet" suoraan yhteensopivia keskenään ?

                          Comment


                          • Mulle tuli AKN:ään rullakannet viime vuonna, 275 tkm. Muuten "heittämällä", mutta alipainepumppu piti vaihtaa ja sen lämpösuojaa muotoilla uusiksi.
                            Viimeksi muokannut MetAxi; 23.4.2018, 21:32. Perustelu: Lisätty kilsat

                            Comment


                              Jep aika suoraviivaista on vaihtaa keskenään. Kunhan muistaa tilata uuden malliset kannenpultit myös. Nimim btdt :)

                              Comment


                              • Nokkaremontin hinta?

                                Paljonkohan tulisi maksamaan nokkaremontti 2.5 tdi AKN koneeseen?

                                Comment


                                  Riippuu haluuko käyttää kannet irti vai ei. Pelkät kepit ja jakopää hilut (jotka kannattaa vaihtaa) jäännee osien hinnalla johonki tonnin nurkille.

                                  Comment


                                    376 000 km ajettu vm 2002 AKE. Nyt pitää vaihtaa ruiskupumppu ja sen verran kalkattaa, että nenäkepitkin menee samalla vaihtoon.
                                    Varaosa-autosta otin osat. Sillä on takana samat 370 000 km, mutta nokat näyttivät purkaessa olevan kunnossa. On jossain vaiheessa kertaalleen vaihdettu. Yksi vipu oli hypännyt paikoiltaan ja yksi venttiilin pään nappula oli ollut vinossa, joten yksi nokka oli kiillottunut toispuoleisesti.

                                    Osia pestessä tuli ylläri...
                                    Click image for larger version  Name:	101220229306.jpg Views:	109 Size:	60,3 Kt ID:	1950326 Click image for larger version  Name:	101220229311.jpg Views:	101 Size:	153,2 Kt ID:	1950327 Click image for larger version  Name:	101220229307.jpg Views:	96 Size:	99,3 Kt ID:	1950328

                                    Auton alkuperäiset nokat ovat valupintaiset. Muistaakseni nokkiin tuli päivitys 2001 syyskuussa tjms. Nämä ovat kesäkuulta 2001 ja ovat yhä kunnossa: Hytikat pitää vaihtaa, kun vuotavat. Samalla menee uudet vivut ja venttiileiden päähän ne liukupalat. Kolbenschmidtinä Tsekeistä vajaa 200€ + rahti.
                                    Click image for larger version  Name:	EXN-Repsikan_puoli_2022-12-12.jpeg Views:	0 Size:	97,1 Kt ID:	1950393

                                    Edit: Joissain nokissa oli jo selvästi kulumaa, kun takana oli 377 111 km. Heikoin linkki näytti olleen hytikat, joista muutamasta oli yläpään pallo kulunut toispuoleisesti. Varaosa-autossa oli samoja oireita. Jos olisi olisi vaihtanut nuo pikkuhilut aikaisemmin, niin ei olisi tarvinnut vaihtaa nyt nokkia. Noi kuluneimmat nokat olivat juuri viallisten hytikoiden kohdalla.
                                    Click image for larger version  Name:	030120239383.jpg Views:	0 Size:	138,9 Kt ID:	1951313 Click image for larger version  Name:	030120239388.jpg Views:	0 Size:	162,7 Kt ID:	1951314
                                    Viimeksi muokannut pta; 4.1.2023, 23:14.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X